Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Doe hier de slaaptest!

Heeft u wel eens slaapproblemen of last van snurken, vermoeidheid of concentratieproblemen?
Doe dan onderstaande medisch erkende slaaptest van Dokter.nl, om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen. De uitslag van de vragenlijst geeft aan of er bij u wel of geen verhoogd risico is op een slaapstoornis.

A. Geef aan in welke mate u slaperig wordt in onderstaande situaties:
* 0= ik word niet slaperig; 1= kleine kans op slaperigheid; 2= matige kans op slaperigheid; 3= grote kans op slaperigheid

1. Na de lunch
Klik op 0,1,2 of 3

2. Tijdens zitten en lezen
Klik op 0,1,2 of 3

3. Tijdens TV kijken
Klik op 0,1,2 of 3

4. Zitten in openbare ruimtes (zoals theater/bioscoop)
Klik op 0,1,2 of 3

5. Langer dan een uur zittend (als passagier in een auto)
Klik op 0,1,2 of 3

6. Tijdens rust in de namiddag
Klik op 0,1,2 of 3

7. Zitten en praten met iemand
Klik op 0,1,2 of 3

8. In de auto tijdens stilstaande file
Klik op 0,1,2 of 3

B. Geef aan wat op u van toepassing is:

1. U snurkt
Maak a.u.b. een keuze

2. Bent regelmatig vermoeid
Maak a.u.b. een keuze

3. Last van apneus  (door partner vastgestelde ademstops tijdens slaap)
Maak a.u.b. een keuze

4. Hoge bloeddruk
Maak a.u.b. een keuze

5. U heeft duidelijk last van overgewicht (BMI= bodymassindex > 35)
Maak a.u.b. een keuze

6. Ouder dan 50 jaar
Maak a.u.b. een keuze

7. Halsomvang is meer dan 40 cm
Maak a.u.b. een keuze

8. U bent een man
Maak a.u.b. een keuze

Uitslag vragenlijst

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en ontvang binnen enkele ogenblikken per mail de uitslag op uw ingevulde vragenlijst.

Achternaam
Vul a.u.b. uw achternaam in

Uw e-mailadres
Geef a.u.b. een e-mailadres op

Vink a.u.b. de algemene voorwaarden aan

Uw privacy zal te allen tijde gerespecteerd worden. Dat betekent dat er geheimhouding rust op uw persoonlijke en medische gegevens. Uw gegevens zullen dan ook nooit aan derden verstrekt worden.

Ik zou graag n.a.v. deze slaaptest gebeld willen worden door een KNO-arts:

Uw telefoonnummer (optioneel)
Ongeldige invoer

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

slaapverlamming?

slaapverlamming? 19 dec 2006 08:39 #1

• IKKE
Wie heeft hier ervaring mee? Weten dat je wakker bent, maar je niet kunnen bewegen, je ogen niet open krijgen, zelfs niet kunnen ademen. En ineens kan het wel weer allemaal.

Ik had dit vroeger weleens 10/15 jaar geleden. Ben nu 28. Vroeger dacht ik dat mijn spieren bekneld waren ofzo.

Maar de laatste tijd heb ik het weer, vannacht zelfs 2 keer. Zeer beangstigend.

Ik heb de doktersassistente gebeld hierover en die zei dat ze nog nooit van slaapverlamming heeft gehoord. Ik moest een afspraak met de dokter maken, misschien is het iets neurologisch.

Iemand ervaring?

20 dec 2006 18:30 #2

• Anoniem
Het gaat de doktersassistente helemaal niets aan.
Daar is de dokter voor.

Slaapverlamming 06 jan 2007 09:38 #3

• Ruben (België)
Hallo,

Ik heb al enkele jaren en verschillende malen slaapverlamming meegemaakt. Ik kan begrijpen dat het voor de meesten heel zorgwekkend is de eerste keer. Echter is dit een natuurlijk verschijnsel. As je in slaap valt, je hersens je lichaam een beetje verlammen, omdat je anders elke beweging in je droom zou uitvoeren. Bij slaapverlamming is het zo dat je nog een beetje bewust bent (en vaak zelfs je ogen nog open kan doen en kijken) terwijl je lichaam al verlamd is. Dit heeft onvermijdelijk een angstig gevoel tot gevolg, omdat je wel bewust bent maar niet je lichaam en je ademhaling kan controleren. Het vreemde is dat het juist fijn is dat je lichaam automatisch je ademhaling controleert omdat ewe anders allemaal zouden stikken als we in slaap vallen, maar omdat je het zelf niet in de hand hebt is het natuurlijk beanstigend. Velen beweren dat er een 'duiveltje' of een zware persoon op hun zit op dat moment. Ik persoonlijk denk eerder dat dit het 'echte' gewicht van je eigen lichaam is wanneer je spieren reeds 'slapen'. Stel je maar eens voor als je je arm in een foute houding gelegd hebt en je arm 'slaapt' hoe zwaar die is. Dus het gedacht van ademhalingstekort is lauter je eigen echte gewicht. Vandaar dan ook weer velen gaan zoeken naar het uittreden. Ik ga hier allemaal persoonlijk niet mee akkoord. Hoe dit veroorzaakt wordt is nog steeds een raadsel. Maar vele reacties wijzen op slapen op de rug en stress. Hoe je dit kan doorbreken? Persoonlijk begin probeer ik eerst te kalmeren. Ik begin mij in te beelden, 'ok ik zit in mijn droom', daarna zeg ik 'ik droom' (soms helpt dit al), anders begin ik sneller te ademen zodat mijn partner ervan wakker wordt en mij kan wakker schudden. Als je echter alleen slaapt, is het best een minuut te wachten, gelukkig duurt dit niet zooooo lang, ook al lijkt dit een eeuwigheid. Groetjes, hoop dat dit helpt.

08 jan 2007 12:45 #4

• ikke
Beste Ruben,

Onwijs bedankt voor je reactie! Ik was al naar de dokter geweest maar daar werd ik ook niet wijzer van. Sinds dat ik het bericht gepost hebt, heb ik er ook geen last van gehad. Ik ben nu wel weer enigszins gerustgesteld.

Bedankt
groet,
ikke

slaapverlamming en hoofdsuizen 18 mrt 2007 20:10 #5

• Anke
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Het was heel beangstigend. Ik kon me niet bewegen en in mijn hoofd begon het heel hard te suizen en te kloppen, ik wilde mijn vriend aanstoten en help me zeggen maar ik kon het niet. Ik kon me niet bewegen. Het leek alsof iemand me probeerde te wur gen en tegelijkertijd mijn voeten vasthield. Het was echt bizar.
Ik heb dit aantal keer eerder meegemaakt. Ik vraag me af of iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt. Ik kan het niet verklaren.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 09:16 door Anoniem1.

28 mrt 2007 20:00 #6

• Anoniem
Meestal kun je altijd wel nog een vinger bewegen. Begin daarmee. Je lichaam merkt dan dat er iets beweegt en de rest van je spieren worden ook wakker. Met wat "wiebelen" lukt het me dan meestal om alles weer te "actviren". Alleen het idee dat je met het bewegen van die ene vinger de controle weer terug kan krijgen helpt je de angst te overwinnen en geruster te gaan slapen.

Ook blijkt uit onderzoek dat het meestal optreedt wanneer je op je rug ligt. Ik heb dit uitgeprobeerd en inderdaad... met op je buik slapen heb je er veel minder last van.
Mocht het dan toch nog gebeuren, probeer de truuk met het bewegen van één van je vingers.

Volgens mij komt het ook omdat je wanneer je op je biuk ligt je het gevoel hebt dat je je makkelijker kan afzetten. Op één of andere manier werkt registreert je bovenkamer dit en kom je makkelijker uit je slaapverlamming.

Zie ook: nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming

Hopelijk hebben jullie iets aan deze tips!

10 apr 2007 11:08 #7

• Pluk
Hoi, ik heb net zelf een stukje geplaatst in het forum over hetzelfde onderwerp( zie: niet kunnen ontwaken). Het is zeker heel beangstigend. Ik hoop dat we er achter komen wat het is.

Groetjes Pluk

slaapverlamming 16 mei 2007 15:01 #8

• Lucy
Ik ben goed bekend met dit verschijnsel, want ik heb het al zo lang als ik mij kan herinneren. Het is al begonnen toen ik nog een klein meisje was. Ik heb er het meeste last van als ik een periode van stress heb, dan komen de "aanvallen" echt meerdere keren per nacht. Ik voel ze meestal aankomen, eerst een soort van "verlammingsgolf" van mijn voeten tot mijn hoofd, en dan begint meteen daarna het bonken en ruisen in mijn hoofd. Ik heb dan het gevoel dat mijn hoofd zowat ontploft van de druk, maar ik kan niets doen. Ik ben klaarwakker, zie alles, voel alles, besef alles, maar ik kan geen millimeter bewegen en ook niks zeggen. Hoe meer ik probeer te bewegen of iets te zeggen, hoe pijnlijker de druk in mijn hoofd en soms ook mijn borstkas wordt. Ik wordt dan heel bang, soms bijna panisch want ik voel dat er "iets" om mij heen hangt. Ik voel dat ik hoe dan ook, MOET proberen te bewegen, anders ontplof ik! Soms lukt het me om een paar rare piepjes vanuit mijn keel te maken, zodat mijn man me kan aanstoten en ik "vrij" kom uit die verlamde positie. Vaak ook lukt het me uiteindelijk zelf om een schokkerige beweging te maken, waardoor alles meteen normaal wordt. Tot de volgende aanval zich aandient. Soms lukt het me om de aanvallen gedeeltelijk te voorkomen door bv mijn benen te blijven bewegen, als ik de "golf" voel aankomen. Slapen is er dan meestal niet meer bij die nacht. Ik weet pas sinds kort dat het verschijnsel "slaapverlamming" heet en dat er meer mensen zijn die eraan lijden. Ik heb heel lang gedacht dat ik in zekere zin "abnormaal" was en ik heb er pas sinds kort over durven praten. Dat ik nu weet wat het is, is wel een geruststelling, maar ik hoop toch dat men er gauw iets op vindt om de aanvallen tegen te gaan. Kan ik dan weer gerust slapen.

Ik heb het mijn hele leven al 25 jun 2007 16:42 #9

• George
Ik ben nu 50 en ik heb dit verschijnsel al 50 jaar. En om eerlijk te zeggen, ik ben er nog steeds niet aan gewend. Wel heb ik sinds lang ervaren dat als ik voldoende vitamine B-complex (ik gebruik 500mg tabs) inneem (voor het slapen, bijvoorbeeld tijdens de avond maltijd) dat ik veel minder (vaak zelfs helemaal niet) met slaapverlamming te maken heb. Mijn sterk vermoeden is dan ook dat dit verschijnsel te maken heeft met een vitamine B tekort. Laat ik het zo uitdrukken: ik weet het nagenoeg zeker.

27 jun 2007 22:16 #10

• wil
Vitamine B heeft o.a invloed op het zenuwstelsel....Dus het zou helemaal geen rare oplossing voor het probleem kunnen zijn.....

19 sep 2007 14:01 #11

• Karin
Ook ik heb dit af en toe eens meegemaakt, en kom er vandaag pas achter dat er zoiets als slaapverlamming bestaat. Het gebeurt me niet al te vaak, alleen in tijden van vermoeidheid en stress, al vermoed ik nu dat de slaapproblemen in mijn jeugd hierdoor veroorzaakt werden. Toen ik 12 jaar was, heb ik maanden angst gehad om te slapen en, nu ik eraan terugdenk, de eerste slaapverlammingen.

De laatste paar jaar (ben inmiddels 26), keert het wel eens terug. Bij de recentere aanvallen raakte ik om eerste instantie volledig in paniek, maar sinds ik de controle en concentratie kan opbrengen om mezelf mentaal te kalmeren, kom ik in enkele minuten uit de verlamming. Ik adem eerst bewust in en uit, en ga daarna vanuit mijn tenen en vingers langzaam proberen te bewegen. Dat helpt enorm, en gelukkig komt het nu maar zelden voor. Ik hoop dat 't ook voor anderen werkt.

Succes...

Karin

Slaapverlamming 23 jan 2008 22:06 #12

• Anoniem
Ik heb het juist zodra ik op mijn zij lig! Op mijn rug bijna nooit, als ik op linkerzij lig, krijg ik het, heb het nu al 2 nachten achter elkaar gehad...
Laatst bewerkt: 13 mei 2011 14:30 door Anoniem1.

Slaapverlamming opinie en oorzaak 06 mei 2008 02:58 #13

• maikel z
Hallo mijn naam is Maikelz,

Dit verschijnsel heb ik ook, en ik denk dat ieder persoon zijn eigen verhaal wel te vertellen heeft.
Wat de oorzaak ervan is weet nog geen dokter.
Ik heb zelf hiervoor een nacht in het ziekenhuis moeten liggen, zodat de dokters het verschijnsel konden observeren.
Aangezien ik juist die nacht geen "aanval" ( hoe je het ook wilt noemen ) kreeg is het in principe mislukt.
De meeste dokters zijn met dit verschijnsel NIET volledig bekend, ben er ook zelf achter gekomen via wikipedia.

Mijn mening over de oorzaak ervan ( Na toch wat aardig rechearch te hebben gepleegd ) is.

- Stress heeft er heel veel me te maken.
Waarom?

Stress is een vorm van spanning die in het lichaam van mensen als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.

Remslaap werkt hersenstam activerend !
Het kan dus zo zijn dat als je gaat slapen je hersenen geen rust krijgen, omdat het met bepaalde conflicten bezig is.
Hierdoor zou het logisch zijn dat je lichaam denkt dat je slaap, maar zodra je in de rapid eye movement terecht komt toch je hersenstam activeerd en zogenaamde stress naar boven haalt.
Door die stress gaat je bloeddruk omhoog en zou eventueel delen van je hersenstam denken dat je wakker bent.

Ik vind dit net als hebben van een nachtmerrie.
Alleen wij schrikken niet wakker, want wij zijn eigelijk al wakker.
Doordat wij niet schrikken krijgt de hersenstam ook geen signalen.

Graag meningen over dit verhaal.
Voor mensen die het willen heb ik nog veel meer interessants te vertellen
Groeten maikel z

Re:Slaapverlamming opinie en oorzaak 27 mei 2008 17:08 #14

• randy
hallo allemaal,

deze slaapparalyse of slaapverlaming komt uit onderzoek veel voor. (20% bevolking)

op grote lijn maakt iedereen het zelfde mee.

drukkend gewicht.
verlamd,
angst.
zwart gedaante/aanwezigheid.
zelfde geluiden.
gevoel bij nek.

het gebeurd allemaal vlak voor je rem-slaap.
hierdoor kun je dus alles zelf zien horen en voelen.omdat je in je dromen alles kunt doen.

ik heb nu inmiddels 12 jaar ervaring en er elke week last van.
soms ben ik erg bang soms ook niet.

het ligt er totaal aan hoe je fysiek en geestlijk ervoor staat.
ik heb van alles gezien en gevoeld.
om geweldige hor ror films van te maken maar dat lijkt me overbodig.

het kan iets wetenschappelijk zijn maar NET zo goed iets paranomaals.
moeder aarde heeft nog wel meer geheimen en je zult er maar vrede mee hebben.

het beste wat je er tegen kunt doen is regelmaat in je slaap voldoende rust in lichaam en geest.voorkom stress!

laat je vooral niet gek maken door enge posts.
het is VOORNAMELIJK je eigen fantasie die je bang maakt.

maar als je mijn mening vraagt is het een mix van ; lichaamelijke stoorenis,fantasie,demonen.

demonen zijn slecht.maar als ik het 1 geloof,geloof ik het andere ook.
dus kies de partij van het goede en daar vind ik mijn rust in. ook wetend dat hij de ENIGE is die alles kan genezen.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2012 09:19 door Anoniem1.

Re:slaapverlamming? 05 jun 2008 00:12 #15

• Loes M.
Hoi,

Ook ik heb hier al zeker een jaar of vijf last van (ben nu 21). Ik heb ontdekt dat ik het meestal heb in tijden dat mijn slaapritme/patroon anders loopt. Zo heb ik het meestal wanneer ik overdag in slaap val (wat dus niet mijn normale ritme is) en in tijden dat ik te weinig, onregelmatig of te veel geslapen heb. Ik probeer daar dan ook rekening mee te houden door zo'n regelmatig mogelijk leven te leiden, waar ook een bepaald regelmatig slaapritme bijhoort.
Wat er bij mij gebeurd is dat ik geestelijk wel wakker ben maar dat mijn lichaam zich niet kan bewegen. Ik vind dit na vijf jaar nog steeds eng! ook hoor en voel ik vaak dingen om me heen, zoals stemmen en gerinkel, die er dan niet blijken te zijn wanneer ik echt wakker ben geworden. eng!! ben blij dat ik nu weet dat het een naam heeft en dat meerdere mensen er last van hebben. Het is namelijk zo dat veel mensen het vreemd vinden en het niet erg geloofwaardig vinden of aandacht trekken.
groeten Loes

Re:slaapverlamming? 21 jul 2008 16:16 #16

• Natalie verlaan
Mijn naam is natalie en ik ben 42 jaar, altijd veel gedroomd, maar het laatste half jaar last van slaapverlamming.
Toevallig las ik een kopje op een tijdschrift over slaapverlamming. gauw ging ik lezen wat ze daar mee bedoelde. Hallucinaties en andere verhalen er rondomheen ken ik niet, maar dat ik totaal niets meer kan en dat het angstig is kan ik zeker bevestigen. Het is voor mij een geruststelling dat het 'normaal'is. Ik slaap echter heel veel op mijn buik en kan héél erg 'echt'dromen. meestal weet ik het nog goed te vertellen. soms lukt het mij om me uit de levensbedreigende situatie te rukken met alle kracht die ik dan nog heb. Het is me pas gelukt mij om te draaien en wakker te worden, maar dan toch die slaapverlamming en niets kunnen zeggen, je man waarschuwen dat je even getroost wilt worden omdat je zoiets verschrikkelijks hebt meegemaakt.
Met deze informatie van jullie allen, kan ik geruster gaan slapen.
Bedankt

Re:slaapverlamming? 24 jul 2008 20:15 #17

Hallo,
Ik heb gisteren het tijdschrift VIVA gekocht omdat er een artikel over slaapverlamming instond en het zo zeldzaam is daar wat over te lezen.

Het artikel viel wat tegen; ik kon wel veel herkennen in wat de geinterviewde persoon vertelde maar voor haarzelf ligt de verklaring voornamelijk in het paranormale.

Nou ben ik niet geheel 'ongelovig' op dat gebied maar denk dat er zeker (ook) fysieke/neurologische/psychologische verklaringen voor moeten zijn waar ik graag meer over zou willen weten.

Het is al een opluchting te lezen dat er meer mensen last van hebben en het dus niet helemaal 'abormaal' is.

Mij overkomt het niet continu; maar keert wel steeds terug; mijn eigen idee is dat ik op de een of andere manier terecht kom in een stadium tussen slapen en waken in (ik verzet me op de een of andere manier tegen in slaap vallen, en 'trek' mezelf er steeds uit, als dit gebeurd).
Ik ben me bewust van mijn omgeving, bed, slaapkamer etc. maar tegelijkertijd gebeuren er dingen die niet kunnen; ik hoor voetstappen op de trap, de deur gaat open (soms aan de verkeerde kant), een gezicht kijkt naar binnen, of er komt iemand (die ik niet echt kan zien meestal) naar binnen, ik hoor (aan de zij/achterkant) vanuit mijn gefluister in mijn oor, hoor stemmen etc.

Omdat ik me wel deels bewust ben (geworden door de jaren heen) dat het niet ECHT is en ik alleen maar op hoef te staan en te bewegen en het dan over is lukt het me om zo kalm mogelijk te blijven, maar het voelt als een gevecht tussen die twee 'zuig' krachten; en alleen door mezelf echt bijna letterlijk eruit te 'trekken' kan ik los komen en echt wakker worden en beseffen dat het ok is.

Daarna voel ik de angst pas meestal echt en wil ik niet meer gaan slapen omdat het dan misschien weer gebeurd.

Ik vraag me af waarom dit gebeurd; ik heb zowiezo last van slaapproblemen, en ook van depressies/angststoornissen en blijkbaar maakt dat je gevoeliger maar toch.
Ik zou graag meer willen weten over wat er in de hersenen gebeurd, wat de oorzaak is, wat het NUT is?
Hoe ermee om te gaan, wanneer moet ik me er zorgen ommaken of hoeft dat zowiezo niet?

Re:slaapverlamming? 24 jul 2008 20:18 #18

kleine toevoeging;

ik droom zowiezo vaak heel erg levendig en realistisch.
Ook vaak dezelfde droom verschillende keren opnieuw, vanuit verschillende invalshoeken, alsof het een film is die ik op verschillende manieren bekijk.
Niet leuk als het gruwelijk is (zoals vaak) en ik dus al weet wat er gaat komen en toch moet kijken..

Nou ja, qua dromen ben ik in ieder geval nogal actief.

Re:slaapverlamming? 31 jul 2008 15:10 #19

• Eva
Dit heb ik dus ook! Ik las het artikel in Viva over dit fenomeen en tot die tijd had ik geen idee dat dit het was en dat het een naam had.

Sinds ongeveer een jaar wordt ik 's nachts zo nu en dan, soms vaker, getracteerd op een keiharde wind die me in m'n bed drukt en waardoor ik geen vin meer kan verroeren. Deze wind maakt ook een soort zoemend geluid en ik heb al een paar keer gemerkt dat mijn dekbed ook beweegt/wappert (klinkt eng, maar het voelt niet eng). Inderdaad, zodra ik iets kan beweken draai ik me om en is het over. Soms lig ik op m'n zij als het gebeurt, maar meestal op m'n rug.

Ik heb sterk het vermoeden dat het iets paranormaals of buitenaards is. In de weken voor mijn vakantie had ik er bijna iedere nacht last van (en dat kwam niet door stress), om vervolgens een maand in Thailand helemaal nergens last van te hebben en zodra ik weer in m'n eigen bed slaap begint het gedonder weer. Ik ben er niet bang voor gelukkig, al voel ik wel een soort entiteit in m'n kamer. Of een soort energie eigenlijk.

In elk geval is het een geruststelling te weten dat er meer mensen last van hebben. Ben toch wel erg benieuwd wat het nou is!

groet Eva

Re:slaapverlamming? 03 aug 2008 19:01 #20

• jeetje
hallo,

ik heb sinds m'n 15de al last van deze 'slaapverlamming' (ben nu 21).

De eerste keer dat ik dit mee maakte was op een ochtend toen ik nog in bed lag. ik hoorde m'n ouders, broer en zussen beneden praten en wilde m'n bed uitstappen, maar ik kon me dus helemaal niet bewegen, kon niet praten, niet schreeuwen. Het enige wat ik kon was ademen en horen. Ik werd doodsbang en kreeg het erg benauwd, ik dacht dat ik doodging. Ik ben eruit gekomen door me diep te concentreren en in mezelf te zeggen:,, en nu word ik wakker''. het heeft op dat moment geholpen.

Ik heb dit nog steeds wekelijks en soms heb ik het op een ochtend wel 5 of 6 keer. En elke keer als ik weer ontwaak ben ik doodmoe en val ik meteen weer in slaap om vervolgens weer verlamt te raken. Als me het overkomt lig ik meestal op mijn rug.

Ik heb dit vooral op dagen dat ik uit m'n slaapritme ben.
Ik heb ook voor het slapen een bepaald ritueel.
Ik draai eerst een keer op de ene zij en dan op de andere en als laatste ga ik op mijn buik liggen. Zo val ik geleidelijk in slaap en heb ik weinig tot geen last van de verlamming.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit vaak meemaakt en het is geruststellend jullie verhalen zo te lezen.

Groetjes Jeetje

Re:slaapverlamming? 18 aug 2008 14:51 #21

• jill
nou wil ook effe me verhaal kwijt. ik heb namelijk ook slaapverlamming,ik vindt het zo eng,toen ik vanmorgen wakker werd,had ik het weer hoor.kon me niet bewegen,me ogen konden niet open,kon alleen me voeten bewegen,dus die ben ik als een gek gaan bewegen,ik denk het gaat wel over,maar het leek een eeuwigheid te duren.ik wil weten of dit erg is of je dr dood aan kunt gaan????of dr in kan blijven hangen?????wil iemand me dit vertellen,want slaap elke avond gewoon klote.ook heb ik elke avond,voordat ik in slaap wil vallen,dat ik me soort tegen hou tegen die slaap,ik vole het zelf ook,dat ik dan in slaap gaat vallen,dus dan schrik ik wakker,me hart gaat dan heel snel.wordt er een beetje gek van,daarom wil ik juist wten,of dit allemaal schadelijk voor je is.of kan ik gewoon met een gerust hart gaan slapen? ik hoop snel antwoord te krijgen.
alvast bedankt jongens
Laatst bewerkt: 13 mei 2011 14:33 door Anoniem1.

Re:slaapverlamming? 25 aug 2008 19:29 #22

• Jill
Kan niemand mij nou antwoord geven? Heel jammer!
Laatst bewerkt: 13 mei 2011 14:34 door Anoniem1.

Re:slaapverlamming? 26 aug 2008 18:52 #23

• Stephanie
Bedankt voor alle reacties op dit forum. Binnen enkele weken heb ik een aantal ervaringen gehad welke mij zeer beangstigden. Nu weet ik het een naam te geven en zie ik dat ik gelukkig niet de enige ben. Mijn ervaring was een geruis in mijn hoofd, heftig zweten en een gedaante van een man in mijn kamer die tegen mij schreeuwde.

@Jill: kijk even op Wikipedia of op narcolepsie.nl
Slaapverlamming is een slaapstoornis en wordt hier besproken. Op de website is onder andere een bestand met 50 vragen te downloaden. Hierin staat o.a. dat het geen stoornis is waar je dood aan kunt gaan. Men kan er heel oud mee worden. Het is echter wel een chronische stoornis. Dit betekent dat men het voor de rest van zijn of haar leven heeft. Je kunt dus met een gerust hart gaan slapen.
Laatst bewerkt: 13 mei 2011 14:37 door Anoniem1.

Re:slaapverlamming? 28 aug 2008 12:09 #24

• jill
bedankt stephanie,was echt zo bang,en dacht alleen maar straks blijf ik erin hange.
maar goed jij heb ,me weer een beetje gerust gesteld,en tuurlijk blijft het eng als je het hebt.
bedankt groetjes jill

Re:slaapverlamming? 31 aug 2008 13:26 #25

• gerard
Ik wist eerst niet overkwam toen ik in bed lag en me niet meer bewegen kon, ik kon mn ogen wel openen maar de rest van het lichaam niet, heb ik diverse keren meegemaakt maar nooit met iemand over gesproken. Dat het eng is dat is helemaal waar, mn eerst ervaring was toen ik een jaar of 12 tm 15 jaar was, ben nu 42, maar als ik het daar bj mn ouders over had zeiden ze dat ik het had verzonnen, ik noemde dit bij mezelf -slapend wakker worden- en het was zeer beangstigend nu nog, alleen iedereen waar ik het onderwerp aansneed verklaarden mij voor gek en als een fantast.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op