Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

Hoi allemaal….

Donderdagmorgen de huisarts aan de telefoon met de uitslag van het uitstrijkje en deze was niet goed….uitslag pap3B, zeer ernstige dysplasie.
    vrijdag naar het ziekenhuis en nu moet ik 12 dec. terug komen voor een colposcopie en nemen ze weefsel weg voor onderzoek…
    Alles flits langs je heen en geen idee wat me nog te wachten staat.
    de arts zei wel dat ze er op tijd bij waren,dus dat maakt het wel iets dragelijker,maar de angst zit er goed in en heb al 3 nachten niet meer goed kunnen slapen…misschien zijn er meer vrouwen die zoiets hebben meegemaakt en hun ervaringen met me willen delen.

groetjes Mirella

Reactie
    ”mirella” wrote:
    Hoi allemaal….

Donderdagmorgen de huisarts aan de telefoon met de uitslag van het uitstrijkje en deze was niet goed….uitslag pap3B, zeer ernstige dysplasie.
    vrijdag naar het ziekenhuis en nu moet ik 12 dec. terug komen voor een colposcopie en nemen ze weefsel weg voor onderzoek…
    de arts zei wel dat ze er op tijd bij waren,dus dat maakt het wel iets dragelijker,maar de angst zit er goed in en heb al 3 nachten niet meer goed kunnen slapen…misschien zijn er meer vrouwen die zoiets hebben meegemaakt en hun ervaringen met me willen delen.

groetjes Mirella

Hoi Mirella, ik heb op de 29ste November van de gynacoloog gehoord dat de uitslag van het uitstrijkje PAP III B was, ze heeft gelijk een colposcopie(=kijken in de vagina) gedaan maar dan zonder het weghalen van weefsel. Bij het onderzoek kijkt de gynacoloog door iets wat op een verrekijker lijkt naar het weefsel, eerst wordt er jodium met een soort watten staafje opgebracht wat voor contrast tussen “gezond” en “minder gezond” weefsel zorgt.

Volgens de folder die ik heb meegekregen halen ze met een speciaal tangetje een paar stukjes van het verdacht weefsel weg wat even pijn kan doen en even kan bloeden. Dit hebben ze bij mij niet gedaan, op het oog waren er duidelijke afwijkingen gevonden en is het afwijkend weefsel een paar dagen later via een andere procedure weggehaald. Dit weefsel wordt dan onderzocht.

De gynacoloog zei dat de uitslag PAP III B *niet* meteen reden is om in paniek te raken, bij PAP 4 of 5 zou het op een voorstadium van baarmoederhalskanker kunnen wijzen en dat het weghalen van het weefsel zoals ze bij mij gedaan heeft diagnostisch *en* behandelend is: het weefsel is er niet meer en ze kijken gelijk wat er mis was met het weefsel. Ondertussen heb ik van meerdere vrouwen gehoord die afwijkende PAP uitslagen hebben gehad zonder ernstige gevolgen. Zelf weet ik ook niet wat er nou verder gaat gebeuren, op de 16e krijg ik de uitslag van het weefsel onderzoek en dan hoor ik het wel.

Sterkte, ik zou me niet al te bang maken(probeer ik zelf ook niet!) in dit onderzoeks fase, ik verwacht dat de colposcopie je wel mee zal vallen.

Reactie
    ”mirella” wrote:
    Hoi allemaal….

groetjes Mirella

Reactie

Hallo allemaal,

Bij mij was de uitslag pap3a en ik ben gisteren naar het ziekenhuis geweest voor een colposcopie en het deed totaal geen zeer ze hebben bij mij 2 hapjes uit mijn baarmoedermond gehaald en ik voelde er niet veel van. Ik heb wel voor de zekerheid een uur van te voren 2 paracetamollen ingenomen maar of die geholpen hebben weet ik dus niet ik kreeg te horen dat ik wel een virus in mijn lichaam heb. Die niet kwaadaardig is. Bij dat virus zit ook weer een lichte kant en een zwaardere kant aan en ik zat volgens mijn dokter wel tegen de zware kant aan en dat houd weer in dat ze waarschijnlijk bij mij ook een lisbioptie gaan doen. Dat houd in dat er dan met een elektrisch apparaatje een groter stuk weefsel weggehaald word maar die uitslag hoor ik 2 januari pas.

Nou vrouwen van Nederland allemaal veel succes en hopen op de goede uitslagen.

Groetjes Joke

Reactie

Hoi Joke,

Volgens mij is dat lis-dingetje waar jij het over hebt hetzelfde als hoe er bij mij extra weefsel verwijderd is… heet officieel “LEEP”(Loop Electrosurgical Excision Procedure), gebruiken ze een elektrisch verhitte draad(“diathermische lis”) om een dun laagje weefsel weg te halen? Toevallig was er nog een plekje open voor de procedure afgelopen donderdag. Viel op zich ook wel mee: ik had meer last van neuveusiteit dan de behandeling zelf. Daarna(volgens m’n folder) tot 2 weken wat afscheiding en mag ik een maand geen tampons gebruiken en ook geen “geslachtsgemeenschap”.

Irritant, dat wachten allemaal he? Sterkte, hopelijk krijg je op 2 januari goed nieuws!

Reactie

Even weer een verslag van mijn kant..
    Gisteren naar het ziekenhuis geweest voor een colposcopie en een lisexcisie.
    de ingreep viel me reuzemee…..Ik hoop dat nu alles weg is,maar dat is aan de patholoog om te beoordelen.
    23 december moet ik weer terug naar het ziekenhuis en hoor ik daarvan de uitslag.
    Dus het blijft nog even spannend.

groetjes Mirella

Reactie

Hee Mirella,

Fijn dat ze meteen die lisexcisie konden doen, scheelt weer wat wachten! Tja, het is nog spannend… ik hoop voor je dat de uitslag goed is, laat je het weten?

Vashti

Reactie

Hoi allen,

Heb net de uitslag van het weefsel onderzoek gehad: CIN 1 = een lichte afwijking geconstateerd in het weefsel. Goed nieuws dus! 🙂 Over drie maanden moet ik terugkomen voor nog een uitstrijkje en als die goed is weer eentje een half jaar daarna.

Hoplijk krijgen jullie ook goede uitslagen, ik zal aan jullie denken!

Vashti

Reactie
    ”mirella” wrote:
    Hoi allemaal….

groetjes Mirella

Reactie

Hallo allemaal,

Zelf heb ik ook pap 3 b. Een behandeling is noodzakelijk en dat zal in het voorjaar dan ook gaan gebeuren. er zal een lisexiscie onder algehele narcose gaan plaatsvinden.
    Van diegene die hetzelfde hebben meegemaakt zou ik graag willen weten of jullie ook onder algehele narcose zijn gegaan?
    Ben benieuwd naar reacties!

Reactie

hallo allemaal,
    ik ben 30 en kreeg eind december de uitslag van een routine-uitstrijkje:
    pap3b.
    moest paar dagen later naar gyn, biopsie, die sprak van voorstadium van k.
    2 weken later hoorden we dat het cin3 was, de zwaarste vorm van pap3b.
    erg geschrokken, ondanks dat ik weet dat het ‘het’nog niet is en ook moeilijk meer zal kunnen worden met zoveel controle.
    13 feb gaan ze het laseren.
    ik herken de stress van het wachten, en met name van de angst voor de mogelijkheid van iets heel ergs..
    heb sinds een paar dagen erge buikpijn, maar weet niet of dit met elkaar te maken heeft.
    graag zou ik ervaringen willen horen, over de laserbehandeling.
    de gyn zei niks van verdoven, op internet lees ik daar wel van.
    is er pijn daarna?
    en dan nog 3keer een pap1 moeten scoren, lekkere uitdaging hoor! :s
    nou ja het zal allemaal wel goedkomen;
    en ik wens iedereen met dezelfde soort toestanden heel veel sterkte.

Reactie

Hoi,

Ik heb 26 oktober via de huisarts ook een uitslag PAP 3b gehad. Ben darna naar de gynaecoloog geweest voor een colposcopie. Kreeg gelijk te horen dat het CIN III was en dat er een conisatie plaats zou moeten vinden en een curretage. Dit is gebeurt in december. Ze hebben een zeer ruime conisatie gedaan. Dat is dus inmiddels 2 maanden geleden. Sinds die tijd vloei ik nog steeds, hoewel het nu eindelijk wel minder wordt. Maar ik heb nog steeds pijnklachten in de onderbuik. Hier ben ik zolangzamerhand wel goed zat van. Hoe meer ik loop hoe erger de pijnklachten zijn. Wie herkent dit en kan mij advies geven.

Reactie

November 2005 ben ik naar de huisarts gegaan i.v.m. contactbloedingen. Uitstrijkje was Pap 3A, doorverwezen naar de gynaecoloog, 3 hapjes genomen, uitslag CIN III Ik heb in Januari een lisexcisie gehad. Daarna ben ik gelijk zwanger geraakt. Inmiddels ben ik eind november bevallen van een dochter. 6 weken na de bevalling moest ik gelijk weer een uitstrijkje laten maken, ik heb nu PAP 1 !!! Nu hoef ik pas volgend jaar weer terug te komen.

Sterkte iedereen!

Reactie

Hallo allemaal,
    Ik heb een beetje zo’n zelfde probleem gehad/ of eigenlijk nog steeds. Vorig jaar zat ik in pap2, in oktober pap3a. Een sysecho en colposcopie ondergaan in november. uitslag cinII sindsdien eigenlijk 25 van de 30 dagen vloeien. Heb 30 januari j.l een lisexcisie + hysteroscopie + curretage ondergaan. Tijdens de hysteroscopie vonden ze overtollig slijmvlies in m’n baarmoeder, vandaar de curretage. De eerste dagen viel alles nog wel mee. Daarna gedurende 2 weken veel bloedverlies ( het leken wel liters) en pijn in buik en rug gehad. Nu valt de pijn wel mee. alleen iin onderbuik nog heftig, en inderdaad, een stukje lopen valt ook niet mee. Moet wel zeggen dat ik al gehoord had dat je toch even rustig aan moet doen na zo’n ingreep. maar had niet zo veel last verwacht. Hoop wel dat het nu na 3 weken allemaal wat minder word. Nu nog even het naonderzoek en volgende uitstrijkje afwachten.
    Nou ik wilde ff m’n verhaal kwijt. Hoop dat iemand van jullie er wat aan heeft, en wens iedereen veel succes en sterkte!! Groetjes ,, Marjon

Reactie

Hall allemaal,
    Ik las jullie verhalen en weet dus wat jullie doormaken. Ik ben 22 jaar. Bij de gyneacoloog heb ik een kolposcopie laten doen en uit het genomen biopt kwam cin3 uit. Ik ben 27 feb. geholpen doormiddel van een letz onder gehele narcose. Ik heb nu nog wel steeds pijn in me onderbuik, zitten en lopen doet erg zeer, Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag. 3 april hoor ik de verdere uitlsag of alles ook echt weg is nu. Andere meiden, veel succes met alles.

Groet Moontje

Reactie
Reageer op: pap3B
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder