Tips om je huid te beschermen

Bescherm-je-huid-tegen-de-z

Wat is er nu fijner dan na een lange winter je in de lentezon te begeven? Niets! En aan vitamine D heeft ons lijf eigenlijk altijd wel behoefte. De lentezon lijkt ook een stuk onschuldiger dan de felle zomerzon. Toch kan de zon ook nu schadelijk zijn.

Wees goed voorbereid en bescherm je lijf (en dus niet alleen je huid) met deze vier tips!

1. Laat je huid wennen aan de zon
Na de winter is je huid vaak bleek en kun je niet wachten om weer een kleurtje te krijgen. Toch kan 10 minuten in de zon al schadelijk zijn voor je huid. Laat je huid wennen aan de zon door niet te lang achter elkaar in de zon te zijn. Bescherm je huid ook goed met zonnebrandcrème. Hoe goed we soms ook zijn met het insmeren van onze huid in de zomer, tijdens de eerste zonnige dagen vergeten we vaak om zonnebrandcrème te gebruiken. Terwijl dit juist de momenten zijn waarop de huid beschadigt kan raken. Bouw het zonnen dus langzaam op en smeer je huid goed in met een zonnebrandcrème met hoge factor. Want zelfs op bewolkte dagen dringt het overgrote deel van de UV straling door de wolken heen. En hoe zwak de zon qua temperatuur soms ook aanvoelt, dat zegt niets over de kracht van de zonnestralen en de impact die ze kunnen hebben op je lijf.

2. Bescherm je ogen: draag een zonnebril
Je huid beschermen is één ding, maar ook je ogen kunnen schade oplopen door de zon en daar staan we niet altijd bij stil. Uiteraard helpt het dragen van een zonnebril je ogen te beschermen, want in de felle zon kijken is schadelijk voor je ogen. Daarbij beschermt een zonnebril ook de huid rondom je ogen en voorkomt het dat je met je ogen gaat knijpen. Dat laatste kan ervoor zorgen dat er kleine rimpels rondom je ogen ontstaan. Reden genoeg dus om een zonnebril op je neus te zetten, om over het feit dat het een leuke accessoire is nog maar te zwijgen.

3. Bescherm je lijf tegen een zonnesteek (ook in de lente!): zoek verkoeling en drink voldoende
Ook al is het nog geen zomer, dat wil niet zeggen dat de temperatuur in de zon en uit de wind niet hoog kan oplopen. Daarom is het zelfs nu belangrijk om je lijf te beschermen tegen een zonnesteek. We weten allemaal dat ons lichaam vocht verliest als het warm is. Dit transpireren helpt je lichaam om af te koelen. Het is belangrijk om het vocht dat je verliest aan te vullen door voldoende te drinken. Doe je dit niet, dan droog je uit. En als je minder vocht binnenkrijgt dan je verliest, dan heeft je lichaam niet genoeg vocht om te transpireren en kan het dus niet voldoende afkoelen. Dit kan overigens niet alleen gebeuren door te lang in de zon te zitten, maar bijvoorbeeld ook tijdens het sporten. Want door die inspanning genereren je spieren extra veel warmte, waardoor je lichaamstemperatuur ook kan stijgen. Zorg dus dat je bij warm weer of tijdens en na inspanning voldoende afkoeling krijgt, maar bovenal voldoende vocht binnenkrijgt!

4. Leer de zon kennen: de goede en slechte eigenschappen
De zon kan niet alleen schadelijk zijn voor ons lijf, maar het brengt ons ook veel positieve dingen, waaronder vitamine D. Het is daarom goed om je bewust te zijn van welke straling goed voor je lijf is en welke niet.

Er zijn drie verschillende soorten zonnestraling. Namelijk een onzichtbare straling (infrarood) die warmte afgeeft, zichtbare straling die licht afgeeft en ultraviolette straling (ook onzichtbaar). Deze laatste soort straling, ultraviolet (UV), is ook weer te verdelen in verschillende soorten. Namelijk UV-A, UV-B en UV-C. UV-A is het minst schadelijk, maar zelfs voor deze straling moet je oppassen. UV-B dringt niet snel door een wolkendek heen, maar wanneer je omhoog kijkt en een blauwe hemel ziet is het oppassen geblazen. UV-B is namelijk de boosdoener als het gaat om zonnebrand en huidkanker. UV-C is de meest krachtige straling van de drie, maar daar hoeven we ons minder zorgen om te maken want deze straling bereikt het aardoppervlak niet.

Zoals gezegd geeft de zon ons ook positieve dingen, zoals vitamine D, maar de zon heeft ook een positieve werking om de rest van ons lijf. Zo werkt het bijvoorbeeld ontstekingsremmend. Dit is vooral fijn voor mensen die last hebben van ontstekingen aan de huid, zoals bij eczeem en psoriasis. Maar ook in deze gevallen is het van belang om niet te lang en niet te vaak in contact te komen met de zon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder