Word je slimmer door Omega 3?

Word-je-slimmer-van-Omega-3

Het hebben van een goed geheugen, informatie sneller kunnen verwerken, beter kunnen leren zou volgens bepaalde studies allemaal kunnen door Omega 3. Maar klopt dit wel? Kun je echt slimmer worden van Omega 3.

Hersenen en voeding
Onze hersenen gebruiken 20% van alle energie van het lichaam. En een tekort aan energie zorgt ervoor dat de hersenen minder goed werken. De energie waar we het hier over hebben komt uit vetten en koolhydraten. Naast dat Vitamine B essentieel is voor onze hersenen is Omega 3 dat ook.

Wat zijn Omega 3 vetzuren?
Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetten, en vetzuren zijn van groot belang voor de hersenen. Ze zijn onder meer nodig om de isolatielaag die om de lange uitlopers van de zenuwcellen zit in stand te houden. Deze lange uitlopers zijn verantwoordelijk voor een goede communicatie en geleiding van de zenuwprikkels.

De bekendste Omega 3 vetzuren zijn Alfalinoleenzuur (ALA), Eicosapentaeenzuur (EPA) en Docosahexaeenzuur (DHA).

Het korteketenvetzuur ALA is vooral te vinden in plantaardige bronnen van Omega 3 zoals raapzaad, chiazaad, soja en walnoten.

Het langeketenvetzuur EPA is de eerste van de twee belangrijkste visvetzuren en komt vooral voor in vette vis zoals sardine, makreel, haring en zalm.

En de andere langeketenvetzuur DHA is de tweede van de twee belangrijkste visvetzuren en die komt in vette zeevis voor zoals ook haring en Europese zalm. De voornaamste voedingsbron van DHA is dan ook visolie.

De Gezondheidsraad adviseert volwassenen om dagelijks een hoeveelheid van 450 milligram Omega 3 vetzuren (DHA en EPA) te consumeren. Het advies voor dagelijkse inname van ALA is 3 gram voor mannen en 2 gram voor vrouwen. De omzetting van ALA naar DHA en EPA is gering. Het is dus belangrijk om niet alleen op de totale hoeveelheid omega-3-vetzuren te letten, maar vooral op de hoeveelheid EPA en DHA.

Een optimaal effect wordt alleen bereikt als de omega-3-vetzuren onderdeel zijn van een gezond eetpatroon en een gezonde leefstijl.

De gezondheidsvoordelen van Omega 3

1 Zwangerschap
Tijdens de zwangerschap heeft Omega 3, en dan met name DHA, een positieve invloed op de ontwikkeling van vooral de ontwikkeling van de hersenen van het nog ongeboren kindje. Echter tijdens de zwangerschap is het advies om geen roofvis te eten, zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse tonijn.

2 Hart- en vaataandoeningen
Mensen die voldoende visvetten eten hebben minder risico op dodelijke hartziekten ten opzichte van mensen die nooit, of bijna nooit, visvet eten. Visvet beschermt vooral tegen ernstige hartritmestoornissen.

3 Ontstekingsremmend
Er zijn meerdere studies die beweren dat Omega 3 vetzuren beschermen tegen ontstekingsziekten zoals reumatoïde artritis.

4 Cognitieve functies
Een goede balans van Omega 6 / Omega 3 helpt om de cognitieve functies beter te bewaren in de ouder wordende populatie.

Verhouding Omega 6 en Omega 3
Omega 6 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste is waarschijnlijk linolzuur en dat zit vooral in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maisolie, sojaolie en margarine, halvarine en bak- en braadvetten.

Van belang is de verhouding van Omega 3 en Omega 6 want onderzoek heeft aangetoond dat het Westerse dieet uit veel te veel Omega 6 vetzuren en te weinig Omega 3 vetzuren bestaat. Een goede verhouding zou minimaal één op twee moeten zijn. Het blijkt echter dat wij circa 25 keer zoveel Omega 6 binnenkrijgen dan Omega 3.

Word je dus slimmer van Omega 3?
Helaas, je wordt niet slimmer van Omega 3. Ieder mens heeft een bepaald potentieel. En wanneer we zeggen dat dit potentieel 100% is dan kunnen we ook zeggen dat het gros van de mensen dat potentieel niet optimaal benut, maar op 70 tot 80% zit. En aangezien voeding een grote invloed heeft op de opbouw en het functioneren van (onder andere) de hersenen kun je concluderen dat voeding, en in deze Omega 3, kan helpen om ieder zijn eigen potentieel optimaal te benutten.

Daarnaast zijn er degelijke wetenschappelijke aanwijzingen dat Omega 3 vetzuren veroudering van de hersenen (en dan wordt er gesproken over het geheugen en de concentratie) kunnen tegengaan.

Conclusie
De positieve invloed van Omega 3 vetzuren staat erg in de belangstelling omdat ze goed lijken te zijn voor veel verschillende aandoeningen. Echter er moet nog veel onderzoek gedaan worden voordat al deze positieve invloeden ook daadwerkelijk bevestigd kunnen worden.

Bronnen: Hersenstichting, Voedingscentrum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder