Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

rode, branderige oogleden

rode, branderige oogleden 06 dec 2005 10:35 #1

• Anoniem
Ik heb met tussenperiodes van een aantal maanden last van geirriteerde oogleden en ooghoeken aan de buitenkant van mijn beide ogen. Het ziet rood en schraal en gaat samen met een branderig gevoel en ook jeuk. Kunt u mij vertellen hoe ik daar aan kom?

Re:rode, branderige oogleden 09 aug 2010 19:26 #2

• c
ik heb hetzelfde. Loop al een maand met dikke oogleden, rood, het jeukt is schraal en zo. Heb hormonenzalf van de dokter gekregen, mag het maar 3 dagen erop doen. verder "gewoon" een mix van vaseline en parrafine erop. Het lijkt niet weg te gaan.. Wat kan ik eraan doen???

Re:rode, branderige oogleden 10 aug 2010 23:01 #3

• Anoniem
Een veel voorkomende oorzaak van gezwollen oogleden aan beide kanten is een bacteriële infectie. Ben je toevallig lens drager of wrijf je vaak in jouw ogen? Of heb je misschien de laatste tijd vaak in de tuin gewerkt, in het zwembad gelegen of gevist en in je ogen gewreven?

Wat je zelf kunt doen is de ogen met een warme washand (schoon!) of met warme watjes gedrenkt in warm water deppen, om de rommel eruit te laten tranen.

De medische naam voor gezwollen oogleden is blefaritis.

Re:rode, branderige oogleden 10 aug 2010 23:02 #4

• Anoniem
Blefaritis is een ontsteking van de oogleden, met name de ooglidrand waar de wimpers zijn ingeplant. Dit kan acuut of chronisch zijn. Chronische blefaritis is een vrij veel voorkomende aandoening. De symptomen zijn jeuk, irritatie en soms een rood oog. Mensen met een vette huid, roos of droge ogen hebben eerder last van blefaritis dan anderen. De aandoening kan vroeg in de jeugd beginnen en gedurende het hele leven als een chronische aandoening aanwezig zijn. Blefaritis kan ook later ontstaan.

Klachten ten gevolge van blefaritis zijn divers. De ene patiënt voelt jeuk en irritatie, de andere krijgt rode oogleden met een gevoel van branderigheid en steken, weer anderen ontwikkelen een allergie voor de schilfertjes of de bacteriën. Soms leidt dit tot ontstekingen van andere weefsels van het oog, in het bijzonder het hoornvlies. Vooral bij ouderen kan deze ontsteking gepaard gaan met droge ogen

Blefaritis wordt vrijwel altijd veroorzaakt door Staphylococcus aureus. Bij ieder mens zitten bacteriën op de huid. Soms dringen zij in de huid op de plaats van de aanhechting van de oogharen. De irritatie die hierdoor ontstaat, gaat soms gepaard met een overactiviteit van de nabijgelegen talgklieren. Hierdoor vormen zich schilfertjes langs ooglidrand en oogharen.

Behandeling van blefaritis kan in chronische gevallen uiterst moeizaam zijn. Vele malen per dag reinigen van de ooglidranden met een wattenstokje met babyshampoo wordt gepropageerd.

Re:rode, branderige oogleden 03 dec 2010 21:40 #5

• Anoniem

Re:rode, branderige oogleden 11 apr 2011 22:47 #6

• Yolanda van els
Ik had ook ontzettend last van schrale oogleden, het leek wel of mijn huid gewoon open gesprongen was. Dat was niet zo maar de pijn leek er wel op. Van alles geprobeerd tot in in aanraking kwam met een geweldige natuurlijke zalf Dermel huidzalf. Het is een huidverzorgende zalf met enzymrijke honing. Er is zelfs wetenschappelijk (zeer positief) onderzoek naar gedaan. Ik heb er heel veel baat bij gehad en ga het iedereen aanraden, mensen met zalf, psoriasis, eczeem kunnen er baat bij hebben. Je moet het wel zelf betalen circa 26 euro maar zeker de moeite waard en mocht het (toch) niet helpen... dan kun je het altijd nog als een hele goede huidzalf gebruiken.
Laatst bewerkt: 11 apr 2011 22:51 door Anoniem.

Re:rode, branderige oogleden 20 apr 2012 13:31 #7

• miep
Heb al jaren last van allergie voor alles.
Mijn ogen zijn met name gevoelig - gezwollen, rood of "gewoon" maar soms met huidschilfers.
Het enige dat helpt:
's avonds ogen zoals gewend van make-up ontdoen. Daarna wassen met olijfoliezeep (reformhuis) - goed afspoelen en droogdeppen - daarna een heel dun laagje vaseline aanbrengen - even laten intrekken - slapen en de volgende morgen de gebruikelijke make-up. Succes!!!

Re:rode, branderige oogleden 02 mei 2012 09:49 #8

• christina
Mijn vel aan de buitenkant van het oog is schraal
en rood, wat kan ik hier aan doen?

Re:rode, branderige oogleden 02 mei 2012 14:50 #9

@Christina, heb je goedkope make-up gebruikt? Is het bij beide ogen?

Groetjes, Lara
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op