Lichamelijke gevolgen van een kantoorbaan

Prescan

Een groot deel van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een kantoorbaan. Kijk maar in je eigen omgeving wie er allemaal dagelijks aan een bureau zit. De grootste reden hiervoor is dat steeds meer banen (bijna uitsluitend) uit computerwerk bestaan. Dit heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat een heleboel taken voor ons worden geautomatiseerd en versimpeld. Echter kleven er ook nadelen aan

al deze technologische ontwikkelingen. Onze dagelijkse beweging is een stuk minder geworden in vergelijking met, bijvoorbeeld, 50 jaar geleden. Alleen in het huishouden als is er nog maar weinig waar we ons echt fysiek voor hoeven in te spannen. De lift in plaats van de trap, de auto in plaats van de fiets, vaak heb je niet eens door hoe vaak je dagelijks bezuinigt op je eigen beweging.

Zitten, het nieuwe roken?
Terug naar de kantoorbaan. Een werkdag van 8 uur, met een half uurtje pauze. Niks ongewoons, zou je zeggen. Het aantal zittende banen is in Amerika sinds 1953 met maar liefst 83% toegenomen. En deze werkende mensen zitten ook nog eens het grootste gedeelte van de dag, in dezelfde houding. Bekende klachten hierdoor zijn onder andere hoge rugpijn (tot aan de nek) en pijn in de pols en arm. ‘’Zitten is het nieuwe roken’’ is een veelgehoorde term tegenwoordig. Is dit zo? Heeft lang achtereen zitten hetzelfde effect als (veel) roken?

De Britse onderzoeker James Levine, verbonden aan de universiteit van Cambridge, begon in de jaren negentig met onderzoek naar het effect van langdurig zitten. Zo ontdekte hij dat onze benen een grote rol spelen. Deze vertegenwoordigen namelijk onze grootste spiergroep. Wanneer deze in een zittende positie niet in actie hoeven te komen, heeft dit een ongunstig effect op de stofwisseling. Dit heeft weer als gevolg dat binnen gekregen suikers, door bijvoorbeeld de lunch, uiteindelijk worden omgezet in vet. En deze omzetting naar vet zorgt voor meer overgewicht. Met de daarbij behorende verhoogde risico’s op onder anderen hart- en vaatziekten. Over het algemeen genomen gaat de gezondheid hierdoor dus achteruit.

Het aantal mensen wat dagelijks veel zit is vele malen hoger dan het aantal mensen wat rookt. Terwijl we dagelijks worden geconfronteerd met allerlei anti-rook campagnes hoor je maar weinig over alternatieve kantoorinrichtingen.

APK voor je lichaam
De kans op overgewicht of obesitas neemt dus toe door het vele werk wat tegenwoordig voornamelijk zittend wordt doorgebracht. Deze groep mensen heeft dan ook direct een verhoogd risico op onder anderen hart- en vaatziekten. Over het algemeen genomen gaat de gezondheid hierdoor dus achteruit. In sommige gevallen is deze achteruitgang van gezondheid niet eens direct merkbaar. Wanneer je, bijvoorbeeld omdat je veel zittend werk doet, benieuwd bent naar de algehele staat van je gezondheid, kan bijvoorbeeld gekozen worden voor een total body scan of een preventieve mri scan. Je zou dit kunnen zien als een soort APK voor het lichaam. In landen als Duitsland is deze manier van preventie inmiddels al gewoongoed en ook in Nederland wint het aan terrein.

Preventie

Je conference call op de fiets
Natuurlijk zijn er ook andere middelen om overgewicht tegen te gaan. Zo zijn er her en der bedrijven op die profiteren van het vele zittende werk. Fysio verantwoorde skippyballen als alternatief voor de ouderwetse bureaustoel en pedaaltjes die je zo onder je bureau kunt schuiven zijn al geen uitzondering meer in menig kantoorpand. Daarnaast zijn er ook een aantal andere aanpassingen die je zelf gemakkelijk en snel kunt doorvoeren:

Lopen
Nogal een open deur, maar de beste remedie tegen de effecten van langdurige zitten is vooral meer beweging. Haal in plaats van een kan water telkens een nieuw glas water, loop in de pauze een rondje buiten en biedt aan om ‘s ochtends de brievenbus te legen. Met een beetje creativiteit kom je al een heel eind.

Met je afspraken aan de wandel
Heb je een overleg met collega’s en klanten en niet per se een computer nodig? Voer je gesprek dan al wandelend. Zo pak je makkelijk een uurtje beweging en wie weet wat dat extra zonlicht en buitenlucht doet voor de creativiteit.

Nog meer ideeën? Plaats ze in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder