Cellulitis; zo kom je er vanaf

Cellulitis-zo-kom-je-er-van

Bij zomerse temperaturen is het natuurlijk erg fijn om een korte broek of kort rokje te dragen. Maar wanneer je last hebt van cellulitis dan zien vele vrouwen daar liever van af. Dus hoe kom je van je cellulitis af?

Wat is cellulitis (cellulite)?
De naam cellulitis wordt voor twee verschillende huidafwijkingen gebruikt. In de medische wereld wordt de term gebruikt voor een bacteriële infectie van het onderhuidse weefsel. In het dagelijkse leven bedoelen we met deze term een ‘sinaasappelhuid’.

Deze bobbelige en gedeukte huid is geen ziekte maar het is wel iets wat de meeste mensen liever kwijt dan rijk zijn.

Hoe ontstaat cellulitis?
Cellulitis is een verkleving en zwelling van de onderhuidse bindweefsel structuur. Cellulitis komt vooral voor op de billen, buik en bovenbenen; de plaatsen waar vet gemakkelijk wordt opgeslagen. En door deze verandering in de structuur ontstaat die bobbelige en wat stugge huid.

Een ander kenmerk van cellulitis is dat de ruwe gebieden koud aanvoelen, vaak doordat de bloedcirculatie minder goed is op die plekken. En deze plekken worden moeilijker bruin.

Vrouwen zijn veel vaker slachtoffer van cellulitis dan mannen (ongeveer 90% van alle vrouwen krijgt op een bepaald moment cellulitis in meer of in meerdere mate). De reden waarom mannen hier minder last van hebben zit vooral in het verschil waarop het vet en tussenweefsel geordend zijn bij mannen en vrouwen.

Cellulitis kan voorkomen bij jongeren, kinderen, slanke vrouwen en vrouwen met overgewicht. Iedereen kan dus cellulitis krijgen. En toch staan cellulitis en overgewicht niet helemaal los van elkaar want vetcellen die uitzetten lijken toch toch de belangrijkste verklaring te zijn voor het ontstaan van cellulitis. Naast de hoeveelheid vet die door het lichaam wordt opgenomen zijn factoren als de dikte van de huid, leeftijd, erfelijkheid en het vrouwelijke hormoon oestrogeen van invloed op cellulitis.

Tips om cellulitis te lijf te gaan
Veel vrouwen kunnen er dus weinig tot niets aan doen dat ze cellulitis krijgen of hebben, maar er is wel wat te doen aan de uitwerkingen.

1 Bewegen
Door voldoende te bewegen en een actieve levensstijl zorg je voor een lager vetpercentage en voor een betere doorbloeding. Zowel cardiotraining (tot een cardiotraining hoort alle trainingsvormen die ervoor zorgen dat je hartslag omhoog gaat zodat je buitenadem raakt. Denk aan fietsen, hardlopen, zwemmen en de intensieve lessen in de sportschool) als krachttraining is hier goed voor. En wanneer je spieren beter ontwikkelt zijn dan zal ook je huid strakker zijn.

2 Voeding
Door gezond en gevarieerd te eten kun je jouw vetpercentage verlagen. Dus eet voldoende groenten en fruit, vermijd verzadigde vetten en eet eiwitten, vezels en vette vis. Ondersteun dit door voldoende water te drinken (ca. 1 ½ liter water per dag). Sla geen maaltijd over maar nuttig 3 maaltijden per dag en kies bij een tussendoortje voor een gezonde snack.

3 Massage
Door te masseren stimuleer je de doorbloeding van het (vet)weefsel. Dit kan handmatig gebeuren of door middel van apparaten zoals bij de schoonheidsspecialiste. SmartLipo en Thermage zijn hier voorbeelden van. Om het gewenste resultaat te krijgen zijn echter wel meerdere massages per week nodig. Het dagelijks stevig masseren van je benen zal op termijn resultaat geven.

Conclusie
Cellulitis is niet van de één op de andere dag ontstaan en daarom moet je er rekening mee houden dat je veel geduld moet hebben in het bestrijden van cellulitis. Waarschijnlijk zal iemand die cellulitis heeft nooit geheel cellulitis vrij zijn, maar het verminderen van het probleem kan dus wel. Met doorzettingsvermogen!

Bronnen: Cellulites-info.nl en Huidziekten.nl

reactie op “Cellulitis; zo kom je er vanaf
  1. Wordt in dit artikel cellulite bedoeld? Cellulitis en cellulite is nogal een verschil. Een fout die veel mensen maken.

    Geschreven door Daniëlle Koenders- de Brabander op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder