Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
lever ALAT waarde verhoogd (1/1) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

lever ALAT waarde verhoogd

lever ALAT waarde verhoogd 05 jul 2006 16:32 #1

• Jeannette
Hallo,

Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad. Ik zal even een korte samenvatting geven van datgene wat mij in de laatste 3 jaar overkomen is. Ongeveer 3.5 jaar geleden (ik was toen 15) kwam men naar vele onderzoeken erachter dat ik een zakje vol met galstenen had. Voordat ze deze conclusie getrokken hadden heb ik verschillende andere onderzoeken gehad, onder andere bij de dermatoloog. Dit omdat de ?aanvallen?nogal raar van aard waren. Ik kreeg eerst hevige buikpijn/ krampen in mijn bovenbuik. Deze pijn trok me ook mijn rug in. Tot zo ver niet vreemd, maar wanneer de pijn wegtrok werd ik kortademig en kreeg ik allemaal rare bulten. Vandaar dat als eerste aan een voedselallergie werd gedacht.
Toen een vervangend arts mij vertelde dat hij graag een echo van mijn gal wilde hebben moest ik als eerste lachen. Ik was net 15 jaar dan krijg je het toch niet aan je gal?? Nou niets bleek dus minder waar. Ik had een ontstoken galblaas met in totaal 32 galstenen, deze hebben ze met de hele mikmak weggehaald.
Een simpele operatie die voor mij alles behalve simpel was. Ik ben maar met moeite uit de narcose gekomen en heb nog een dag aan de hart bewaking gelegen. Toch was ik weer vrij snel op de been. 2 weken later kreeg ik echter een enorme pijn, weer waren het de krampen alleen heviger. De nightcare is toen gekomen en ze vertelden me dat het waarschijnlijk een koliek is geweest en dat, dat wel vaker voorkomt na een operatie.
Na de operatie ben ik echter nooit meer mezelf geweest, ik ben in totaal 25 kilo afgevallen. In eerste instantie vond ik dat niet erg omdat ik best zwaar was.
Ik verloor ook beetje bij beetje mijn energieke instelling. Dat begon ik als eerste te merken op school. Ik kon niet meer goed leren, alles wat ik deed koste me moeite. En ik had al snel de behoefte om liggend te gaan leren en vervolgens viel ik in slaap. Dit heeft zo z`n fasen gehad. Ik had perioden waarin ik me hartstikke goed voelde. Maar ook perioden waarin geen spel met me te spelen was. Emotioneel werd ik ook een stuk zachter. Voorheen was bijna geen traan uit me te krijgen en nu was het minste of geringste me teveel.
Tussendoor had ik toch nog vaker van die aanvallen. Ik heb ze gedeeltelijk proberen te negeren. Want de regelmaat waarin ik het kreeg was niet de moeite waard om naar de dokter te gaan vond ik.
Tot ongeveer 3 maanden geleden, ik kreeg weer bijna dagelijks dit soort aanvallen. Ik ben weer naar de dokter gegaan. In eerste instantie zei deze dat ik een ontstoken maagvlies zou hebben. Dat ik kortademig werd kon hij niet plaatsen. Hij gooide het eerst op hyperventilatie. En vervolgens om een ongelukkige samenloop van situaties. (hooikoorts en krampen bijvoorbeeld.)
Van te voren was ik ook al geweest voor mijn moeheid. Men heeft mij toen bloed geprikt en mijn bloedwaarden waren perfect. Zei de dokter toen.
Totdat ik weer bij een vervangend arts terecht kwam. Zij liet als eerste opnieuw bloedprikken. Ik verwachtte eigenlijk niets nieuws, totdat ik gebeld werd of ik even langs wilde komen. Daar bleek dat mijn ALAT waarde in het bloed verhoogd was. Dat duid dus op een foute functie in de lever. Nou ik drink niet ik rook niet ik gebruik geen drugs.
Mijn vervangend arts dacht meteen aan een fout bij de operatie, of een eventuele steen die is blijven zitten. Afgelopen maandag hebben ze opnieuw een echo gemaakt. Daarop hebben ze niets kunnen zien. Dat wil dus zeggen volgens de arts dat ik vermoedelijk te doen heb met een aandoening. Mijn vraag is of iemand deze symptomen herkent???
Ik wil graag weten wat me scheelt want m`n energie raakt op en de pijn is ook heel vervelend. Ik heb problemen op school gekregen, dat wil zeggen ik red het allemaal wel maar met de grootste moeite. Ik studeer voor leerkracht in het basisonderwijs en daar kan ik m`n energie wel gebruiken.

Overigens ook bedankt voor het geduld om dit verhaal te lezen. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groeten,
Jeannette

05 jul 2006 20:23 #2

• A
Alat is een afkorting van een enzym wat in levercellen voorkomt. Bij afbraak van levercellen komt dit in je bloed en is die waarde dus verhoogd.

Misschien kun je bij de maag-lever-darm stichting wat meer informatie vinden hierover, en ook over klachten die je hierbij kunt krijgen.

Veel succes, groetjes A

Re:lever ALAT waarde verhoogd 13 jun 2010 12:47 #3

• Joke
Misschien een goed idee om een onderzoek naar hepatitis c te laten doen?

Re:lever ALAT waarde verhoogd 14 jun 2010 18:55 #4

• Anoniem
Alanine-aminotransferase, of ALAT is een enzym dat in het cytoplasma van levercellen (en hart en nieren) zit.

De ALAT waardein het bloed zal stijgen als het in het bloed vrijkomt als de levercellen beschadigd raken zoals bij infecties (bv. hepatitis-A, hepatitis-B of auto-immuunhepatitis), intoxicaties (medicijnen, alcohol, vergif) en galstuwing (afsluiting van galwegen waardoor levercellen beschadigd raken door bijvoorbeeld galstenen, galwegtumoren of vernauwingen in de galwegen)).

Meestal wordt naast het ALAT ook het ASAT (Aspartaat-aminotransferase) gemeten.

De mate van de verhoging van het gehalte aan ALAT en het ASAT, de duur van de verhoging en de onderlinge verhouding ASAT/ALAT geven een aanwijzing in de richting van de soort leverziekte.

Re:lever ALAT waarde verhoogd 29 mrt 2014 23:00 #5

• Anoniem
Hallo,

Voor mij zeer herkenbare klachten. Ik had en heb ze nog steeds. Ik was drager van Hepatitis B en in 2010 werd ook hepatitis D bij mij geconstateerd. Ik heb een tijdje een behandeling met interferon gehad, maar dat mocht helaas niet baten.
Mijn klachten, met name de vermoeidheid, zijn alleen maar erger geworden.

Op dit moment wordt om de 3-4 maanden een bloedonderzoek gedaan. Resultaat: soms een verhoogde ALAT waarde. Maar ´het gaat goed´ wordt er dan direct achteraan gezegd. Maar ik voel me niet goed. Op dit moment ook aan de lithium en anti depressivum; ik zou depressief zijn.
Onzekerheid, dat is wat je nekt. Niet precies weten wat het is. En hoe het zich zal gaan ontwikkelen.

Ik wens je veel sterkte, want dat heb je echt wel nodig.

Lotgenoot
Moderators: Cheers, Tandor

Vind Dokter op