Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Druk op ogen

Druk op ogen 06 apr 2003 15:27 #1

• Anoniem
Ik heb sinds maanden een soort schele hoofdpijn door een enorme druk op mijn ogen.
Beeldscherm is zeer inspannend, snelle beelden op de tv zijn zeer belastend.
Naar buiten kijken vanuit de bus/trein is ook niet echt lekker en autorijden idem.
En soms heb ik het gevoel als je te snel opgestaan bent.
Al met al niet echt lekker dus. :cry:

Eerst werd er aan een voor/bij-holte ontsteking gedacht door de huisarts.
Na 3 kuren antibiotica en 2 neussprays nog steeds klachten.
Foto's gemaakt van de holtes, maar die waren "schoon".

Nu ben ik doorverwezen naar de oogarts (waar ik pas 3 juni terecht kan), maar toevallig heb ik 6 maanden geleden mijn ogen op laten meten door een opticien, omdat mijn vrouw een bril moest. En daar kwam uit dat mijn ogen goed zijn, dus veel vertrouwen in oogarts
heb ik ook niet. :?
Als daar niets uit komt verwijt de dokter het aan stress.
Ik zit inderdaad niet echt lekker in mijn vel maar ik geloof niet dat het daaraan ligt.

Wie heeft er mischien een tip of heeft de zelfde symtomen wel eens gehad? :?:

06 apr 2003 18:29 #2

• Anoniem
Druk op ogen komt inderdaad vaak door teveel indrukken. Te veel op je netvlies gehad...
Net zoals buikpijn zwaar op de maag kan liggen... Zorg wel dat lichamelijke oorzaken goed uitgesloten zijn door de oogarts. Dit heet trouwens psychosomatiek. Het vertalen van psychische klachten naar lichamelijke. Komt vaker voor dan je denkt...

Re: Druk op ogen 08 apr 2003 20:09 #3

• slimpie
Ik heb het ook en ik heb al 20 jaar last van hoofdpijn met dus druk op me ogen. Als je naar je ogen wilt laten kijken dan moet je ook niet naar een brillenzaak gaan die vertellen maar wat. Je moet nu toch naar de oogarts en die kan het exact vertellen. Bij mij kwam er ook niks uit maar ik heb wel een brilletje gekregen voor de pc en om te lezen en dat is wel een hele verbetering en een stuk rustiger voor me ogen. Maar je moet niet vergeten dat een hele hoop hoofdpijnen bestaan en om dat uit te zoeken ben je al snel een paar jaar verder. Ik ben al 20 jaar bezig om het uit te zoeken waar het vandaan komt maar ik zeg wel er komen langzaam aan een hoop klachten bij dus hou jezelf in de gaten. Het kan door spanning komen wat men al snel zegt natuurlijk maar als ik jou was zal ik het verder laten uit zoeken als de oogarts niks voor je kan doen. succes
Laatst bewerkt: 23 mei 2011 15:24 door Anoniem1.

Re: Druk op ogen 08 dec 2010 13:49 #4

• helena
als ik je verhaal zo lees zou het de mijne kunnen zijn,ik moet morgen naar het zkh voor zo,n zelfde druk op me ogen....het enige wat ik niet lees bij jouw is dat je niks aan je ogen ziet,de mijne zijn nl opgezwollen,niet extreem,maar toch opgezet.
laat t wel weten wat de dokter heb gezegd.

Re:Druk op ogen 09 dec 2010 19:38 #5

• Maya
Zijn de ogen opgezet in de zin dat de ogen naar voren komen zetten uit de oogkas? Dit medische verschijnsel van naar voren geplaatste oogbollen is exophthalmus(protusio bulbi, proptosis). Dat zou op Graves kunnen wijzen, een schildklierafwijking, of op een ruimte innemend proces waardoor de ruimte in de oogkassen te klein wordt voor de oogbollen.

Re:Druk op ogen 19 jan 2011 14:21 #6

• Helena
Maya;
Nee niet de bolling van mijn ogen maar daarboven(alsof je nacht ben wezen stappen zeg maar)

naar zkh geweest en die raade aan een brilletje voor de rust voor mijn ogen en een leesbrilletje voor achter de comp.

We zijn nu een maand verder en het helpt niets,mijn ogen doen zelfs pijn als ik ze open en dicht doe!

Ik voel gewoon mijn oogdruk werken(van licht naar donker bijvoorbeeld)

In het zkh werd gezegd,die dikke ogen zijn ouderdom!!
Ik ben 44,zelfs mijn moeder van 75 heb dit niet!

Weet eerlijk gezegt niet meer wat te doen,ja terug naar de huisarts maar weer...

Re:Druk op ogen 24 jan 2011 19:45 #7

• G. Z.
Ik ben 12 jaar, en ik heb erook al 2 weken achter elkaar last van. Het wil maar niet weg, als ik helemaal naar links en rechts kijk, doet het ook pijn, en ik heb heel snel droge ogen. Ook Druk op mijn ogen, alsof mijn ogen naar voren en dan weer naar achter worden gedrukt, het doet geen pijn, tijdens die druk, maar het is wel heel erg iritant..
Weet iemand hier een verklaring voor?
Groetjes.

Re:Druk op ogen 25 jan 2011 00:00 #8

• Nicole
Hier zijn verschillende verklaringen voor. Maar ben je al bij de huisarts geweest?

Re:Druk op ogen 25 jan 2011 16:18 #9

• Eline
Weten je ouders hiervan? Heb je dit met iemand besproken? Ik vind ook dat je hiermee naar de huisartsmoet gaan, samen met een van jouw ouders, zodat de huisarts je kan onderzoeken en kan vaststellen wat er aan de hand is.

Re:Druk op ogen 25 jan 2011 16:19 #10

• Anoniem

Re:Druk op ogen 12 mrt 2011 00:13 #11

• karin
ook ik heb druk op ogen, zelfs zoveel dat ik bijna flauwval. maar ik heb hiervoor wel 2 maandenlastgehad van bijholte ontstekingen.

Re:Druk op ogen 12 mrt 2011 00:53 #12

• Kracht
Juist bijholteontstekingen kunnen goed de oorzaak zijn van de druk die je op je ogen gevoeld hebt. De medische term hiervoor is orbitale druk als gevolg van een sinusitis.

Re:Druk op ogen 23 mei 2011 14:23 #13

• bobo
Hallo, ik heb wekenlang last gehad van mijn sinussen en dan ook wekenlang Rhinospray gebruikt, wellicht hooikoorts. Nu is dit sinds een week beter maar nu had ik gisteren een enorme druk op mijn hoofd en sinds vanmorgen een druk op mijn ogen, in die zin dat ik niet normaal kan functioneren en al de ganse dag in mijn zetel lig. Een mens zou erge dingen beginnen denken maar volgens mijn man kan het gewoon ook door die hooikoorts komen. Indien het morgen niet beter, ga ik naar de huisarts maar ik sta er niet voor te springen omdat die altijd snel komt aandraven met antibiotica en dit heeft in dit geval geen enkel zin denk ik. Dus wat zou dit kunnen zijn?
Laatst bewerkt: 23 mei 2011 15:27 door Anoniem.

Re:Druk op ogen 23 mei 2011 15:39 #14

Je hebt voor een deel gelijk. Dit soort voorhoofdsholteontstekingen dient vanzelf te genezen. Antibioticum heeft geen zin of nut, en veroorzaakt alleen maar bijwerkingen. Waar je geen geklijk in hebt dat dit niet kan overgaan en dat er geen behandeling voor bestaat. Het gaat namelijk wel vanzelf over en de behandeling die hiervoor het beste is, is stomen en geduld. De neusspray mag je maar een week gebruiken anders worden de klachten juist erger. Gebruik pijnstillers als je erg veel last van hebt. Maar nogmaals, spoelen met zoutoplossing (gewoon keukenzout) en geduld dat zijn de beste behandelingen. Antibiotica worden alleen voorgeschreven als je ernstig ziek bent of als de koorts terugkomt, als de klachten niet afgenomen zijn binnen twee weken of als je ernstige ziekten hebt. Eventueel kan de huisarts een sterke neusspray voorschrijven op basis van coricosteroïden zoals budesonide en fluticason. Eventueel kan de huisarts je doorverwijzen naar de KNO-arts maar dat gebeurt eigenlijk alleen als er ernstige symptomen zijn zoals wanneer de oogleden aan één kant rood worden en zwellen, er neurologische uitvalverschijnselen zijn (verlamming) of als je last hebt van bewustzijnsverlies. Kortom, een hele normale sinusitis die flink lang duurt en heftig is, en die, maar misschien wist je dat al, sterk negatief reageert op stress en spanning. Dus rustig aan doen en geduld hebben lijkt het dvies. Tenzij de huisarts die jou kent en die je kan onderzoeken iets anders vindt natuurlijk.

Re:Druk op ogen 23 mei 2011 15:40 #15

Lees de patiënteninformatie van het Nederlands Huisartsen Genootschap over Neus- en bijholteontsteking bij volwassenen
nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...ngbijvolwassenen.htm

Re:Druk op ogen 15 mei 2013 16:58 #16

• leen moors
Hallo allemaal,
het is voor mij de eerste keer dat ik zelf een berichtje plaats op een forum als dit.
Ik loop zelf al meer dan 3 jaar rond met hevige hoofdpijn, ik ben momenteel 18 jaar oud.
Op het begin was het nog niet zo erg, af en toe eens hoofdpijn, maar dat werd snel erger en erger! Ik heb al vanalles geprobeerd, ben naar mijn huisdokter geweest, een kinesist, naar een neuroloog, een neus-keel-oorarts omdat ik dacht dat het aan mijn sinussen kon liggen. Daarom heb ik ook een scan laten maken en al meerdere keren mijn bloed laten trekken maar niemand vind iets. Ze zeggen allemaal dat het door de stress komt, dat zeggen ze altijd als ze het niet weten.

Ik heb heel hevige hoofdpijn. Gewone hoofdpijn,een bonzend gevoel, meer in het voorste deel van je hoofd. Dit is een hoofdpijn waarmee ik 's morgens meestal op sta en waar ik ook mee ga slapen. Ik heb er bijna elke dag last van. Maar buiten deze hoofdpijn heb ik ook een soort van druk op en achter mijn ogen.

Ik zit dan ook vaak op mijn ogen te duwen omdat dit wel een goed gevoel geeft. Ik weet dat dit akelig klinkt maar ik heb soms het gevoel dat ik mijn ogen uit mijn hoofd wil trekken.

Als ik bijvoorbeeld een trap op moet gaan, dan krijg ik als ik boven aan de trap ben een hevige pijn. Je hart gaat sneller slaan als je een trap op gaat en dan voel ik ook hoofdpijn op het "ritme" van mijn hartslag.

Is er misschien iemand die hetzelfde heeft als mij?

Groetjes Leen

Re:Druk op ogen 15 mei 2013 17:30 #17

Oogdruk gecontroleerd?

Re:Druk op ogen 09 jun 2013 17:50 #18

• Nancy
Sinds oktober 2012 heb ik druk in/achter mijn ogen. Ik ben naar de huisarts geweest en die dacht aan een bijholteontsteking. Daarvoor heb ik antibiotica meegekregen, dat werkte niet. Daarna neusspray gehad, niets op te zien. Scan gehad, niets te zien. Naar de oogarts geweest, niets te zien. Doorverwezen naar neuroloog omdat hij dacht dat het dan spanningshoofdpijn was, via hem naar fysio geweest. Die zei dat het daar totaal niets mee te maken had omdat er niets met mijn nek en hoofd mis was. Het zit in de ogen. Toen naar speciaal oogziekenhuis geweest, niets te zien. Toen een mri laten maken en daar waren 'witte vlekjes' op te zien. Toen een lumbaalpunctie gehad (hersenvocht afnemen) en een testje met reactie van de ogen. Beide niets opgeleverd. Toen doorverwezen naar het AMC en daar eergisteren geweest. De witte vlekjes op de scan waren normaal (fijn als een ziekenhuis goed opgeleide mensen heeft he?), was gewoon hersenvocht om bepaalde aderen heen en ook heel klein. Er is niks neurologisch mis met me deelde hij mee, dus ik zit op de verkeerde afdeling. Mijn bloed wordt nu getest op schildklier afwijking, energie (omdat ik sinds ik dit heb heel futloos ben) en bepaalde vitamine tekort. Daarnaast heeft hij contact opgenomen met de oogarts in hun ziekenhuis of dat nog nut heeft. Maar als er bij deze dingen niets uitkomt, houdt het dus weer op! Al veel gehad dus deze afgelopen 9 maanden en geen oplossing. De pijn is steeds erger geworden en het wordt moeilijk blijven werken zo. En ik ben niet van plan op mijn 22ste al minder te gaan werken! Als iemand iets weet, ik hoor het graag.

Re:Druk op ogen 10 jun 2013 00:11 #19

'witte vlekjes' op te zien

De witte vlekjes op de scan waren normaal (fijn als een ziekenhuis goed opgeleide mensen heeft he?), was gewoon hersenvocht om bepaalde aderen heen en ook heel klein.

(omdat ik sinds ik dit heb heel futloos ben) en bepaalde vitamine tekort.

Re:Druk op ogen 10 jun 2013 00:59 #20

• Tandor
Schildklierproblemen maar ook stress kunnen de klachten veroorzaken.
De schildklier gaat onderzocht worden dus dat is dan even afwachten.

Of stress de oorzaak kan zijn kun je natuurlijk bij jezelf nagaan.

Re:Druk op ogen 13 jun 2013 12:38 #21

• Nancy
Het verbaasd mij dat er de afgelopen 9 maanden nooit gesproken is over een schildklierafwijking bij mij, maar dat ze in het AMC daar opeens op gingen testen. Ik kom net van de oogarts vandaan en hij kan gewoon echt geen afwijkingen vinden. Ook de schildklierafwijking denkt hij niet dat het is omdat ik geen opgezwollen schildklier heb of mijn ogen staan niet meer naar voren dan normaal, maar hij zegt toch het bloedonderzoek af te wachten omdat het niet per se zichtbaar hoeft te zijn.
Ik heb geen stress. Misschien wel eens even, maar zeker niet 9 maanden lang!

Niemand die weet wat het kan zijn.

Re:Druk op ogen 13 jun 2013 20:45 #22

• Tandor
Daarom is dat dus de Oogarts! Je schildklier hoeft niet perse gezwollen te zijn. En uitpuilende ogen ook niet. Als je die symptomen zou hebben was het allemaal wel heel snel duidelijk geweest.
Even het bloedonderzoek afwachten.

Re:Druk op ogen 17 jun 2013 11:03 #23

• Nancy
Ik ben 'gezond'. Uit bloedonderzoek is niets gekomen, dus nu moet ik afwachten tot het vanzelf weggaat. Of zoals de art zo leuk zei: 'Kijken wat de ontwikkelingen zijn en als er symptomen bijkomen, terugkomen'. Niemand die dus weet wat dit is, heel fijn die wetenschap van vandaag de dag! 9 maanden voor niets van hot naar her geweest.

Re:Druk op ogen 21 jun 2013 20:18 #24

• Gea
Zit met hetzelfde probleem.
Ben bij de oogarts geweest ,zicht in rechter oog is 15 a 20% slechte geworden binnen een jaar tijd,maar was geen reden om me ook wat voor zorgen te maken aldus de oogarts! Ben net een paar dagen van de antibiotica af,dus het kan niet aan de sinussen liggen. Heb in het verleden wel een veel te snel werkende schildklier gehad. Maar uit bloedcontrole blijk het nu niet zo te zijn. Ben wel steeds erg moe en niet omdat ik hard heb gewerkt. Sta s,morgens al moe op.Wat ik nu nog kan bedenken is het gebit nog eens extra laten controleren.

Re:Druk op ogen 03 jul 2013 10:26 #25

• Nancy
Hi Gea, wat voor verband zie je met je gebit dan?
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op