Dehydratatie

0000109004-15

Ons lichaam bestaat voor zestig procent uit water. En wanneer je maar 1,5% daarvan verliest dan bestaat al de kans dat we hoofdpijn krijgen en minder energie hebben. Daarom we hebben de belangrijkste oorzaken van dehydratatie op een rijtje gezet.

Sporten

Deze oorzaak is bij iedereen bekend, want bij iedere druppel zweet, verliezen we ook belangrijk lichaamsvocht. Daarom is het drinken van water of een sportdrank tijdens het sporten echt niet enkel weggelegd voor de professionele sporters onder ons.

Te weinig koolhydraten

Water en koolhydraten worden in ons lichaam samen opgeslagen. Wie de koolhydraten (even) uit zijn of haar dagelijks eten schrapt, kan daardoor kilo’s verliezen. Maar deze verdwenen kilo’s komen alleen maar door een verhoogde afvoer van vocht en water dat in ons lichaam als reserve werd opgeslagen. En ook al kijken we met een blij gezicht naar onze weegschaal het is wel slecht voor ons hydratatieniveau.

Diabetes

Mensen met suikerziekte hebben een grotere kans op uitdroging dan anderen. Wanneer het suikerniveau in het bloed te hoog is dan tracht het lichaam zich te ontdoen van de overtollige glucose door een verhoogde urineproductie, en via de urine verliezen we natuurlijk ook heel wat vocht en water.

Menstruatie

Een extra glaasje water kan nooit kwaad, en al zeker niet tijdens de menstruatie. Vooral oestrogeen en progesteron beïnvloeden het waterniveau van je lichaam. En juist deze hormonen schommelen erg tijdens de menstruatie. En vrouwen die veel last hebben van bloedverlies worden aangeraden om extra water te drinken.

Geneesmiddelen

Wie medicijnen neemt, leest best altijd eens de bijsluiter. Let daarbij vooral op eventuele bijwerkingen. Vele geneesmiddelen fungeren als diuretica waardoor je urineproductie verhoogd wordt. Let vooral op bij medicijnen die braken of diarree tegengaan.

Stress

In stressvolle situaties geven onze bijnieren stresshormonen af. Maar wanneer we zeer frequent spanning ervaren, dan bestaat de mogelijkheid dat onze bijnieren uitgeput raken waardoor insufficiëntie optreedt. Als de bijnieren vermoeid raken dan daalt de productie van adrenaline en aldosteron, een hormoon dat instaat voor de vochthuishouding in het lichaam. Extra drinken kan een oplossing zijn op de korte termijn, maar het is natuurlijk net zo belangrijk om de stress onder controle te krijgen om nierfalen en uitdroging te voorkomen

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap verhoogt je totale bloedvolume waardoor ook je vochtinname omhoog moet. Bovendien is (ochtend)misselijkheid een extra indicatie om meer water te drinken.

Borstvoeding

Bij borstvoeding geven we belangrijke stoffen door aan ons kind, maar hierdoor vloeit er ook heel wat water uit ons lichaam. En wie merkt dat het produceren van moedermelk wat moeilijker verloopt, kan beginnen met wat extra water te drinken.

Veroudering

Bij het ouder worden, daalt ons vermogen om veel vocht op te slaan en krijgen we minder snel het gevoel dat we dorst hebben. Dat is dan ook de reden dat er zo vaak op gehamerd wordt dat ouderen in de zomer genoeg moeten blijven drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder