Afvallen zonder te diëten

Afvallen-zonder-dieet

Het is de maand van het heerlijke eten en drinken. En dat betekend bij de meeste mensen dat ze in die maand wel een paar kilo’s erbij krijgen. En om dan straks in januari weer te beginnen met een dieet dat gebeurt ook niet vaak. Want het gemiddelde dieet is omslachtig, tijdrovend en om die redenen heel moeilijk om vol te houden.

Het kan makkelijker, namelijk door een paar van de dagelijkse gewoontes te veranderen. En wanneer je nu al begint dan komen die kilo’s er in de maand december misschien helemaal niet bij.

Tip 1: Eet langzaam. Wanneer je eten snel naar binnen werkt dan ontvangen de hersenen het signaal niet dat je verzadigd bent en dus blijf je dooreten. Wanneer je er minimaal 20 minuten neemt voor een maaltijd, goed kauwt en bewust proeft dan zal dit signaal wel komen en voel je beter hoeveel eten je nodig hebt. Vind je dit lastig zet dan gewoon een alarm van je telefoon.

Tip 2: Slaap meer. Uit onderzoek van de Universiteit van Michigan is gebleken dat door het slapen van 1 extra uur per nacht je zeven kilo per jaar afvalt. De onderzoekers nemen hierin namelijk aan dat het uur extra slaap onzin activiteiten vervangt met het daarmee gepaard gaande gedachteloze snacken. En op zo’n manier krijg je 6% minder calorieën dagelijks binnen. Natuurlijk is dit verschillend per persoon maar het is een feit dat een goede nachtrust helpt met afvallen.

Tip 3. Minder frisdranken drinken. Wist je dat door het drinken van een Cola of een Fanta je tien theelepels suiker naar binnen werkt? Dus vervang een derde van deze suikerrijke drankjes met water of groene thee (zonder suiker) en de winst is binnen. Daarnaast wijst onderzoek uit dat die suikers in frisdranken het verzadigingsmechanisme in de war brengt waardoor je gedurende de dag die extra calorieën die je binnen hebt gekregen niet compenseert. Minderen met frisdranken is een makkelijke manier om af te vallen.

Tip 4: Eet van kleinere borden. Switch van bord en eet ‘s-avonds van een lunchbordje in plaats van een dinerbord. Je zult merken dat je een stuk minder gaat eten. Uit onderzoek is gebleken dat men geneigd is om meer op te scheppen wanneer men van een groter bord eet. Een kleiner bord of kom zorgt een verminderde inname van 100 tot 200 calorieën. Op jaarbasis praten we dan zo over 5 tot 10 kilo.

Tip 5: Doe vaker aan vleesloze dagen. Vegetarische maaltijden zijn vaak gezond en slank. Vegetarische maaltijden bestaan vaak uit groenten: Groenteburgers, linzensoep en andere groenterijke voeding bestaan voor een groot deel uit vezels. Vezels geven je een voldaan gevoel en zijn caloriearm. Dus vervang minimaal 1 keer in de week het stukje vlees door een vleesvervanger of een groenteburger en uiteindelijk zal dit leiden tot het verliezen van wat gewicht.

Tip 6: Kauw op kauwgum met sterke pepermuntsmaak. Voor iedereen die een enorme hongerklop krijgt; neem een paar suikervrije kauwgompjes met een sterke mintsmaak. Kauwgom met een sterke smaak overstemt de smaak van andere voeding, waardoor het niet meer goed smaakt.

5 reacties op “Afvallen zonder te diëten
  1. Dat is moeilijk te zeggen. Dat hangt van zwaarte en intenseteit af. Ik schat dat he tussen de 500 en 600 Kcal zijn

    Geschreven door Tandor op
  2. Dank voor dit mooie artikel, ik ben vol goede moed begonnen aan een gezonder 2015. Ik hoop zo’n 7 kilo af te vallen!

    Geschreven door Marit op
  3. Hallo,

    Ik ben een topsporter sport heel veel 6 keer in de week maar toch te zwaar. Zelf ben ik een grote jongen. Zou niet weten hoe dat komt.

    Geschreven door Kevin op
  4. Waarschijnlijk omdat je meer Kcal verbrand dan je inneemt.

    Geschreven door Tandor op
  5. Wat is het syndroom van Cathargener en wat is er tegen te doen

    Geschreven door B. van Dijk op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder