Zitten er antikanker stoffen in groenten?

Antikanker-stoffen-in-groen

Is het mogelijk om de kans op sommige vormen van kanker te verkleinen door het eten van groenten? En zo ja om welke groenten gaat het dan?

Kanker en sterfte Kanker is naast hart- en vaatziekten één van de belangrijkste doodsoorzaken in Nederland. Ruim één op de drie mensen in Nederland krijgt een bepaalde vorm van kanker. Jaarlijks overlijden er in ons land zo’n 40.000 mensen aan de gevolgen van kanker. Dat maakt kanker de belangrijkste doodsoorzaak in Nederland is bij zowel mannen als vrouwen vóór hart- en vaatziekten.

Effecten van voeding op kanker
Het is nog lang niet duidelijk welke stoffen uit voeding allemaal een rol spelen en wat ze precies doen. Maar voor een aantal voedingsmiddelen of -stoffen is er wel bewijs dat ze het risico op kanker verhogen of dat ze juist mogelijk beschermen tegen kanker. Antikanker stoffen in groenten Het Nationaal Fonds tegen Kanker stelt dat er in bepaalde groenten bijzondere stoffen zitten die of antioxidant of antikanker stof worden genoemd.

Anthocyanen
Anthocyanen zijn kleurstoffen en komen overal in de plant voor, maar vooral in bloemen, vruchten en bladeren. Het geeft onder andere aan rodekool zijn specifieke paarsrode kleur. Zwarte bessen bevatten ook veel anthocyanen die de groei van kankercellen zou stoppen.

Bioflavonoïden
Bioflavonoïden (flavonoïden) zijn polyfenolen die wijdverbreid in planten voorkomen. De verschillende flavonoïden hebben uiteenlopende gezondheidseffecten en men zegt dat ze mogelijk beschermen tegen infecties, hart- en vaatziekten, kanker en andere verouderingsziekten. Ze bezitten antioxidantactiviteit en beschermen cellen en weefsels tegen oxidatieve stress. Daarnaast kunnen flavonoïden de werking van vitamine C versterken, zorgen voor sterkere haarvaatjes, een ontstekingsremmend effect hebben, aderverkalking tegengaan, de klontering van bloedplaatjes verminderen, de afgifte van histamine remmen, de genexpressie beïnvloeden, de leverfunctie ondersteunen en antibacteriële en antivirale activiteit bezitten. Mensen die weinig groenten en fruit eten, krijgen onvoldoende flavonoïden binnen.

Bioflavonoïden worden gevonden in diverse fruitsoorten, boekweit, broccoli, tomaat, komkommer, citrusvruchten en in bepaalde bessen.

Bètacaroteen
Bètacaroteen zorgt net als vitamine A, voor een goede weerstand en is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden, huid en voor de groei. Er zijn aanwijzingen dat bètacaroteen anti-oxidatieve eigenschappen heeft en de lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken. Je kunt bètacaroteen vooral vinden in (donker)groene bladgroente, zoals spinazie, en in koolsoorten. Ook wortelen bevatten erg veel bètacaroteen, net als mango’s en mandarijnen.

Capsaïcine
Capsaïcine is de stof die rode en groene pepers zo heet maakt. Chilipepers zitten boordevol antioxidanten, caroteen en flavonoïden Capsaïcine blijkt DNA-beschadiging te helpen voorkomen en/of verminderen.

Catechinen
Groene thee bevat catechinen, antioxidanten die voorkomen dat kankercellen zich kunnen vermenigvuldigen. In een studie in het Journal of Cellular Biochemistry is geconcludeerd dat catechinen beschermen tegen een variëteit aan kankersoorten.

Genisteïne
Sojabonen en producten gemaakt van sojabonen bevatten genisteïne. Dit is een fyto-oestrogeen dat mogelijk een remmende werking heeft op de groei van bepaalde hormoonafhankelijke tumoren.

Glucosinolaten
Bimi, broccoli en spruiten zijn goede leveranciers van glucosinolaten. Er zouden aanwijzingen zijn dat deze groep de kans op verscheidende kankervormen zou kunnen verminderen.

Glutathion
Glutathion is een antioxidant die vrije radicalen in het lichaam vernietigt. Ze kunnen worden gebruikt bij de behandeling van virale hepatitis, één van de oorzaken van leverkanker. Avocado’s zitten boordevol glutathion.

Lentinan
Shiitake en reishi paddenstoelen zijn rijk aan lentinan. In laboratoriumonderzoeken doodt lentinan kankercellen niet rechtstreeks, maar versterkt in plaats daarvan een aantal aspecten van het immuunsysteem, wat zou kunnen helpen om de tumorgroei te vertragen.

Lycopenen
Lycopenen behoort tot de groep van de carotenoïden en staat bekend als een krachtig antioxidant. Lycopenen komen voornamelijk voor in tomaten, maar ook in andere rode groenten en in watermeloen. Diverse onderzoeken tonen aan dat lycopeen-houdende groenten en fruit preventief werken tegen kanker. Alleen natuurlijke lycopeen lijkt te werken, maar er is natuurlijk een mogelijkheid dat nog onbekende stoffen in rood groente en fruit voor kankerwerende eigenschappen zorgen.

Sulforafanen
Sulforafaan is een sterke, indirect werkende antioxidatieve stof die voornamelijk voorkomt in kruisbloemige groentes zoals broccoli, groene kool, bloemkool, spruiten, knollen en vooral bimi. Sulforafanen zou de maag tegen maagzweren beschermen door de helicobacter pylori bacterie en de kans op maagkanker verlagen.

Conclusie
Veel van deze uitspraken zijn wetenschappelijk onderzocht. Maar vele onderzoeken hebben vooral in een laboratorium plaatsgevonden. Echter, in de meeste gevallen ontbreekt vooralsnog goed onderzoek bij mensen of patiënten. Daarmee kan de vraag of het zinvol deze stoffen en in welke concentratie te nuttigen vaak niet worden beantwoord. Het gevarieerd eten van veel verse groenten lijkt dan ook het best onderbouwde advies. Het advies is om minimaal 250 gram groente per dag te eten. De Engelse gezondheidszorg geeft zelfs een advies van 500 gram per dag per persoon ter preventie van ziekten.

Bronnen: tegenkanker.nl, diagnose-kanker.nl en voedingscentrum

3 reacties op “Zitten er antikanker stoffen in groenten?
  1. sulforafanen,lycopenen lentinan enz enz wat lekker duidelijk al deze
    abra cadabra, of is het gewichtig doen ik weet het niet
    maar ik weet wel dat nog geen 10% iets snapt van deze woorden
    wat mij betreft mag je die rommel weg laten als je niet duidelijker bent.
    Groetjes W.Strijbosch

    Geschreven door willie op
  2. Als je nou efkies wat verder leest truttebol dan staat daar onder de betekenis.
    eerst lezen voor dat je gaat krijzen

    Geschreven door Opoe tet op
  3. Beste W.Strijbosch,
    Als je iets verder doorleest staat er duidelijk beschreven welke groenten je moet eten om al die moeilijk woorden binnen te krijgen

    Geschreven door naima op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder