15 gezonde voedingsmiddelen

schijf-van-5-allemaal-gezo

Voor iedereen die lekker gezond wil leven moet kijken naar wat hij/zij eet. Want onze lichamelijke gezondheid is een directe afspiegeling van wat we eten.

Voorverpakte voedingsmiddelen kunnen handig zijn, maar koken met verse ingrediënten is een must als we onze gezondheid willen verbeteren. En wanneer we met verse ingrediënten koken dan is dat al ‘superfood’. Welke 15 voedingsmiddelen moeten we in de keuken hebben staan?

1. Zonnebloempitten en andere zaden
Een van de makkelijkste en meest efficiënte manieren om onze voeding te optimaliseren is, om gekiemde zaden toe te voegen aan groentesap en / of salade.

2. Biologische eieren
Eiwitten zijn essentieel voor de bouw, het onderhoud en de reparatie van ons lichaam. Eiwitten zijn ook belangrijk voor ons immuunsysteem en hormonen. Eiwitten bevatten “volwaardige eiwitten” wat betekent dat ze alle essentiële aminozuren bevatten. Eieren bevatten ook luteïne en zeaxanthine wat weer goed is voor onze ogen, choline is goed voor onze hersenen, het zenuwstelsel en cardiovasculaire systeem, en natuurlijk B12. Eieren zijn krachtpatsers van gezonde voeding, op voorwaarde dat ze van biologisch gehouden, vrije uitloop, grazen kippen worden geoogst. De voedingswaarde verschillen enorm tussen loslopende kippeneieren en commercieel gekweekte eieren wat een gevolg is van de verschillende diëten gegeten door de twee groepen kippen.

3. Boter
Goede ouderwetse boter, gemaakt van gras gevoede koeien, is een rijk aan linolzuur. Boter is rijk aan vitamine A en alle andere vet oplosbare vitamines (D, E, en K2), die vaak ontbreken in het moderne dieet.

4. Biologisch geteelde groenten
Ons maagdarmkanaal herbergt enkele 100000000000000 bacteriën. Wanneer ons maag-darmkanaal niet goed werkt, kunnen we last krijgen van een breed scala aan gezondheidsproblemen waaronder allergieën en auto-immuunziekten. Om een gezonde darm te behouden, zijn biologisch geteelde voedingsmiddelen een noodzaak.

5. Avocado
Avocado’s zijn laag in fructose en rijk aan gezonde mono-onverzadigde vetten (die gemakkelijk wordt verbrand voor energie), en avocado’s zijn goed voor het hart en komt de vaatfunctie ten goede. Het eten van avocado’s verhoogt het gezonde vet en calorie-inname, zonder dat het eiwit of koolhydraten inname stijgt.

6. Macadamia noten en pecannoten
Onderzoek suggereert dat noten daadwerkelijk kunnen bijdragen aan een gezonder leven, en helpen om gewicht te verliezen. Dit is niet zo verwonderlijk omdat noten veel gezonde vetten bevatten die je lichaam nodig heeft voor een optimale werking. De beste noten zijn macadamia noten en pecannoten.

7. Biologische kokosolie
Biologische kokosolie is uitstekend voor onze schildklier en stofwisseling en omdat kokosolie rijk is aan laurinezuur kunnen virussen zoals HIV en herpes, influenza, mazelen, Gram-negatieve bacteriën worden bestreden.

8. Verse Kruiden
Kruiden zijn niet alleen belangrijk in ons eten voor extra smaak, maar zijn de sleutel tot de voedingswaarde dichtheid in het voedsel dat we eten. Als voorbeeld; zwarte peper verhoogt daadwerkelijk de biologische beschikbaarheid van zowat alle andere voedingsmiddelen. Kruiden kunnen je beschermen tegen ziekten, giftige stoffen uit ons lichaam verwijderen, en ze voorzien ons van vitaminen en mineralen.

9. Rauwe knoflook
Rauwe knoflook moet in ons dagelijks menu worden opgenomen. Het stimuleert de natuurlijke capaciteit van ons lichaam om ons te beschermen tegen hoge bloeddruk en osteoporose. En het kan werken als een natuurlijk antibioticum en antischimmel.

10. Zelfgemaakte bouillon
Zelfgemaakte bot bouillon is uitstekend geschikt voor het versnellen van de genezing en herstel van ziekte, omdat het helpt “genezen en verzegelen” van onze darmen. Het bevat gezonde vetten, maar ook belangrijke mineralen zoals calcium, magnesium, fosfor, silicium, zwavel en sporenelementen. Belangrijk bij het maken van bouillon is om er wel voor te zorgen dat ze van biologisch geteelde of gras gevoede dieren worden getrokken.

11. Zeezout
Zout is essentieel voor het leven, en ons lichaam heeft het nodig om optimaal te functioneren. Maar het is belangrijk om te weten dat er grote verschillen zijn tussen het zout wat in onze voedingsmiddelen zit en keukenzout, en natuurlijke zout, zoals zeezout of Himalaya zout. De eerste hebben schadelijke effecten op de gezondheid terwijl de laatste een positief effect hebben. Op warme dagen, of na het sporten en zweten, kunt u een gezonde sportdrank maken om de ‘zoutvoorraad’ weer aan te vullen door het mixen van een snufje zeezout en een scheutje vers citroensap met wat water.

12. Alaska zalm in blik
Eet vis die rijk is aan gezonde omega-3 vetten, en die weinig aan verontreiniging zijn blootgesteld. Wild gevangen Alaska zalm (niet gekweekt) past in deze omschrijving. Bij zalm in blik let er dan op dat het label ‘Alaska zalm’ is en niet ‘Atlantische zalm’ omdat deze momenteel uit viskwekerijen komt. Andere ingeblikte vis die in de veilige categorie vallen (met lager risico op besmetting en een hogere voedingswaarde) zijn sardines, ansjovis, en zure haring.

13. Rauwe melk
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is gepasteuriseerde melk niet veiliger dan rauwe melk van een gezonde, gras etende koe. Uit onderzoek blijkt dat ziektes als gevolg van rauwe melk minimaal zijn, en veel lager dan die van gepasteuriseerde melk. Het moet wel van gras gevoede koeien zijn. Gras is het natuurlijk voedsel van een koe en dat zijn maïs en andere granen niet. Gras gevoederd rauwe melk bevat: • Gezonde bacteriën die goed zijn voor je maag-darmkanaal zijn • Meer dan 60 spijsverteringsenzymen, groeifactoren en antilichamen • Linolzuur • Gunstige ruw vet, aminozuren en eiwitten alle 100 procent verteerbaar • Vitaminen A, B, C, D, E en K

14. Wei Proteïne
Wei-eiwit bevat bèta-glucanen en immunoglobulinen, die helpen om ons immuunsysteem te beschermen en het natuurlijke ontgiftings-proces.

15. Yoghurt en Kefir
Yoghurt en kefir gemaakt van biologische, gras gevoede melk zijn andere krachtpatsers die we op voorraad moeten hebben. Yoghurt bevat nuttige bacteriën die onze spijsvertering schoon houden en zorgen voor voedsel voor de goede bacteriën die al aanwezig zijn. Kefir helpt om ons darmkanaal te koloniseren. Bovendien bevat kefir verschillende belangrijke stammen van vriendelijke bacteriën en heilzame gisten die niet in yoghurt aanwezig zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder