Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

bultje op lip, geen koortslip!

bultje op lip, geen koortslip! 05 okt 2005 14:43 #1

• alexis
Dag, ik heb al ruim 4 weken een bultje op mijn bovenlip. Hij gaat niet weg, zo nu en dan lijkt hij kleiner te worden, maar dan ineens is hij er weer. Hij is niet rood, maar lijkt wel wit van binnen, een beetje doorschijnend. Het valt nauwlijks op, maar ik maak me wel een beetje zorgen.... wat is dit?

06 apr 2006 15:44 #2

• Andre
Ik heb daar ook last van al gedurende een maand of 3. Er komt ook vocht onder te zitten. Knijp het weleens kapot zodat dat weg kan. En dan is het weg voor een paar dagen en komt dan weer terug. Het lijkt op een bloedblaar maar dat is het niet. En er is altijd een klein wit puntje te zien.

13 jun 2006 22:02 #3

• Mia
Ja, hier heb ik ook last van.
Nu zo'n 6 jaar (ik ben 18).
Naar mijn idee zit er kraakbeenweefsel in.
Ik bijt het eens in de 3 maanden stuk, dan bloed het heel hevig maar na 3 dagen is het weg en komt het langzaam terug.
Ik zou er eens voor naar de dokter, maar ben nooit geweest.
Als iemand wat weet, graag!

bultje op lip geen koortslip 21 jul 2006 14:52 #4

• Hellen
Mijn dochtertje van 4 heeft nu 2,5 maand een witte bult aan de binnenkant van haar onderlip. Het is een doorschijnende bult die soms groter is en zacht aanvoelt. Afgelopen maandag bij de KNO arts geweest en nu blijkt het een cyste te zijn. Deze cystes gaan nooit vanzelf weg. As dinsdag zullen ze het onder narcose wegsnijden, 2 hechtingen erin en klaar. Wellicht een idee om ook even naar de KNO arts te gaan.

witte bult op binnekant onderlip 23 jul 2006 18:03 #5

• Anoniem
onze zoon 12 jaar heeft het zelfde volgens de beugeltandarts is het een ranula

onze tandarts heeft hem nu dus doorverwezen naar de kaakchirurg het is dus niet gevaarlijk deze aandoening maar zal niet uit zich zelf verdwijnen

dinsdag word hij geholpen word het dus weggehaald
gr jenny

Bultjes op lilp 21 aug 2006 21:20 #6

• butterfly
Ik heb dat ook, 2 bultjes op mijn onderlip. Ik ga binnenkort naar de dokter, dus zal wat neerzetten hier.

Ik heb van iemand anders gehoord dat haar bultjes werden weggehaald door elektrische schokjes, nou weet ik ?cht niet meer wat ik kan verwachten. Nu ik dit allemaal heb gelezen.

10 sep 2006 19:27 #7

• She.
Ik heb ook al een tijdje last van een soort blaasje op mijn lip. Ik heb er verder geen last van, het doet geen pijn en het jeukt ook niet. Soms bijt ik het stuk, maar het komt ook altijd weer terug.
Ik heb geen idee wat het kan zijn! Is er echt niemand hier die het weet?

19 apr 2007 20:41 #8

• Anoniem
Ik

26 mei 2007 19:35 #9

• Anoniem
Wat is het dan?

blaasje op lip 05 jun 2007 20:39 #10

• chillo
Heb ik ook last van. Maar ik kan bij niemand lezen wat het nu is..
Iemand hier nu al een antwoord op??

07 jun 2007 23:43 #11

• Anoniem
Jawel, er een prima antwoord gegeven.
Ranula: een speekselkliercyste.

bultje 16 okt 2007 18:49 #12

• Mariëlle
ilk heb net ook een bultje ontdekt op mijn onderlip. Je ziet het op het eerste gezicht niet mar het is redelijk hard en als ik er op druk doet het pijn, weet iemand misschien ook wat dit voor bultje is?
Ik ben 15 en heb het dus erg druk met school en bijna geen tijd om naar de huisarts te gaan.

cyste lip 27 nov 2007 20:23 #13

• pluk
hallo,

ook ik had last van een bult[je] op mijn lip. Huisarts zei dat t vanzelf wel overging, maar t werd groter en er kwam spul uit en t kreeg ook een glazige kleur.
2 weken geleden is het er uitgehaald door de dermatoloog [met enige spoed].
het bleek klierweefsel te zijn waarbinnen een bloeding had plaatsgevonden en een ontsteking.
Dus.. mocht je last hebben - ga aub naar dermatoloog en laat het weghalen!

speekselkliercyste 11 feb 2008 20:28 #14

• astrid
mijn zoontje van 6 wordt overmorgen geholpen aan zo'n speekselkliercyste (ik wist niet eens dat 't bestond). Een glazig bultje aan de binnenkant van de onderlip wat er nu zo'n 3 maanden zit.
In het begin was het een klein bobbeltje wat met de tijd steeds groter is geworden. Nu is het zo groot als een knikker. Ook onder zijn tong zit een langwerpig roodachtig bultje waar ook naar gekeken wordt.
We hebben geen idee wat ons te wachten staat. Wie kan ons hier meer over vertellen.

speekselkliercyste 11 mrt 2008 11:50 #15

• Jolanda
Hoe kom je d'r eigenlijk aan ?
Ik heb er waarschijnlijk ook 1 en ga morgenochtend naar de huisarts.

gegroet

11 apr 2008 15:03 #16

• S
Raar... want ik hep ze ook gehad, erg irritant, maar ze verdwenen wel al binnen een week. Nog nooit 2 tegelijk, wat ik nu toevallig wel heb. Ik krijg ze gewoon om de paar maanden en ze gaan altijd binnen een week weer weg. Verschijnen ook steeds op een andere plaats.

Ik zou dus zeggen, heb je er veel langer dan een week last van, ga naar een huisarts.

Cyste 14 apr 2008 20:53 #17

• Gee
Hoi,
ik ben vandaag naar de dokter geweest met een bultje op mijn onderlip.
Een paar weken geleden(+/- een maand ofzo) voelde ik ineens een
bult. Het deed redelijk pijn. mn moeder zei dat ik wel ff naar de dokter kon
gaan. Dat was er niet echt van gekomen. ik had er geen last meer van.
tot vorige week.
'smorgens kreeg ik weer een beetje last en toen ik op school was zei
een vriendin van me: Woow wat heb jij met je lip. ik keek in de spiegel
en het zag er neit uit!
Dus ben ik vandaag maar even naar de dokter gegaan.
Die zei dat het een spekselklier cyste is en dat dat niet vanzelf weg kan gaan.
het moest er dus uitgesneden worden!
Ik schrok wel toen ik het hoorde:S.. ik ben niet zo van de mesjes en spuiten!
Woensdag hoor ik meer... maar dit is dus mijn verhaal van de
speekselkliercyste!
Het komt waarschijnlijk door dat je 1keer heel hard of net verkeerd op je
lip hebt gebeten. daardoor is het kliertje kapot geraakt en het speeksel
opgehoopt. zo word het een gezwelletje!

Re:bultje op lip, geen koortslip! 16 jul 2008 17:11 #18

• Bo
Beste mensen,

Ik heb hier sinds een kleine maand ook last van.
Ben bij de dokter geweest, en die zei dat het wel weg zou gaan, maar dat kan 2 tot zelfs 3 maanden duren.
Maar nu lees ik op verschillenden forums dat dit niet eens het geval hoeft te zijn. Dat dit nog veeeel langer kan duren.

Nu zit ik er dus sterk over te denken om naar het ziekenhuis te gaan, om het weg te laten halen.
Nu is er alleen 1 ding waar ik erg mee zit.
Hoe word het na een operatie?!
Ziet het er weer helemaal normaal uit? of zie je het toch wel?
Want dat is wel iets waar ik bang voor ben.

Dus mijn vraag is eigenlijk;
Zijn er hier al mensen die het hebben laten opereren en die mij misschien hier het antwoord op kunnen geven?

Alvast bedankt voor de reacties!

Bo

Re:bultje op lip, geen koortslip! 18 aug 2008 22:06 #19

• Iris
Vanavond ben ik met mijn zoon van 10 jaar naar de huisartsenpost gegaan.
Mij zoon had veel last van een bult in zijn onderlip. Het is een glazige knikker. Bij de dokter aangekomen, vertelde ze gelijk dat het om een cyste gaat.

Het gaat niet vanzelf weg en we moeten een afspraak maken bij de chirurg om het te laten weghalen.

Mijn zoon is heel erg bang. Hij heeft geen idee wat hem te wachten staat. Ik hoop maar dat hij snel geholpen wordt, des de korter kan hij zich druk maken.

De cyste kan stuk gaan en dan komt er een hoop slijm uit, maar het zakje blijft aanwezig en vult zich vanzelf weer.

Het is dus noodzakelijk om langs de arts te gaan!

Re:bultje op lip, geen koortslip! 10 sep 2008 16:31 #20

• tina
ik heb ook op mijn bovenlip een bultje het is wit en beetje doorzichtig.

vanmorgen ben ik naar dokter geweest hij zei dat het een skin nogwat was. maar weet niet meer hoe het heet:S het gaat niet uitzichzelf weg maar dokter kan hem aanstippen met spul (het doet niet zeer) hij zei dat het nu wel weg zou gaan ik wacht af.

Re:bultje op lip, geen koortslip! 18 sep 2008 08:14 #21

• Gast
Het is inderdaad een klier die kapot is. Het zakje loopt af en toe leeg maar vult zich in de komende dagen erna weer. Soms lossen deze dingen zich vanzelf weer op, maar vaak ook niet. Ik heb morgen een afspraak bij de kaakchirurg, waar het wordt weggesneden. Normaal maakt me dat niets uit, maar het schijnt nogal bloederig te zijn..

Re:bultje op lip, geen koortslip! 30 okt 2008 16:07 #22

• Leeuw
Ik ga morgen naar de dokter. Heb nu al enkele malen de bult ingeprikt met een steriele naald. Wat daar dan uit komt zal ik niet beschrijven...
Maar lijkt steeds sneller terug te komen, hoop dat hij er wat aan kan doen.

Re:bultje op lip, geen koortslip! 19 jan 2009 15:19 #23

• bultbekkie
Ik heb ook een bult in mijn mond, sterker nog, voor de derde keer. Noemen ze ook cyste of mucocele , en komt doordat de speekselklieren verstopt raken (bijvoorbeeld doordat je er eens op hebt gebeten.
1 x 14 jaar geleden weggehaald, geen probleem, de andere nu pas 3 oktober, heel gedoe en gewroet in mijn lip onderplaatselijke verdoving door de kno arts, en toen zat er nog een rest, 13 januari zelfde verhaal met zelfde resultaat (nog een bult)
Ellende, en ik wilde dat er wat anders voor was dan dit. Voorspelling nu is nog een operatie maar dan onder narcose..

Re:bultje op lip, geen koortslip! 19 jan 2009 18:16 #24

• Jason
Ik denk toch dat dit voor jou de enige oplossing is. Ze moeten de oorzaak, die onderhuids zit, weghalen.

bultje op lip, mucocele 19 jan 2009 18:21 #25

• Don
In principe gaan ze binnen ongeveer twee maanden vanzelf over. Wat je er zelf aan kunt doen is de plekken toch proberen met rust te laten zodat het lichaam het zelf kan herstellen, en als je er steeds aan blijft zitten worden ze groter en steviger. Uiteindelijk is een kleine chirurgische ingreep echt het enige dat mogelijk is. Het beste dat je zelf kunt doen om ze in het vervolg te voorkomen is niet op je lippen te bijten of aan te friemelen. Gewoon er vanaf blijven dus.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op