Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip

Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 27 jul 2007 22:30 #1

• Inge
Hallo allemaal,

Na 3 keer de spam code foutief te hebben ingevuld (volgens mij deed ik niets verkeerd), probeer ik het nu voor de laatste keer.

Ik ben een vrouw van 30 jaar en heb geen kinderen.

Ik heb een vreemd probleem/verschijnsel

Vorige week was ik me eens met een spiegel in de hand aan het schren (down under) toen ik een grote bruine vlek opmerkte tussen mijn grote en kleine schaamlip. Ik had dit nog niet eerder opgemerkt. De vlek kan er best al jaren zitten, zo vaak kijk ik ook weer niet met een spiegel in de hand. Ik schrok behoorlijk! De vlek heeft geen verschillende kleuren en buiten deze vlek om heb ik geen andere klachten zoals jeuk of afscheiding.
Na de moed te verzamelen probeerde ik een afspraak te maken bij mijn vrouwelijke huisarts.. Helaas is ze op vakantie en pas weer over 3,5 week te bereiken. Ik ga liever niet naar haar mannelijke collega.
Nou, ik zit behoorlijk in de rats moet ik zeggen. Ik kan er ook helemaal niks van vinden op internet. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn??????? Of iemand met een soortgelijke ervaring?

Ik hoop op een snelle reactie
Alvast bedankt

Groetjes
Inge

31 jul 2007 14:37 #2

• Inge
Niemand..

bruine vlek 02 aug 2007 16:42 #3

• sara
hee inge,

Ik heb vandaag ook zo'n vlek ontdekt tussen mijn binnenste en buitenste schaamlippen. Tlijkt een beetje op een grote, wat lichte moedervlek eigenlijk. Ik weet ook niet of het er allang zit of niet...Ik heb niet het idee dat het iets ernstigs is eigenlijk, misschien gewoon een huidverkleuring. Ik heb verder ook nergens last van. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, maar naar de dokter is denk toch wel verstandig, anders maak je je alleen maar druk. (Heb ik wel snel namelijk;) Wel vervelend dat je dokter er niet is, maar als je bent geweest, laat dan even horen wat ze zei! Ik ben wel benieuwd.

groetjes
Sara

02 aug 2007 16:45 #4

• sara
Ik kon trouwens ook niets op internet vinden (das meestal wel een goed teken ;) en ben 21 jaar (ook geen kinderen).

02 aug 2007 20:42 #5

• Inge
Hoi Sara,

Wat een opluchting!! Ik ben blij dat er nog iemand is met dit rare verschijnsel.
Bij mij is het inderdaad ook een lichte moedervlek, best groot.
Is hij bij jou ook groot?

Ik hoor graag van je

Gr
Inge

03 aug 2007 19:53 #6

• lily
Hallo,

Ik heb er niet eerder van gehoord, maar het lijkt mij dat wanneer er verder geen klachten zijn zoals jeuk en afscheiding er niet heel veel aan de hand is...
Wel handig misschien om in de gaten te houden of de vlek groeit. Kan me voorstellen dat je geen foto wil maken van de onderkant, maar de evt groei en/of verdere verkleuring is misschien een handige graadmeter voor een arts ofzo.

Succes

04 aug 2007 03:33 #7

• Anoniem
Hoi Lily,

Bedankt Voor je reactie,

Ondanks dat ik het een rare plaats vindt voor een pigment-/moedervlek ga ik alsnog niet uit van het ergste. 17 augustus heb ik een afspraak bij de huisarts en laat er dan toch even naar kijken.

Gr
Inge

09 aug 2007 16:50 #8

• Inge
Hoi Sara,

Ben inmiddels naar de huisarts geweest, het is hyperpigmentatie. Niets aan de hand dus

Gr
Inge

hyperpigmentatie 10 aug 2007 14:08 #9

• Berna
Hai,

zie bij "sproetje" ik ben ondertussen naar de huisarts geweest.

Hij heeft het dus niet over hyperpimentatie gehad en ik ben vol belangstelling gaan googelen, voor het geval de creme niet werkt, dan heb ik iets te opperen als ik over twee weken terugkom.
Maar nu kan ik niet zeggen dat ik vrolijk wordt van hetgeen ik lees over hyperpigmentatie. Dat "niets aan de hand dus" kan ik niet onderschrijven... komt bij dat het vaak genoemd wordt in combinatie met de zon en als de zon bij mij ergens geen toegang heeft dan is het wel mijn vagina. In combinatie met vulva of vagina heb ik nog niet echt iets gevonden, maar heb niet erg lang gezocht, ik heb nu niet zo veel tijd.

Jullie hebben het over een lichte moedervlek, bij mij zijn ze donkerbuin en klein, (ik dacht eerst dat het kleine bloedblaartjes waren, maar dan hadden ze allang weer weg moeten zijn) misschien sowieso iets anders.

We houden elkaar op de hoogte!
Veel liefs,
Berna

Re:hyperpigmentatie 29 jul 2009 17:52 #10

• Kim
Berna schrijft:
Hai,

zie bij "sproetje" ik ben ondertussen naar de huisarts geweest.

Hij heeft het dus niet over hyperpimentatie gehad en ik ben vol belangstelling gaan googelen, voor het geval de creme niet werkt, dan heb ik iets te opperen als ik over twee weken terugkom.
Maar nu kan ik niet zeggen dat ik vrolijk wordt van hetgeen ik lees over hyperpigmentatie. Dat "niets aan de hand dus" kan ik niet onderschrijven... komt bij dat het vaak genoemd wordt in combinatie met de zon en als de zon bij mij ergens geen toegang heeft dan is het wel mijn vagina. In combinatie met vulva of vagina heb ik nog niet echt iets gevonden, maar heb niet erg lang gezocht, ik heb nu niet zo veel tijd.

Jullie hebben het over een lichte moedervlek, bij mij zijn ze donkerbuin en klein, (ik dacht eerst dat het kleine bloedblaartjes waren, maar dan hadden ze allang weer weg moeten zijn) misschien sowieso iets anders.

We houden elkaar op de hoogte!
Veel liefs,
Berna

ik heb hetzelfde; een klein donkerbruin vlekje op mijn binnenste schaamlip. Deze zit er al een tijdje en ik dacht: 'ach, het is maar een moedervlekje'. Nu keek ik vandaag ook en er is er nog eentje bijgekomen, een halve cm verder. Ben nu toch wel angstig; zal ik ermee naar de huisarts gaan?

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 29 jul 2009 19:16 #11

• Zeba
Zolang het plekje rustig is, niet groeit, niet van kleur verandert, niet bloedt en er geen reliëf in komt, zal het wel meevallen en is de diangnose in de richting van pimenterende cellen voor de hand liggend, zoiets als een moedervlek.

Als het wél veranderd is de laatste tijd, en het wel verdacht begint te worden, ga dan altijd even naar de huisarts.

Hyperpigmentatie is een verschijnsel van de ouderdom, een soort slijtage van de cellen waardoor enkele meer pigment kunnen afgeven.

Maar het kan ook een wrat-achtige HPV zijn, en zelfs maligne, maar dat dus als er een relief oopzit of dat het van kleur of omvang is veranderd.

Bij twijfel zou ik altijd even naar de huisarts gaan. (Pre)maligne veranderingen van het vagina- en vulva-epitheel komen vaker voor met het toenemen van de leeftijd.

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 29 jul 2009 19:20 #12

• Jericho
Vulvakanker is kanker aan een deel van het vrouwelijke geslachtsorgaan, ter plaatse van de vulva.

Symptomen van vulvakanker of de voorstadia ervan zijn: langdurige jeuk of branderig gevoel, het dikker worden van de huid van de vulva, veranderen van de pigmentering of slechtgenezend open wondje en bloederige afscheiding.

Meestal betreft het oudere dames van 70 jaar en ouder, maar in 15% van de gevallen is de patiënt jonger dan 50 jaar.

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 23 jun 2010 17:28 #13

• Nikki
Inge schrijft:
Hallo allemaal,

Na 3 keer de spam code foutief te hebben ingevuld (volgens mij deed ik niets verkeerd), probeer ik het nu voor de laatste keer.

Ik ben een vrouw van 30 jaar en heb geen kinderen.

Ik heb een vreemd probleem/verschijnsel

Vorige week was ik me eens met een spiegel in de hand aan het schren (down under) toen ik een grote bruine vlek opmerkte tussen mijn grote en kleine schaamlip. Ik had dit nog niet eerder opgemerkt. De vlek kan er best al jaren zitten, zo vaak kijk ik ook weer niet met een spiegel in de hand. Ik schrok behoorlijk! De vlek heeft geen verschillende kleuren en buiten deze vlek om heb ik geen andere klachten zoals jeuk of afscheiding.
Na de moed te verzamelen probeerde ik een afspraak te maken bij mijn vrouwelijke huisarts.. Helaas is ze op vakantie en pas weer over 3,5 week te bereiken. Ik ga liever niet naar haar mannelijke collega.
Nou, ik zit behoorlijk in de rats moet ik zeggen. Ik kan er ook helemaal niks van vinden op internet. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn??????? Of iemand met een soortgelijke ervaring?

Ik hoop op een snelle reactie
Alvast bedankt

Groetjes
Inge

Hee
ik heb er ook last van!! alleen is heel mijn vagina tot me poepgat zegmaar bruin. het loopt ook een beetje over me binne benen heen. ik ben nu op een leeftijd dat ik sex ga krijgen. maar ik durf het niet te hebben omdat ik bang ben voor de reactie van die jongen. kunt u mij alstublieft helpen ik zit er ook echt mee!

Groetjes Nikki

Re:hyperpigmentatie 10 feb 2011 16:56 #14

Ik vroeg mij af of iemand van jullie al langs de huisarts oid is gegaan, en nu precies te horen heeft gekregen wat die vlekjes zijn?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem, en het worden er ook steeds meer..

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 10 feb 2011 18:16 #15

• Anoniem
Hyperpigmentatie in de genitale regio kan een teken zijn van ouderdom.

Ben je zwanger, of misschien in de overgang? Perneale hyperpigmentatie is dan een normaal verschijnsel.

Het kan ook een kenmerk zijn van lichen sclerosus, bijnier insufficientie, of nog iets anders.

Dus als je je er zorgen over maakt, ga dan even naar de huisarts voor controle.

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 10 feb 2011 19:20 #16

• Suus05
Ik ben pas 19 en ook niet zwanger oid. Ik ben net bij de huisarts geweest, mnaar die had het nog nooit gezien dus ben ik doorverwezen naar de dermatoloog. Maar het is toch niet normaal dat er in korte tijd moedervlekachtige vlekken ( van donkerbruin tot zwart en erg grillig van vorm, maar wel vlak op de huid) in dat gebied verschijnen? is het misschien een soort huidafwijking
Of zou dit zelfs kanker kunnen zijn op mijn leeftijd?

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 10 feb 2011 20:29 #17

• Nicolaas
Nee, dat is niet normaal. Uit de verwijzing naar de dermatoloog blijkt dat het voor de huisarts niet mogelijk blijkt een betrouwbare diagnose te stellen.

Andere gedachten zijn genitale wratten, maar ook de door jou genoemde mogelijkheid kan zonder uitslag en interpretatie van het lichamelijk onderzoek niet worden uitgesloten.

Over welke periode spreek je als het hebt over een korte tijd? Is er iets bijzonders vooraf gegaan aan het ontstaan van deze plekken? Heb je bijvoorbeeld onbeschermd seksueel contact gehad?

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 10 feb 2011 20:38 #18

• Suus05
Met een korte periode bedoel ik van 1 vlekje ongeveer 8 maanden geleden tot 7-9 vlekjes nu. En verder is er niks bijzonders aan vooraf gegaan. Maar ik heb verder ook geen last van jeuk of pijn..

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 10 feb 2011 20:41 #19

• Nicolaas
Zoek eens op Google afbeeldingen naar genital warts. Misschien herken je deze huidafwijking op de plaatjes die je hier kunt zien.

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 10 feb 2011 20:53 #20

• Suus05
Nee dit is het absoluut niet.. Het lijkt meer op lentigo melanoma alleen dan max 1 cm doorsnede. Maar zo zien die vlekjes er ongeveer uit. Wel bedankt voor het meedenken.

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 03 apr 2011 13:46 #21

• Ostje
Hoi Suus

Al meer nieuws over wat er precies aan de hand is?
Net ook zulke vlek ontdekt, en nog een 'kleiner broertje' er vlak naast. Dit moet op relatief korte tijd zijn ontstaan..

Groetjes

Ostje

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 16 nov 2011 23:27 #22

• Ikke
Hallo meiden,

was benieuwd of mensen nog meer wisten in tussentijd ik heb ook een donkerbruin vlekje binnen in al eenbehoorlijke tijd en ben ondertussen wel al bevallen enz.. maar had t voor de zwangerschap al.. daaromheen ook een paar puntjes bruin.

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 21 apr 2012 10:28 #23

• Mieke
Hoi Meiden,

Ik was even benieuwd of jullie al iets meer weten.
Ik heb ook net kleine plekjes, die er bovenop liggen om m'n schaamlippen ontdekt. Daar schrok ik eerlijk gezegd wel een beetje van.

Groetjes,
Mieke

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 27 apr 2012 16:30 #24

Volgens mij is dat heel normaal, ik heb het ook.

Re:Bruine verkleuring tussen kleine en grote schaamlip 10 jul 2012 23:59 #25

• Rooibos
hallo,
Ik heb er niet zolang last van maar jullie hebben het allemaal daar,, maar bij mij is het bovenop dat stukje dat onder je buik zit.
Alleen ishet bijmij gewoon soort licht bruin achtige vlek zou ook niet zo heel veel opvallen. maarzelf ben ik 15 weet iemand meer?
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op