Hoe verlies ik mijn buikvet?

Hoe-verlies-ik-mijn-buikvet

Een platte en strakke buik dat willen we toch allemaal? Maar het lijkt bij sommige van ons maar niet te lukken. Dus hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik dat buikvet verlies?

Twee soorten vet
Ons lichaam slaat vetten op twee verschillende manieren op. Ten eerste direct onder de huid van de dijbenen, heupen, billen en de buik. Dit onderhuids vet is het vet dat zichtbaar is en hoe meer je ervan hebt, hoe dikker je bent. De andere manier waarop ons lichaam vet opslaat, is rond het hart, de longen, de maag, de lever. Dit noemen we visceraal vet, ofwel orgaanvet. Dit vet zie je niet en voel je niet, maar is erg ongezond wanneer je er te veel van hebt. Dit viscerale vet werkt als een stootkussentje en beschermt zo onze organen. Echter, wanneer je te veel orgaanvet hebt dan is dat ongezond aangezien visceraal vet ook allerlei verschillende stoffen zoals vetzuren, hormonen, ontstekingseiwitten en eiwitten produceert. Een teveel aan deze stoffen geeft een hoger risico op hoge bloeddruk, verhoogd het je cholesterol, geeft het een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes type 2 en zorgt voor een groter risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

Door het teveel aan vet gaan de organen zélf ook minder goed werken. Zoals de lever die een ontgiftende functie heeft en bij de vertering van vetten helpt kan bij teveel aan visceraal vet deze functies minder goed uitoefenen. Een ‘te vette’ lever ontgift minder goed en produceert ook nog eens te veel van het ongezonde LDL-cholesterol.

Oorzaken buikvet
Buikvet kan meerdere oorzaken hebben. Zodra er meer energie (calorieën) binnenkomt dan er wordt verbrandt is de buik bij de meeste mensen een van de eerste plaatsen waar dit wordt opgeslagen als vet. Ook het stresshormoon cortisol heeft een grote invloed op het ontstaan van buikvet.

Hoe verlies je dat buikvet?
Om voor eens en voor altijd af te rekenen met teveel buikvet en het daar onlosmakelijk aan verbonden orgaanvet zijn de volgende stappen een goed begin.

Stap 1: Bewegen
De eerste stap die je moet nemen is bewegen. Bij intensief sporten wordt het buikvet en orgaanvet het eerst aangesproken om energie te leveren. Vaak wordt gedacht dat je plaatselijk kunt afslanken door een bepaald lichaamsdeel te trainen. Maar plaatselijk afvallen is niet mogelijk. Je kunt met oefeningen wel je spieren versterken waardoor je buik of ander lichaamsdeel dat je traint en er steviger en strakker uitziet. Natuurlijk verbrand je met die oefeningen wel de nodige calorieën, maar die verbrand je niet op één plek. Allerlei soorten buikoefeningen of sit-ups zijn dus niet speciaal nodig om buikvet kwijt te raken. Het maakt niet uit wat je gaat doen, hardlopen, wandelen, fietsen, cardio in de sportschool. Als het kan een halfuur per dag is.

Stap 2: Gezonder eten
Naast bewegen is een regelmatig en stabiel eetpatroon noodzakelijk. Je verbrandt geen buikvet als je niet regelmatig eet. Je zult zo’n 5/6 keer per dag iets moeten eten. Daarnaast is het zaak om te kiezen voor de juiste voedingsmiddelen. De belangrijkste stap is om minder koolhydraten te gaan eten. Minder en dus niet schrappen uit je dieet want niet alle koolhydraten zijn slecht. Koolhydraten zijn te verdelen in 2 groepen. De complexe koolhydraten, die zitten in fruit, groente, noten, pitten, zaden, bruine rijst, zoete aardappel en havermout. De tweede groep zijn de enkelvoudige koolhydraten, die vind je terug in suiker, (koek, snoep, gebak), chips, witbrood, pasta, witte rijst, aardappelen, frisdrank, bewerkte zuivelproducten en vruchtensappen uit pak. En het zijn de enkelvoudige koolhydraten die je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen en dus zorgen voor meer buikvet. Deze kun je dus beter vermijden.
Het advies is om veel van onderstaande producten te eten:

  • Groenten (alle groenten, onbeperkt)
  • Fruit (maximaal twee stuks per dag)
  • Vis (haring, makreel, sardientjes en zalm)
  • Eieren
  • Vlees (vooral biologisch)
  • Noten, pitten, zaden
  • Natuurlijke oliën
  • Gezonde koolhydraten (quinoa, zoete aardappelen en in mindere mate havermout en couscous).

Stap 3: Voldoende slapen
Een ander belangrijk onderdeel is slaap. Dit wordt vaak onderschat, maar uit onderzoek is gebleken dat mensen die 6 tot 7 uur per nacht slapen, in vijf jaar minder orgaanvet opbouwen dan mensen die minder lang of juist langer slapen. Cortisol, het stresshormoon, is actief bij mannen en vrouwen en wordt door het lichaam aangemaakt als je stress hebt, weinig slaapt of ongezonde voeding eet.

Onderzoekers van de Yale Universiteit hebben een nieuwe functie van het cortisol hormoon ontdekt. Hoge cortisolwaardes veranderen de werking van je lichaam van binnenuit, door zoveel mogelijk energie op te slaan rondom je buikstreek. Daarnaast verhoogt cortisol ook nog eens je eetlust, waardoor je waarschijnlijk meer gaat eten. Wetenschappers van de Harvard Universiteit toonden aan dat een dikke buik je lichaamseigen hormonen verder uit balans kunnen brengen.
Gevolgen van een verstoorde hormoonbalans kunnen zijn:

  • Dat je door blijft eten terwijl je eigenlijk al vol zit
  • Dat je lichaam vet vasthoudt in op bepaalde plaatsen
  • Dat vetcellen zich niet makkelijk laten verbranden

Stap 4: Stressreductie
Inmiddels is onomstotelijk bewezen dat stress in direct verband kan worden gebracht met gewichtstoename. Wanneer het lichaam stress ervaart, dan wordt een aantal stresshormonen afgescheiden, te weten adrenaline, noradrenaline en cortisol. De stresshormonen zorgen ervoor dat de reguliere lichaamsprocessen waar andere hormonen verantwoordelijkheid voor dragen, tijdelijk op een lager pitje worden gezet.

Eén van die hormonen is insuline dat een rol speelt in het stofwisselingsproces. Insuline zet de in het bloed vrijgekomen suikers uit koolhydraten om in glucose en transporteert deze naar de cellen waar het wordt opgeslagen. Wanneer we stress ervaren denkt het lichaam dat het zich moet opmaken om te vechten en te vluchten, en dan zorgt het hormoon cortisol ervoor dat insuline niet wordt opgeslagen maar dat de opgeslagen energie vrijgemaakt wordt en in de bloedcirculatie wordt gebracht. Wij gaan echter niet vechten of vluchten maar we zitten achter ons bureau. Met als gevolg dat de vrijgekomen energie niet verbruikt wordt maar opgeslagen als vet. Dus stress reduceren is een belangrijk onderdeel in het verliezen van buikvet.

Bronnen: Verantwoordafvallen.nl, bestedieten.nl en puurfiguur.nl

16 reacties op “Hoe verlies ik mijn buikvet?
  1. Ik heb gemerkt dat Ik na de overgang meer buikvet heb gekregen, moet wel zeggen dat Ik slecht slaap. Ook moest Ik heel veel plassen, heb daar inmiddels medicijnen voor gekregen. Ook zijn zowel mijn man en Ik vroeg wakker, moeten ook vroeg op omdat wij ’n guest house hebben in Schotland, dus we slapen ook echt veel uren. We kunnen alleen ‘s-winters wandelen en andere sporten doen, Ik ga niet naar de sportschool, heb arthritis en de specialist vindt dat geen goed idee. Eten heel bewust, vegatarisch en vis, noted en zaden, verse gemengde bessen ‘s-morgens, warm tussen de middag, ‘s-avonds brood en ’n appel, weinig alcohol, tenslotte moeten we ook elke dag werken. Verder wil Ik nog kwijt dat ik 64 ben en mijn man 66, mijn man is trouwens heel slank, rent hard en fiets, hij heeft ’n racefiets.

    Geschreven door Maria op
  2. Ik ben83 en was 10kilo te zwaar. 2maanden ben Paleo gaan eten. dus fruit, veel groenten zoete aardappel, kurkuma enz en ben heel rustig 7 kilo afgevallen. Ik merk het aan mijn reuma,( minder pijn en energievol) Ik kan het iedereen aanraden die te dik is.

    Geschreven door Maria op
  3. wat is Paleo eten ?

    Geschreven door anna op
  4. Uit ervaring kan ik het bericht onderschrijven. Ik ben 1.70 m. en weeg 69 kilo. Beweeg vrij veel. Minimaal wekelijks een wandeling van ca. 25-30 km. Ook minimaal een keer per jaar een meerdaagse tocht. Soms slechts drie dagen of 40 dagen of meer(B.v. 4 x naar Santiago de C.) gepelgrimeerd. Gezond voor ziel en lichaam. Ben de 82 jr. gepasseerd en ga over 2 weken een meerdaagse tocht maken van 160 km. Volgend jaar de Camino van Sevilla naar Santiago. Wandelen laat heel je lijf op niet geforceerde wijze functioneren. Ideaal. Je voelt je als herboren. Zijn er nog meer van mijn leeftijd die zich intensief bewegen? Graag reactie. BVD en alle goeds, Frans

    Geschreven door Frans op
  5. Ik dacht dat je 83 jr. bent maar dat was je gewicht. Wat zijn jullie actief ondanks dat er toch klachten zijn. Petje af. Hartelijke groeten, Frans

    Geschreven door Frans op
  6. Sepcifiek buikvet afvallen kan alleen met een operatie. Als je er voor kiest natuurlijk vet kwijt te raken dan zullen je genen bepalen waar je als eerst vet afvalt. Het kan dus zomaar dat je heel weinig vet op je rug, benen en armen hebt maar toch overtollig buikvet.
    Als het woordt “buikvet” voor “vet” vervangen zou kunnen worden dan is dit een topartikel.

    Geschreven door Rosanne op
  7. Ik ben een meisje van 16 die een sportieve bouw heeft.
    alleen merk dat ik wel breder ben dan de andere kinderen in mijn klas.
    ik ben 1,70 en weeg 63 kilo.
    Waar ik erg mee zit omdat ik me zelf aardig dik vind.
    zelf veel sporten doe ik met opleiding op cios voor personal trainer.
    maar merk dat het mij niet helpt
    zelf ben ik ook vega kan het daar aan liggen?

    Gr. Meisje met onzekerheid

    Geschreven door imke op
  8. Je zou eerst eens goed inzicht moeten krijgen in je voeding voordat je daar iets over kunt zeggen.
    Gebruik eens een tijdje de eetmeter van het voedingscentrum
    https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/eetmeter/

    Geschreven door Tandor op
  9. Hallo

    Ik ben een meisje van 15. Ik heb altijd honger en ik vraag me af hoe dit komt. Ik slaap zelf van 2 uur snachts tot 11 uur sochtends. Iemand misschien tips. Of kan ik het honger gevoel beter negeren. Ik begin al een buikje te krijgen. En wil niet dik worden

    Groetjes ka

    Geschreven door Ka op
  10. Probeer het eens met een voor jouw leeftijd normaal slaapritme. Ga eens wat eerder naar bed.
    Hoe doe je dat met school als je tot 11.00 uur slaapt?

    Geschreven door Tandor op
  11. Hallo

    Ik ga nog niet naar school. Maar als ik naar school ga slaap ik als nog rond 1. Eerst sliep ik rond 5 snachts dus vind dit al vroeg

    Groetjes Ka

    Geschreven door Ka op
  12. Als je dat vroeg vindt, moet je dat vooral zo houden.
    Een normaal tijdstip voor jouw leeftijd zou 23.00 uur zijn.

    Geschreven door Tandor op
  13. Hallo

    Bedankt voor je reacties. Ik weet dat dat normaal is. Maar ik heb nou eenmaal een ander slaap ritme

    Groetjes ka

    Geschreven door Ka op
  14. Ik snap dat je een ander slaapritme hebt, maar dan nog kan dat problemen opleveren met ne spijsvertering en je bioritme.
    Misschien toch goed om er eens over na te denken om dat te veranderen

    Geschreven door Tandor op
  15. Hallo

    Ja zou ik kunnen proberen

    Geschreven door Ka op
  16. Hay, ik ben ook Vega, aan Vega zijn zal het zeker niet liggen want ik heb als bijnaam plank

    Geschreven door Vegaaa!!! op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder