Jonge kinderen eten te weinig groenten, fruit, vis en vezels en te veel verzadigde vetzuren. Dit blijkt uit een onderzoek van het RIVM. Het instituut onderzocht het eetpatroon van bijna 1300 kinderen van twee tot zes jaar.
De ouders van de kinderen hielden bij wat hun kinderen aten. Het aandeel vet, eiwitten en koolhydraten in de voeding van jonge kinderen is gunstig, blijkt uit het onderzoek. Het type vet in de voeding van veel jonge kinderen is echter niet goed. Kinderen eten te weinig vis dat rijk aan visvetzuren en vooral de voeding van kleuters bevat te veel verzadigde vetzuren. Er zijn weinig jonge kinderen die wel voldoende groenten eten. Voor fruit is het beeld iets gunstiger, 25% eet de geadviseerde hoeveelheid. Ruim 10% van de kinderen heeft overgewicht en eet dus teveel en beweegt te weinig. Jonge kinderen hebben voldoende vitaminen, behalve voor vitamine D en foliumzuur.
|