Waarom vezelrijke voeding zo gezond is

vezelrijk-voedsel

Vezelrijke voeding is goed voor onze darmen: het zorgt voor een goede spijsvertering en stoelgang. Maar wat is vezelrijke voeding nu precies? En welke voordelen heeft het nog meer voor ons lichaam? We zijn voor je op onderzoek uitgegaan en kwamen tot de ontdekking dat vezels meer doen dan je darmen tevreden houden. Zo hebben ze ook een positief effect op het cholesterolgehalte en verkleinen sommige vezels de kans op diabetes type 2.

Wat is vezelrijke voeding?
Vezelrijke voeding bestaat voor een groot deel uit plantaardige voedingsmiddelen. Vezels zijn namelijk delen van planten die ons lichaam vaak niet kan verteren. Meestal gaat het om koolhydraten die uit de celwanden van planten komen.

Fermenteerbare vezels en niet-fermenteerbare vezels
Er zijn twee verschillende soorten vezels. Fermenteerbare vezels worden afgebroken in de darmen. Daarbij komen stoffen vrij die helpen de ontlasting soepel te houden.Fermenteerbare vezels geven ook energie en bevorderen de stoelgang. Daarnaast zijn er niet-fermenteerbare vezels: deze worden niet afgebroken. Ze geven dan ook geen energie. Maar doordat de vezels in de darm blijven, vergroten ze de inhoud van de darmen met een soepele stoelgang tot gevolg. Vaak komen beide soorten vezels voor in vezelrijke voeding, maar niet altijd in de mate die ons lichaam nodig heeft. Ook bij vezelrijke voeding is het dus belangrijk om te variëren.

Vezelrijke voeding: belangrijk voor de darmen en een gezond gewicht!
Vezels zorgen voor een goede spijsvertering en stoelgang. Daarbij zorgen ze ook voor een vol gevoel na het eten. Dit komt doordat suikers minder snel worden opgenomen door het lichaam als je voldoende vezels eet. Je krijgt dus minder snel een ‘suikerdip’. Het eten van voldoende vezels is dan ook extra belangrijk als je wilt afvallen of om een gezond gewicht te behouden. Maar alles met mate, want je kunt ook teveel vezels binnenkrijgen. In sommige gevallen kunnen vezels juist allerlei darmklachten veroorzaken, in plaatst van ze te verhelpen.

Cholesterol en diabetes type 2
Sommige (niet-fermenteerbare) voedingsvezels hebben ook een positief effect op het cholesterolgehalte. Een vezelrijk eetpatroon draagt daardoor bij aan het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten. Verder wordt het risico op diabetes type 2 verkleint door het eten van vezels uit granen.

In welke voedingsmiddelen zitten voldoende vezels?
De meeste voedingsvezels komen voor in groente en fruit, brood, ontbijtgranen, aardappelen, volkoren pasta, zilvervliesrijst, peulvruchten en noten. Uiteraard gaat het hierbij om volkoren graanproducten. Deze zijn namelijk rijker aan voedingsvezels omdat er minder voedingsvezels verloren gaan tijdens het malen van de graankorrels. Al deze producten bevatten van nature voedingsvezels. Er zijn ook vezelrijke producten waarbij dit niet het geval is: hieraan worden vezels toegevoegd tijdens de productie.

Hoeveel vezels moet je op een dag binnenkrijgen?
Het is belangrijk om tussen de 30 en 40 gram voedingsvezels per dag te eten. Bij deze hoeveelheid zijn de effecten op de darmen merkbaar en helpen vezels het risico op hart- en vaatziekten te verkleinen. Let er wel op dat het hierbij gaat om vezels die van nature in voeding aanwezig is. Dus niet om vezels die later aan producten zijn toegevoegd. Met het eten van voldoende groente en fruit, volkorenproducten, peulvruchten en noten kom je al snel aan de 30 gram voedingsvezels per dag. Het is vooral belangrijk om na te gaan of je wel voldoende van deze producten eet. De meeste Nederlanders krijgen namelijk te weinig vezels binnen, ook al denken ze vaak dat ze er een gezond eetpatroon op nahouden. Naast 200 gram groente en 2 stuks fruit op een dag, adviseert het Voedingscentrum om 5 tot 6 sneeën volkorenbrood en 200 gram aardappelen, volkoren pasta, zilvervliesrijst of peulvruchten per dag te eten. Op die manier weet je zeker dat je voldoende vezels binnenkrijgt om te kunnen profiteren van alle positieve effecten die ze op ons lichaam kunnen hebben.

5 reacties op “Waarom vezelrijke voeding zo gezond is
  1. Geachte Dokter,

    Graag wil ik wat raad van u hebben bij de rede namens onze gezondheid van mij zelf en van mijn dochter.We zijn de laatste tijd er achter gekomen dat we veel dingen niet meer verdragen. Zo als gewoon brood, suiker, zuivel producten.
    We zijn ook erg moe, vooral mijn dochter. Die is aan het eind van haar latijn.
    Ik kan u niet zeggen waar we allemaal geweest zijn maar het enigste wat het opgebracht heeft is een lege beurs. De gewone arts steur je naar het gak want het zit tussen de oren. Ik zelf heb jaren gelopen bij de huisarts vegens op hoesten maar nooit is er iets aangedaan tot ik zelf naar een long arts wilden.
    Ook bij die werd ik weg gestuurd met een puffie waar ik alleen maar broeder werd. Achteraf heb ik toch een longziekte die met een moeilijke naam. het heeft te maken met de brongies. Zuivel heb ik al eerder laten staan voor al melk.Maar het uit zoeken wat we nu moeten eten is erg moeilijk om uit tezoeken
    Mijn dochter word er zo moedeloos van.Help ons
    gr gerri

    Geschreven door Gerrie Leliveld op
  2. ik heb in tegenstelling van wat hier bovenaan verteld word juist zeer veel last van vezelrijk voedsel, zeker als het brood betreft en nog erger als er conserveringsmiddel aan toegevoegd is,ik ga dan onmiddelijk aan de diaree,,ik heb het al eens een jaar lang gehad,van alles uitgeprobeert om dus niet te eten maar niets hielp tot ik stopte met vezelrijk brood,mijn ontlasting was zo slecht het was gewoon water!!! dus pas op met conserverings middelen en van dat papegaaien brood met al die rommel erin en ook coserverings middelen !!!! ik ben niet de enige die daar diaree van krijgt maar al je het de mensen verteld dan krijg je dikwijls de reactie van dat kan bij mij ook de oorzaak wel eens zijn, ze rommelen tegenwoordig maar wat aan met conserverings middel zelfs in kaas zit het ook al,en kaas kan gewoon met een waslaagje net als het vroeger was 2000 jaar goed blijven waarom er dan rotzooi aan toevoegen????

    Geschreven door piet op
  3. hallo Gerri heb je al eens geprobeert eten te kopen zonder conseveringsmiddelen het word tegenwoordig in zeer veel producten gedaanvlees kaas melk en noem maar op als je van melk aan de diaree gaat B,V is het bijna altijd conserverings middel, er is ook alleen gepasteuriseerde melk verkrijgbaar te koop bij albert heyn en Emte als je dat probeerd en het gaat om diaree en dus ook om buikpijn,het heeft bij mij heel goed geholpen,groetjes Pietla

    Geschreven door piet op
  4. Waarom worden misleidende reacties en reacties met onjuiste informatie op de site vermeld? Graag alleen reacties van deskundigen.

    Geschreven door wim op
  5. Beste Wim,

    Het staat iedereen vrij, om zijn of haar reacties te plaatsen.
    Wel binnen bepaalde grenzen. Echt onzinnige, kwetsende of beledigende reacties worden in principe verwijderd.

    Zowel hier bij de nieuwsitems als ook in het forum, bestaat de mogelijkheid, reacties te rapporteren. De moderatoren ontvangen hiervan bericht en zullen de gerapporteerde reacties beoordelen en daar waar nodig verwijderen.

    Geschreven door Tandor op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder