Meer energie door de juiste voeding

energie-en-voeding

Waarschijnlijk hebt u het zelf al wel eens gemerkt. Na de ene maaltijd voelt u zich energiek en na de andere maaltijd voelt u zich sloom en opgeblazen. En dat is geen suggestie want de verkeerde voeding is een belangrijke reden van vroegtijdige aftakeling. Het is van belang om op de juiste momenten, de juiste voedingsmiddelen te eten. Het geheim om meer energie te krijgen, meer vitaliteit, zit simpelweg in de voeding en in de combinaties.

De juiste combinaties
Eiwitten (uit vlees, gevogelte, zuivel, bonen en eieren) zorgen altijd voor een verhoogd energieniveau. Echter wanneer dit in combinatie met koolhydraten gegeten wordt werkt dit tegenovergesteld. Dus zorg voor een combinatie van eiwitten met groenten.

Niet teveel eiwitten
Het is wel belangrijk om te weten dat we over dagelijks teveel eiwitten binnenkrijgen. Daardoor moeten er wel op gelet worden dat er niet teveel eiwitten genuttigd worden. Zorg voor een goede afwisseling in uw voeding en eet niet iedere dag vlees. Hierdoor zal uw energieniveau stijgen.

Rustig eten
Wat vaak vergeten wordt is dat het rustig genieten van een maaltijd ook daadwerkelijk een functie heeft. Hoe rustiger iemand eet, en hoe meer deze kauwt, des te meer meer energie zal iemand krijgen c.q. hebben. Wanneer er snel gegeten wordt en slecht gekauwd dan zorgen deze ‘brokken’ eten voor een enorme belasting voor de spijsvertering. En onder rustig eten verstaan we ook dat mensen zittend eten en niet tijdens het heen en weer lopen een boterham naar binnen proppen.

Drink voldoende
Voldoende drinken is onder andere belangrijk omdat het een reinigende functie heeft. Start de dag direct met het drinken van minimaal 1 glas water. Zorg er vervolgens voor dat er gedurende de gehele dag regelmatig gedronken wordt, en niet alleen tijdens de maaltijd. Een volwassenen moet dagelijks ongeveer 2 liter per dag drinken. Er wordt geadviseerd om vooral water, vers geperst vruchtensap of groentesap of kruidenthee te drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder