Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus

gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 12 jun 2005 14:11 #1

• Vivian
Kan het kwaad als je met een scheur in je kraakbeen of meniscus door blijft lopen?

groetjes.

Re: gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 22 jul 2005 15:00 #2

• Anoniem
Vivian schreef :
Kan het kwaad als je met een scheur in je kraakbeen of meniscus door blijft lopen?

groetjes.

Antw: ja, het kan kwaad. Je blijft pijn houden, via een kijkoperatie kan het eenvoudig verholpen worden. Je loopt dezelfde dag weer [met krukken] thuis, en na een paar weken huppel je weer!
Sterkte.

10 jul 2006 11:45 #3

• Jojanneke
he vivian,

ik heb ook iets aan mijn meniscus, dokter kan nog niet precies zeggen wat. sta nu op de wachtlijst (4 weken!!!) voor een onderzoek in het ziekenhuis. ik heb heel erge pijn, werk in een magazijn. ben nu gestopt met werken omdat ik het gewoon niet aankan. hoe zit dat bij jou precies? zou ik graag willen weten. aan de ene kant vind ik me mietjes maar aan de andere kant: mijn knie moet nog een heel leven mee! ben nog maar 21.
groetjes Jojanneke
ps als ik jou was zou ik het ook rustig aan doen en je zelf laten onderzoeken.
sterkte

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 16 jun 2008 22:14 #4

• tim
hallo 7mnd geleden heb ik te lang in de kleermakerszit gezeten.
opeens voelde er iets niet goed,ik ben er moeizaam uitgekomen want ik was ook helemmal stijfgezeten.
Zelf vermoed ik een verekking van de kniebanden
Ik heb al 14 keer fysio gehad maar dit helpt ook niet.
En volgens de dokter is het normaal dat dat zo lng duurt.
Het meeste pijn doet rkken,kuit tegen hamstring,au!
Is dit normaal dat het zo lang duurt of toch maar aandringen op een mri.

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 27 nov 2008 18:01 #5

• Linda
Hallo,

mijn knie is op 21 juni ernstig verstuikt/verdraaid. Het is waarschijnlijk de voorste kruisband. Ik droeg Crocs, en dit gaf geen steun , en plotseling , gewoon tijdens het lopen gebeurde het. Maandenlang ben ik er al mee bezig. Ik gebruik krukken, maar binnenshuis kan ik wel een beetje zonder krukken lopen. Als ik oefeningen heb gedaan ( vanuit zittende houding het been gestrekt opheffen , met en zonder gewichtjes aan het been ) dan wordt de knie iets soepeler, maar al heel gauw verstijft het weer en komt de pijn weer. Het been is dunner als het andere been. Fietsen gaat goed. Een knie duurt heel lang, heeft de fysiotherapeut gezegd. Ga er niet zomaar lange stukken op lopen. Je moet geduld hebben. Masseer het been een paar keer per dag en doe die oefening. Niet vanaf een tafel het been opheffen!!! Dat is funest.

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 28 nov 2008 03:10 #6

• Annelies
Je hebt gelijk, het vergt veel geduld om je knie de tijd te geven om het goed te laten genezen. Je mag ook niet te zwaar belasten.
Heb je ondersteunende oefeningen van de fysiotherapeut?

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 20 mei 2009 13:04 #7

• Jik
Het kan kwaad, en ik hoop voor je dat je er niet als te veel problemen mee krijgt.
Ik kom net terug van een MRI scan, en heb toen te horen gekregen dat de voorkant van mijn buitenmeniscus is gescheurd. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen hoor!? Ik ben nog maar 13 en nu mag ik al niets meer. Ik turn op hoog nieveau, ik doe aan ballet en aan tennis, en nu moet ik thuis blijven zitten en binnekort beslissen of het verstandig is een operatie te ondergaan. Hoe moet ik dàt nou doen? Ik ben nog maar 13 hoe kan ik beslissen of het gezond is om nu al geopereerd te worden!

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 19 jul 2009 16:18 #8

• Ik
hoi

Ik heb ook al een tijdje last van me knie.
Hoe kan je weten of er een scheurtje in je meniscus zit ?

Gr.

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 20 jul 2009 02:52 #9

• Lourens
Dat kan op meerdere manieren, afhankelijk van de uitgebreidheid en de locatie en de ervaring van de onderzoeker.

Ten eerste doet het pijn, na een acute scheur. En een gescheurde meniscus doet meer pijn als je het been strekt dan wanneer het wordt gebogen. Tijdens het strekken en buigen kun je vaak een 'klik' horen van de meniscus rest die op de goede plek schiet en weer terug.

Tenslotte kan er aanvullend beeldvormend onderzoek worden gedaan, of een kijkoperatie om de toestand van de knie van binnen te beoordelen. Eventuele afwijkingen waorden dan meestal direct behandeld.

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 21 jul 2009 23:47 #10

• Anoniem

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 02 sep 2009 03:49 #11

• Anoniem

Re: gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 05 nov 2009 22:18 #12

• Karin
Ik dacht dat ik mijn been verdraaid had tijdens een misstap op de trap en dat blijkt nu na nader onderzoek in het ziekenhuis niet het geval.... Mijn knie is na 2 en een halve week nog gezwollen en aankomende week mag ik onder het mes.... Gesceurde meniscus en daar hoef ik niet blij mee te zijn zei de orthopedisch chirurg....
Het liefst ga ik morgen weer te werk maar het kan en mag voorlopig niet het heeft tijd nodig om te herstellen en die tijd moet ik wel nemen...Dat is vreselijk balen...
Ik zie als een berg op tegen de operatie volgende week... Het gaat me ff te snel allemaal...Ik was en ben eigenwijs maar neem je tijd en zoek een goede arts...

Gr. Karin

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 18 nov 2009 16:25 #13

• Anoniem
Eenvoudige oefeningen voor klachten van de knie
(bijv. bij knie slijtage of bij meniscus problemen)

De oefeningen moeten enkele malen tot tien keer achter elkaar worden herhaald en minstens een tot driemaal per dag worden gedaan. Het is beter vaak en kort te oefenen dan lang en weinig. Begin met de oefeningen in liggende houding en ga als u merkt dat u meer kunt doen, verder met de oefeningen in zittende en staande houding.

web.inter.nl.net/users/E.van.Kesteren/knie.htm

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 19 nov 2009 10:42 #14

• andre
natuurlijk moet je je laten behandelen
je bent nog jong
ik heb het zelf ook gehad kijkoperatie
stuk van de meniscus weg laten halen en de knieschijf was ook beschadigd en die hebben ze weer keurig bij geschaafd maarja dat was slijtage

gewoon doen dus

sterkte ermee

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 19 nov 2009 14:31 #15

• Anne
Ik zou de keuzen van wel of niet behandelen nemen in overleg met de orthopedisch chirurg. Meestal kan een licht beschadigde meniscus weinig kwaad, en pas als je er echt veel last van krijgt en als het bijvoorbeeld gaat ontsteken, dan zou ik eerder kiezen voor een behandeling. Anders kun je gewoon wel wat afwachten, en in ieder geval wel spieroefeningen gaan doen om de beschadigde knie te ondersteunen en te versterken met goed ontwikkelde spieren.

Gescheurd kraakbeen 11 dec 2009 22:09 #16

• Amy
Hoelang duurt het herstel en hoe weet je zeker of het het kraakbeen is of de meniscus?

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 13 dec 2009 00:50 #17

• Hammed
Voor een betrouwbare diagnose is eigenlijk een kijkoperatie nodig, een arthroscopie in de knie.

Genezing van gescheurd kraakbeen gaat vanzelf maar het duurt erg lang omdat het geen bloedvaten bevat.

Afhankelijk van wat er beshadigd is kan de fysiotherapeut een aantal oefeningen voor knieproblemen oefeningen geven om de bovenbeenspieren sterk te maken, maar soms is het beter de knie rust te nemen en te ondersteunen met een knieband.

Re: gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 18 dec 2009 23:29 #18

• h
hoelang moet je op krukken lopen?
gr.

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 19 dec 2009 00:30 #19

• Thijmen
Houd rekening met een week of zes als je aan je meniscus bent geholpen. Stop niet te vlug en alleen op advies van de fysiotherapeut. Maar vaak is het wel korter, zo'n twee tot vier weken. Het beste overleg je dit met de fysiotherapeut die jouw proces kan volgen en je goed advies kan geven wat voor jou het beste is. Het hangt natuurlijk ook af van de uitgebreidheid van de chirurgische ingreep.

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 19 dec 2009 00:34 #20

• antwoord
Als je meniscus gehecht is dan 6 weken, als er meniscus weefsel is verwijderd (meniscectomie) zijn krukken niet verplicht maar worden wel geadviseerd, maar misschien bedoel je iets anders. Waaraan ben je geopereerd en wat is er precies gebeurd?

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 24 dec 2009 15:28 #21

• ruben
Ik kom nu net van het ziekenhuis.
Heb van jongs af aan al last van mijn knieen.
En dat kwakkelde altijd zo door.
Nooit is er iets gevonden.
Tot ik 2 maanden geleden weer door mijn knie zakte met kickbox. Ik moest op krukken lopen en kreeg (6WEKEENN!!!) erna een MRI. (na nog eens (4 WEKEENN!!!) wachten voor de uitslag was het dan vandaag eindelijk zo ver. Vandaag de grote dag!

Uitslag

*Schade kniebanden
*Flinke scheur in meniscus op plaats die niet geopereerd kan worden (alleen weggeknipt)
*Kruisband helemaal afgescheurd

Ik heb altijd maar naar dokters en artsen geluisterd die zeiden dat het allemaal wel mee viel. Terwijl ik telkens weer door mijn knie zakte!
Als je er last van hebt raad ik je aan aan de bel te trekken!
Voordat je als jongen van 19 zulke opa knieen krijgt die waarschijnlijk al op vroege leeftijd gaan slijten.

Groeten Ruben

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 31 jan 2010 16:46 #22

• Anoniem
Meer vragen en antwoorden over Pijn in knie:
www.dokter.nl/index.php/Content/uw-zoekr...+knie&sa=Zoeken#1536

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 12 feb 2010 22:19 #23

• Anoniem

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 03 mrt 2010 14:49 #24

• Anoniem
Patiënteninformatie Nederlands Huisartsen Genootschap over een Gescheurde meniscus:
nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...ntenbrief/PBL11d.htm

Re:gescheurd kraakbeen of gescheurde meniscus 31 mrt 2010 00:12 #25

• Anoniem
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op