Kun je opvliegers beïnvloeden?

Opvliegers

De overgang, er zijn vrouwen die er nauwelijks last van hebben en na een jaar zonder menstruatie opeens denken “hé, dat was dus de overgang”, tot vrouwen die tien jaar lang last hebben van allerlei klachten waaronder opvliegers. Kun je opvliegers eigenlijk beïnvloeden?

Wat zijn opvliegers?
De schatting is dat tussen de 60 en 80 procent van de vrouwen opvliegers krijgt wanneer ze in de menopauze zitten. Opvliegers zijn een plotselinge golf van warmte in je bovenlichaam waarbij het gezicht, hals en / of de borst rood worden in combinatie met aanvallen van heftig transpireren. Opvliegers kunnen dertig seconden duren maar ook enkele minuten en ze komen voor bij vrouwen in de overgang, ofwel menopauze, en ze kunnen overdag en ’s-nachts voorkomen. Ondanks dat opvliegers erg vervelend zijn en veel klachten kunnen veroorzaken, zijn ze ongevaarlijk. Ze komen vooral bij vrouwen voor, maar ook mannen kunnen last hebben van opvliegers.

Waardoor ontstaan opvliegers?
Hoe opvliegers ontstaan is niet precies bekend, maar men gaat er vanuit dat doordat in de overgangsperiode de productie van het vrouwelijke hormoon oestrogeen afneemt dat dit invloed heeft op het gebied in de hersenen dat onder andere de lichaamstemperatuur regelt. Dit centrum zou dan een signaal afgeven alsof het lichaam te warm zou zijn en vervolgens gaat het lichaam dan alles in werking stellen om die temperatuur naar beneden te krijgen zoals het openzetten van de huidvaten waardoor de doorbloeding van de huid toeneemt, de huid ook rood wordt, en daardoor kan er meer warmte worden afgegeven.

De één heeft een paar maanden last van opvliegers, terwijl anderen er jaren last van kunnen hebben. En 5% van de vrouwen heeft, zelfs nog 10 jaar na de laatste maandelijkse periode, last van opvliegers.

Kun je opvliegers beïnvloeden?
Voeding
Je voeding heeft veel invloed op de intensiteit en frequentie van opvliegers. Het is daarom de moeite waard om te letten op wat je eet en drinkt. Fyto-oestrogenen bijvoorbeeld zijn plantaardige hormonen die het aantal opvliegers of de hevigheid ervan verminderen. Fyto-oestrogenen komen onder andere voor in de volgende voedingsmiddelen:

  • Sojaproducten zoals edamame, miso, sojanootjes, tempeh en tofu
  • Bepaalde noten en zaden, zoals amandelen, pistachenoten, zonnebloem- en pompoenpitten, lijnzaad en sesamzaad
  • Peulvruchten zoals kikkererwten, bruine- en groene bonen
  • Graansoorten zoals tarwe, mais, haver, gerst en rogge

Er zijn ook voedingsmiddelen die niet rijk zijn aan fyto-oestrogenen maar die ook een gunstige werking hebben op opvliegers:

  • Fruit en dan met name appels, perziken, peren en mango’s
  • Groenten en dan vooral broccoli, paprika, rabarber en koolsoorten
  • Vetten en oliën zoals roomboter, olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie
  • Zuivelproducten zoals biologische yoghurt, sojamelk, karnemelk en kwark
  • Eieren en aardappels
  • Vis waaronder makreel, haring, paling, sprot en bokking
  • En zoetstoffen zoals honing, kandij, ahornsiroop en dadelsiroop

Voedingsmiddelen die je wellicht beter kan mijden omdat deze bij sommige vrouwen opvliegers triggeren zijn:

  • Pittig eten
  • Koffie, thee, frisdranken en alcohol
  • Suiker en producten van wit meel
  • Vlees en gevogelte

Afvallen
Vrouwen met overgewicht, die last hebben van heftige opvliegers, doen er goed aan gewicht te verliezen. Onderzoek suggereert namelijk dat vrouwen met een hoog BMI, meer kans hebben op heftige opvliegers. Een duidelijke verklaring waarom te zware vrouwen meer last hebben van opvliegers is er nog niet. Er bestaat een vermoeden dat vrouwen met een hoger vetpercentage gemiddeld een hoger oestrogeenpeil hebben, wat de opvliegers zou kunnen verergeren.

Ontspannen
Ontspanning zou opvliegers kunnen helpen verminderen. Stress en emoties werken namelijk versterkend voor opvliegers. Door stress komt er meer adrenaline vrij. Onder invloed van het stofje adrenaline krijg je meer opvliegers.

Gezond leven
Indien van toepassing moet je stoppen met roken. Vrouwen die roken blijken namelijk meer last te hebben van opvliegers en roken zou opvliegers zelfs op kunnen wekken. Een ander onderdeel van gezond leven is bewegen. Met name het regelmatig bewegen zorgt voor minder stress, dus minder aanmaak van adrenaline, een stof die een opvlieger juist stimuleert.

Medicijnen
Bij niet iedereen helpen bovenstaande adviezen. Wanneer je zoveel last hebt van de overgangsklachten hebt dat deze de nachtrust of dagelijkse bezigheden sterk verstoren, dan kun je overwegen medicijnen te nemen om deze te verminderen. Dit kunnen hormonale medicijnen zijn, niet hormonale medicijnen of homeopathische middelen. Laat je goed voorlichten door je arts over de voor- en de nadelen van deze medicijnen.

Bronnen: Vrouwenovergang.nl, Elsevier en Healthline.com

2 reacties op “Kun je opvliegers beïnvloeden?
  1. Waarom wordt mijn epilepsie erger rond de tijd van de menstruatie hoort dat bij de overgang. Ik ben wordt in januari 48 jar.

    mvg,monique

    Geschreven door Mo op
  2. heb ook last van overgang vooral in de nagt dan heb ik het zo warm niet normaaal ik ben 52 jaar en heb ook last van copd

    Geschreven door corrie op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder