Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Pijn links/ boven navel

Pijn links/ boven navel 16 jan 2009 11:04 #1

• Anomien_01
Ik heb sinds langere tijd een zeurende pijn in de buik. Het zit iets links en boven de navel.
Ene moment is het heviger dan het andere.
Wanneer ik op deze plek in mijn buik voel, lijkt het hard te zijn, of, alsof er een hard 'stuk' zit..en het 'klopt' heel hard. Precies op de plek waar het klopt, doet het zeer.
Mijn ontlasting is gewoon normaal en dat is ook altijd zo geweest..

Heeft iemand énig idee wat dit zou kunnen zijn?!

Re:Pijn links/ boven navel 16 jan 2009 18:48 #2

• Lennaert
Ben je al bij de huisarts geweest? Wat zei de huisarts dat het waarschijnlijk was?

Mijn eerste gedachte zou uitgaan naar IBS, maar aangezien je ontlasting gewoon goed is je blijkbaar geen andere klachten hebt, is dat minder logisch. Pancreas en gal lijken ook niet logisch te zijn. Appendicitis zonder verdere klachten is ook niet logisch...

Ben je man of vrouw en wat is je leeftijd? Zou je kunnen denken aan gynaecologische klachten? Afscheiding? Menstruatie-patroon gewijzigd? Jeuk?

Je zegt dat het klopt. Klopt het met het hartritme? is het een bloedvat dat je voelt of ziet?

Zoals je wel ziet heb ik meer vragen dan antwoorden. Er is echt meer informatie nodig: wanneer treden de klachten op? Wat kun je er zelf aan doen? Wat verergert de klachte? Enzovoort.

Toch zijn op voorhand ernstiger aandoeningen niet uit te sluiten en het belangrijkste is dus een huisarts te raadplegen. Die kan lichamelijk onderzoek doen, en daar heel veel informatie uit destilleren. ga bij twijfel dus gewoon naar je huisarts om zekerheid te verkrijgen. Dat is altijd het verstandigste. Dit is een eenvoudig forum met veel mensen die met je mee willen denken, maar dan hebben we echt, nogmaals, meer informatie nodig.

Re:Pijn links/ boven navel 18 jan 2009 13:14 #3

• Anomien_01
Bedankt voor de reactie!

Nee ik ben er nog niet mee naar de huisarts geweest. Ik ben een vrouw en bijna 24 jaar.
Gyneacologische klachten heb ik niet, geen problemen met menstruatie, afscheiding, jeuk oid.

Ja het 'klopt' en dat loopt inderdaad gelijk aan mijn hartslag, maar of het een bloedvat is??
Wanneer ik lig zie je het ook een klein beetje kloppen, ik ben wel tenger van postuur.
De pijn is vooral te voelen als ik op die plaats druk/voel wanneer ik lig. Dan is het heel scherp gelokaliseerd en klopt het heel hard op die plek. Als ik sta is het een stuk minder scherp gelokaliseerd en kan ik de pijnlijke plek ook een stuk moeilijker ‘vinden’ en voelt het meer als een continue zeurende pijn in de buik. Ook dan is dat ‘kloppende’ een stuk minder duidelijk te voelen.

Wat ik er zelf aan kan doen.. geen idee. Voorover gebogen zitten voelt uiteraard beter dan te liggen. Maar ook dan blijft het aanwezig, als een zeurende pijn. Verder heb ik geprobeerd; warme kruik, koude douche, meer eten, juist niet eten. Maar ik merk geen verbetering.

Ik heb helaas echt geen fláuw idee waardoor deze klachten optreden en waardoor het soms heviger wordt. Ik heb al zo lang gelet op voedingsgewoonten en lichamelijke activiteiten maar daar wordt ik zelf geen wijs uit en vraag me inmiddels ook af of het daar wel mee te maken heeft..

Re:Pijn links/ boven navel 18 jan 2009 15:30 #4

• brenda
het is toch verstandig om ermee naar de huisarts te gaan.
sterkte Brenda

Re:Pijn links/ boven navel 18 jan 2009 21:19 #5

• Jazz
In je buik loopt de grote lichaamsslagader die het bloed naar de maag, nieren, lever, darmen, en benen en voeten brengt. Als je erg mager bent kun je die inderdaad zien kloppen. het is gelukkig normaal dat die klopt, want als die klopt, dan klopt het dus, en als die niet zou kloppen dat is er echt iets heel erg mis in je buik. Dus dat is in principe het probleem niet.

Maar omdat je zo duidelijk klaagt over pijn, en je via het internet, zonder duidelijke gegevens en zonder lichamelijk onderzoek verder weinig kunt doen, zou ik je inderdaad, net als Brenda, adviseren naar de huisarts te gaan.

Toch even zeker weten dat het allemaal goed zit.

Re:buikpijn links, boven navel 18 jan 2009 21:22 #6

• Maarten
Buikpijn is een zeer vaak voorkomende klacht en kan onschuldige tot ernstige oorzaken hebben. Vaak heeft men bij buikpijn last van de maag of de darmen, maar ook de buikspieren, de galblaas, het pancreas, de blindedarm, de blaas, de baarmoeder, de eierstokken, de eileiders, de ureters, het peritoneum, de lever, de milt en sommige grote bloedvaten kunnen aanleiding geven tot buikpijn.

Er zijn verschillende soorten buikpijn. Medici delen de pijn meestal in naar aard (b.v. krampend, brandend, stekend, zeurend) en naar de plaats ervan in de buik. Pijn in het rechterbovenkwadrant (onder de ribbenboog en boven de navel) kan duiden op galstenen, galwegontsteking, hepatitis, en andere aandoeningen van lever, galwegen en soms pancreas. Pijn rechts onder in de buik komt vooral van de dikke darm en de blinde darm, bij vrouwen mogelijk ook de eierstok. Pijn midden onder doet denken aan de blaas en bij vrouwen aan de baarmoeder, indien deze pijn wordt veroorzaakt door menstruatie spreekt men liever van menstruatiepijn. Pijn links onder in de buik hangt meestal samen met het colon, maar ook met eileiders of eierstokken; pijn links boven past meer bij het colon, maar ook de milt is een mogelijke oorzaak; pijn midden boven in de buik komt vaak van de maag af, maar kan door het pancreas worden veroorzaakt, pijn rond de navel kan wijzen op de dunne darm, maar wordt bij kinderen vaak gezien zonder aanwijsbare oorzaak; pijn net onder de ribbenboog kan van de maag komen, en zelfs van het hart.

Re:Pijn links/ boven navel 22 apr 2009 20:54 #7

• annoniem
heb je mischien sexuele contacte gehad ??
sterkte er mee en een tip ga naar de huisarts!

Re:Pijn links/ boven navel 22 apr 2009 21:42 #8

• Roland
Precies wat jij hebt heb ik ook!!!
Mijn buik doet pijn op mijn navel.
ik voel een soort slagsder daar tikken waar het pijn doet! Ik ga morgen bloed onderzoek doen. Laat alsjeblieft meer van je horen.

Re:Pijn links/ boven navel 24 nov 2009 20:19 #9

• sh
Ik heb dezelfde klachten, daarbij is vorige week diverticulitis geconstateerd, maar dat zit linksonder in mijn buik, boven mijn navel heb ik ook pijn. Zoals je het omschrijft zou het een abdominale aneurysma kunnen zijn ( AAA of A3 )

Dus wellicht willen ze een echo maken of een rontgen foto. maar het zou natuurlijk zomaar BDS kunnen zijn hoewel dit niet net boven je navel zit.

sterkte ermee iig ik ga morgen voor de 7e keer in 3 weken naar de doktor ( ook nog 2 bloedonderzoeken (cito) gehad en urine en ontlastingkweekjes, en 1x spoedeisendehulp )

Re:Pijn links/ boven navel 17 dec 2009 03:04 #10

• Anoniem
Laatst bewerkt: 05 dec 2010 13:35 door .

Re:Pijn links/ boven navel 02 jan 2010 03:10 #11

• Anoniem
Meer vragen over pijn in de buik rechts onder:
www.dokter.nl/index.php/Content/uw-zoekr...onder&sa=Zoeken#1392

Re:Pijn links/ boven navel 11 jan 2010 17:59 #12

• DSP
Dat zijn waarschijnlijk je darmen die op bepaalde plekken vol zitten met lucht wat niet kan ontsnappen.

Gezien het dicht bij je aorta ligt drukt dit waarschijnlijk ook op je aorta waardoor het flink kan gaan kloppen, het lijkt me niets ernstigs maar het is altijd verstandig om er mee naar de dokter te gaan.

Sterkte

Gr,

DSP

Re:Pijn links/ boven navel 11 jan 2010 18:24 #13

• hans
Dat de darmen erg vol kunnen zitten, ja, dat zou kunnen, maar dat dat op de aorta drukt en dat dat gaat kloppen is onzin.

Re:Pijn links/ boven navel 22 feb 2010 00:34 #14

• Anoniem

pijn in de milt 19 apr 2011 14:03 #15

mijn dochter klaagt veel over pijn in haar milt zelfs als ze loopt,blijkt dat ze er ook nog duizelig en misselijk bij is. enig idee of iemand dit herkent? Of wat het is?

Re:Pijn links/ boven navel 27 apr 2011 11:35 #16

Pijn in het linker boven kwadrant van de buik zou kunnen worden veroorzaakt door verscheidene aandoeningen van de organen die op die locatie gelegen zijn zoals de milt, de alvleesklier, de maag, de darmen, de linker nier, de onderste ribben en de spieren en de huid die hier overheen gelegen zijn.

Gezien de diversiteit en het acute optreden van de klachten is het aan te raden de huisarts te consulteren voor lichamelijk onderzoek en een diagnose.

Als bekend is wat de precieze oorzaak van de klachten blijkt te zijn, laat dan graag weten wat er aan de hand was.

Re:Pijn links/ boven navel 27 apr 2011 12:41 #17

• renate
na een consult gehad te hebben bij de huisarts hebben we 1 dag later bloed laten prikken in het ziekenhuis voor HB, ziekte van pfeiffer, en eventueel virus bij de milt of andere organen. er is geconstateerd dat ze de ziekte van Pfeiffer heeft gehad! helaas blijft ze klagen over pijn in haar linker zij en het vermoeden is dat ze gewoon te weinig drinkt want daar zit ook de linker nier nl. Maar ja hoeveel vocht moet een kind van bijna 12 drinken op een dag? Sport 3x in de week!

gr. renate

Re:Pijn links/ boven navel 27 apr 2011 19:30 #18

Normaal gesproken zo'n anderhalve liter per dag via drankjes (Lees: www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx)
Actieve kinderen drinken zo'n twee liter water op een dag, maar tijdens een flinke inspanning kan dit makkelijk een halve liter meer zijn.
Blijft uw dochter gewoon sporten nu ze zo ziek is?

Re:Pijn links/ boven navel 27 apr 2011 19:31 #19

Wanneer u zich ziek voelt door de Pfeiffer en u heeft koorts en pijn, mag u lekker in bed blijven. Maar het hoeft niet. Als het u lukt en het graag wilt, mag u uw dagelijkse werkzaamheden gewoon voortzetten. Als u merkt dat iets echt te veel of te zwaar is, kunt u rust nemen. Dit geldt zowel voor lichamelijke als geestelijke inspanningen. U kunt ook eten waar u zin in heeft.

Er zijn ook mensen die het Pfeiffer-virus bij zich dragen, zonder dat ze er ziek van worden. Maatregelen om besmetting te voorkomen hebben geen zin. Apart bestek, kopjes, handdoeken of wc-gebruik zijn dus niet noodzakelijk.

Bron: nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...entenbrief/PBA5a.htm

Re:Pijn links/ boven navel 27 apr 2011 20:25 #20

nee, lukt haar ook niet zo gauw ze begint te rennen speelt de zij meteen op!! Ze merkt zelf namate ze zich rustig houdt beter gaat. Ze is nog wel misselijk en duizelig af en toe.

Re:Pijn links/ boven navel 28 jun 2011 11:56 #21

• E*****
Ik heb exact dezelfde klachten als deze jonge vrouw beschrijft!!
De pijn zit linksboven de navel in een lijn naar beneden tot net onder de navel en dan naar rechts tot bijna aan de heup.
Als je op deze 'pijnlijn' drukt schieten spontaan de tranen in mijn ogen. Je voelt dat je diep in de buik op een 'harde plaat' stuit. Met name links en direct onder de navel voel je dat het sterk pulserend is.
Ik ben een vrouw van 28 jaar.
Sinds 2 1/2 maand heb ik deze klachten. Na 3 weken ben ik naar de huisarts geweest. Deze heeft bloed laten prikken.
Een week later kreeg ik de uitslag: kwam niets uit.
Hij heeft mij toen direct naar de spoedeisende hulp gestuurd, want hij was bang voor een aneurisma. Een vaatarts constateerde dat dit niet het geval was.
Om een lang verhaal kort te maken het is waarschijnlijk geen:
aneurisma of maagzweer

Er is een CT-scan gemaakt van de buik, een MRI-scan van de dunne darm.
Men heeft een endoscopie gemaakt van de dikke darm. Dit zag er normaal uit.

Dus men tast nu in het duister en ik heb nog steeds last!

Enig idee wat dit vooralsnog zou kunnen zijn?

Re:Pijn links/ boven navel 28 jun 2011 13:54 #22

Een spastische spier misschien. Sport je voldoende en beweeg je gezond, of leidt je een passief en zittend leven? Hoe staat het met jouw gewicht?

Re:Pijn links/ boven navel 28 jun 2011 23:37 #23

• E*****
Ik leidt een actief leven; hou van hardlopen en ik fiets veel.
Ik ben dietiste; dus ik weet wat ik eet, en ik eet gezond:-).
Ben 1.65m en 61kg. Daar zit het m ook niet in lijkt me.

Hoe wordt die 'harde schijf' verklaard diep in de buik met een spastische spier?

Re:Pijn links/ boven navel 28 jun 2011 23:45 #24

• Chantalle
Heb je in het verleden misschien een seksueel overdraagbare aandoening gehad of andere gynaecologische problemen? Iets met de ovaria, of baarmoeder wellicht? Is er sprake van psychische problematiek die met de organen in de onderbuik te maken zouden kunnen hebben zoals nare seksuele ervaringen in het verleden? En wat zijn de bevindingen bij gynaecologisch onderzoek?

Re:Pijn links/ boven navel 29 jun 2011 20:11 #25

• E*****
Nee, geen soa. Ook geen onverwerkt/ psychologisch iets.
Gynaecologe heeft er nog niet naar gekeken. Maar huisarts gaf ook al aan dat de pijnplek hier eigenlijk te hoog voor zit.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op