Krijg je van suiker rimpels?

Krijg-je-van-suiker-rimpels

Suiker is niet alleen de grootste veroorzaker van obesitas maar nu blijkt ook dat er steeds vaker een verband wordt gelegd tussen suiker en het krijgen van rimpels.

Er zijn wetenschappers die de stelling innemen dat suiker de huid geen goed doet. De mens maakt in de huid collageen aan en collageen is verantwoordelijk voor de stevigheid en elasticiteit van onze huid. Vanaf ons 25ste tot 30ste levensjaar begint de aanmaak van collageen al af te nemen en hiermee start dan ook de veroudering van de huid. De rek gaat er gewoon uit.

Wat maakt suiker zo slecht?
Wat suiker zo slecht voor de huid maakt komt door een proces dat glycatie heet. Hierbij hechten suikers in het bloed zich aan eiwitten (collageen bestaat uit eiwitten) waarbij schadelijke moleculen gevormd worden. Deze schadelijke moleculen noemen we AGE’s (Advanced Glycation End products). Wanneer deze AGE’s zich opstapelen treedt er een beschadiging aan de omliggende eiwitten op. Het gevolg van deze beschadiging is dat het weefsel aan structuur en veerkracht verliest. Uiteindelijk is het gevolg een verslapte huid met rimpels.

En hoe meer suiker we eten (zowel verwerkte als natuurlijke suikers) hoe meer AGE’s er worden geproduceerd. En alhoewel we allemaal, naar mate we ouder worden, meer rimpels en lijntjes krijgen is het opvallend dat naarmate er meer suiker gegeten wordt steeds meer mensen in de leeftijd van 20 tot 30 jaar sneller last hebben van huidveroudering. Waarschijnlijk is de oorzaak te vinden in glycatie.

Wat zijn de boosdoeners?
Suiker zit bijna overal in van snoep, koek, ijs, frisdrank, kant-en-klaar soepen en sauzen, pizza’s tot aan brood. De boosdoeners zitten dus niet alleen in zoetigheid maar ook in hartige levensmiddelen.

Daarnaast zijn geraffineerde koolhydraten de andere boosdoener. Geraffineerde koolhydraten worden door het lichaam omgezet in suiker en een teveel aan suiker zal zich op termijn gaan hechten aan het collageen in onze huid. Voorbeelden van waar geraffineerde koolhydraten in zitten zijn wit brood, ontbijtmixen, witte rijst en witte pasta.

De gevolgen van teveel glycatie!
Huidveroudering is een zichtbaar gevolg van glycatie maar er kunnen meer gevolgen zijn. Met name bij diabetespatiënten is het risico extra hoog om veel van deze bijproducten in het lichaam te krijgen wanneer de bloedsuikerspiegel langdurig hoog is. Een aantal van deze gevolgen kunnen zijn;

  • grote kans op aderverkalking, trombose en hartziekte
  • overgewicht – vervetting van de lever
  • problemen aan de ogen waaronder staar
  • verslechterde werking van de zenuwen
  • nierziekte
  • verslechterde doorbloeding
  • verhoging van de ontstekingsactiviteit

Maar het is wel mogelijk om je lichaam te beschermen tegen glycatie. De eerste belangrijke stap die je moet zetten is om minder bewerkte voedingsmiddelen te eten en daarnaast goed op te letten op hoeveel suikers je dagelijks binnenkrijgt.

Bronnen: British Journal of Dermatology, Puur Huid

6 reacties op “Krijg je van suiker rimpels?
  1. Dat teveel suiker slecht is weet iedereen. Zelf heb ik enorm overgewicht gehad.
    Maar nu men mij op mijn 55ste nog op 35 schat en ik nog nauwelijks rimpels heb (ik heb niks aan mijn gezicht laten doen hoor)lijkt mij deze uitkomst van het onderzoek niet geheel te kloppen. Ik denk dat roken meer invloed heeft.

    Geschreven door Maro op
  2. hoeveel fruit mag je dan wel eten per dag?

    Geschreven door emma op
  3. Roken ook niet hoor, heb van mn 16 tot mn 50e gerookt en geen rimpel. Genetisch bepaald en de juiste verzorging van je huid.

    Geschreven door Sylvia op
  4. 2 stuks fruit per dag kan zeker geen kwaad. Het zijn ook andere suikers dan in dit item bedoeld zijn. Het gaat daarbij met name om geraffineerde suikers.

    Geschreven door Tandor op
  5. Nou zeg, alsof het je lichaam van binnen niet heeft beschadigd..

    Geschreven door Joke op
  6. Het ging over rimpels. Niet over de schadelijke inwendige gevolgen……

    Geschreven door Tandor op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder