Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
cyste eierstok, wie heeft deze ervaring gehad? (1/9) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

cyste eierstok, wie heeft deze ervaring gehad?

cyste eierstok, wie heeft deze ervaring gehad? 17 jan 2007 12:01 #1

• chantelle
2 maanden geleden zijn er 2 cystes in mijn rechter eierstok ondekt, de 1 was rond de 32 mm en de ander 39mm. er is besloten dat ik een hormoonkuur van 10 dagen zou volgen, dat heb ik gedaan en nu heb ik weer een controle gehad. de kleine cyste is verdwenen, de gote zit er nog en is niets in grote veranderd. er is afgesproken dat ik over 2 maanden terug op controle kom, in de hoop dat mijn lichaam op eigen kracht de cyste laat verdwijnen of laat slinken, daarom is er besloten nog te wachten met een kijkoperatie. maar dat neemt mijn pijn en ellende niet af. ik hoop dat er iemand is die deze zelfde ervaring heeft gehad en hoe het verder verlopen is.

17 jan 2007 20:10 #2

• jane
wat voel je precies heb ook veel last van mijn eierstokken en dacht hier ook aan?
groetjes

17 jan 2007 21:03 #3

• Marlous
www.lumc.nl/patfolders/patientenfolders/...ie/laparoscopie.html

Kijk eens onder het kopje "een cyste van de eierstok"

18 jan 2007 10:55 #4

• chantelle
hoi jane!

ik dacht in het begin dat ik een enge soa ofzo zou hebben, ik had vage buikklachten, zoals steekjes, flauwe zeurende pijntjes, alsof je ongesteld moet worden zeg maar. na de soa test vertelde de dokter, nou er is niets aan de hand, fijn toch! toch bleef het gevoel aan me knagen dat het niet goed zat. ik heb daarom doorgedrukt voor een verwijzing naar de gyneacoloog. dus volg je gevoel! ook al is er mss niets aan de hand, dan weet je het zeker! nu voel ik de cyste heel goed, ik heb voordurend pijn in mijn hele onderbuik, zelfs mijn rug en bovenbenen geven een onbehaaglijk gevoel. van die hormoonpillen werd ik helemaal idioot, je krijgt er enorme stemmingswisselingen van, je lichaam voelt heel onrustig. maar mss is dat voor iedereen weer anders. maar zoals pijnlijke borsten, dikke harde onderbuik zijn zulke vage klachten die ik er ook bij ervaar. kan je nagaan wat je hormonen een enorme invloed op de lichaam en doen en laten hebben! veel succes, volg je intuitie!

19 jan 2007 12:11 #5

• loek
Hallo Chantelle

4 cm, is ook net zo'n twijfelgeval. Als de cyste over 2 maanden, niet kleiner is geworden, en vooral als je er veel pijn aan hebt. Zou ik hem wel weg laten halen doormiddel van een kijkoperatie. Heb je geen of minimale klachten, dan zou ik er mooi vanaf blijven. (en dan om de drie maanden controle)

Ik heb verschillende ervaringen,met verschillende cystes. En verschillende dingen gedaan...
Uiteindelijk wel drie keer geopereerd, waarbij tijdens de laaste operatie mijn hele eierstok eruit is gehaald.

Als je besluit tot een kijkoperatie, vraag dan of er vlak voor de operatie nog een echo kan worden gemaakt. (heb ik ook gedaan,en dat vonden ze prima, en heel logisch) Het zal je namelijk maar gebeuren dat je daar onder het mes ligt, en de cyste blijkt toch net verdwenen te zijn!

succes, met je beslissing!

gr. Loek

24 jan 2007 18:24 #6

• LALA
HOI LOEK

IK HEB OOK LINKER EIERSTOK WEG GEHAALD. IK WILDE EVEN VRAGEN OF JE DAARNA NOG KINDEREN HEB GEHAD OF NIET?

BEDANKT

20 feb 2007 19:35 #7

• Sas
Hallo,
Een paar dagen geleden kreeg ik (na het vrijen) ineens vreselijke stekende pijn in mijn onderbuik en rug. De boosdoener bleek een cyste op een van mijn eierstokken te zijn. De cyste is volgens mij vrij groot, ca. 7,5 bij 5 cm. De arts zegt dat een cyste op mijn leeftijd (23) geen gevaar oplevert en dat ik zelf moet beslissen of ik de cyste operatief wil laten verwijderen. De kans dat ik daarbij een eierstok kwijtraak is - zo zegt hij - wel vrij groot. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik het beste kan doen. Het liefst zou ik de cyste laten zitten totdat-ie vanzelf weggaat, maar ik zit niet te wachten op weer zo'n pijnaanval. Ik durf door die pijnaanval van een paar dagen geleden niet meer te vrijen. Kan iemand me iets vertellen over hoe snel zo'n cyste verdwijnt en hoe groot de kans is dat de pijn weer terugkomt? Of heeft iemand nog tips voor me?
Alvast bedankt!

25 feb 2007 19:01 #8

• Loek
Lala, Heb (nog) geen kinderen.dat is met 1 eierstok nog heel goed mogelijk hoor.

Sas,
Dat is inderdaad best groot. Ik snap heel goed dat je twijfelt. Heb ik ook gedaan, en maar afgewacht, en maar afgewacht, in overleg met mijn gyn. Bij mij achteraf niet de slimste beslissing. De (2de) cyste was bij mij op het laast de echo 8 cm. Toen toch besloten tot een operatie. En toen bleek de echo een vertekend beeld te hebben gegeven. en was cyste in de lengte dubbel zo groot.

Een cyste van die grootte, 7 bij 5 cm, gaat volgens mijn gyn niet vanzelf weg. Risico's zijn er ook wel degelijk! Niet heel groot, maar de kans is, dan als de cyste zo groot is, en/ of groter wordt dat de eierstok een steeldraai gaat maken. Je eierstok sterft dan af. (zonder je al te bang te willen maken hoor. Maar dat is wat mijn gyn mij uit heeft gelegd)

Die cyste kunnen ze waarschijnlijk wel eruit krijgen zonder je eierstok te moeten verwijderen. Als jou gyn dat niet denkt te kunnen , dan zou ik naar een andere gaan. En ook geen grote operatie laten uitvoeren. Kan gewoon via een laparoscopie/ kijkoperatie. Wederom: kan jouw gyn dat niet, dan zou ik naar een ander gaan.

Mijn eerste cyste was ook 7 cm (7 bij 7 ong, mooi rond) Die is er gewoon uitgehaald met behoud van mijn eierstok, en via een kijkoperatie. Daarna lang geen last meer van gehad. Daarna dus wel weer een cyste gekregen. Maar dat is wel een ander verhaal, omdat ik endometriose heb. En dan is die kans gewoon groter. Als het bij jouw gewoon een 'toevalstreffer' is. Hoef je je daar niet zo'n zorgen om te maken. Die dubbel zo grote cyste is er ook via een kijkoperatie, en met behoud van mijn eierstok uitgehaald.
En dan uiteindelijk is het in mijn geval dan zo geweest, dat de eierstok er bij de derde cyste toch uit moest. Maar zoals gezegd, dat is een ander verhaal.
Heb jij gewoon toevallig een cyste, dan hoeft die eierstok er echt niet. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Het zou natuurlijk kunnen dat die cyste op zo;n rotplek zit ofzo, dat het toch niet anders kan uiteindelijk)

succes met het nemen van een beslissing. Ik weet hoe moeilijke keuze dat is. Achteraf weet je zoiets pas echt zeker helaas....

gr. Loek

14 apr 2007 19:24 #9

• Sil
Begin januari is bij mij ook een cyste gevonden op de eierstok. Dit was min of meer bij toeval (vermoeden), maar dat is lang verhaal. Ik ben daarna via de HA doorgestuurd na de gyn. Begin februari kon ik daar terecht en daar bleek dat het mogelijk niet om een gewone onschuldige cyste ging. Mijn cyste- die inmiddels verdubbeld was naar 12 x 12 cm- had tussenwanden en een vreemd soort (vloei)stof aan de binnenkant. Daarom hebben ze bij mij bloedproeven uitgevoerd (zogenaamde kankermarkers), maar daar kwam niets ernstigs uit naar voren. Toch is er bij besloten om dmv een laparotomie de cyste te verwijderen. In tegenstelling tot wat er op internet staat, was dit bij mij helaas geen bikinisnee, maar een snee van 20 cm van mn navel naar beneden. MAAR dit is bij iedereen anders (bij een -tomie)! Een -scopie kwam bij bij mij niet im Frage, vanwege mogelijk kwaadaardigheid. Bij een scopie zou een cyste van een dergelijke afmeting moeten worden geknapt in te buik, met alle gevolgen van dien.

Begin maart (met spoed) ben ik geopereerd en ben nog steeds ervan aan het opknappen. Achteraf bleek de cyste goedaardig te zijn en is mijn eierstok weggehaald. Dit laatste wist ik al dat zou gebeuren aangezien de cyste mijn eierstok min of meer "opgevreten" had en deze dus geen functie had.

De operatie die ik heb ondergaan voeren ze bij eierstokcyste niet zo vaak uit, maar bij mijn soort (cystadenoom) wel vaker. Het is een erg zware operatie is me verteld (heb verder ook geen andere operaties ondergaan en kan daarme dus niet vergelijken) en ik kan mss over een week of 2 weer aan het werk: da's 7 weken na mn operatie.

Ik besef in ieder geval dat ik geluk gehad heb omdat het geen kanker bleek te zijn en we er min of meer toevallig zijn achter gekomen. Ik ben nu 26 en had aanvankelijk angst dat ik geen kinderen meer zou kunnen krijgen (in het geval van kanker worden je eierstokken en je baarmoeder weggehaald), maar de gyn zei dat een vrouw met een eierstok net zo goed kinderen kan krijgen als een met beide eierstokken. De ene eierstok neemt gewoon taken over van de andere: werkt dus op volle toeren. En ik ken overigens ook een vrouw met een eierstok die kinderen heeft.

Sterkte allemaal en kop op!

17 apr 2007 11:28 #10

• susanne
Gisteren naar de gyn invb met mijn cyste. Daar kreeg ik niet het nieuws wat ik kreeg te horen. De waarde van mijn bloed is aan die iets hoge kant wat kan duiden op kanker. Ik schrok me rot. Ben nog maar 24 en wil nog zo graag kinderen. Nu wil het niet zeggen dat ik kanker heb maar die kans is zeker aanwezig. Ik krijg nu een buikoperatie met een grote snee daarin halen ze mijn linkereierstok weg met daarop de cyste. Tijdens de operatie wordt mijn eierstok weggebracht voor onderzoek en nog tijdens de narcose krijgen ze de uitslag of het kwaadaardig is of goedaardig. Mocht het goedaardig zijn naaien ze me weer dicht en is het kwaadaardig halen ze alles eruit en kan ik geen kinderen meer krijgen. Ik ben zo bang dat ik alles verlies straks en dat ik zelf geen kinderen meer kan krijgen. Wie heeft ook zo'n soort gelijke situatie meegemaakt?

17 apr 2007 21:19 #11

• Sil
Hallo Suzanne,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt (zie hierboven) en ben ook nog maar 26. Ik heb er alleen voor gekozen om niet tijdens de operatie erop te wachten (dat leek me akelig), maar dat de cyste tijdens mijn opname werd onderzocht. Normaal moet je dan werkdagen op de uitslag wachten, maar bij mij duurde het maar 3 werkdagen. Gelukkig was het goedaardig!!! Volgens mijn gyn is dat meestal zo, maar namen ze bij mij het zekere voor het onzekere.

Ik heb nu nog maar een eierstok en kan gewoon kinderen krijgen. Ik weet niet of jij dat ook zou willen: maar ik heb gevraagd of ze foto's van de cyste wilden maken. Ik ben nu dus in het bezit ervan. Misschien dat dit mij helpt met de verwerking ervan.

Wanneer moet je geopereerd worden? Hoe groot is je cyste en waarom dachten ze dat het kwaadaardig is?
Bij mij kwam er uit de bloedproef niet echt een verhoging uit (waarde: 10), maar spannend was die week wel. Ik heb toen veel tranen gelaten.

Over de operatie hoef je jezelf geen zorgen te maken. De dagen erna voelde ik me nog een beetje slap en high van de morfine. De wond geneest bij mij best snel en de pijn eraan verdwijnt ook vrij snel, maar van de narcose heb ik nu (na 6 weken) nog steeds last.

17 apr 2007 23:23 #12

• loek
Hallo Suzanne

Weet je ook hoe hoog die waarde was? Ik neem aan de ca125 waarde. Als deze maar iets verhoogd is (hij moet tussen de 0-35 liggen) dan is de kans op kanker niet zo groot. Maar de kans op endometriose groter. (www.endometriose.nl) Alleen vind ik het gek dat je gyn dat blijkbaar niet heeft verteld. Dus misschien is het waarde wel hoger dan ik me nu voorstel? (ik heb bijv. weleens een waarde van 175 gehad, met endometriose, en dat past zover ik weet nog lang niet bij een waarde voor kanker)

Heeft je gyn ook iets verteld (of heb je het zelf kunnen zien) over hoe de cyste eruit zag? Was deze hobbelig of mooi rond, met verschillende 'schotten' of niet. Was deze zwart of grijs?

Ik wil je iniedergeval heel veel sterkte wensen! Dat is behoorlijk heftig nieuws! Wanneer wordt je geopereerd?

gr. Loek

18 apr 2007 19:54 #13

• Sil
Loek,
De gyn vertelde mij (en mijn situatie lijkt veel op die van Susanne) dat een endocyste duidelijk op de echo te zien is, omdat deze met bloed gevuld is, wat ook te zien zou zijn op een echo. Ik heb hier zelf nl. naar gevraagd omdat ik eerst hieraan dacht (had ook darmproblemen).

Susanne,
Ik heb vrij slechte ervaringen met het afzoeken van internet naar info. Door al die info zag ik alleen maar spoken op de weg. Wat ik jou zou willen aanraden is om niet al te veel op internet te surfen of je niet te veel er in te verdiepen. De gyn kan vaak veel vragen beantwoorden.
Sterkte!

19 apr 2007 16:55 #14

• Anoniem
Sil en Suzanne,

Ja dat klopt, het is goed te zien of de cyste gevuld is met bloed, en meestal duidt niet op een endometriose cyste. (kan ook een andere cyste zijn die is gaan bloeden). En soms blijkt het toch endometriose terwijl dat niet goed te zien was op de ehco.

Maar inderdaad in bijna alle gevallen te zien op een echo.

gr. Loek

20 apr 2007 13:10 #15

• Bianca
Hallo

Ook ik heb ervaring met cyste. Bij mij kwamen ze er pas achter toen ik een kijkoperatie kreeg omdat er niks te zien was op een inwendige echo. Bij mij was de cyste geknapt en zat er vloeistof in mijn onderbuik. Ook heb ik veel pijn gehad na de operatie ongeveer 5 dagen. # maanden na de kijkoperatie had ik weer stekende pijnen en dachten ze weer aan het zelfde ben toen opgenomen en heb een ct scan gehad om te kijken of er iets zat want met een echo konden ze het niet vinden. Er was niets te zien en ze dachten aan een ontsteking in mijn eileider hiervoor heb ik medicijnen gehad en heb er gelukkig geen last meer van gehad.
OP dit moment ben ik 33 weken zwanger van ons eerste kindje.

herkenbaar 12 mei 2007 20:34 #16

• Wendy
Beste Sil,

het is net of ik mijn eigen verhaal lees.
Ik ben nu 27 en ben vorig jaar maart geopereerd aan een eierstokgezwel.
Voor de operatie was er ook vrees bij de artsen dat het kwaadaardig zou zijn, die van mij had ook van die rare compartimenten/tussenwanden en de familiegeschiedenis is niet gunstig op dit gebied.
Omdat die van mij op de echo in eerste instantie ongeveer 9 cm leek ben ik wel met een bikinisnede geopereerd. Tijdens de operatie bleek hij toch wat groter te zijn (ongeveer 12 cm) en ging hij er maar net uit...
Gelukkig bleek hij ook bij mij goedaardig te zijn (mucineus cystadenoom), maar mijn eierstok heeft het niet overleefd...Die was min of meer verzwolgen door dat gezel.
Ook bij mij heeft het heeeeeel lang geduurd voordat duidelijk was wat mijn buikpijnen en stoelgangproblemen veroorzaakte (heb wel 2 keer een inwendig darmonderzoek gehad, maar daar kwam niks uit, dus de arts dacht dat ik "gewoon" prikkelbare darm syndroom had. Bleek dat dat gezwel mijn darmen verdrukte!)
Nu heb ik aanstaande woensdag weer een controle afspraak. Die had ik eigenlijk pas eind juni, maar heb de laatste weken weer (herkenbare) klachten.
Hoop dat er deze keer toch niks aan de hand is en zo wel, dat (een gedeelte van) mijn eierstok gespaard kan worden....

24 jun 2007 17:14 #17

• jet
Ik sta ook bij het forum zwanger worden, maar ook ik heb ervaring met een cyste.
Mijn cyste zat in mijn linkereierstok en die is ook met een laparotomie operatie eruit gehaald. Ik ben nu 6 weken verder en nu pas voel ik me redelijk normaal. Tot 4 weken ben ik duizelig geweest. Ik zou ook graag kinderen willen krijgen, ben nu 33 dus hopelijk komt alles goed.Twee weken na de operatie ben ik ongesteld geworden, maar nu blijft mijn menstruatie uit. De cyste die ik had zou ook niet meer vanzelf weggaan.
Heeft iemand ervaring met hoe je stoelgang is na die herstelperiode en wanneer kun je gaan sporten ofzo?

26 jun 2007 12:47 #18

• miranda
Haalo,ik heb ook cystes in de eierstokken.Mijn vraag aan jullie is hebben jullie ook zo lang last van bloedverlies elke maand.Het is van die vieze bruin rode afscheiding?

cystes 26 jun 2007 16:56 #19

• kim
Ja, al 13 jaar last van cystes ! De eerste 8 jaar wist ik niet wat me mankeerde, omdat steeds -na diewachttijden in 't AZM-bij echo's niks meer te zien was. Ik werd uitgemaakt voor fantast en hypochonder, erg vernederend allemaal, 'n gevoel of ik gespiest was...en dan niemand die je gelooft.Eindelijk werd na 8 jaar 'n cyste gezien, toen ik strompelend naar de ehbo was gelopen. 5cm. in 'n eileider, logisch dat zoiets pijn doet. Ze springen steeds kapot. De eerste jaren had ik ze soms 3 x (!) per jaar. PIJN pijnpijn bloedingen ontstekingen ,koorts, vervroegde overgang, ik was net 40. Over 5 weken weer 'n afspraak bij de gyneacoloog. Ik moet eerst stoppen met de hormonen, (die heb ik tegen de opvliegers-migraine en depressies) dan pas kan 't bloed goed gecontroleerd worden. Ik ben nu 46, en ik vraag me af of m'n leven niet veel beter was geweest zonder die gruwelijke pijnen. En waarom halen de dokters bij sommigen wel de eierstokken eruit, en bij anderen niet? Relaties kun je vergeten met die terugkerende pijnen, depressies krijg je er gratis bij, net zoals slapeloze nachten enz. enz. enz. Leuk om 'n vrouw te zijn ? ja, vroeger wel...Sterkte toegewenst allemaal, en één troost; de gyneacoloog zei dat 't 'n keer ophoudt. Ook al ben je al jaren onvruchtbaar/over de overgang, cystes -mislukte eisprongen dus kunnen blijven terugkomen, wel steeds minder , en uiteindelijk zal 't ophouden.

28 jun 2007 21:05 #20

• Wijffie25
Héé hallo,

ik ben 25 en heb al 6 weken ongeveer last van pijn in mn rechter lies en eierstok lijkt wel, ook erge pijn in me rechter zij.. had veel anti biotica gehad van de dokter maar niks heeft geholpen. Heb ook erge last van me darmen al die tijd dat ik vaak naar de wc moet en als ik wil vrijen doet het heel erg pijn en heb dan pijn in mn buik naast mn navel ook aan de rechter kant. Morgen ga ik verwijskaart halen voor ziekenhuis maar mn vraag is hadden jullie die klachten ook die ik nu heb? Want ben bang dat ik ook n cyste heb ofzo en wil later echt zoo graag kinderen. Alvast bedankt.

Groetjes

29 jun 2007 10:50 #21

• marina
WAt betekent het als de cyste mooi rond is en zwart is op de echo.Ze zei dat ze niet kon zeggen wat voor cyste het is.NU lees ik hiet dat ze wel op de echo kunnen zien wat voor cyste het is .Ik vind dit een beetje vreemd en ik maak me heel erge zorgen.OJA en er zat heldere water in..HIj is groot zei ze ook nog en nu moet ik 6 weken afwachten en dan weer terugkomen.Waarom moet ik 6 weken wachten?Ikheb wel steeds een zeurende pijn om me onderbuik.groetjes

cyste op eierstok 29 jun 2007 21:54 #22

• miranda
Hoi Sas.

Ik kreeg drie weken geleden ook ineens een heftige stekende pijn rechts onder in mijn buik, ben naar de huisarts gegaan en die stuurde me meteen door naar de eerste hulp, dacht eerst dat ik een blimnde darmontsteking had.
Maar wat bleek ik had een cyste op mijn rechtereierstok van 3x3 cm, ben ook in het ziekenhuis moeten blijven omdat mijn bloed niet in orde was dus ze wisten niet precies of het nou van die cyste kwam of toch van de cyste,
ben op donderdagavond toen bij de gyneacoloog geweest en weer een scho gehad en de cystge was gegroeid, werd meteen op de spoed operatielijst gezet voor de dag erna, moest het s'morgens weer naar de gyneacoloog die mij die dag zou gaan opereren en die wilde zelf o ok weten waar de cyste zat en hoe groot die was noe inmiddels al 6x6cm. Werd me ook gezegd dat er een kans was dat ze mijn hele eierstok eruit moesten halen maar dat lag eraan hoe de cyste vastzat aan de eierstok. moet je zeggen dan schrik je wel even hoor, was dus ook erg bang toen ze me op zaterdag eindelijk gingen opereren, want inmiddels lag ik daar 5 dagen en verging van de pijn en mocht ook niks eten en drinken al die tijd had alleen een infuus.
Nou na de operatie kwam mijn gyneacoloog naar me toe en zei dat mijn eierstok er nog inzat en dat de cyste inmiddels 7x7 cm was,
Toen ik bij kwam uit de narcose was ook het eerste wat ik vroeg of mijn eierstok gespaard was gebleven, gelukkig wel dus.
Achteraf is het me reuze meegevallen, beter dan al die dagen met zo'n buikpijn rond te lopen, want als ik naar het toilet was gelopen was ik echt helemaal kapot en werd de pijn erger.

Dus denk goed na wat je met je laat doen, ik zou ervoor kiezen om de cyste te laten verwijderen.
Wens je heel veel sterkte
Groetjes miranda

29 jun 2007 23:20 #23

• loek
In antwoord op voorgaande berichtjes

- Rozige, bruine afscheiding kan inderdaad aan de cyste liggen. hoeft niet.

- Door een cyste wordt je zeker niet direct verminderd vruchtbaar. Fei is dat bijna alle vrouwen weleen een cyste hebben, Meestal verdwijnt deze ook vanzelf en heb je gene klachten, dus weet je niet eens dat je er 1 hebt gehad. Soms heb je wel klachten maar verdwijnt deze alsnog vanzelf.

- een cyste die mooi rond en zwart is, betekend geen endometriose, geen kwaadwaardigheid...in de regel dan he, uitzonderingen daargelaten. Hij is gevuld met vocht of slijm, of beide. Wat betekend dat het een 'gewone' cyste is. Gewoon een folleikel die per ongeluk doorgroeit. De 6 weken wachten is volgens 'protocol' daarna is het nog eens 6 weken wachten, tenzij je veel pijn hebt en/of de cyste heel groot is (weinig kans op verdwijnen dan, en risico's op 'steeldraai') en of er andere veranderingen te zien zijn aan de cyste, zoals niet meer 'mooi rond'
Een grijze cyste op de echo is gevuld met bloed, wat meestal endometriose betekend, maar kan ook een 'gewone' cyste zijn die is gaan bloeden. GEEN 'mooie ronde' vorm kan en/of veel tussenschotten, kan duden op kwaadaardigeid.

-en als je pech hebt dan groeit je cyste zo groot als 7 cm of groter, en dan is er weinig kans dat deze vanzelf weer verdwijnt, en dit zeker als er een combi is met pijn, is een goede reden om hem operatief te verwijderen.

Maar cyste die kleiner zijn (onder de 5 cm ong. maar dit natuurlijk ter beoordeling van een arts!) niet kwaadaardig lijken, geen endometriose lijken, en geen pijn veroozaken, lekker laten zitten!

allemaal succes en sterkte waar nodig!
gr. Loek

29 jun 2007 23:25 #24

• loek
Voor jet nog: stoelgang is waarsch. even van de waps. Ligt ook aan wat ze precies doen, en of het een laparoscopie of laparomtomie wordt. (dat eerste moet goed te doen zijn in het algemeen trouwens!)
laparoscopie = 'kijk'operatie laparotomie = is bikine snede met soms nog een een vertikale snede (maar dat laatste is eigenlijk absurt te noemen als dat gebeurd voor een cyste, als je arts dat vanplan is, zoek dan maar beter een andere)

Niet sporten voor zeker 3 weken, niet tillen voor 6 weken. Verder vooral kijken wat je aankunt, en liever iets te weinig doen dan te veel...want dan duurt het herstel uiteindelijk langer.

29 jun 2007 23:33 #25

• loek
sorry Jet niet goed gelezen. Je hebt dus al een laparotomie gehad, wat jammer.
Daarvoor is het herstel duidelijk langer dan met een laparoscopie.
Je kunt na 6 weken bestwel proberen weer te gaan sporten. Belangrijkste is naar je lichaam luisteren, dus als het niet goed voelt niet doen..anders wel.
Als je nog steeds last hebt van je stoelgang, dat kan, maar daar zou ik zeker wat voor vragen, movicolon ofzo. Onzin om met extra pijn daardoor te gaan zitten.

sterkte met het verdere herstel!
Moderators: Cheers, Tandor
BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.

Vind Dokter op