Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

pijnlijke benen

pijnlijke benen 15 jun 2007 22:44 #1

• marie
sinds ik in de overgang ben heb ik erg veel last van pijn in mijn benen . het lijken mijn spieren te zijn herkent iemand dit en weet iemand wat ik hier aan kan doen? alvast bedankt marie

Etalagebenen 15 jun 2007 22:59 #2

• Anoniem
Vernauwing in de slagader naar de benen: etalagebenen
De beenslagaders vervoeren zuurstofrijk bloed van het hart naar de beenspieren. Bij inspanning van de beenspieren (lopen, rennen, traplopen) kan de bloedtoevoer en daarmee het aanbod van zuurstof aan de beenspieren wel 5 keer zo groot worden. Slagaderverkalking (atherosclerose) kan vernauwingen of verstoppingen in de slagaders veroorzaken. Door de vernauwing kan de bloedstroom onvoldoende toenemen bij inspanning. Er ontstaat dan zuurstoftekort. Door dit zuurstoftekort krijg je pijn in het been.

Als gevolg van slagaderverkalking in de vaatwand kan er een vernauwing ontstaan in een slagader. Door de vernauwing kan er minder bloed door het vat stromen dan er bij inspanning nodig is. Dit brengt de zuurstofvoorziening naar de benen in gevaar. In de spieren vindt een stofwisselingsproces plaats waarbij zuurstof gebruikt wordt. Bij een tekort aan zuurstof produceren de spieren tijdens dit proces verzurende afvalstoffen, die een krampende pijn in de spieren veroorzaken. Deze klacht noemen we etalagebenen. De oorzaak ervan is een vernauwing of afsluiting van de grote en middelgrote slagaders van de benen. Pijn bij het lopen is het belangrijkste verschijnsel bij etalagebenen. De plaats waar de patiënt de pijn voelt, zegt iets over de plaats waar de slagader is vernauwd.

Pijn bij het lopen is het belangrijkste verschijnsel van claudicatio intermittens. De plaats waar u de pijn voelt zegt iets over de plaats waar de vernauwing is. Door de pijn bent u minder beweeglijk. Veel patiënten met claudicatio intermittens voelen zich minder energiek, zijn vaak emotioneler en slapen slechter. Zij voelen zich beperkt in hun (dagelijkse) activiteiten, vooral wat betreft werk, huishoudelijke, sociale en vakantie-activiteiten.

koude voeten, ontbreken van onderhuidse vetlaag, verlies van haar op voeten en tenen, verdikte teennagels (vaak met schimmel-infectie) en vertraagde nagelgroei. Als gevolg van een slechtere doorbloeding kan uw been bleek worden wanneer u het optilt en kan het rood verkleuren wanneer u het been laat hangen.

Etalegebenen of Claudicatio intermittens is een verschijningsvorm in de benen van atherosclerose, een chronische gegeneraliseerde ziekte van het arteriële vaatstelsel.

Claudicatio intermittens wordt meestal klinisch manifest op oudere leeftijd. Bij patiënten jonger dan 60 jaar bevinden de afwijkingen zich vooral in het aorto-iliacale traject en bij ouderen in het femoro-popliteale traject.

Tegenwoordig onderscheiden we:
Stadium I: angiografische afwijkingen, geen klachten
Stadium II: claudicatio intermittens, vnl. in de kuit
IIa: pijnvrije loopafstand tenminste 100 m
IIb: pijnvrije loopafstand minder dan 100 m
Stadium III: rustpijn en/of nachtelijke pijn
Stadium IV: ischemische ulcera en/of gangreen

Met name over stadium II gaat dit stuk. Elders op de site leest u meer over acute kritieke ischemie en chronische kritieke ischemie.

Claudicatio intermittens is een ongunstig teken. Ruim eenderde van de patiënten met obstructief vaatlijden heeft tevens vaataandoeningen in hart en hersenen (ischemische hartziekte, cerebrovasculair lijden). Ongeveer eenvijfde van alle patiënten met claudicatioklachten krijgt binnen vijf jaar een fatale cardiale of cerebrovasculaire complicatie. De mortaliteit van mensen met obstructief arterieel vaatlijden is ongeveer twee- tot driemaal hoger dan van mensen zonder dit lijden op dezelfde leeftijd.

De meest voorkomende behandelingen bij deze aandoening zijn looptraining, medicijnen en een operatie.

www.hartstichting.nl/go/default.asp?mID=5562&rID=123

pijnlijke benen 15 jun 2007 23:25 #3

• Anoniem
ja, hierboven een verhaal over etalage benen, dit heeft inderdaad met de doorbloeding te maken, lees het even door , maar misschien bedoel je wel dat je echt gewoon last hebt van je spieren. probeer dan eens of het slikken van magnesium helpt, dit wil nml weleens helpen. heb je soms spataderen en heb je hele moeie benen, dan is er dus iets anders aan de hand.

15 jun 2007 23:45 #4

• Anoniem
Hier nog iets over etelagebenen: www.helendemeesters.nl/pijn_in_het_been.htm

16 jun 2007 10:47 #5

• gj
eet veel knoflook met cayenne thee
dat helpt

pijnelijke benen 14 aug 2007 08:07 #6

• ilona
Hallo,
Ik heb al jaren last van vreselijke pijn in me benen ,voornamelijk me enkels knieen me heupen me lies.
De godsganselijke dag loop ik hier mee s'nachts is helemaal een ramp.
Ben ziekenhuis in en uit geweest en men komt er maar niet achter wat het is.
Nu hebben ze vorig jaar Fibromialgy bij me geconstateerd dus misschien komen daar de klachten van.
Wie weet een middel om de nacht goed door te komen ,want ik trek het zo langzamerhand niet meer.

Re:pijnlijke benen 25 jul 2009 21:58 #7

• Anoniem
Ik heb last van vernauwde bloedvaten aan mijn been. Nu heb ik gehoord dat chelatietherapie goed kan helpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Re:pijnlijke benen 25 jul 2009 21:58 #8

• Anoniem
Dit staat in de NHG standaard (standaard voor de huisarts voor de diagnose en de behandeling van Perifeer arterieel vaatlijden):
"Het effect van ginkgo biloba is vooralsnog onvoldoende aangetoond.26 Chelatietherapie als behandeling van perifeer vaatlijden moet op grond van ontbrekend bewijs afgeraden worden".

Re:pijnlijke benen 25 jul 2009 21:58 #9

• Anoniem
Wie heeft ervaring met het opereren het zogenaamde wegschrapen van een vernauwing in de bloedvaten bij wie hebben ze dat ook gedaan en wat is het resultaat.

Re:pijnlijke benen 25 jul 2009 23:18 #10

• Anoniem
Als een conservatieve behandeling van perifeer arterieel vaatlijden niet slaagt, is de dotterbehandeling (angioplastiek) een goede keuze.

Bij deze niet-operatieve ingreep wordt de vernauwde slagader wijder gemaakt door middel van een ballonnetje dat in de slagader wordt opgeblazen. Bedoelt u dit?

Re:pijnlijke benen 25 aug 2009 18:20 #11

• Joanne
Ook ik ben op zoek naar mensen die deze klacht heeft.
Ik ben 48 jaar, waarschijnlijk in de overgang, want ik ben al een half jaar niet meer ongesteld geweest. Vorige jaar juli geopereerd aan een hernia. IK dacht eerst dat de klachten daar vandaan kwamen. IK had eerst tintelingen in handen en voeten, dat is weggetrokken, maar ik heb nu een heel zeer lijf, voelt als spierpijn. Mijn bovenbenen doen het meest zeer. Het voelt alsof mijn botten eruit willen zeg maar. Ik zal niet weten hoe ik het anders moet omschrijven. Ik vind het zelf ook erg vaag, dus ben er ook nog niet mee naar de dokter geweest. Ik hoop hier iemand te treffen die me kan vertellen wat het is, en wat nog belangrijker is, wat kan ik er tegen doen??

Re:pijnlijke benen 25 aug 2009 20:08 #12

• Ans
halo marie.
Ik ben al enkele jaren in de overgang en heb ook ee pijlijk been. Al 3 jaar. De eerste keer zei de huisarts dat het een ontsteking was in het heupgewricht. Nu zou het een iritatie van de grote beenspier zijn. De pijn zit in mijn bil en heup. Vaak ineens in de knie, scheenbeen of enkels.
Ik lees nu op een andere site dat andere mensen een scan en foto's hebben laten maken. Ga ik ook maar eens laten doen want dit schiet niet op. Slaap erg weinig want ook 's nachts vee las. Het komt ineens van zelf en is ook ineens weer weg.
Ik weet niet of het iets met de overgan te maken heeft jij wel? Ben je inmiddels al iets wijzer geworden

Re:pijnlijke benen 15 okt 2009 18:53 #13

• Babs
Hallo Allemaal,

Ik heb ook last van pijnlijke heup, benen en zere knieen waardoor hardlopen niet meer gaat, wandelen steeds korter wordt en fietsen ook al klachten geeft. MRI en foto's geven geen uitsluitsel.

Het zou best kunnen dat dit met de overgang te maken heeft. Tijdens een recente bijeenkomst met een gynaecoloog, menopauzeverpleegkundige en psycholoog is aangegeven dat door de overgang (= minder oestrogeen) de spieren meer aan de pezen gaan trekken. Hierdoor kunnen de pijnklachten ontstaan, evenals een verhoogde kans op blessures.

Ik ga nu naar een homeopaat-arts. Wellicht dat hij een oplossing heeft.

Hartelijke groeten,
Babs

Re:pijnlijke benen 05 aug 2010 23:46 #14

• Anoniem
Lees ook:

Pijn in benen door suikerziekte?
www.dokter.nl/index.php/Diabetes/174658-...or-suikerziekte.html

Herkent iemand dit? Ondraaglijke Pijn in benen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/227803-Herk...ijn-in-benen-er.html

Pijn in onderrug met uitstraling naar benen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/110793-Pijn...ling-naar-benen.html

Pijn in linker been en bil
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...ker-been-en-bil.html

Zeurende pijn in achterkant benen, verdwijnt bij bewegen
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...jnt-bij-bewegen.html

Al een jaar of 3 pijn in mijn onderbenen
www.dokter.nl/index.php/Hart-bloed-bloed...pijnlijke-benen.html

Pijn in onderrug met uitstraling naar beiden benen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/234981-pijn...ar-beiden-benen.html

Onhoudbare pijn in (boven)benen/knieeen bij elke beweging
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...j-elke-beweging.html

Zere benen, rare klachten benen, pijn knieën
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...nen-pijn-knieen.html

Lage rugpijn trekt door naar benen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/211278-lage...door-naar-benen.html

Rare pijn achterkant been
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...achterkant-been.html

Lange tijd ontzettend pijn in mijn benen
www.dokter.nl/index.php/Hart-bloed-bloed...54-pyn-in-benen.html

Uitvallen benen?
www.dokter.nl/index.php/Reuma/173889-uitvallen-benen.html

Pijn in been
www.dokter.nl/index.php/Pijn/109668-Pijn-in-been.html

Hevige pijn in bovenbeen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/192478-zeer...jn-in-bovenbeen.html

Rare pijn in bil, been en knie
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...-benen-knie-bil.html

Re:pijnlijke benen 19 okt 2010 11:29 #15

• tessa
wat moet je doen als je pijnlijke benen hebt,
ik doe een opleiding zoeken voor "verpleegkundige".
en ik kan niks vinden, alvast bedankt doegggg

Re:pijnlijke benen 19 okt 2010 14:11 #16

• brenda A
het ligt eraan waardoor er pijnlijke benen zijn?
bij het lopen? staan? zitten? ook rugpijn?
is er een open been? Spataderen? Claudicatio intermittens?
allemaal verschillende oorzaken met verschillende behandelingen.
zoek dus op deze afwijkingen en dan vind je vast wel de behandeling.
succes, Brenda

Re:pijnlijke benen 19 okt 2010 15:36 #17

• Anoniem
Verpleegkundige,

'Iets doen' kan pas als je weet wat de oorzaak is van pijn in de benen, als er dus een diagnose is gesteld. Pas als je weet wat er aan de hand is, kan je gaan behandelen, iets doen dus.

Zonder diagnose geen behandeling.

Als je wilt weten welke behandelopties er zijn voor dit symptoom, zul je moeten weten van welke ziekten en aandoeningen dit symptoom een nderdeel uitmaakt.

Succes met de opleiding.

Re:pijnlijke benen 13 jul 2012 10:14 #18

• gera
Joanne, jouw bericht is al van een paar jaar geleden. Maar omdat mijn klachten erg op die van jouw lijken, vroeg ik me af hoe het nu met je gaat. Ik heb 2 jaar geleden ee hernia gehad. Is uiteindelijk na een maand of 9 overgegaan zonder operatie. Maar eigenlijk is de pijn (inmiddels in beide benen) nooit weggegaan. Het is geen hernia meer. Het zijn telkens spieren die pijn geven. Ook zijn er vaak verhardingen te voelen in de spieren die ik wegmasseer. Ik hoop dat het met jouw nu beter gaat en dat je misschien nog een tip voor me hebt.

Re:pijnlijke benen 17 jul 2012 21:03 #19

• antoinette
Ik ben in overleg met huisarts weer begonnen met de pil na 7/8 mnd vanwege pijnlijke benen en opvliegers. Slik ook magnesium citraat.

pijnlijke benen 06 okt 2013 07:56 #20

• Anoniem
Pijnlijke of irriterende benen kunnen door verschillende aandoeningen worden veroorzaakt Vaak gaat het om:
* ischias (heupjicht) waardoor het achterkant van het been van hiel tot bil pijn doet;
* pijnlijk achterkant bovenbeen: hamstringblessure;
* jeukend tot pijnlijke steken in het bovenbeen boven de knie: spit in de onderrug door te zout dieet;
* jeukend pijnlijke onderbenen door hernia;
* pijnlijke heupen en dijen door trochanter ontsteking;
* enzovoorts.
Over tintelende, irriterende, pijnlijke benen kun je verder lezen in beenaandoeningen.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op