Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Veel plassen

Veel plassen 19 jun 2009 14:21 #1

Beste,

Ik moet echt altijd veel plassen hier heb ik nu al een jaar of 3-4 last van voorheen nooit!

Als ik heb geplast moet ik na een uur weer en niet een klein beetje maar echt gewoon veel elke keer. Ik heb me plas bij de dokter gehad en die zei dat er niks vreemds te zien was geen blaas ontsteking of SOA. Alles was in orde.

Wat kan ik hier aan doen? ik heb zelfs bij een therapeut gelopen over ontspanning etc maar dit hielp ook niet.

Ik drink niet super veel, ik drink meestal water of melk maar dit heb ik mijn hele leven al gedaan. Mijn plas is ook meestal in de middag niet geel meer maar doorzichtig en dit blijft dan voor de rest zo. Ik ben er echt helemaal doorheen want als ik uit eten ga of naar een discotheek blijf ik naar de wc gaan dit is zeer vervelend. Ik ben een 23 jarige man.

Re:Veel plassen 20 jun 2009 18:27 #2

• R.R.
Misschien helpt het als je je blaas traint, proberen langer op te houden. Hoe meer je blaas gewend is aan een hoeveelheid urine, hoe langer je het kan ophouden..

Re:Veel plassen 20 jun 2009 19:14 #3

• Ashly
Veel plassen is vaak een psychisch probleem dat samenhangt met spanning en nervositeit.
Ik neem aan dat de huisarts diabetes gecontroleerd heeft?! Trouwens, je klacht wordt medisch polyurie genoemd.

Re:Veel plassen 20 jun 2009 19:26 #4

• Jelle
Oorzaken polyurie:

1. Toename van de vochtinname, vooral water
2. medicijnen met een diuretisch effect
3. Levensmiddelen met een diuretisch effect (cafeïne bevattend, zoals chocolade, koffie, thee en frisdranken; hete pittige levensmiddelen; sappen hoog in zuur; alcoholhoudende dranken, enz.)
4. Diabetes mellitus
5. Diabetes insipidus
6. Psychogene polydipsie (veel dorst)
7. Hoge dosis vitamine B2
8. Hoge dosis vitamine C
9. Koude
10. Hoogte
11. Interstitiële cystitis
12. Interstitiële nefritis
13. Lupus erythematosus of andere bindweefsel ziekte gerelateerde cystiti.
14. Het syndroom van Sjögren
15. Houdingsafhankelijke orthostatische tachycardie syndroom.
16. Renale tubulaire acidose
17. Fanconi syndroom
18. Hypercalcemie
19. Hyperthyreoïdie
20. Reactieve artritis / Reiter's syndroom
21. Glomerulonefritis
22. Plaveiselcelcarcinoom van de long
23. Hypoaldosteronisme
24. Hypokalemia
25. Hartfalen
26. Het syndroom van Cushing
27. De ziekte van Addison
28. Darmobstructie
29. Hypercalcemia
30 Hyperparathyroidie
31. Acromegalie
32. Polycythemia
33. Verstopping van de urinewegen
34. Bijwerking van lithium
35. Leverfalen / cirrhose
36. Neurologische schade
37. Urineweginfectie
38. Supraventriculaire tachycardie
39. Migraine
40. Gebruik van een corticosteroïden (prednison)

enzovoort...

Bijna al deze aandoeningen vertonen meer symptomen dan alleen het plassen, dus door afwezigheid van andere klachten dan het plassen alleen, kan de huisarts deze oorzaken eenvoudig uitsluiten.

Daarbij komt dat een neurotische psychogene veelplasserij een veelvoorkomende oorzaak is van mensen die klaarblijkelijk veel met het plassen bezig zijn.

Om een duidelijke diagnose te kunnen stellen zou het voor de huisarts prettig zijn eens in een boekje bij te houden hoeveel een hoe vaak je gedurende 1 week plast...

Re:Veel plassen, stress incontinentie 20 jun 2009 19:44 #5

• Ilse
Dit heet waarschijnlijk stress incontinentie en komt veel voor bij een gemakkelijk prikkelbare blaas.

Lees de folder van het Nederlands Huisartsen Genootschap over stress incontinentie:

nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...entenbrief/PBU1c.htm

Re:Veel plassen 16 dec 2009 01:20 #6

• Shifty
Beste,

Ik heb het volgende probleem:
Ik moet heel veel plassen maar niet altijd, alleen in situaties dat het niet kan of raar is dat je zo vaak ga.
Bijv. vergaderingen, gesprekken met klanten maar ook in de auto/vliegtuig of als je met iemand wat zit te drinken in een cafetje. Ook is het niet echt plassen maar meer het gevoel dat je moet ook al komt er helemaal niets uit.

Dit is erg lastig en belemmert je ook in je doen. Uitjes waarbij je lang moet rijden probeer ik ook altijd te mijden. Net als bijeenkomsten die lang duren. (lang is soms al 10 min)

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik heb overigens niet last van een branderig gevoel ofzo bij het plassen.

Graag hoor ik of iemand hier ervaring mee heeft of weet wat je eraan kan doen.

Gr.
Laatst bewerkt: 16 dec 2009 01:21 door .

Re:Veel plassen 16 dec 2009 01:20 #7

• catherine
Dit lijkt mij niet zozeer een plasprobleem maar eerder iets psychisch. Het treedt op bij spanning en nervositeit zoals je beschrijft.

Re:Veel plassen 15 aug 2010 23:14 #8

• Anoniem
Lees ook:

Te vaak plassen
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...te-vaak-plassen.html

Vaak plassen en geen blaasontsteking
www.dokter.nl/index.php/Kinderen/164483-...blaasontsteking.html

Vaak plassen, plotselinge drang, zwakke straal
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...wakke-straalenz.html

Plassen, hoe vaak?
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...lassen-hoe-vaak.html

Vermoeid, veel plassen, hoofdpijn?
www.dokter.nl/index.php/Vermoeidheid/204...assen-hoofdpijn.html

Extreem veel plassen
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...em-veel-plassen.html

Veel plassen vooral snachts en dorst
www.dokter.nl/index.php/Diabetes/173255-...nachts-en-dorst.html

Ontzettend vaak plassen
www.dokter.nl/index.php/Kinderen/163669-...nd-vaak-plassen.html

Migraine en vaak plassen?
www.dokter.nl/index.php/Hersenen-zenuwen...en-vaak-plassen.html

Vaak plassen, misselijk, honger
www.dokter.nl/index.php/Overige-onderwer...isselijk-Honger.html

Vaak plassen, afscheiding
www.dokter.nl/index.php/Menstruatie/2239...sen/afscheiding.html

Vaak plassen, sinds 5 dagen
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...04-vaak-plassen.html

Veel plassen, buikklachten, duizelig
www.dokter.nl/index.php/Vermoeidheid/174...ig-buikklachten.html

Te vaak plassen, om de 5 min paar druppels
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...n-paar-druppels.html

Veel plassen, niet uitgeplast
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...95-veel-plassen.html

Veel plassen, 3x per uur
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...77-veel-plassen.html

Vaak aandrang plassen
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...andrang-plassen.html

Vaak naar WC, donkere urine
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...vaak-naar-de-wc.html

Vaak kleine beetjes plassen
www.dokter.nl/index.php/Menstruatie/2259...beetjes-plassen.html

Dikwijls plassen, 63 jaar
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...ikwijls-plassen.html

Overactieve blaas
www.dokter.nl/index.php/Nieren-blaas-uri...eractieve-blaas.html

Re:Veel plassen 05 jan 2011 21:38 #9

• Dirk
Het zou kunnen dat je hypofyse niet meer zo goed werkt. Dit kan gekomen zijn door iets wat je hypofyse "getriggerd" heeft.
Je zou eens MINRIN moeten proberen, of alhans vragen of je dit mag proberen (desmopressine acetaat). Wellicht helpt het.
Ik (hypofyse patient) dronk vroeger ook heel veel. Zelf had ik dat niet zo door en vond het normaal. Maar altijd op zoek naar het toilet. Met Minrin drink ik nog wel veel, maar het toiletbezoek is onder controle te houden.

Re:Veel plassen 05 jan 2011 23:22 #10

• Anoniem
Diabetes insipidus (DI) is een aandoening die gekenmerkt wordt door polyurie (veel plassen) en polydipsie (veel drinken, 5 - 15 liter per dag). Het eerste deel van de benaming, diabetes, kan misleidend zijn, deze aandoening heeft niets met suikerziekte of diabetes mellitus te maken. De uitgescheiden urine is daarbij - in tegenstelling tot diabetes mellitus - niet zoet en (wel) sterk verdund. Diabetes insipidus wordt veroorzaakt door het ontbreken van antidiuretisch hormoon (Vassopressine, ADH) (craniale diabetes insipidus) of ongevoeligheid van de nieren voor dat hormoon (nefrogene diabetes insipidus). DI komt veel voor bij patiënten met histiocytose, zelfs na jaren therapie. Bloedonderzoek zal afwijkende bloedspiegels van veel elektrolyten te zien geven. De dorstproef geeft snel uitsluitsel ten aanzien van de diagnose diabetes insipidus.

Behandeling van diabetes insipidus is afhankelijk van de achterliggende oorzaak. Met gemodificeerde vormen van vasopressine kunnen de nieren aangespoord worden om meer water vast te houden, maar de kans bestaat dat er teveel vocht wordt vastgehouden. Soms kan de eigen productie van ADH worden gestimuleerd met carbamazepine of thiazide. Ernstige diabetes insipidus kan hiermee doorgaans niet volledig gecompenseerd worden.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op