Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

netvlies loslating

netvlies loslating 23 feb 2005 21:56 #1

• kleintje23
Hallo mensen, :D

Ik wil graag ik contact komen met mensen die net als ik op jonge leeftijd loslatingen van netvliezen hebben gehad en daarvoor geopereerd en gelasert zijn !
Mijn operatie is nu 2 1/2 jaar geleden aan me rechteroog en nu afgelopen zaterdag had ik weer een gaatje in me linker oog en ben nu dus weer gelasert :( Ik ben dus op zoek naar lotgenoten want iedereen die ik ken heeft dit nog nooit meegemaakt en kent de angsten niet die ik weer heb als ik weer iets zie met me ogen wat er niet thuis hoort!

Groetjes kleintje :lol:

Re: netvlies loslating 24 feb 2005 17:26 #2

• Anoniem
Symptomen van een netvliesloslating zijn onder meer lichtflitsen die in de ogen worden waargenomen, het plotseling ontstaan van een zwarte vlek en een dun gordijn voor het oog.
Laatst bewerkt: 23 nov 2009 22:23 door .

Re: netvlies loslating 26 feb 2005 11:02 #3

• Anoniem
Ik heb dit ook gehad en ben er nog niet klaar mee jl weer gelaserd zat weer een scheur in het netvlies gelukkig was ik er op tijd bij en konden ze het nog laseren. ben 2 maal geopereeerd aan rechter oog netvlies loslating zelfs het glasvocht is bij mij verwijderd en vervangen door gas of zoiets kreeg een oog bloeding tijdens de operatie. Zie nu weinig met het oog heb ook al staar operatie gehad in dat zelfde oog heb nu nastaar gekregen en ze willen dat nu niet weghalen omdat de kans aanwezig is dat het netvlies weer loslaat ze laten het over aan mij. Ik wacht nog even met die beslissing het is wel zeer lastig want je ziet alles wazig.
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:41 door Anoniem1.

Re: netvlies loslating 26 feb 2005 16:23 #4

• Anoniem
Hoi dirk,

Jeetje dat is nogal wat! Bij mij hebben ze ook tijdens me operatie een gasbal in me oog gespoten om tegendruk te geven aan me silicone bandje. Mag ik vragen hoe oud je bent?

Groetjes kleintje
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:42 door Anoniem1.

Re: netvlies loslating 01 mrt 2005 16:57 #5

• Anoniem
Ja dat mag wordt nu 49 jaar.
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:53 door Anoniem1.

Re: netvlies loslating 01 mrt 2005 16:59 #6

• Anoniem
Ik heb ook een bandje dat is om het oog minder spanning te geven en dat gas geeft inderdaad druk om het netvlies de kans te geven dat het vast gaat zitten.
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:56 door Anoniem1.

Re: netvlies loslating 01 mrt 2005 21:33 #7

• Anoniem
Ik wordt er erg moe van en ben als de dood als ik weer wat zie of voel. vind t erg fijn dat je gereageert hebt. Klinkt misschien raar maar ik voel me beter nu ik weet dat er veel meer mensen zijn die dit hebben gehad
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:56 door Anoniem1.

Re: netvlies loslating 04 jan 2006 15:51 #8

• karima
Het netvlies of retina is het sterk doorbloed lichtgevoelige 'scherm' achter in het oog. Het netvlies ligt binnen en achter in het oog en bestaat uit ca. 126 miljoen zintuigcellen. Deze cellen vangen het licht dat in het oog binnenkomt op.
Laatst bewerkt: 23 nov 2009 22:24 door .

Netvlies Loslating 04 jan 2006 15:58 #9

• karima
Hoi ik ben karima en ik heb last van een zwart vlekje in me oog en lichtelijke kleine draadjes en nou heeft iedereen het over loslating van het glasvocht of zoiets ik ben 22 jaar en heel erg bang dat ik misschien blind word of zoiets ik moet morgen naar de huisarts en dan joor ik meer ik loop er al een tijdje mee maar ik durfde niet heb nu eindelijk die stap genomen maar ben wel heel blij dat er hier meer mensen zijn met deze klachten ik ben ook nog nooit geopereerd en ben er heel bang voor ik hoop dat je snel wat terug schrijft groetjes karima
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 12:00 door Anoniem1.

Netvlies loslating 04 jan 2006 17:43 #10

• Anoniem
Heb ik ook, waarschijnlijk Mouches Volantes (glasvochttroebeling) Het kan zijn dat het netvliesmembraan los laat. Dit gebeurt voornamelijk bij mensen op oudere leeftijd. Ik ben 21 en heb er ook last van, af en toe best irritant, maar 't is nu eenmaal niet anders. Als het membraan loslaat wordt het netvlies h??l soms meegetrokken. Morgen zal de oogarts je wel vertellen of dit het geval is, maar waarschijnlijk gaat het alleen om de onschuldige loslating van het netvliesmembraan.
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 12:01 door Anoniem1.

Re:netvlies loslating 24 sep 2009 00:07 #11

• yildiz
hoi

ik heb een nicht die zijn netvlies is ook los en zij is geholpen aan elkaar na 1 week weer los en nu hebben ze haar kisten verwijderd en het vocht maar is nog niet goed ik vraag u hulp en ervaring

Re:netvlies loslating 24 sep 2009 00:27 #12

• Jan
Dag Yildiz, hoe graag wij ook iets zouden willen doen, dat kan alleen de oogarts waarbij jouw nichtje onder behandeling is.

Re:netvlies loslating 26 sep 2009 10:14 #13

• japy
hallo

ik heb in 2004 een klap op mn oog gehad door een stuk vuurwerk ik ben daarna zwarte vlekjes en ruis gaan zien. is de kans groot dat mijn netvlies los laat op den duur.maak me namelijk best wel zorgen.

grtz japy

Re:netvlies loslating 07 okt 2009 18:51 #14

• japy
kan iemand mij hier antwoord op geven?

Re:netvlies loslating 07 okt 2009 22:46 #15

• Julesss
Japie, ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt. Een ablatio retinae (netvliesloslating) is een ernstige aandoening met mogelijk blindheid als gevolg.

Hoe kom je op het idee dat dit jou boven het hoofd hangt? Is dit jou door de oogarts medegedeeld, of heb je dit zelf 'verzonnen'?

Als er tijdens het ongeluk schade is ontstaan aan het netvlies, dan zou dat in de loop van de jaren ernstiger kunnen worden en dan bestaat in tehorie de mogelijkheid van een netvliesloslating bij jou.
Dit is wel afhankelijk van de status van je oog vlak na het ongeluk met het vuurwerk. is er toen een diagnose gesteld van jouw huidige klachten waarvan ik begrijp dat je er nu nog steeds last van hebt.

Los van je trauma zijn er andere mogelijke oorzaken van een netvliesloslating, die iedereen zouden kunnen overkomen en dus niet gerelateerd zijn aan wat jou overkomen is door het vuurwerk, bijvoorbeeld diabetes, ouderdom, of een ingreep aan het oog om een andere reden dan voor een ablatio, bijvoorbeeld bij cataract.

De meeste gevallen van netvliesloslating worden veroorzaakt door een langzaam voortschreidend proces op basis van lichte schade aan het netvlies. Als er door deze kleine openingetjes vocht tussen de aangrenzende lagen komt, kan het netvlies loskomen, en dat is dus de ablatio, met acute verschijnselen van zwarte vlekken zien. (Zie afbeelding: www.umcutrecht.nl/zorg/patienten/ziekteb...N/netvliesloslating/). Daarnaast kan bijziendheid een provocerende factor zijn die een ablatio kan triggeren.

Het is moeilijk om de vinger op een expliciete oorzaak te leggen, en meestal is het een combinatie van factoren die tesamen verantwoordelijk is voor een netvliesloslating.

Waarom bespreek je niet je angst met jouw huisarts, en vraag je niet naar een verwijzing naar de oogarts voor een onderzoek naar jouw netvlies om de huidige status te weten te komen, temeer je een verklaring zou kunnen wensen voor je zichtproblemen die zijn ontstaan na het vuurwerkincident?

Re:netvlies loslating 11 okt 2009 14:42 #16

• japy
Ik ben dus pas 19 jaar oud en omdat ik die zwarte vlekken en ruis zie maak ik me gewoon heel erg druk over de toekomst wat er met mijn ogen gaat gebeuren. heb trouwens ook erg drukend gevoel achter mn ogen,en moeite met lezen,zie trillingen,kan niet goed tegen fel licht,en zie vervorming. heb inmiddels wel een afspraak met de oogarts
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:50 door Anoniem1.

Re:netvlies loslating 12 okt 2009 03:10 #17

• Thijmen
Ik ben benieuwd of jouw klachten door de oogarts in verband worden gebracht met een ablatio. Maar het is goed dat je je zorgen deelt met de oogarts.

Wil je hier laten weten wat de oogarts bij jou met jouw symptomen heeft vastgesteld en jou als advies heeft meegegeven? Ik ben benieuwd of de oogarts je alleen maar geruststelt, of dat er toch iets aan de hand is, of dat je ook adviezen krijgt. En waarom dan. Zou je dat willen doen? Ook omdat anderen misschien iets aan jouw ervaring kunnen hebben.

Dank je.

Re:netvlies loslating 12 okt 2009 13:39 #18

• japy
Ik ben benieuwd of jouw klachten door de oogarts in verband worden gebracht met een ablatio. Maar het is goed dat je je zorgen deelt met de oogarts.
Wil je hier laten weten wat de oogarts bij jou met jouw symptomen heeft vastgesteld en jou als advies heeft meegegeven? Ik ben benieuwd of de oogarts je alleen maar geruststelt, of dat er toch iets aan de hand is, of dat je ook adviezen krijgt. En waarom dan. Zou je dat willen doen? Ook omdat anderen misschien iets aan jouw ervaring kunnen hebben.

oke dat is goed heb 27 november pas een afspraak kon niet eerder omdat het vol zit.maar laat het wel weten wat de oogarts doet of zegt.
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:43 door Anoniem1.

Re:netvlies loslating 26 jan 2010 22:28 #19

• Malou
He,

ik kwam je berichtje tegen.. na wat googlen.
Vandaag een laserbehandeling gehad.. scheurtje in het netvlies. Vond het erg vervelend.
Had een ingekapselde ontsteking en daarbij dan dat scheurtje, of dat is door die ontsteking onstaan dat weet ik eigenlijk niet.
Hoop nu dat het beter word. Je staat er normaal niet zo bij stil hoe belangrijk je ogen zijn.. Totdat je er iets aan krijgt. Hoop dat bij jou alles goed gaat!

Gr M

Re:netvlies loslating 19 feb 2010 13:02 #20

• monica
hoi,

mijn man heeft dit ook gehad, het is vorig jaar mei begonnen met zijn rechteroog bijna 90% los hij heeft toen gas erin gekregen en het herstel ging goed tot november vorig jaar toen bleek het weer los te laten (35%) hij zag toen een rood klein 'laser' puntje in het zichtveld,weer geopereerd deze keer olie erin gekregen en daarna na drie maand begin februari de olie er weer uit laten halen, ging het in eerste in stantie ook goed maar de oogdruk was veels te laag, na een paar dagen moesten we terug en toen kreeg me man net een dag ervoor weer zon rare vlek alleen deze keer zag het er uit als een licht ringetje, en onze vermoedens kwamen uit het begon weer los te laten, dus voor de vierde keer onder het mes, deze keer ook bijna weer 90% nu zit er olie in voor 6 maand.
Heb jij ook zon last gehad van een te hoge oogdruk gehad? mijn man kreeg telkens door de tobradex druppels na anderhalve week een veels te hoge oogdruk en dat is nog elke operatie geweest behalve toen die operatie waar de olie er werd uitgehaald toen was ie veels te laag.
Gelukkig is er met het andere oog niets mis mee nog.

Mijn man is 34.

Groetjes

Re:netvlies loslating 01 jun 2011 20:38 #21

Ik wil graag ik contact komen met mensen die net als ik op jonge leeftijd loslatingen van netvliezen hebben gehad en daarvoor geopereerd en gelasert zijn! Ik ben dus op zoek naar lotgenoten want iedereen die ik ken heeft dit nog nooit meegemaakt en kent de angsten niet die ik weer heb als ik weer iets zie met mijn ogen wat er niet thuis hoort!

Hey Kleintje, ik ben er ook zo 1. Ik heb in 2010 1 gaatje laten laseren. Nu vandaag mei 2011 in het linker oog een gaatje dus dit is ook weer gelasert. Zelf ben ik net 27 jaar (m). En ik heb hetzelfde, allemaal in mijn omgeving weten niet hoe het is om zo iets te hebben. Totdat je er mee te maken hebt. Door dit probleem zal ik veel dingen niet kunnen doen en heel voorzichtig moeten zijn. gr Marco
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 11:48 door Anoniem1.

Re:netvlies loslating 02 jun 2011 15:55 #22

• yves
ben vorige week woensdag 25 mei 2011 gelaserd in Leuven voor de behandeling van een scheurtje in retina. dinsdag ben ik terug aan het werk gegaan, maar heb nog steeds geen volledig zicht.
andere oog is lui oog (dus telt niet mee).
weet hier iemand hoe lang de recuperatieperiode is voor volledig zicht, want zowel mijn oogarts als de chirurg doen hier vrij wazig over. misschien hangt het af van persoon tot persoon. geduld hebben zeggen ze.
alvast bedankt.
Laatst bewerkt: 02 jun 2011 15:57 door Anoniem1.

Re:netvlies loslating 04 jun 2011 13:57 #23

ben vorige week woensdag 25 mei 2011 gelaserd in Leuven voor de behandeling van een scheurtje in retina. dinsdag ben ik terug aan het werk gegaan, maar heb nog steeds geen volledig zicht.
andere oog is lui oog (dus telt niet mee).
weet hier iemand hoe lang de recuperatieperiode is voor volledig zicht, want zowel mijn oogarts als de chirurg doen hier vrij wazig over. misschien hangt het af van persoon tot persoon. geduld hebben zeggen ze.
alvast bedankt.

Meldt je een week ziek dan kan het oog even uitrusten en herstellen. Vaak zeggen doktoren je kan weer gelijk weer werken.
Maar het blijft een operatief ingreep. Heeft tijd om teherstellen.
Zit je vaak achter een computer?

Re:netvlies loslating 04 jun 2011 18:02 #24

• Diederik
Vlak na de laser behandeling kun je wazig gaan zien. Gedurende maanden na de laserbehandeling kun dit aanhouden, afhankelijk van de grootte en de locatie van de scheur. Er bestaat zelfs een kans dat je een blinde vlek overhoudt na een laserbehandeling voor retina defecten. Daarnaast kun je meer glasvochttroebelingen krijgen door de behandeling met laser, maar in het algemeen is een reparatie van het netvlies over het algemeen zeer succesvol. Het herstel is met name afhankelijk van de problemen waar de behandeling voor nodig was, en derhalve kan jouw behandelend arts je het beste een persoonlijke prognose geven. Bovenstaande zijn algemene mogelijke vervelende gevolgen van de behandeling, maar of dit dus bij jou het geval is kan alleen jouw eigen oogarts beoordelen.

Re:netvlies loslating 10 okt 2011 19:01 #25

• Niels Scheffer
Ik heb voor 3 maanden geleden een netvliesloslating gehad en geopereerd in Nijmegen ze hebbben er olie ingedaan, afgelopen woensdag is de olie eruitgehaald. Donderdag moest ik voor controle was de oogdruk te laag 0 moest vrijdag weerkomen was het 7. Ik zag haast niets maar het oogvocht moet je zelf aanmaken en werd het zicht beter. Dat leek gisteren ook zo, maar vanmiddag kon ik steeds minder zien troebel en donkere vlekken alleen onder kan ik wat zien, (wazig). Gebeld morgen terugkomen. Heeft iemand hier ervaring mee ik ben 19 jaar en de netvliesloslating is gekomen door een knal voor mijn hoofd in het zwembad.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op