Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

vlek voor het oog

vlek voor het oog 06 aug 2007 20:11 #1

• paul
Geachte lezers

Een jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan met de klacht "vlekken op mijn linker oog". Daarop volgend ben ik door gestuurd naar het UMC te Utrecht. Hier hebben ze diverse keren een echo gemaakt, om te kijken of er spraken was van netvliesloslating.
Gelukkig was dit niet het geval. Echter wat het wel was of wat de oorzaak was van deze zwarte vlekken(slingers) kunnen ze niet met zekerheid zeggen. Inmiddels ben ik een jaar verder en de zwarte vlekken waren bijna weg. Helaas voor mij zijn ze net weer teruggekomen. Ik word hier best wel moe van. Ik heb het idee, dat de vlekken terug gekomen zijn doordat ik net in de tuin gewerkt heb en daarbij veel met het hoofd voorover gebogen heb gewerkt.

Zijn er mensen die dit verhaal herkennen en mij advies kunnen geven.

BVD paul

06 aug 2007 22:19 #2

• Anoniem
Paul, zijn het bewegende slingers/vlekjes ?
Dan zijn het floatings of mouches volantes.
Volop informatie te vinden op Google en meerdere keren besproken op dit forum.

vlek voor het oog 07 aug 2007 10:18 #3

• paul
Als je gelijk hebt ,waarom laten ze je bij het UMC dan zeker 6 maal terugkomen ,en waarom zegt men dat dan niet gewoon. Ik heb 2 huisartsen gehad , de één zegt gaat van zelf over, en de andere regelt gelijk 2 uur later een consult in het ziekenhuis. Wat moet ik dan geloven?

ps

Ik zelf denk ook dat het mouches volantes zijn dank je

07 aug 2007 18:32 #4

• Anoniem
Oogklachten worden meestal serieus genomen omdat het kwetsbare organen zijn en vroege opsporing van een aandoening nodig is om erger te voorkomen.

zwarte vlekken voor de ogen 29 okt 2007 13:52 #5

• paul
Ik waarschuw iedereen om je niet af te laten schepen met een ongemotiveerd antwoord.

Ik ben kort geleden geopereerd aan een los gelaten netvlies in het linker oog.
Het verhaal is als volgt: doordat ik een soort van glasvocht bloeding in het linker oog gehad hebt is er glasvocht gekomen tussen het netvlies en de oogbol, waardoor het netvlies is losgekomen. De zwarte vlekken zouden mouches volantes kunnen zijn, echter bij mij was het een glasvocht bloeding. Dit was een voorbode van een netvliesloslating. Als je hier niks aan laat doen ,wordt het oog op den duur blind.
Bij mij hebben ze het netvlies weer op z'n plek gelegd, en zoals ik het kan beoordelen wordt het oog met de dag beter. Donderdag hoor ik het eindresultaat.

Re:vlek voor het oog 26 jul 2008 00:45 #6

• Henk
Beste lezers,

Zo'n 2 maanden geleden zag ik spontaan een soort regendruppels als ik naar een witte muur of de lucht keek. Gelukkig kon ik snel terecht bij de oogarts. In eerste instantie was de diagnose mouche volantes, eigenlijk vrij onschuldig. Daar ik ook een soort allergische reactie had (witte gedeelte van het oog was rood), had ik 4 bezoeken in 2 weken bij de oogarts. Ook werd er uitgebreid naar een mogelijke netvliesloslating gekeken. En er was blijkbaar geen sprake van een netvliesloslating. Korte tijd later begon ik steeds meer wazige dingen waae te nemen, en op een gegeven moment leek het alsof ik door een gekleurde folie keek. Dit bleek dus een glasvocht bloeding te zijn. Na een echo onderzoek was de diagnose toch een netvliesloslating. De volgende dag werd ik meteen geopereerd (vitrectomie, waarbij dus het glasvocht werd verwijderd en het netvlies werd vastgezet. Ook werd er gas in gespoten om het netsvlies op zijn plaats te houden. Na 2 weken verdween dit gas en begon langzaam weer beter te zien. Na 1,5 maand de "laatste" controle. Gezichtvermogen is nu "nog" 80 %. Heb niet te klagen, vaak valt dit slechter uit. Maar het is wel belangrijk om bij het geringste verdacht en afwijkende dingen in het gezichtsveld, meteen een oogarts te raadplegen.

floatings in het oog 21 jul 2009 16:54 #7

• Melinda
wie weet er een goede dokter die floatings in het oog weghaalt?
wie heeft er ervaring mee, heeft het zelf laten doen en kan mij advies geven, ik heb er behoorlijk last van.
heel veel dank Melinda

Re:vlek voor het oog 21 jul 2009 23:35 #8

• Serge
Floatings of mouches volantes worden vaak alleen verwijderd als het echt heel ernstig is. Dat is dan bijna altijd bij oudere mensen. Ik verwacht niet dat je op jouw leeftijd in aanmerking komt voor deze ingreep met alle mogelijke complicaties die het alleen maar erger kunnen maken.

Re:vlek voor het oog 21 jul 2009 23:36 #9

• Anoniem
Lees deze topic ook even:

mouches volantes oftewel floaters oftewel zwevers

www.dokter.nl/index.php/Ogen/95563-mouch...oftewel-zwevers.html

Re:vlek voor het oog 01 apr 2010 12:00 #10

• Bie
Ikzelf ben ook de trotse bezitter van witte zwemen en ook wat zwarte floatings. Dit is wat mijn oogarts zegt:
De witte zwemen zijn afkomstig van een te veel aan eiwitten. Ik probeer het uit. Ik ben vegetariër en eet de laatste tijd wel weer vlees, vis en kaas. Alsof die koude winter dat wel vraagt. 4 jaar geleden at ik ook een periode meer kaas en wat vlees weerom en kreeg dan ook van die witte vlekken die je vooral ziet als je naar witte oppervlakken kijkt of naar het licht buiten. Ze gingen "van zichzelf" weer weg. Allicht de tijd dat ik weer minder eiwitten at. Omwille van mijn ogen ga ik nu dus weer de vegetarische toer op.Let op: eiwitten zijn eiwitten, of ze nu van plantaardige of dierlijke oorsprong zijn. Er is geen verschil op dat gebied.
Laatst bewerkt: 01 apr 2010 12:06 door .

Re:vlek voor het oog 01 apr 2010 12:11 #11

Het aantal en de omvang van mouches volantes neem vanzelf af in de loop van de tijd door de natuurlijke absorptie door het oog zelf. Daarnaast passen de hersenen zich aan aan de aanwezigheid van de mouches volantes waardoor ze steeds minder opvallen. Het storende effect zal in de loop van de tijd (jaren) dus steeds verder afnemen.

Re:vlek voor het oog 14 feb 2011 22:04 #12

• kim
Mijn moeder had eerst ook zwarte vlekken voor haar oog/ogen, ze is naar de oogarts geweest en dit bleek een ontsteking te zijn aan de hoofdoogzenuw. de dokter heeft haar behandeld met cortisone en de ontsteking is nu zo goed als verdwenen, echter, de vlekken of 'flashing lights' gaan niet volledig weg. De reactie van de oogarts was namelijk/ ik kan u niet verder helpen mevrouw, u moet naar een neuroloog.
Hoe hebben jullie vastgesteld waar jullie aan leden? Want neuroloog klinkt eng en meer alsof er iets aan haar hersenen scheelt, ze zijn vanalle onderzoeken aan het doen maar een hersentumor is het al niet, zei de dokter. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn, als dit een glasvocht bloeding of netvliesloslating zou zijn, zou de oogarts dit dan niet merken? Als er iemand iets meer weet, graag welkom, ik ben nogal ongerust.

Bedankt!

Re:vlek voor het oog 15 feb 2011 14:17 #13

• Anoniem
Hoi Kim, ik heb jouw bericht gelezen. Wat is precies jouw probleem en wat is precies jouw vraag?

Re:vlek voor het oog 04 sep 2012 15:23 #14

• martha
Hallo,

ik heb ook flitsen (floatings) en heb een grote grijze vlek op het kijkveld van me oog? wat dat is weet ik niet, jullie wel?

Re:vlek voor het oog 04 sep 2012 16:17 #15

@Martha,
ben je al bij de oogarts geweest?
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op