Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
isias??????????/ (1/1) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

isias??????????/

isias??????????/ 30 jan 2006 11:01 #1

• janet
wie vertelt wat je voelt bij een isias.ik heb elke keer pijn rechts onder in de rug en dat steekt het door mijn rechter been, dat is even een keer de pijn steekl door het been en dan weer een poosje niet. heb het hoofdzakelijk als ik druk ben, het is een vervelende pijn is dit isias?

ischiadicus 31 jan 2006 22:51 #2

• Arthur
Janet, waar jij het over hebt, heeft betrekking op een aandoening aan de grote beenzenuw, de n. ischiadicus. Die kan op een aantal manieren bekneld raken met de door jouw genoemde symptomen tot gevolg.
1) een beknelling van de zenuwwortel vanuit de wervels door een hernia, verschuiving e.d.
2) een blokkade van het SI-gewricht, al dan niet met verzwakte buikspieren
3) een verharding van een van de bilspieren, de m. piriformis; het zgn piriformissyndroom
Begint de pijn al bijde wervelkolom is punt 1 het meest waarschijnlijke.
Begint die bij het bekken, dan zou punt 2 mogelijk zijn.
En voel je het als eerste vanuit de bil, komt punt 3 om de hoek kijken.
Maar allen hebben ze dezelfde verschijnselen; scherpe pijnscheuten met uitstraling naar het been en vaak ook nog met tintelingen die tot in de voet door kunnen lopen.
Is het meer zeurderig en is de locatie meer in de onderrug (soort band om je lendenen) dan spreekt men van 'lumbago', die het gevolg kan zijn van hernia.
Spit hoort ook in dit rijtje thuis, maar heeft een andere oorsprong. Vaak is het door onverwachte krachtige (draai)beweging bij iets zwaars tillen, maar ook door tochtvlagen, waardoor de grote rugspier (erector trunci) zich sterk samentrekt en de wervel wat samendrukt en daardoor de zenuwwortel afknelt.
Groetjes, Arthur
Laatst bewerkt: 17 okt 2011 11:10 door Anoniem1.

Re:isias??????????/ 18 jul 2013 20:36 #3

• loes
Ik heb de pijn vanaf mijn linker kant heup straalt naar mijn linker bil en been vlak boven mijn enkels steekt het vreselijk. Kan vaak niet lopen van de pijn. Heb een M.R.I. scan gemaakt en wordt door verwezen naar de neurochirurg.
Moderators: Cheers, Tandor

Vergelijkbare discussies

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.

Vind Dokter op