Wat je moet weten over suiker

Suiker

Dat suiker niet onze beste vriend is, weten we eigenlijk allemaal. Maar hoe slecht is suiker nu echt voor je? Zorgt suiker voor gewichtstoename en zo ja, doen we er goed aan om suiker zoveel mogelijk te vermijden? Wij zijn op onderzoek uitgegaan en kwamen een aantal interessante feiten tegen.

Suiker is een gifstof
Uit een groeiend aantal onderzoeken blijkt dat suiker niet alleen de grootste veroorzaker is van obesitas, maar ook diverse chronische en soms zelfs fatale ziekten veroorzaakt. Suiker blijkt namelijk een gifstof te zijn die je lichaam op den duur zal aantasten, aldus Dr. Robert Lustig, verbonden aan de University of California. Suikers zijn zelfs zo slecht voor ons lichaam dat als iedereen minder suiker zou consumeren, de kosten voor de gezondheidszorg beduidend lager zouden uitvallen.

Ook honing en agave zijn slechte suikers
De laatste jaren zijn gelukkig steeds meer mensen zich bewust van het feit dat suiker slecht voor je is. Wat veel mensen echter niet weten, is dat vrijwel alle suikers slecht voor je zijn. Dus niet alleen de suikers die je zelf aan eten toevoegt, maar ook de suikers die zich bevinden in bewerkte voedingsmiddelen zoals glucose-fructosestroop, honing en agave.

Suikers en gewicht
Dat suikers gewichtstoename bevorderen staat inmiddels vast, maar Dr. Richard Johnson, professor aan de University of Colorado, legt in zijn boek ‘The Fat Switch’ uit hoe suiker precies voor gewichtstoename zorgt. Johnson stelt dat fructose je lichaam in een vetopslag-machine verandert. Dat wil zeggen dat niet een overschot aan calorieën voor overgewicht zorgt, maar het feit dat het binnenkrijgen van te veel suikers de ‘vetknop’ in je lichaam aanzet.

Hoe werkt de ‘vetknop’
Deze ‘vetknop’ zorgt ervoor dat je lichaam een overschot aan vet opslaat. Dat was voor onze voorouders van groot belang om in tijden van extreme honger te kunnen overleven. Uiteraard is dit heden ten dagen niet meer van toepassing, maar ons lichaam is daarop nog niet aangepast. Te veel eten en te weinig sporten zijn dus niet de enige redenen waarom je aankomt. Gewichtstoename is het gevolg van vet dat wordt opgeslagen, niet het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. En zo draait gewichtsverlies om afname van vet, niet om binnenkrijgen van minder calorieën.

Schakel de ‘vetknop’ uit
Mensen met overgewicht eten meer omdat de ‘vetknop’ ingeschakeld is. Als gevolg daarvan bewegen ze ook minder, simpelweg omdat ze minder energie hebben. Om die ‘vetknop’ te kunnen uitschakelen moet je weten wat je moet eten en wanneer. Ook is het van belang om te weten hoe en wanneer je het beste kunt sporten om optimale controle te krijgen over de ‘vetknop’, aldus Johnson.

De ‘vetknop’ uitschakelen doe je zo
Hoe kun je de ‘vetknop’ uitschakelen? Johnson geeft een aantal tips in zijn boek. Zorg om te beginnen dat je zo min mogelijk fructose binnenkrijgt. Niet meer dan vier of vijf theelepels per dag. Daarnaast is het belangrijk om de inname van koolhydraten te verminderen én om deze alleen op bepaalde momenten van de dag te eten. Daarom adviseert Johnson om twee van de drie maaltijden op een dag koolhydratenvrij te laten zijn. Daarbij is het belangrijk om minimaal 30 minuten per dag te sporten. Tot slot adviseert hij om minimaal acht uur per nacht te slapen. Want een goede nachtrust is volgens Johnson ook van belang als je de ‘vetknop’ in je lichaam wilt uitschakelen. Kortom, suiker veroorzaakt vele kwalen. Minderen met suiker is daarom zeker aan te raden en misschien zijn de tips van Dr. Johnson wel de manier om eindelijk van de overtollige kilo’s af te komen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder