Restless Legs, wat kun je er aan doen?

RLS

Restless Legs (RLS), of onrustige benen, beïnvloedt het leven van miljoenen mensen op een bijzonder ingrijpende manier. Geschat wordt dat ongeveer 5 tot 10% van de volwassen bevolking lijdt aan het Restless Legs Syndrome. Wat is het Restless Legs Syndrome nu eigenlijk, hoe kun je het herkennen en wat kun je er aan doen?

Het Restless Legs Syndrome
RLS is een aandoening die gekenmerkt wordt door kriebelende, tintelende en soms brandende benen. Vaak zit dit diep in de kuiten en treedt vooral op voordat iemand gaat slapen of tijdens de slaap waardoor deze persoon dan wakker wordt.

Vaak treedt het op bij mensen van middelbare leeftijd en ouder. Bij rusteloze benen voel je een onbedwingbare onrust in je benen waardoor je niets anders kunt doen dan ze te bewegen om dat vervelende tintelende gevoel in je benen kwijt te raken.

Hoe herken je RLS?
Er zijn een aantal kenmerken waaraan je restless legs kunt herkennen:

  • Wanneer je stil zit of ligt krijg je een kriebelend, branderig en soms jeukend gevoel in de kuiten of benen (sommige hebben dit gevoel ook in de armen of in de voeten)
  • Dit gevoel is vooral ’s-avonds en s’-nachts
  • De enige manier om van het gevoel af te komen is door je benen te bewegen. Je hebt het gevoel van moeten. Maar zodra je stopt nemen de klachten weer toe
  • Als gevolg van deze onrustige benen heb je last van slapeloosheid door de gebroken nachten

Oorzaken van rusteloze benen
De definitieve oorzaak is nog onbekend. Er wordt in toenemende mate internationaal wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de oorzaken maar men weet er nog te weinig van. Bij sommige mensen is de aandoening (voor een deel) erfelijk bepaald. Daarnaast denkt men dat een stoornis in de dopaminestofwisseling ook een rol speelt.

Ook is bekend dat zwangerschap, Parkinson, schildklierproblemen, ijzertekort, chronisch nierfalen, diabetes en reuma, RLS kunnen veroorzaken of verergeren.

Tips voor Restless Legs
Er zijn vaak periodes dat je minder last hebt van je Restless Legs maar (helaas) blijven ze meestal wel terugkomen. Toch zijn er wel een aantal tips die je misschien kunnen helpen om de klachten te verminderen.

Eten en drinken
Vermijd of verminder het gebruik van alcohol, cafeïne en sommige frisdranken. Cafeïne verergert de symptomen later op de dag en alcohol verergert bij alle RLS patiënten de klachten. Verder is een gezond en uitgebalanceerd dieet belangrijk.

Beweging
Zorg overdag voor voldoende beweging, dat stimuleert namelijk je bloedsomloop, maar sport niet overdreven. Activiteiten zoals trappen lopen, stretchen, joggen of fietsen brengen vaak verlichting bij rusteloze benen. Maar vermijd zware inspanning, zeker tijdens de laatste uurtjes van de dag.

Roken
Stoppen met roken is ten zeerste aan te bevelen. Stoppen met roken zal je algehele gezondheid bevorderen.

Nachtrust
Een goede nachtrust vermindert de klachten van Restless Legs Syndrome. Zorg daarom voor een vast dag- en nachtritme ook wanneer je de nacht ervoor minder goed geslapen hebt. En wanneer je toch kiest voor een middagdutje beperk dit dan tot maximaal 30 minuten.

Slaapkamer
Ruim je slaapkamer lekker op en controleer of er wel voldoende frisse lucht is en of dat de temperatuur aangenaam is. Daarnaast is een donkere slaapkamer bevorderlijk net zoals het verbannen van apparatuur uit je slaapkamer. Een inslaapritueel, zoals het drinken van warme melk, kan ook helpen om van een goede nachtrust te genieten.

Ontspan
Uit onderzoek is gebleken dat negatieve emoties als gevolg van stress, angst, woede of zorgen de RLS zullen versterken. Dus probeer je te ontspannen door bijvoorbeeld een warm of koud voeten bad te nemen, aan yoga te doen of door je te laten masseren.

Medicijnen worden niet aangeraden omdat de bijwerkingen niet opwegen tegen het effect ervan. Echter wanneer de klachten zo ernstig zijn en je een behandeling met medicijnen overweegt bespreek dan eerst goed de voor- en nadelen met je arts of neuroloog.

Bronnen: Stichtingrestlesslegs.org, Flevoziekenhuis.nl en neurologie.nl

16 reacties op “Restless Legs, wat kun je er aan doen?
  1. Zoutgebruik triggert restless legs enorm! En mocht je toch pillen nodig hebben, wat erg goed en meteen nog helpt zijn de magnesium-calicium-zink pillen van Kruidvat.
    Deze ervaringen hebben mijn dichter en ik en deze tips hebben inmiddels meerdere mensen in onze omgeving enorm geholpen. Er is zelfs nu een kennis van de zware medicijnen af.

    Geschreven door Annette op
  2. Ik heb restleg en tinnitus.
    Beide heeft te maken met zenuwstelsel, hebben ze met elkaar te maken ?
    Waar kan ik terecht in Nederland of Belgie waar ze gespecialiseerd zijn in deze 2 ziekte.

    Geschreven door han op
  3. Probeer eens wat vitamine B complex in te nemen.

    Geschreven door Ineke op
  4. Ik heb ook heel veel last van rusteloze benen doe savonds bijna geen oog meer dicht elke nacht doen mijn benen pijn en moet ik constant mijn benen blijven strekken en dan begint het weer oopnieuw wordt er zo moe van ik beweeg genoeg ga met de hond wandelen 3 keer per dag ga fietsen ik weet niet meer wat ik er aan moet doen annette helpt het echt de pillen van kruitvat en hoelang duurt het voor het gaat werken wordt er een beetje hopeloos van

    Geschreven door debby op
  5. Ik gebruik dagelijks 500mg magnesium capsules van de Service apotheek. Dit helpt echt!!

    Geschreven door Thea op
  6. Nou dan wordt het tijd dat ik dat ga proberen heb tabletten van de arts gekregen heb ze nog niet ingenomen ik probeer het dan eerst liever met magnesium tabletten bedankt voor de tip

    Geschreven door debby op
  7. Hallo ik ben Emiel en woon nu sinds 6 jaar in de tropen van Costa Rica, in Nederland had ik al last van rustelose benen hier kwam er ook nog kramp bovenop, vooral snachts, maar dit alles is te reduceren naar plus minnus 10%, wat ik ontdekte naar veel google, het eten van plus minus 50 amandelen als ontbijt, je merkt het al vrij snel, wat ik ook doe is elke dag 5 flinke theelepels cacao poeder door de dag innemen, ga hier zelf eerst eens naar googlen, mij helpt het perfect, omdat ik niet bij de pakken wil neerzitten zoek ik alles op, drink ook voldoende water en een fruit per dag, water zorgt voor afvoer afvalstoffen en fruit voor opname van mineralen en vitamine, hopelijk heb je voldoende info

    Geschreven door Emiel op
  8. Wat mij heel goed helpt is de kuiten en voeten heel goed koelen met een coldpack (uit de vriezer) voor het slapen gaan. Coldpacks kun je bij de apotheker kopen. Wel iets om de pack heen doen anders is het te koud!

    Geschreven door Ton op
  9. Hallo ik ben Emiel en woon nu sinds 6 jaar in de tropen van Costa Rica, in Nederland had ik al last van rustelose benen hier kwam er ook nog kramp bovenop, vooral snachts, maar dit alles is te reduceren naar plus minnus 10%, wat ik ontdekte naar veel google, het eten van plus minus 50 amandelen als ontbijt, je merkt het al vrij snel, wat ik ook doe is elke dag 5 flinke theelepels cacao poeder door de dag innemen, ga hier zelf eerst eens naar googlen, mij helpt het perfect, omdat ik niet bij de pakken wil neerzitten zoek ik alles op, drink ook voldoende water en een fruit per dag, water zorgt voor afvoer afvalstoffen en fruit voor opname van mineralen en vitamine, hopelijk heb je voldoende info

    Geschreven door Emiel op
  10. Beste mensen,mijn moeder had het dus heb ik het ook: er is niets helemaal. niets wat ik niet uitgeprobeerd heb , huisarts / neuroloog / professor. Ze weten het niet, jammer dus zit ik aan de medicijnen (SIFROL) zolang het voor miljoenen (Mensen) niet wordt opgelost is het niet anders, daarbij wordt ik ook nog dik van deze pillen, maar kan niet zonder, over slapen niet eens te praten, dat is namelijk voor mij een luxe.

    Geschreven door Steems op
  11. Het is niet erg waarschijnlijk dat ze iets met elkaar te maken hebben. Voor het zenuwstelsel is de neuroloog de aangewezen specialist.

    Geschreven door Tandor op
  12. RLS kan ook het gevolg zijn van B12 tekort! ik heb erg baat gehad bij Magnesium citraat! ook goed tegen krampen in de voeten en kuiten.

    Geschreven door yvonne op
  13. Na jaren ellende via een bedrijfsarts ( ! ) de tip gekregen te beginnen met 3 maal daags 400 mg magnesium .
    Als de klachten minder zouden zijn afbouwen naar 2 x daags 400 mg magnesium.
    Daarna als onderhoudsdosering 1 keer per dag 400 mg.
    Heb nu nooit meer ergens last van ! Merkte na een paar weken al resultaat ! Als ik het nu af en toe voel opkomen neem ik deze tabletten weer een paar dagen in, en dan is het weer voor lange tijd weg.
    Ik ben zo ongelooflijk blij, ik heb mijn leven terug !!!!

    Geschreven door lilian op
  14. Hallo iedereen, ik heb zelf al vele jaren last van rls.
    Het begon voor het eerst tijdens mijn eerste zwangerschap nu 28 jaar verder nog steeds.het gebruik van bepaalde medicatie kan het ook veroorzaken. Je kunt in een bak lauw/warm water met schep keuken zout ontspannen voor het naar bed gaan ( voor zwangere) bij mij begint het in voeten,dan scheenbenen, niet de kuiten, langzaam kruipt het door mijn hele lichaam behalve mijn hoofd. Dit klinkt als horror verhaal, en dat is het ook echt. Ik wil gillen,kruipen en vooral rust. Ik gebruik nu RIVOTRIL 0,5 mg 2 stuks elke avond het is een rustgever die 12 uur werkt en het hielp ook met slapen. Nu heb ik ook 2 spierverslappers erbij, maar om te beginnen heb overleg met je arts over rivotril.
    Heel veel sterkte voor jullie……

    Geschreven door Heksie op
  15. Ik heb ook alles al geprobeerd ik slaap 3j amper 7u de week
    . En heb dag en nacht last van rusteloos benen. .. enig dat beetje helpt is rivotril zeer hoge dosissen ipv de dosering Max 8 druppels moet ik er 25a30 gebruiken rivotril druppels 2,5mg.
    . Het is echt een hel

    Geschreven door kelly op
  16. Ik heb al jaren rls. Helaas geerfd van mijn moeder. We hebben het sinds een paar jaar het ultieme geneesmiddel gekregen. Het gaat om Pramipexol. Sindsdien practisch geen klachten meer. Het is een middel wat ook gebruikt wordt bij Parkinson. Hoop dat iemand hier iets aan heeft…

    Geschreven door marion op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder