Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
schouder uit de kom (1/3) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

schouder uit de kom

schouder uit de kom 22 apr 2003 10:44 #1

• willeke
hoelang duurt het voor ik weer wat mag doen met mijn schouder die uit de kom geweest is?

22 apr 2003 11:08 #2

• Anoniem
Als de weke delen na een eerste luxatie of subluxatie niet goed helen {genezen} kan zich een luxatie of subluxatie een tweede keer makkelijker voordoen bij minder geweld {recidieverig cq recidief}.

Vandaar dat na een eerste {primaire}luxatie van het schoudergewricht de nabehandeling vanaf het reponeren immobilisatie betekend; volledige rust. En wel in een positie waarin de gescheurde kapotte weke delen de kans krijgen goed te genezen. Het dragen van een mitella of beter rugzakverband 24 uur per dag, 1 maar misschien beter 2 weken {afhankelijk van soort pati?nt} is zeer wel van belang. Essentieel!!. In de praktijk echter blijkt vaak dat ondanks deze 2 weken rust toch teveel kapot is gegaan van het labrum en het kapsel en de verstevigende ligamenten die voor de stabiliteit van het gewricht zo belangrijk zijn. Recidieverig dus het opnieuw luxeren of subluxeren is dan vaak het gevolg. Vaak hebben de mensen na conservatieve behandeling {dus zonder operatie} een onzeker en instabiel gevoel in de schouder en kunnen niet van de schouder op aan. Een naar en zeker voor jonge mensen onaangename invalidiserende onzekerheid bij sport en beweging is dan het gevolg. Vandaar ook dat men vandaag de dag veelal bij jonge sportieve mensen een operatieve ingreep zal laten prevaleren boven het conservatieve {afwachtende} beleid, zeker wanneer bij onderzoek met moderne onderzoeksmethoden als MRI {magnetic resonance imaging} het letsel ontstaan door deze eerste luxatie duidelijk zichtbaar is.

22 apr 2003 11:09 #3

• Anoniem

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:38 #4

• Anoniem
enige tijd geleden is mijn schouder uit de kom geweest en gelukkig is deze zelf weer terug geschoten. Na dit incident kreeg ik steeds meer pijn in mijn schouder uitstralend naar elleboog en duim. Na gebruik van diclofenac geen vooruitgang uiteindelijk door verwezen naar de manueel therapeut daar ben ik nu al enige weken in behandeling nu nemen de klachten alleen maar toe. volgens de therapeut is dit een reactie van mijn lichaam. Ik maak mij grote zorgen omdat de pijn toeneemt, nu ook pijn ten hoogte van het sleutelbeen en tijdens wandelen wordt de hand helemaal dik zodat mijn ringen en horloge af moeten. Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel.

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:38 #5

• Anoniem
1) De diclofenac zal de klacht echt niet doen afnemen, maar door de verdoving het ware trauma maskeren. Het is dus een symptoom en geen klachtbestrijding.
2) Manipulatie zou effect kunnen hebben als dit door een deskundige gebeurt en niet de eerste de beste menueel therapeut. Een orthomanueel therapeut of osteopaat is naast een orthopaed, neurochirurg en/of vaatchirurg de aangewezen persoon, want:
3) Ongezien durf ik te beween dat door de subluxatie is op zeker een zenuw in de knel gekomen en is het dus geen 'reactie van het lichaam' zoals de therapeut beweert. Ook kunnen er bloedvaten bekneld zitten met vergelijkbare symptomen en gevolgen.
4) Het is zaak om hier snel door een deskundige naar te laten kijken, want als de zenuw te lang bekneld komt te zitten, kan die beschadigd raken of zelfs afsterven, met alle gevolgen van dien.
5) Verder is het - als de klachten ook een insuffici?ntie in het schoudergewricht geven - aan te raden om tijdelijk een schouderbrace te dragen of een speciale taping door een sportfysiotherapeut of bekwaam sportmasseur aan te laten leggen die stabilietit in het gewricht brengt zonder de beweeglijkheid te belemmeren, maar alleen af te remmen.
6) Misschien is er ook een subluaxtie in het AC-gewricht. Hierbij helpt ook de bovengenoemde taping.

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:38 #6

• Anoniem
Door een harde val, klap of een draaiende beweging kan een arm uit de kom schieten. Dit betekent dat het bot van het bovenste deel van de arm uit de kom van het schouderblad is geschoten. Daarom heet een arm uit de kom ook schouderontwrichting of schouderluxatie.
Het is meestal makkelijk vast te stellen dat een schouder ontwricht is. De schouder ziet er raar uit, staat bijvoorbeeld heel erg naar voren. Bovendien is een schouderontwrichting heel erg pijnlijk.

kennisring.nl/smartsite.dws?id=56750

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:39 #7

• Anoniem
Vorig jaar om deze tijd ben ik ongelukkig gevallen en daarbij is mijn schouder uit de kom geschoten.
Nu tijdens een potje voetbal maakte ik een vangbeweging en schoot mijn schouder er weer uit, zelfde verhaal, mitella ,rust ,enz.
Weet iemand of ik mijn schouder kan versterken door speciale oefeningen of therapie, zodat mijn schouder wat vaker op z'n plek blijft.
Want ik ben nu toch wel een beetje bang geworden doordat hij er zo makkelijk uit kan schieten.

wie kan mij goede raad geven?

Groetjes, Peter.

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:40 #8

• Anoniem
Hoi

Vervelend Het is wel een bekend veschijnsel dat bij mensen bij wie de schouder is geluxeerd dit sneller weer gebeurd.
Je zou de spieren rondom het schouder gewricht sterker kunnen maken. Door fysiotherapie kan dit.Ook zou je zelf wat kunnen doen

Knoop drie elastiekjes, van die dikke, aan elkaar. Doe dit aan een deurkruk en ga met je goede schouder tegen die deur aan staan
trek met je andere hand (dus de hand aan de arm kant die getraind moet worden) het elastiek voor je langs van je af. ZO kun je meer bewegingen proberen

Succes
Hanneke

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:40 #9

• Anoniem
Hoi

Vervelend Het is wel een bekend veschijnsel dat bij mensen bij wie de schouder is geluxeerd dit sneller weer gebeurd.
Je zou de spieren rondom het schouder gewricht sterker kunnen maken. Door fysiotherapie kan dit.Ook zou je zelf wat kunnen doen

Knoop drie elastiekjes, van die dikke, aan elkaar. Doe dit aan een deurkruk en ga met je goede schouder tegen die deur aan staan
trek met je andere hand (dus de hand aan de arm kant die getraind moet worden) het elastiek voor je langs van je af. ZO kun je meer bewegingen proberen

Succes
Hanneke

hoi
ik heb zelf bij elke beweging de schouder uit de kom ik heb nu 2x in de week therapie al 2 jaar lang maar het help nix :( als iemand nog tips heeft ze zijn erg welkom
groetjes my

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:47 #10

• Anoniem
Ik ben tijdens een val door gladhied met mijn fiets vol op mijn schouder gevallen. Gevolg sleutelbeen uit de kom en een inscheuring van de banden van het AC gewricht. Ik sta onder behandeling bij de Orthopeed en een fhysiotherapeut. De klachten bestaan al sinds 30 dec, 2004.

De pijn klachten werden in eerste instantie alleen maar erger zo erg dat ik in het ziekenhuis ben opgenomen voor pijnbestrijding. Ik ben nu 2 weken uit het ziekenhuis en er zit nog geen verbetering in depijnklachten zijn wel beter georden en draagelijker.

De beweegelijkheid van mijn arm en schouder is en blijft tot op heden zeer beperkt.

Wie kan mij een goede raad geven wat er te doen is. Wie weet heeft iemand dit zelf bij de hand gehad.

Volgens mijn therapeut is een operatie een uitkomst, een plastiek zoals men dat noemt.

Wie heeft hier ervaring mee en wil dat aan mij doorspelen

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:47 #11

• Anoniem
Op deze website staat heel mooi beschreven wat er aan de hand is en wat je kan doen: www.sgcvisser.nl/Schoudergids.htm

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:48 #12

• Anoniem
Op deze website staat heel mooi beschreven wat er aan de hand is en wat je kan doen: www.sgcvisser.nl/Schoudergids.htm

Bedankt voor de reactie en ik heb er echt iets aan. :D :D

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:48 #13

• Anoniem
hallo
Morgen 26 mei wordt ik opgenomen en op vrjdag 27 mei geopereerd.

Het laatste gedeelte van het sleutelben wordt verwijderd en de schouder wordt schoongemaakt.

Ik hoop dat ik nu snel kan revalideren.

Wie heeft ervaring met deze operatie?

Ik ben tijdens een val door gladhied met mijn fiets vol op mijn schouder gevallen. Gevolg sleutelbeen uit de kom en een inscheuring van de banden van het AC gewricht. Ik sta onder behandeling bij de Orthopeed en een fhysiotherapeut. De klachten bestaan al sinds 30 dec, 2004.

De pijn klachten werden in eerste instantie alleen maar erger zo erg dat ik in het ziekenhuis ben opgenomen voor pijnbestrijding. Ik ben nu 2 weken uit het ziekenhuis en er zit nog geen verbetering in depijnklachten zijn wel beter georden en draagelijker.

De beweegelijkheid van mijn arm en schouder is en blijft tot op heden zeer beperkt.

Wie kan mij een goede raad geven wat er te doen is. Wie weet heeft iemand dit zelf bij de hand gehad.

Volgens mijn therapeut is een operatie een uitkomst, een plastiek zoals men dat noemt.

Wie heeft hier ervaring mee en wil dat aan mij doorspelen

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:49 #14

• Anoniem
Hallo,

op de valreep nog een reactie op je as operatie aan je AC gewricht. Ik ben zelf 3 jaar geleden binnen 1 jaar aan beide schouders geopereerd. Aan beide zijden is het AC gewricht verwijderd. Het is wel een pijnlijke geschiedenis na de operatie. en lang naar de fysio. Ik ben geopereerd omdat de ac gewrichten versleten waren. Ik heb wel baat gehad bij de operaties maar dat ik nu kan zeggen goh wat is het geweldig. Nee... de bewegelijkheid is niet helemaal jofel. en pijn heb ik ook nog geregeld. tillen en dingren doen met armen omhoog gaat ook moeilijk.
Ik wens je sterkte.

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:49 #15

• Anoniem
Hallo,

op de valreep nog een reactie op je as operatie aan je AC gewricht. Ik ben zelf 3 jaar geleden binnen 1 jaar aan beide schouders geopereerd. Aan beide zijden is het AC gewricht verwijderd. Het is wel een pijnlijke geschiedenis na de operatie. en lang naar de fysio. Ik ben geopereerd omdat de ac gewrichten versleten waren. Ik heb wel baat gehad bij de operaties maar dat ik nu kan zeggen goh wat is het geweldig. Nee... de bewegelijkheid is niet helemaal jofel. en pijn heb ik ook nog geregeld. tillen en dingren doen met armen omhoog gaat ook moeilijk.
Ik wens je sterkte.

Hallo Elly

Nou ik ben gisteren weer thuis gekomen en ik moet zeggen dat het mij tot nu toe allemaal me valt ik heb wel wondpijn maar dat is normaal. Mijn bewegelijkheid van de arm is al beter dan het was, maar ja het is nog maar een paar dagen geleden dat ik geopereerd ben.

Ik wacht af.

Bedankt voor je reactie en je ervaring.

Bertus

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:50 #16

• Anoniem
wat betekent het als een ongeval "luxerend" is?

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:51 #17

• Anoniem
Uit de natuurlijke stand of ligging brengen... bijv. bij een schouder uit de kom
Of, het waarneembaar worden van sluimerende (meest psychische) afwijkingen welke het gevolg zijn van belastende levensomstandigheden.
Bijv. schizofrenie door hasj roken...

Duidelijk?

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:51 #18

• Anoniem
Uit de natuurlijke stand of ligging brengen... bijv. bij een schouder uit de kom
Of, het waarneembaar worden van sluimerende (meest psychische) afwijkingen welke het gevolg zijn van belastende levensomstandigheden.
Bijv. schizofrenie door hasj roken...

Duidelijk?

Dank voor deze uitleg

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:52 #19

• Anoniem
Hoihoi beste mensen.

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik steeds last van een knakkende geluiden zowel in mijn bovenarm als rond mijn schouderkapsel. Het gaat echt maar door. Zo ergdat ik bang ben voor slijtage.
Vooral als ik op mijn buik lig en ik draai m`n arm een beetje naar binnen dan knakt het, en als ik het terugdraai ook.
Het begint nu ook al in mijn dagelijkse bezigheden. Het begint langzamerhand een beetje gevoelig/pijn te worden/doen. Ik heb het gevoel dat er twee botten tegen elkaar aan zitten, en als die in beweging komen dat ze tegen elkaar aan komen en beginnen te knakken. Alleen dat is natuurlijk onmogelijk aangezien we niet zoals de onderarm twee pezen in de bovenarm hebben.
het zit ongveer 10 centimeter vanaf het gewricht. Ongeveer waar je spier zich aanhecht. Maar het lijkt me onmogelijk dat een spier zulke botkrakende geluiden kan geven.

het is niet alleen de bovenarm. Mijn schouderkapsel begin ik ook te voelen. Ik ben bang dat het slijtage is of iets dergelijks. Mss een ontsteking. Er zijn momenten dat het ff erg warm wordt, maar dat gaat vrij snel weer over.

herkend iemand dit, of weet iemand wat het zou kunnen zijn.
Alvast bedankt.

Groeten van Ingrid

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:52 #20

• Anoniem
hallo ingrid,

zoals je het net zo beschreef lijkt het alsof je een vrij losse gewrichtskom hebt. Ikzelf heb in mijn jeugdjaren de linker schouder uit de kom gehad en nu, ruim 25 jaar na dato heb ik daar nog gevolgen van. waarschijnlijk hebben mijn banden toen de de tijd gehad om volledig te herstellen, met als gevolg dat ik nu mijn arm voor mijn gevoel een heel einf uit de kom kan halen. af en toe, een beetje afhankelijk van het weer, heb ik last van mijngewricht. ook als ik erg druk ben geweest met mijn linkerarm dan voel ik dat. door dat ik met paarden omga krijg ik nog wel eens een flinke opdonder. ik moet dat ook altijd uitkijken dat ik mijn arm niet een bovenwaardse achterwaardse beweging laat maken ( als of je een bal met een gestrekte arm boven je hoofd gaat vangen) want dat vrees ik dat hij eruit vliegt

dat gevoel alof er twee botten overelkaar heen gaan komt bij mij oook voor, het is alleen de kop die uit de kom schuift

ik hoop dat je hier wat aan hebt

Hoihoi beste mensen.

Sinds ongeveer 2 maanden heb ik steeds last van een knakkende geluiden zowel in mijn bovenarm als rond mijn schouderkapsel. Het gaat echt maar door. Zo ergdat ik bang ben voor slijtage.
Vooral als ik op mijn buik lig en ik draai m`n arm een beetje naar binnen dan knakt het, en als ik het terugdraai ook.
Het begint nu ook al in mijn dagelijkse bezigheden. Het begint langzamerhand een beetje gevoelig/pijn te worden/doen. Ik heb het gevoel dat er twee botten tegen elkaar aan zitten, en als die in beweging komen dat ze tegen elkaar aan komen en beginnen te knakken. Alleen dat is natuurlijk onmogelijk aangezien we niet zoals de onderarm twee pezen in de bovenarm hebben.
het zit ongveer 10 centimeter vanaf het gewricht. Ongeveer waar je spier zich aanhecht. Maar het lijkt me onmogelijk dat een spier zulke botkrakende geluiden kan geven.

het is niet alleen de bovenarm. Mijn schouderkapsel begin ik ook te voelen. Ik ben bang dat het slijtage is of iets dergelijks. Mss een ontsteking. Er zijn momenten dat het ff erg warm wordt, maar dat gaat vrij snel weer over.

herkend iemand dit, of weet iemand wat het zou kunnen zijn.
Alvast bedankt.

Groeten van Ingrid

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:53 #21

• Anoniem
ik ben 39 en heb sinds 3 maanden acuut last van kraken en knoepende gewrichten, vooral de schouderbladen,en boven armen beginnen nu ook al.
De masseur en dokter doen er allebij nogal rustig over maar ik maak me zorgen over ontkalking of iets. Ik smeer de hele dagen met middeltjes maar het helpt niets het doet pijn ik kan er bijna niet van slapen. Stil op de rug liggen en niet bewegen dan voel ik het niet en hoor ik het niet.
Ik vind het ook vreselijk en hoop ook op een antwoord voor jou en mijn. Stekte er mee.

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:53 #22

• Anoniem

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:54 #23

• Anoniem
Hallo,
Een aantal weken geleden heb ik een luxatie in mijn schouder gehad i.v.b met een scooter aanrijding. Mijn schouder ging er waarschijnlijk in de achterkant uit, maar ging er ook direct weer in. Een week later dacht ik dus dat mijn schouder weer hersteld was. Ik had er ook geen pijn meer aan. Later had ik gegymd en gaf mijn schouder een aantal waarschuwingen. Bijvoorbeeld had ik een raar scheurend geluid. Ik was dom en luisterde er niet naar. Ik ben daarna gewoon doorgegaan met gymmen en uiteindelijk ging hij dus uit de kom. Het was erg pijnlijk, vooral in de bovenarm. De dokter had hem er erg gemakkelijk in de schouder gekregen en ik kreeg een mitella om voor een week. Nu heb ik hem een week om en moet hij er morgen uit, maar nu heb ik een aantal vragen: Mijn bovenarm doet erg veel pijn, deze is ook erg dik. Zou het kunnen dat er een scheur in mijn bovenarm zit, of dat er een bloeding is?
Ook wou ik vragen of ik later veel kans kan maken op luxaties. Dit vraag ik omdat ik niet veel met sport doe, dus dat ik misschien mijn arm minder snel uit de kom krijg.

Als laatste wou ik vragen of het later uitmaakt of ik mijn arm omhoog (rustig) of opzij doe. Of veroorzaakt dit mijn arm weer uit de kom?

Ik hoop dat jullie mij meer zekerheid kunnen geven, want ik ben erg onzeker over dit.
O ja, bijna vergeten. Ik ben 15 jaar, als jullie dit zouden willen weten.

Groetjes Kjell

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:54 #24

• Anoniem
Er bestaat een groot verschil tussen een anterieure luxatie en een posterieure luxatie.

Na repositie wordt de arm tijdelijk geïmmobiliseerd in een mitella of sling. Men moet zien te voorkomen dat de arm te sterke endorotatiebewegingen maakt. De prognose voor een direct gereponeerde achterste luxatie is in het algemeen goed.

Na acute posterieure schouderluxaties kunnen we als ‘complicatie’ een recidiefinstabiliteit verwachten. Deze instabiliteit kan zich presenteren als recidiverende (sub)luxaties in dezelfde richting als de primaire luxatie.

Als een acute posterieure schouderluxatie tijdig wordt herkend en behandeld, is de prognose zeer goed. Het is dus belangrijk dat de diagnose in een zo vroeg mogelijk stadium wordt gesteld, zodat gerichte therapie kan worden gegeven.

Bij langer dan twee tot zes weken bestaande APPS zal gesloten repositie vaak niet mogelijk zijn en is men aangewezen op operatieve methoden.

Operatieve behandeling van een chronische posterieure schouderluxatie kan achterwege blijven bij geringe pijnklachten en bij inactieve patiënten.

Bij een operatieve interventie tracht men
door middel van open repositie de humeruskop weer in de normale positie ten opzichte van het glenoïd te plaatsen. Meestal moet de ‘verkorte’ m. subscapularis worden losgemaakt uit het omringende weefsel. Bij humeruskopdefecten tussen 20 en 40% plaatst men de subscapularispees met het tuberculum minus in dit impressiedefect.

Bij humeruskopdefecten van meer dan 40% is een of andere vorm van reconstructieve chirurgie (zoals plaatsing van een prothese of opvullen kopdefect) geïndiceerd. De prognose na een operatief behandelde chronische posterieure schouderluxatie is in het algemeen duidelijk slechter dan wanneer de schouder onmiddellijk wordt gereponeerd. Vaak zal na de operatie de functie beperkt blijven.

Re:schouder uit de kom 21 jul 2009 22:55 #25

• Anoniem
Hallo,

Ik zal over een poosje aan mijn schouder geopereerd worden. Er word een capsular shift uitgevoerd ivm een erg instabiele schouder. Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere mensen die dit ook hebben ondergaan. Hoe de operatie verliep en de tijd na de operatie? Of het heeft geholpen en of je helemaal van de klachten af bent of niet? Hoe lang de revalidatie heeft geduurd en wanneer je weer volledig kon belasten wil ik graag weten?

Alvast bedankt!

Sofie
Moderators: Cheers, Tandor

Vind Dokter op