Redenen waarom je niet afvalt

Redenen-waarom-je-niet-afva

Ben jij bezig met afvallen, let je op je voeding en ben je gaan sporten, maar zie je geen verschil op de weegschaal? Dan kan het zijn dat je iets te veel of iets te weinig doet.

Je slaapt te weinig
Voldoende slaap is essentieel voor je totale gezondheid maar ook essentieel voor wanneer je wilt afvallen. Wanneer je structureel te weinig slaapt zorg je ervoor dat twee hormonen uit balans raken. Dit zijn de hormonen Ghreline en Leptine. Slaapgebrek lijdt tot een toename van Ghreline wat leidt tot meer eetlust. Leptine is een honger remmend hormoon en dat neemt weer af bij slaapgebrek.

Je drinkt te weinig
Voldoende water drinken is voor heel veel dingen goed. En natuurlijk val je niet af van veel water drinken, tenzij je water drinkt in plaats van allerlei vruchtensappen en frisdranken. Maar voldoende water drinken geeft je wel een “voller” gevoel waardoor je minder snel een tussendoortje zal nemen.

Je beweegt te weinig
Alleen de hond even uitlaten, vlak voordat je gaat slapen, is niet voldoende. Dus probeer dagelijks een goede wandeling van minimaal 15 minuten te maken en ga sporten. Het kan wel gebeuren dat ,wanneer je intensief gaat sporten, je in eerste instantie op de weegschaal zwaarder wordt. Dit komt omdat spierweefsel zwaarder weegt dan vetweefsel.

Je sport op een lege maag
Het klinkt misschien als een goed idee, maar door te gaan sporten op een lege maag verbrand je niet meer calorieën. Je verbrandt wel meer vetten bij inspanning op een nuchtere maag, maar je verbrandt niet meer calorieën, en dus zal je niet sneller afvallen. Daarnaast heb je ook nog eens minder energie waardoor je het sporten minder lang kan en zal volhouden.

Je hebt te veel stress
Te veel stress is een dikmaker. Door teveel stress komt er het hormoon Cortisol vrij. Dit heeft een nadelig effect op je spierherstel waardoor je spiervezel zal verliezen. En spieren meer verbranden calorieën dan vet, ook in rust toestand. Ook zorgt Cortisol ervoor dat je spijsvertering op een laag pitje komt te staan. En ook al is het enorm moeilijk probeer toch je stress aan te pakken. Neem bijvoorbeeld eens een massage, neem tijd voor jezelf en geniet van goede seks. Niets beter voor de ontspanning.

Je slaat je ontbijt over
De gedachte dat je door niet te ontbijten minder calorieën binnenkrijgt en dus eerder af zal vallen, klopt niet. Het geeft zelfs het omgekeerde effect. Het ontbijt is en blijft de belangrijkste maaltijd van de dag, ook wanneer je wilt afvallen. Door goed en verstandig te ontbijten zal je stofwisseling sneller gaan werken en hierdoor zal je lichaam gedurende de gehele dag beter vet verbranden. Begin de dag met een gekookt ei, wat magere yoghurt en wat fruit en noten.

Je gebruikt zoetjes en light producten
Veel mensen willen suikers vermijden omdat ze dikmakers zijn, en gaan over op light producten, zoetjes en zoetstoffen. Echter in deze producten zitten kunstmatige zoetstoffen waarvan aspartaam vaak op nummer 1 staat. Uit een onderzoek van de American Cancer Association is naar voren gekomen dat aspartaam de dikmaker is. Men gaat er vanuit dat de synthetische chemicaliën je hormoonspiegel beïnvloedt, je stofwisseling vertraagt en je eetlust vergroot.

Je hebt een gebrek aan vitamine D
Diverse onderzoeken hebben een verband gelegd tussen vitamine D en afvallen. Eén van de onderzoeken, uitgevoerd door de University van Minnesota, concludeerde dat een grotere hoeveelheid vitamine D is gekoppeld kan worden aan vetverlies en dan vooral in en rondom de buik. Het is nog niet duidelijk of een tekort aan vitamine D obesitas veroorzaakt, of dat obesitas een tekort aan vitamine D veroorzaakt. Het is dus niet zo dat vitamine D per definitie voor gewichtsverlies zorgt, maar het kan wel zo zijn dat voldoende vitamine D een vereiste is voor efficiënt gewichtsverlies. Is het dan aan te raden om extra vitamine D te gaan slikken wanneer je wilt afvallen? Zeker niet, het onderzoek gaf aan dat er effect is als er sprake is van een vitamine D gebrek.

Je eet teveel fruit
Iedereen weet dat fruit gezond is, maar ook in fruit zitten suikers. Nu is fruit wel de beste keuze wanneer je zoete trek hebt maar het onbeperkt eten van fruit levert misschien iets teveel suikers op. Fruit bevat naast suikers ook koolhydraten, wat in de darmen omgezet wordt in glucose. Glucose wat in de bloedbaan zit stimuleert de alvleesklier om insuline te produceren en insuline slaat overtollige glucose op als vet. Dus ook hier geldt; geniet, maar wel met mate.

Bronnen: vetvrij.com, fitness-tips.nl en eerlijkovereten.nl

4 reacties op “Redenen waarom je niet afvalt
  1. De opmerking over het gebruik van kunstmatige zoetstoffen (dikmaker..), geldt dat ook voor Stevia? Ik gebruik matig, ong 4-6 per dag (koffie/thee)

    Geschreven door Adriaan op
  2. Voor stevia is dat niet van toepassing

    Geschreven door Tandor op
  3. Ik gebruik veel instant kruidendrank uit 20 kruiden. Van gezond & wel. Zit daar veel verkeerde suiker in. Kan ik deze thee blijven drinken?

    Geschreven door Lange op
  4. Op de verpakking zou vermeld moeten zijn of er en welke suikers er in zitten.

    Geschreven door Tandor op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder