Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Pijn in onderrug met uitstraling naar benen.

Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 05 sep 2007 20:48 #1

• Dennis
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken last van mijn rug met uitstraling naar meestal mijn linkerbeen, maar sinds de laatste paar dagen ook regelmatig naar beide benen. Ik heb in het verleden al wel vaker last gehad van mijn rug en dit vooral met gebukt staan te werken en dan overeind komen. Dit was echter meestal snel weer over, in het ergste geval een paar dagen.
Dit keer loop ik er al een paar weken mee en het word sinds de laatste dagen eigenlijk steeds erger, ik kan niks meer zonder pijn, zitten gaat even goed, maar ik moet steeds gaan verzitten, en uiteindelijk héél voorzichtig opstaan om even te gaan bewegen anders hou ik het gewoon niet.

Ik ben vorige week bij de huisarts geweest, die heeft een beetje gevoelt en gedaan, en hij dacht niet dat het een hernia was, toch voor de zekerheid een röntgenfoto laten maken.

Vanmorgen maar eens gebeld of er al uitslag binnen was, die was er. Ik had de assistente aan de lijn die mij melde dat er geen onregelmatigheden te zien waren en dat alles goed was. Dus ik haar gevraagd hoe het dan kon dat ik als een oude man rondloop en het bijna niet meer hou van de pijn, dat wist ze ook niet dan moest ik maar even weer een nieuwe afspraak maken, vrijdag kan ik al terecht.

Maar goed mijn vragen zijn nu, zijn er meer mensen met deze klachten?

Als het geen hernia is wat zou het dan kunnen zijn?
Ik hoor en lees van mensen dat een hernia helemaal niet te zien is op een röntgenfoto, en dat een MRI-scan daarvoor noodzakelijk is, wat is daar van waar?

Ik hoop dat iemand mij wat kan vertellen hierover.

Alvast bedankt.
Laatst bewerkt: 30 jun 2011 13:08 door Anoniem1.

pijn in onderrug 05 sep 2007 20:56 #2

• Anoniem
ik zou er niet mee doorlopen. niet normaal toch? Je hebt er al een dokter naar laten kijken dus je kunt nu verder: een goeie chiropractor helpt je er zo weer vanaf. Succes.

05 sep 2007 23:26 #3

• Anoniem
CT scan. Wanneer de diagnose duidelijk is en de patiënten niet te dik zijn kan dit onderzoek voldoende anatomische informatie verschaffen. Langzamerhand vindt men echter dat het niet meer aan de "eisen van de tijd" voldoet en dat een MRI noodzakelijk is.
Contrastonderzoek van het wervelkanaal (caudagrafie), eventueel aangevuld met een ct scan. Dit onderzoek is vrijwel volledig verdrongen door de MRI, maar kan in bepaalde gevallen nog wel gedaan worden. Het geeft in het bijzonder veel informatie over de botstructuren.

MRI . Dit onderzoek heeft de CT-scan en de caudagrafie vrijwel volledig verdrongen. Het is het onderzoek van eerste keus bij verdenking op een hernia. Voordeel is vooral de afbeelding in drie richtingen en het zichtbaar maken van de tussenwervelschijf zelf, op een manier die iets zegt over de slijtage daarvan. MRI is minder goed in staat om botstructuren af te beelden.

05 sep 2007 23:27 #4

• Anoniem
Lees deze site maar eens goed door. Succes!

www.nvvn.org/voorlichting/HNP_hernia.html

PIJN IN ME ONDERRUG MET UITSTRALINGEN NAAR ME BENEN 19 sep 2007 16:11 #5

• PAMELA
hallo

sinds mei dit jaar heb ik pijn in me rug met uitstralingen naar me benen ben al een paar keer naar de huisarts geweest die zeg dat het vast zit en dat het wel over ga met fisio
heb nu ook fisio maar het helpt niet ik heb gevraagd of er een foto kon worden gemaakt en die is gemaakt van de uit slag die is goed zij ze ik kan moeilijk lopen ik lijk wel een oud omaatje zo voel ik me ook heb ook last van kouden voeten en het lijkt of er mieren over me voeten lopen heb ook al een paar ker in de bed geplast waar ik me heel erg voor schaam en met zitten ik moet steeds kijken hoe ik kan gaan zitten en moet gaan liggen

gr pam

21 sep 2007 08:00 #6

• Anoniem
is er wl eens naar jullie nieren gekeken???

re vraag. 19 nov 2007 21:18 #7

• geer40
Hallo Beste! Lijkt me verstandig om maar eens een mri te laten maken ,want herken alles wat jij beschrijf een hernia dus!, op een rontgenfoto zie je die niet dus terug naar de huisarts en verwijskaart voor de neuroloog vragen!, ik ben inmiddels geopereerd en van die ellendige klachten af. succes!

rugpijn 21 nov 2007 15:52 #8

• Ina
Hoezo kom je bij de nieren.
Ik heb altijd pijn in mijn linkerflank, 2 weken geleden heel erg, er is toen een ontsteking geconstateerd en een week later kristellen in mijn urine.
De kristallen en ontsteking zijn nu weg maar heb nog steds erge pijn in onderrug en boven benen. Zou dit idd verband kunnen hebben met de nieren???

21 nov 2007 16:58 #9

• Viger in opleiding
ga eens langs de huisarts en vraag eens bloed te prikken voor je nierfunctie.

antwoord op uw vraag forum 15 jan 2008 20:20 #10

• astrid van der Wal
Hallo,

Mijn naam is Astrid en ik liep al heel lang met dezelfde klachten als u. Ook rontgenfoto gemaakt maar daar kunnen ze niet altijd op zien of er een hernia is.

Hiervoor zult u echt onder een MRI scan moeten dan weet u het 100 % zeker.
Na jaren rondgelopen te hebben met deze rug enverkeerde therapieen, ben ik ben rugpoli Delden terecht gekomen en daar zagen ze het al na 5 min
Er zat een veel te grote hernia van 7 cm ben met spoed geopereerd via hun in Kliniek Roosendaal naar tevredenheid via zon klein buisje hebben ze het weggehaald.

alleen de ellende is omdat ze mij zolang aan het lijntje hebben gehouden omdat niemand mij onder de scan wou gooien heb ik veel te lang doorgelopen, verkeerde therapieen gehad waardoor ik nu zit met drie hele slechte tussenwervelschijven.

Ik wil dit u besparen en sta erop dat u onder de scan gaat, u kunt kliniek Delden zelf ook bellen heb ik ook uit eigen beweging gedaan als uw dokter het niet wil doen.

Mij trok het ook vooral naar linkerbeen, tinteling in tenen vooral en af en toe ook in beide benen.

Sterkte ermee en ik hoop dat er voor u snel een oplossing komt want ik weet wat u meemaakt.

vriendelijke groeten

Astrid van der Wal

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 25 apr 2009 12:10 #11

• Han de Kruyf
Herken de klacht voor 100%; heb een MRIscan van de nekwervels gehad (voor tinteling in handen en vingers); de wervels waren wel sterk vernauwd maar de neurochururg vond een operatie niet van toepassing, zeker niet gezien de risico's bij een dergelijke ingreep; voor wat betreft de pijnen naar onderrug en beide benen is er tevens een MRIscan gemaakt van de onderwervels, hierin bleek ook sprake van een zekere vernauwing en artrose maar gezien mijn leeftijd(64 jaar) vond de neurochirurg de klachten wel acceptabel en een operatie dan ook zeker niet van toepassing. Toch heb ik elke ochtend na het opstaan sterke pijnen naar mijn benen; na zo'n 2 uur zakt de pijn wel wat en kom ik weer een beetje "in de benen". Ook na een beetje activiteit of veel lopen komt de pijn terug; vreemd genoeg gaat fietsen me bijzonder goed af en is b.v. 50 km. geen enkel bezwaar. Tegen de pijn gebruik ik diclifenacnatrium/50 gecombineerd met pantozol/20.
Heb ook behandelingen gehad van een fisiotherapeut met methode Mensendiek maar e.e.a. heeft toch niet tot resultaat geleid.
Ik zou bijzonder gebaat zijn bij een goede raad en welke weg nu te volgen. Alvast bedankt voor Uw reacties, met groeten Han de Kruyf.
Laatst bewerkt: 04 nov 2009 00:32 door .

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 15 mei 2009 19:53 #12

• Carin
Ik zelf dacht ook aan een hernia want bij mij was het ook een hernia, Dezelfde klachten. De pijn was in mijn onderrug en straalde uit naar één been door. Heb hierdoor 10 dagen plat gelegen in het ziekenhuis. Helaas was het toen nog niet helemaal over, dus kreeg ik er nog eens 10 dagen erbij en toen was alles weg. Ik zou zeggen probeer het thuis eens uit om tien dagen plat te liggen, zonder hoofdkussen en alles moest ook op de po gebeuren. Misschien bent u inmiddels al genezen..

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 10 jul 2009 18:13 #13

• Anoniem

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 14 jul 2009 20:20 #14

Hallo ik ben nieuw hier en mijn naam is Cindy.

Ook ik heb last van rugpijn onder in de (rechts)rug trekt door naar mijn rechterbeen. Als de pijn minder wordt dan heb ik tinteling in mijn voeten.

Dit begon bij mij 2 jaar geleden. Toen had ik niet zo heel veel pijn. Het ging over na ongeveer 3 weken.

Toen kreeg ik het weer meer dan 3 maanden last gehad. Ik ging naar de dokter hij zei dat ik stijf was en moest maar na de fysio gaan. Dat had ik toen niet gedaan want het ging vrijwel snel daarna over en ik geloofde niet zo in fysio.

Nu de laatste keer heb ik pijn in de rug vanaf 23 mei. Het is zo hevig geweest dat ik niets kon. Geen traplopen omdraaien in bed opstaan etc.. Alles deed zeer. De plek in mijn rug als ik rustig zit zeurt ook (zoals hevige hoofdpijn kan bonken) zo'n ontstekingspijn zeg maar.

Het trekt door mijn been en soms zak ik door mijn been heen van de pijn denk ik.
Ben naar de dokter gegaan en toch maar een afspraak gemaakt bij de fysio.
Daar dachten ze dat mijn rug scheef was. Ze verwijs mij door naar de manuele therapeut. Mijn rug was niet scheef. Ik heb a-specifieke rugklachten dus ze weten niet waar het vandaan komt ofzo misschien mede door stress. Het kwam wel veel voor bij jongeren.

Ik had zoveel pijn toen ik de 1e keer daar kwam de 2e keer verwijs hij mij door naar een andere praktijk om daar fysio te gaan doen. Dan kan ik net zo goed een abonnement toch nemen voor fysio?

Daar hebben ze mij weer van top tot teen bekeken daar kwam uit dat ik mijn onderste rugspieren niet of nauwelijks gebruik. Ik ben weer teruggegaan naar de dokter om foto's te laten maken. Nou niets op te zien natuurlijk.

De pijn was sinds een week zo goed als over en nu komt het weer opzetten (misschien iets te snel mijn dagelijks ding weer gedaan en werken doe wel zwaar werk) nou trekt het ook door naar mijn zij en buik. Net rechts onder van mijn navel voel ik constant iets zeuren.

wie weet wat dat kan zijn? Dokters zeggen dan dit en dan dat. Mensen die ik spreek zeggen ischias hernia gebruik van de pil nieren ik weet het niet meer wat ik moet doen. Een scan laten maken misschien? Maar nu heb ik lang niet zoveel pijn als 3 4 weken geleden is het dan wel mogelijk iets te kunnen zien of voelen?

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 11 aug 2009 16:58 #15

• Rian
Hallo,

ik zie dat dit bericht al meer dan een jaar geleden geplaatst is. Maar eigenlijk zou ik wel willen weten wat uw oplossing ervoor was ?
en hoe u er vanaf gekomen bent ?
want ik heb namelijk precies de zelfde klachten.
en u weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat de pijn amper te verdragen is als je iets moet optillen of verzetten etc. aangezien ik bloemiste ben, en werkende in huishoudelijk hulp, wil ik er wat tegen doen. ik hoop dat u wilt reageren en mij misschien wat wijze raad kan geven ?
voor volgende week dinsdag heb ik sowieso wel al een afspraak bij de Fysiotherapeut.

Alvast vriendelijk bedankt!
Rian

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 11 aug 2009 17:45 #16

• Maarten
Uit 'Hernia van de Rug', NHG patiëntenfolder:

Probeer zoveel mogelijk gewoon te blijven bewegen en door te gaan met uw dagelijkse activiteiten. Maar vermijd houdingen en bewegingen die hevige pijn veroorzaken of de rug belasten.

Kies de minst pijnlijke houding als u gaat liggen, bijvoorbeeld op uw rug met een paar kussens onder uw knieën, of op uw zij met half opgetrokken benen. Wanneer u van houding verandert, let er dan op dat u uw boven- en onderlichaam in één keer draait.

Om uit bed te komen, gaat u eerst op uw zij liggen. Steek uw benen over de rand van het bed en druk uzelf met beide armen omhoog. Als u gaat liggen maakt u dezelfde beweging in omgekeerde volgorde.

Als liggen de minst pijnlijke houding is, kunt u voor korte tijd bedrust nemen. Maar probeer er wel af en toe uit te komen. Dagenlang alsmaar in bed liggen is niet zinvol. Door bedrust verzwakken uw spieren en dat vertraagt het herstel.

Probeer daarom, zodra bewegen geen heftige pijn meer veroorzaakt, weer in beweging te komen en uw activiteiten geleidelijk op te pakken. Als u dit niet goed lukt, kan een fysiotherapeut u hierbij begeleiden.

Lees verder: nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...entenbrief/PBL1c.htm

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 18 sep 2009 09:31 #17

• yvonne de zeeuw
Mijn man heeft exact hetzelfde. Hoe is het inmiddels met u afgelopen?

Mvg,

yvon

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 15 okt 2009 11:29 #18

• R.b
hallo,
dat is heel erg velevelend, nou ik heb er ook last van, als ik sta en ik kijk naar beneden of ik buk, dan voel ik hele erge uitstraling in mn onderbuik rug, en alle bij de benen, heb geen flauw iedee wat het is ,, huisarts weet het ook niet ,en moet met meer info komen waar het nog meer van komt, en dan maar weer zien,, maar het is nog niet pijnlijk maar heel vervelend,,

Groeten

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 15 okt 2009 12:32 #19

• Lonny
Is het een idee om een heel nauwkeurig dagboekje bij te houden waarin je opschrijft wat je gedaan hebt en geen last had, en de momenten en de handelingen waarbij je wel pijn kreeg of moeilijker kon bewegen? Als je dat een aantal weken doet, en voordat je naar de huisarts gaat een samenvatting maakt, heb je een heel realistisch beeld van je klachten, zonder dat je iets vergeet of overdrijft.

Re:antwoord op uw vraag forum 03 nov 2009 19:23 #20

• Han de Kruyf
Hallo allemaal,

Heb na mijn bericht erg veel reacties gehad van mensen met soortgelijke klachten.
Kan natuurlijk alleeen voor mezelf spreken, maar ik heb een goede diagnose en behandeling gehad.
Even in het kort:
Ben door mijn huisarts verwezen naar de pijnpolikliniek van het diaconessenhuis te Meppel; niet direct bedoeld voor behandeling van de kwaal (slijtage van kraakbeen), maar uitsluitend voor pijnbestrijding!
Heb een gesprek gehad met dr. R.Dirksen (anesthesiologie), deze arts vertelde me dat er hoogstwaarschijnlijk een zenuw beklemd zat in één van de onderste rugwervels, dat zou ook de door mij gevoelde pijnen veroorzaken. De beste remedie is een blokkade van de betreffende zenuw.
Zekerheid is niet te geven, maar niet geschoten is dus altijd mis!.
Kreeg al snel een oproep voor een proefblokkade bij wervel(L-11 ??) links. De behandeling is niet prettig maar erg goed te verdragen! Eerst een prik voor de huidverdoving (vrijwel pijnloos, voelt als griepriek…) daarna wordt met röntgen dwars door je heen gekeken en krijg je een iets zwaardere prik met daarbij de mogelijkheid om de betreffende zenuw tijdelijk te verdoven.
Na een uurtje wachten wordt gevraagd of de pijn minder of verdwenen is; bij mij was dit het geval. Binnen een week ontving ik een oproep om een definitieve blokkade aan de linkerzijde uit te voeren; dit is vorige week woensdag gebeurd.
Geloof het of niet, vanaf die behandeling is zeker 95% van de pijn verdwenen; soms is er nog wel een beetje zeurend gevoel maar de stekende pijnen zijn absoluut verdwenen!! Over 6 weken zal de arts tel. contact opnemen hoe de toestand dan is. Ik mag hopen dat ik dan nog steeds dezelfde positieve berichten kan doorgeven!Ik begrijp dat elk ziektebeeld verschillend is maar bij een herkenning van Uw eigen situatie zou ik zeker de stap overwegen die ik heb gemaakt.
Zeker kunt U voor verder contact eventueel mailcontact met mij opnemen.
Wens ieder veel sterkte met oplossing van de fysieke problemen!!
Han.
Laatst bewerkt: 04 nov 2009 00:31 door .

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 26 nov 2009 13:39 #21

• agnes
hoi ik ben dit jaar aan mij hernia geopeerd nu heb ik weer zo last van me rug en me bover benen moet naar een pijn poli heb zo last er van ze gaan me weer aan helpen was geen hernia zei hun wat zou het wel zijn wordt niet goed van me rug en benen gr agnes gijsbets

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 30 nov 2009 09:16 #22

• rugpatiëntje
Vraag verwijzing naar een neuroloog voor een MRI, daar is wel op te zien wat je mankeert, ik had het zelfde en liep er een jaar mee zonder te weten hoe of wat. Nu blijkt dat ik een dubbele hernia heb, maar dan opereren ze je nog niet, ik loop nu sinds mei 2007 met pijn. Als je niet geopereerd hoeft te worden laat je dan doorverwijzen naar de pijnpolie die helpen je wel. Succes groet rugpatiëntje

Re:antwoord op uw vraag forum 09 jun 2010 16:07 #23

• moussa
en hoe is het daarna afgelopen? heb je nu geen pijn meer?
me moeder heeft het zelfde als wat jij had...het is nu precies 5 maanden gelden dat het begon, en het duurt allemaal veel te lang met de behandeling die ze krijgt, ze wordt geholpen in antonuis ziekenhuis in sneek. op 17 mei 2010 kreeg ze een prik bij afdeling pijnbestrijding net onder de rug maar dat heeft niet gehoplen, en nu na 3 weken heb ik weer een afspraak staan op 23 juni om weer geprikt te worden.

hebben ze daar in meppel beter ervaring dan in sneek?

ik hoop wat van je te horen.

groetjes moussa

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 20 jul 2010 19:07 #24

• Jacqueline
Ik herken je pijn en je wanhoop! Ik heb hetzelfde probleem! al sinds maart nu... Ik heb ook reuma, dus dacht ik eerst nog dat de pijn daarvandaan kwam. Maar de reumatoloog heeft me nu doorgestuurd naar een Neuroloog om te checken of ik een hernia heb (lees beknelde zenuw in een van de drie wervels in de onderrug) Met het onderzoekje wat de neuroloog zelf deed, was niet op te maken of ik een hernia heb, nu gaan ze met EMG (elektromyografie) kijken in hoeverre mijn zenuwen bekneld zitten, welke dit dan is en waar die dan precies afknelt.

Dus zelfs een MRI is niet genoeg (die heb ik namelijk gehad voor mijn reuma (die in het bekken zit) en daar waren behalve de chronische ontsteking geen afwijkingen te zien...)

Ik denk ik meld het maar ff! Ik zou als ik jou was dus maar eens een second opinion van een andere arts gaan regelen!

Groetjes en veel succes!!! Jacqueline

Re:Pijn in onderrug met uitstraling naar benen. 05 aug 2010 23:47 #25

• Anoniem
Lees ook:

Pijnlijke benen
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...pijnlijke-benen.html

Pijn in benen door suikerziekte?
www.dokter.nl/index.php/Diabetes/174658-...or-suikerziekte.html

Herkent iemand dit? Ondraaglijke Pijn in benen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/227803-Herk...ijn-in-benen-er.html

Pijn in linker been en bil
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...ker-been-en-bil.html

Zeurende pijn in achterkant benen, verdwijnt bij bewegen
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...jnt-bij-bewegen.html

Al een jaar of 3 pijn in mijn onderbenen
www.dokter.nl/index.php/Hart-bloed-bloed...pijnlijke-benen.html

Pijn in onderrug met uitstraling naar beiden benen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/234981-pijn...ar-beiden-benen.html

Onhoudbare pijn in (boven)benen/knieeen bij elke beweging
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...j-elke-beweging.html

Zere benen, rare klachten benen, pijn knieën
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...nen-pijn-knieen.html

Lage rugpijn trekt door naar benen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/211278-lage...door-naar-benen.html

Rare pijn achterkant been
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...achterkant-been.html

Lange tijd ontzettend pijn in mijn benen
www.dokter.nl/index.php/Hart-bloed-bloed...54-pyn-in-benen.html

Uitvallen benen?
www.dokter.nl/index.php/Reuma/173889-uitvallen-benen.html

Pijn in been
www.dokter.nl/index.php/Pijn/109668-Pijn-in-been.html

Hevige pijn in bovenbeen
www.dokter.nl/index.php/Pijn/192478-zeer...jn-in-bovenbeen.html

Rare pijn in bil, been en knie
www.dokter.nl/index.php/Spieren-pezen-bo...-benen-knie-bil.html
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op