Bekende valkuilen bij afvallen

valkuilen-bij-afvallen

Afvallen is altijd bij veel mensen een van de goede voornemens. Maar zeker de helft van de mensen die willen afvallen, behalen het gestelde doel niet omdat ze in de bekende valkuilen vallen. Dus herken de valkuilen.

Overgewicht
Overgewicht betekent dat je meer weegt, dan goed is voor je gezondheid. Met een gezond gewicht heb je minder kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en gewrichtsklachten. Bovendien verklein je de kans op bepaalde vormen van kanker. Het is daarom verstandig om af te vallen bij overgewicht.

Valkuilen bij het afvallen

Het volgen van een crash dieet
Wanneer je een crash dieet volgt dan verlies je in korte tijd veel gewicht. Maar buiten het feit dat het ongezond is zal je lichaam, omdat je misschien wel de helft van de calorieën binnen krijgt die je dagelijks nodig hebt, te weinig energie uit je voeding halen en zal je lichaam overschakelen op de spaarstand en zal je stofwisseling langzamer werken. En wanneer je dan vervolgens weer normaal gaat eten is de kans groot dat de kilo’s er aanvliegen omdat je stofwisseling nog in de spaarstand staat. Dit kennen we ook als het jo-jo effect. De helft van de mensen die afvallen is na vier jaar zwaarder dan voordat ze op dieet gingen. Zorg dat je langzaam en verstandig lijnt met behulp van een permanent aangepast voedings- en bewegingspatroon.

Te weinig of niet sporten
Door te bewegen in combinatie met verstandig eten zal je afvallen. Wanneer je cardio doet moet je, wanneer je langdurig dezelfde hoeveelheid beweging hebt, de intensiteit en de routine veranderen om het moeilijker voor je zelf te maken. Daarnaast zijn krachtoefeningen ontzettend goed voor je vetverbranding. Ze helpen namelijk mee met het opbouwen van je spiermassa. Spieren gebruiken energie en dus vet ook wanneer je stil zit.

Teveel (magere) producten met weinig vet eten
Maar een mager dieet waaruit alle vetten zijn geschrapt is helemaal niet gezond. Je lichaam heeft namelijk goede vetten nodig om er bepaalde vitaminen en hormonen van te kunnen maken. Slecht vet uit koekjes en verzadigd vet moet je skippen, maar goede onverzadigde vetten uit vis, noten en olijfolie helpen je om gezond te blijven. En je wordt niet dik van vet, koolhydraten of welk ingrediënt dan ook, maar je wordt dik van een overschot aan calorieën. Wil je afvallen dan moet je minder calorieën tot je nemen dan dat je verbrand.

Te weinig nachtrust
Te weinig slaap en onrustige nachten leveren indirect een bijdrage aan gewichtstoename. Een slaaptekort verstoort de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling, met als resultaat dat je overdag vaker zin hebt in eten.

Het ontbijt overslaan
Het ontbijt geeft je energie die je nodig hebt om de dag door te komen. Een gezond ontbijt zorgt er ook voor dat je stofwisseling op gang komt. Dus wanneer je wilt afvallen is het nuttigen van een goed ontbijt uitermate belangrijk. Je drinken niet meetellen Vaak is het zo dat mensen calorieën tellen van wat ze eten maar niet van wat ze drinken. Als je alcohol drinkt of een kop koffie met suiker en melk dan bevat dat meer calorieën dan een glaasje water. En dat glaasje wijn levert niet alleen calorieën op maar wekt ook nog eens je eetlust op.

Te snel opgeven
Afvallen (vet verliezen) kost tijd. Geloof niet in de diëten waarin je binnen 6 weken 15 kilo afvalt. Vetverbranding kost tijd. Een kilo lichaamsvet bevat ongeveer 8.000 calorieën. En 8.000 calorieën verbruik je niet in 1 dag maar meer in 10 tot 14 dagen. Dus blijf realistisch en stel haalbare doelen. Een blijvend gewichtsverlies kun je alleen bereiken door een blijvende verandering in je eet- en leefpatroon.

Je past je energieverbruik niet aan
Hoe minder je gaat wegen hoe lager je energieverbruik wordt. Val je af dan gaat je lichaam ook minder kcal verbruiken. Je zult dus het aantal calorieën die je eet naar beneden bij moeten stellen op het moment dat je afvalt. Je lichaam zal zich steeds opnieuw moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Soms probeert je lichaam, als het al een tijdje gewicht aan het verliezen is, het afvallen een beetje tegen te werken als overlevingsstrategie. Het is het beste om tijdens een fase dat je gewicht stabiliseert eerst een tijdje te proberen dat gewicht vast te houden en dan weer te starten met de volgende periode van afvallen.

Afvallen met smoothies of pillen
Door af te vallen met smoothies, een sapkuur of afslankpillen en poeders val je in eerste instantie af, meer de kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet en weegt. Het effect van afslankpillen en poeders om te vallen, is niet duidelijk bewezen. Het is beter om te leren om vaker gezondere keuzes te maken in de supermarkt, voldoende te bewegen en zo geleidelijk af te vallen.

Bronnen: Voedingscentrum en Nederlandse Hartstichting

6 reacties op “Bekende valkuilen bij afvallen
  1. Afvallen blijft lastig. Gewoon gezond eten en veel bewegen

    Geschreven door Pieter op
  2. allemaal goed en wel, ik zit al jaren met rugpijnen,echt bewegen zit er dus niet in, ik ken veel vrouwen , die de tijd niet hebben om aan sport tedoen, die bewegen gewoon door alle huishoudelijke werken te doen. Dus , dat sporten is niet voor iedereen zo evident, graag een alternatief dus.ik denk normaal leven ,en evenwichtige voeding , is te aanvaarden.
    Dank

    Geschreven door Erna op
  3. Ja ik probeer ook aftevallen na het stippen met roken van 2 jaar, ben nu ongeveer 10 kg aangekomen was 58/60 kg weeg nu 70 je ziet het verchil bijna niet maar ik wel aan me beneden dus train mijn benen al 3 keer per week maar blijf maar 70 kg of 68 kg daarom dacht ik aan om teatox tea te gebruiken bij het sporten help supper !! Ben nu sins 2 weken al 3 kg kwijt.

    Geschreven door Priscilla op
  4. Even een reactie op Erna,

    Ik ben het niet helemaal eens met haar, juist als je rugproblemen hebt moet je blijven sporten, ik zelf heb 3 vormen van Reuma, voor rugklachten, maar als ik morgens opsta, en heb veel pijn, dan ga ik juist mijn oefeningen,train juist mijn hele lichaam, dan moet ik wel even door de pijn heen voorzichtig, maar daarna voel ik me de hele dag stukken beterde.
    Wat je ook mankeert, blijven goed bewegen is erg belangrijk.
    Ben zelfs scootmobiel gebonden, dus weet erg goed waar ik over praat, rust roest, met het gevolg je steeds stijver, en slechter gaat voelen.
    Ik train 2 maal per week thuis, al mijn spieren, met de ABDOER-TWIST, en hen ik 1 dag slechter te pas, dan train ik extra, wel natuurlijk naar mate mijn klachten.
    Alleen met huishoudelijke werkzaamheden, krijg je niet het resultaat, wat je eigenlijk zou moeten halen, dus alle spieren trainen, is heel belangrijk voor Chronische klachten, en voor mensen met dagelijkse pijn, zoals ik.

    Geschreven door Vabrum op
  5. Vabrum je geeft me even een opkikker. Ik heb een versleten rug en nek en atrose aan de handen. Ik wil zeker 15 kilo afvallen maar heb te vaak pijn en wordt er lusteloos door.Ook een klein stukje (300 m) de hond uitlaten verrek ik van de pijn en kom vaak meer huilend dan lachend thuis. Ik ga aan jou woorden denken en hoop de draad op te pakken….BEDANKT

    Geschreven door Marian op
  6. Alkaline principe, heeft mij van 109kg naar een gezond BMI geholpen. Bewegen is altijd goed, probeer een methode te vinden om alles soepel te houden. Alleen maar zwemmen is het niet. Kracht training is zo belangrijk!

    Geschreven door Michel op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder