Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

gebroken scheenbeen

gebroken scheenbeen 03 sep 2004 17:29 #1

• David
Mijn zoon van 5 jaar heeft nu alweer 11 weken geleden zijn scheenbeen gebroken. Het bleek een spiraalvormige breuk te zijn.Na 6 weken tot aan zijn bovenbeen in het gips te hebben gezeten, heeft hij daarna loopgips gekregen.(alleen het onderbeen in het gips)
Over 2 weken mag hij pas weer terugkomen. Volgens het ziekenhuis staat voor dit soort breuken ongeveer 8 weken, bij hem duurt dit dus al minstens 13 weken. Heeft hier iemand ervaring mee? (En ook voor de toekomst met o.a.sporten)

scheenbeenbreuk 04 jan 2005 00:09 #2

• Trijnie Welling
Mijn zoon van 15 jaar,heeft een half jaar geleden zijn scheenbeen gebroken. Hij heeft geen gips gehad maar een externe fixatuur. Ook tegen ons werd gezegd 8 tot 10 weken en dan misschien nog een paar weken loopgips.
Nu zijn we inmiddels een half jaar verder en het bot is nog niet genezen.
mijn zoon heeft nu weer gips om het been en als dit niet helpt dan moet hij opnieuw geopereerd worden.

Hij heeft een apparaat gekregen dat de botgroei moet stimuleren. en ik heb via internet een benaming kunnen vinden voor het niet op normale wijze genezen van een botbreuk. Posttroumatische dystrofie. Misschien dat u hier eens naar kunt informeren bij uw arts.

breuk scheenbeen 13 mrt 2005 17:24 #3

• Christina
Heb net 1,5 week geleden scheenbeen en kuitbeen spiraalvormig gebroken, met nog een breuk die recht naar beneden naar mijn enkelgwricht loopt. Het is redelijk normaal dat het zo lang duurt. Eerst dacht men dat ik zo'n 6 weken met het been omhoog moest en daarna zou ik loopgips of een brace krijgen. Helaas door die breuk naar mijn enkel moet ik 12 weken met het been omhoog en daarna wordt er verder gekeken hoe of wat. Ik neem aan dat een breuk bij een jong kind verder snel geneest en er na genezing geen problemen zullen zijn. Vooral omdat zijn botten nog flexibel zijn. Een vraag van mij overigens is of het normaal is dat de pijn zo lang duurt en het staan op krukken (mag nauwelijks) steeds moeilijker en pijnlijker wordt.

gebroken scheenbeen 04 mei 2005 00:40 #4

• KAYA 11
hoi allemaal,
Ik loop al vanaf 15 september 2004 met een gebroken scheenbeen en ook een spiraal breuk, die ook nog eens verschoven was. Ik ben niet geopereerd, maar misschien was dat wel beter geweest.
Ik heb eerst 6 weken bovenbeengips gehad en kreeg daarna meteen een brace en loop nu al 6 maanden met deze brace.
Het is nu bijna 8 maanden geleden en het lijkt er op dat het niet echt goed geneest.
De breuk was bij mij ook na een half jaar nog zichtbaar op de foto's.
Ik weet niet hoe lang het nog gaat duren, maar ik probeer wel optimistisch te blijven. Bij het lopen heb ik ook nog veel pijn, wat door het scheenbeen naar boven trekt. Hierbij kan ik mijn voet ook niet goed afwikkelen en trek ik bij het afwikkelen naar binnen. Hiervoor heb ik podologische zooltjes gekregen en dat loopt al een stuk beter, enkel de pijn blijft.

Ik wens jullie heel veel sterkte en blijf optimistisch en positief.
KAYA 11

Re:gebroken scheenbeen 10 sep 2008 11:43 #5

• Sandra
Mijn dochter van 8 heeft ruim drie maanden geleden haar scheenbeen gebroken(spiraalbreuk). Ze heeft twee weken in een gipsspalk gezeten (foutje), hierna vier weken in bovenbeengips, daarna nog 4 weken in loopgips en nu vijf weken met een steunkous en een scheenbeenspalk. Ze loop met haar voet helemaal scheef maar kreeg geen fysio. Twee weken geleden foto's laten maken van haar hiel omdat deze te pijnlijk was om aan te raken. Gelukkig ging na drie dagen de pijn en zwelling weg. Hopelijk mag ze nu weer gaan sporten (paardrijden en judo)Vanmiddag de laatste foto's en nacontrole!

Re:gebroken scheenbeen 16 sep 2008 22:23 #6

• Francis Hartholt
Hallo,
Mijn zoon van 9 jaar heeft precies een week geleden zijn scheenbeen gebroken.. Morgen gaan we voor een eerste controle terug naar t ziekenhuis.. Dus ik dacht, zoek op internet wat info hierover.. Maar alles wat ik lees is niet erg optimistisch.. Hoorde ik de arts vorige week nog zeggen duurt zeker 6 weken, twijfel ik nu aan de duur.. Lees in ieder stuk het dubbele aan tijd, als t dan al beter is.. pff dus..

Nou ja, 't is stuk, en moet weer heel worden..
Iedereen beterschap en een spoedig herstel..

Groetjes Brian (de pech vogel) en Francis
ik wens ook alle mama's veel sterkte in geval van hele been in t gips.. voelen jullie je rug ook al zo zeuren? hihi

Re:gebroken scheenbeen 05 nov 2008 20:57 #7

• raaf
Hallo,
Ik zoek informatie over scheef lopen na een scheenbreuk.
Mijn dochter van 3 heeft 4 maanden geleden scheen- en kuitbeen gebroken. Ze loopt nu met 1 voet naar binnen. Huisarts stuurt me naar kinderfysio. Deze verklaart hier niks aan te kunnen doen. Ze beweegt nl goed en heeft volgens haar er geen pijn aan.
nu een verwijzing na een podologisch centrum
Wie heeft er tips / ervaringen ?
Eveline

Re:gebroken scheenbeen 24 feb 2012 16:28 #8

• Peter
Mijn zoontje van 5 heeft dit weekend (18/02/2012) ook zijn scheenbeen gebroken.
En eerste prognose 2 maand (acht weken) zit voorlopig ook helemaal in het gips.
Hoop woensdag betere prognose, lichtere gips en misschien ooit een kortere.
Voorlopig afwachten maar voor ons Jefke, hij houd zich momenteel nog vrolijk bezig
maar hoe lang nog.

Re:gebroken scheenbeen 29 mei 2012 00:17 #9

• elvira
ons zoontje v 8 heeft zijn scheenbeen gebroken. 2 weken gips tot aan bovenbeen, nu gips onder zijn knie. Over 3 weken mag het gips eraf. Daarna rustig aan doen. Dat betekend:niet zewemmen,etctramo

Re:gebroken scheenbeen 18 sep 2012 16:25 #10

• dirk soeters
eierschalen pletteren goed fijn malen en dat elke dag met melk innemen en u maakt gegarandeerd veel kalk.Dat is de beste manier en het snelst.Groetjes

Re:gebroken scheenbeen 02 nov 2012 12:08 #11

• Kooy
Ik ben 15 jr en ik ben aangereden door een auto.
Ik heb nu mijn been op 3 plekken gebroken (2 onder 1 boven) En mijn andere enken is gebroken. ik heb nu een gipsdinges van mijn rechterbeen helemaal in gegipst en mn linkerbeen ook helemaal ingegipst. Mijn heupen zijn ook ingegipst (gelukkig wel met een uitparing bij mijn kruis) voor de zekerheid. Mijn linker elleboog was uit de kom dus daar ook gips. Linker pols gebroken dus daar ook weer gips. Ik ben voorlopig wel ff zoet

Re:gebroken scheenbeen 02 nov 2012 15:00 #12

@Kooy... beterschap!

Re:gebroken scheenbeen 26 feb 2013 17:05 #13

• Suleika Homburg
@Kooy: beterschap.
Mijn zoontje van 7 heeft gisteren zijn scheenbeen gebroken, tijdens het skiën. We zijn NHG nog op vakantie, terugreis nog onduidelijk, thuis uiteraard alles nog onduidelijk. Moeten veel aanpassen, hij slaapt normaal gesproken op zolder. Dus dacht ik google ff, maar weet nu nog minder waar we aan toe zijn.

Re:gebroken scheenbeen 25 jul 2013 17:12 #14

• pauwels.eva@telenet.be
Mijn zoon van 3 heeft zijn scheenbeen gebroken 5 dagen geleden. Oorzaak: zat achteraan in de gocart (aan zee) en zijn voet is tussen het achterwiel vastgeraakt.
In de spoedafdeling hebben ze een halve gips aangelegd. Ze zeiden er dat hij de week nadien een loopgips zou krijgen. Ik ben vandaag naar het ziekenhuis gegaan dan voor een nieuwe gips. Ik vroeg of hij een zwemgips zou krijgen omdat we over 6 dagen vertrekken naar Zuid-Frankrijk op een camping. Een reis die we geboekt speciaal voor de kindjes omdat er zwembaden en schuifaffen zijn.
Ze wilden dit niet doen omdat ze dan de halve gips die er al op was zouden moeten verwijderen. Het gevaar bestaat dan dat het been door het manipuleren terug verergert en dan zouden ze hem in narcose moeten brengen om het terug op de plaats te brengen. Ze stelden voor om over 2 weken terug te komen en dan na te gaan of het mogelijk is. We hebben de vakantie dan maar ingekort, we vertrekken pas over 2 weken na hercontrole in het ZH dus. Hopelijk krijgt hij dan een zwemplaaster maar ze konden dat zeker niet garanderen. Tja het zij zo

Re:gebroken scheenbeen 13 aug 2013 19:42 #15

• louis
hallo ik ben 14
ik ben aangereden door een auto en heb een breuk in het midden van mijn scheenbeen niks is verschoven dus geen operatie heb nu al 18 dagen een gips van mijn tenen tot 10 centimeter boven mijn knie die moet ik nog 12 dagen dragen en dan mits mijn breuk mooi genezen is krijg ik een onderbeenloopgips voor 2 weken weet iemand hoelang het duurt dat ik terug kan voetballen
na die 2 weken laat aub zeker iets weten ik ben zo wanhopig dat ik bijna het hele seizoen zal missen

Re:gebroken scheenbeen 13 aug 2013 19:50 #16

• Tandor
Dat is moelijk te zeggen. Dat is nl afhankelijk van de plaats van de breuk en of de breuk goed is genezen. Na die 2 weken loopgips zal het waarschijnlijk nog 2 a 3 weken duren. Maar deze vraag kun je het beste in het ziekenhuis stellen als je het loopgips krijgt.

Re:gebroken scheenbeen 13 aug 2013 19:57 #17

• louis
tandor ben jij een dokter ofzo of heb je al iets soortgelijks meegemaakt

Re:gebroken scheenbeen 13 aug 2013 20:03 #18

• Tandor
Nee ik ben geen dokter.
Wel heb ik meer dan 25 jaar als sporttherapeut gewerkt. Ik heb dus al wat scheenbeenbreuken gezien.

gebroken scheenbeen 05 sep 2013 16:29 #19

• Anoniem
Heey allemaal,

Vandaag precies 4 jaar geleden heb ik mijn scheenbeen gebroken op 4 plaatsen door voetbal. Daarnaast had ik ook nog veel splinters en scheuren in het bod van mijn knie tot aan mijn enkel.
Ik heb 4.5 week gips gehad vanaf mijn enkel tot aan mijn lies. Na 1.5 week mocht ik hem weer lichtelijk belasten. Toen het lange gips er af ging heb ik nog 14 weken met een brace gelopen.
Na 8 weken mocht ik proberen om met 1 kruk te lopen. Dat ging redelijk. Na 13 weken mocht ik eindelijk zonder krukken lopen.
Het bot is op natuurlijke wijze aan elkaar gegroeid. Het is dus niet gezet en er hoefde ook geen schroef in.
Nadat mijn brace er af mocht heb ik 12 weken fysiotherapie gehad. Ik liep net als een pinguïn. Maar voordat ik weer eens normaal kon lopen was ik bijna een jaar verder.

Na 4 jaar heb ik er nog altijd veel last, ik kan niet eens een dag pijn vrij lopen. Heb vaak steken in het been en het jeukt ook best vaak. Krabben is wel een fijne optie maar is ook niet alles.
Is het normaal dat je 4 jaar na die gebeurtenis er nog steeds veel last van kan hebben? Heeft 1 van jullie misschien tips om van die pijn af te komen? Zonder pijnstillers uiteraard, haha.
Ik ben niet een persoon die snel naar de dokter gaat.

Ik hoor het graag.

Groet Leon

gebroken scheenbeen 05 sep 2013 18:32 #20

• Tandor
Soms kunnen er klachten overblijven die nooit meer weggaan.
Of dat bij jou het geval is kan ik natuurlijk niet zeggen. 4 jaar is in ieder geval lang. Zeker voor de klachten die je nog steeds hebt.
Ik zou je adviseren om bij de huisarts een verwijzing te vragen voor de orthopeed.

gebroken scheenbeen 05 sep 2013 23:14 #21

• Anoniem
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ga hier zeker iets mee doen. Want ik word hier langzaam aan ook wel knetter gek van.
Nogmaals bedankt.

Leon

gebroken scheenbeen 06 sep 2013 00:04 #22

• Tandor1
Succes Leon.
Laat even wat weten als je bent geweest.

Groet
Tandor

gebroken scheenbeen 27 sep 2013 22:47 #23

• Anoniem
Mijn zoon van 3 en half heeft vorige week zijn scheenbeen gebroken. men zei eerste een week volledige gips zonder steunname, dus van aan het bekken tot en met de voet in gips. vandaag terug geweest voor controle, maar men heeft gewoon het gips gewisseld voor een lichter exemplaar, maar toch nog even lang, dit maal voor 2 weken. Nog zo lang niet steunen dus, lijkt mij onmogelijk voor mijn zoon! Daarna nog 2 tot 3 weken loopgips. ik vind het vreemd dat ze vandaag niet eens een controlefoto genomen hebben, maar naar wat ik hier lees, zal het eerder normaal zijn dat hij in totaal dus zeker 3 weken niet zal mogen steunen, en 5 tot 6 weken in gips zit. (oorspronkelijk hadden ze 4 weken gezegd)
Ik voelde mij vooral een beetje snel afgescheept, kregen niet zoveel uitleg en zo. Gelukkig vind ik hier toch nog wat informatie!

gebroken scheenbeen 27 sep 2013 23:03 #24

• Tandor1
Afhankelijk van de breuk maar ook van de leeftijd is 3 weken niet steunen en 3 weken loopgips toch vrij normaal. Jammer dat men soms vergeet om mensen dat fatsoenlijk uit te leggen.

In ieder geval succes en vooral beterschap voor je zoontje.

gebroken scheenbeen 28 sep 2013 16:14 #25

• Anoniem
Dank je wel!
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op