Zout, onze vriend of vijand?

Zout-vriend-of-vijand

Veel mensen weten dat het eten van teveel zout niet goed is voor ons lichaam. Maar aan de andere kant heeft ons lichaam wel degelijk zout nodig.

Zout is van groot belang bij de vochtbalans in ons lichaam, daarnaast is het belangrijk in de regeling van onze bloeddruk en is het belangrijk voor een goede werking van de spier- en zenuwcellen. Kortom; ons lichaam heeft zout nodig.

Maar hoeveel zout heeft ons lichaam dan eigenlijk nodig?
Het advies voor 11 jaar en ouder is, volgens het voedingscentrum, maximaal 6 gram zout per dag. Voor kinderen jonger dan 11 jaar gelden lagere hoeveelheden. Het blijkt echter dan we gemiddeld 10 tot 11 gram zout per dag eten en dat is ronduit ongezond. Het is zo dat van al het zout dat we eten daarvan zit 80% in het eten en drinken wat we kopen in de supermarkt. De rest voegen we zelf toe tijdens het koken.

Welke voedingsmiddelen bevatten veel zout?
– Kant-en-klare pastasauzen
– Kant-en-klare soepen
– Brood
– Kaas
– Beleg zoals worst en salami
– Ontbijtgranen
– Pizza
– Soja en ketjap
– Ketchup en mayonaise
– Bouillonblokjes
– Augurken

Risico’s
Een aantal mogelijke gevolgen van het dagelijks te veel eten van zout zijn:

Hoge bloeddruk
Het is gebleken dat bij het dagelijks 2,5 gram minder zout consumeren dat zowel de bovendruk als de onderdruk daalt. Voor de beeldvorming; 3 gram zout is ongeveer een halve theelepel.

Hart- en vaatziekten
Het hart moet bij een hoge zouthoeveelheid harder werken om te zorgen voor een goede bloedcirculatie. Op den duur bestaat dan de kans dat de hartkleppen dunner worden en het hart zwakker. In Nederland alleen al zouden ca. 2.500 mensen minder overlijden (op jaarbasis) wanneer we met z’n allen maximaal 6 gram zout per dag zouden eten.

Osteoporose
Door het teveel eten van zout wordt de opname van calcium geremd. Calcium heeft ons lichaam nodig voor de opbouw van botten. Door een structureel te hoge inname van zout is er een verhoogde kans op botbreuken.

Nierziekten
Onze nieren zorgen onder andere voor de uitscheiding van het teveel aan zout. Dus wanneer er teveel zout wordt geconsumeerd moeten de nieren overuren maken. Dit extra hard werken kan resulteren in beschadigingen aan de nieren.

Hoofdpijn
Een Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat wanneer men dagelijks 3 gram minder zout consumeert dat kan leiden tot een daling van de aanvallen van hoofdpijn met een derde.

Kook dus zoveel mogelijk met verse ingrediënten, dus geen kant-en-klare sauzen maar gebruik verse tomaten. Gebruik als smaakmakers verse kruiden en specerijen en knoflook deze geven kleur, geur en smaak aan het eten. Voor wat betreft de snacks; laat de chips en de borrelnootjes staan en ga voor een gezonde snack zoals komkommer of ongezouten popcorn of druiven. Het is misschien wat meer werk, maar vooral een kwestie van wennen.

Bron:  Daily Mail
           Voedingscentrum

3 reacties op “Zout, onze vriend of vijand?
  1. graag advies over de kwaliteit van sperma en de gevolgen van hard droogs. wat is de beste advies voor een man die gebruik hard droge en methadon.en wil graag een kind opwekken. bij voor bat dank .

    Geschreven door a nini op
  2. @A nini

    Beste advies dat iedereen je kan geven?

    STOPPEN met die zooi!

    Geschreven door Ron op
  3. hi,
    Dat klopt helemaal, want de zaadcellen hebben dan niet de zelfde zwem snelheid om aan te komen bij de eicel om bevrucht te worden, voordat dat ze daaraan komen gaan ze dood, want ze zijn dan te traag. zelfs cola frisdrank is niet goed voor de mannen, want het zorgt voor impotentie, omdat er caffeine in zit.

    Geschreven door wiel op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder