Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Doe hier de slaaptest!

Heeft u wel eens slaapproblemen of last van snurken, vermoeidheid of concentratieproblemen?
Doe dan onderstaande medisch erkende slaaptest van Dokter.nl, om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen. De uitslag van de vragenlijst geeft aan of er bij u wel of geen verhoogd risico is op een slaapstoornis.

Geef aan wat op u van toepassing is:

1. U snurkt
Maak a.u.b. een keuze

2. Bent regelmatig vermoeid
Maak a.u.b. een keuze

3. Last van apneus  (door partner vastgestelde ademstops tijdens slaap)
Maak a.u.b. een keuze

4. Hoge bloeddruk
Maak a.u.b. een keuze

5. U heeft duidelijk last van overgewicht (BMI= bodymassindex > 35)
Maak a.u.b. een keuze

6. Ouder dan 50 jaar
Maak a.u.b. een keuze

7. Halsomvang is meer dan 40 cm
Maak a.u.b. een keuze

8. U bent een man
Maak a.u.b. een keuze

Uitslag vragenlijst

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en ontvang binnen enkele ogenblikken per mail de uitslag op uw ingevulde vragenlijst.

Achternaam
Vul a.u.b. uw achternaam in

Uw e-mailadres
Geef a.u.b. een e-mailadres op

Vink a.u.b. de algemene voorwaarden aan

Ja, ik wil bij een substantieel risico op een slaapstoornis, kosteloos gebeld worden door een KNO arts voor een korte diagnose en advies:

Uw telefoonnummer (optioneel)
Ongeldige invoer

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

bultje op tong !!!

bultje op tong !!! 29 aug 2006 16:18 #1

• Anoniem
Ik heb al een aantal weken een hardnekkig bultje achter op mijn tong, het doet geen pijn, maar het is een irritant gevoel, want je voelt dat hij er zit. Het lijkt net een smaakpapil, maar dan groter en wat harder. Een soort klein wratje om te zien. Is dit schimmel of wat is het ? Ik hoop dat iemand me een duidelijk antwoord kan geven.

heb ik ook 15 dec 2006 02:31 #2

• emiel
Ik heb sinds enkele weken ook zo'n wit bultje op mijn tong doet ook geen pijn maar ik vindt hem daar wel irritant zitten. Weet jij al iets meer?

16 feb 2008 15:53 #3

• anne
ik heb ook een wit bultje achter op mijn tong.. echt heel vervelend.. ik weet ook niet wat het is.. maar als het er nog lang blijft dan ga ik naar de dokter.. ik heb hem nu sinds 2 dagen..

05 mrt 2008 08:36 #4

• Anoniem
Ik heb het ook. Een wit/roze dingetje/bultje/flubbeltje op mijn tong. Het doet geen pijn en is voorral irritant.
Heb het eigenlijk al jaren, maar eigenlijk nooit last van. 2x per jaar (of zo) lijkt hij iets groter te worden of rechtop te gaan staan en irriteert het, omdat je constant wat voelt.

Iemand al een idee wat het kan zijn? Het lijkt wel een soort wratje of zo, geen idee.

Ik denk dat ik ook maar is naar de dokter ga om het mes er in te zetten. Zelf afbijten lijkt me niet zo handig, aangezien de tong goed doorbloed is :)

Re:bultje op tong !!! 13 jun 2008 09:02 #5

Ik heb sinds een dag of 5 een builtje/ puistje op mijn tong. Weet iemand wat dit is? Gaat dit vanzelf over? Alvast bedankt.

Re:bultje op tong !!! 24 sep 2008 20:54 #6

• Amanda
iemand al naar de dokter ermee geweest?
ik heb het ook.. (wel vaker gehad) maar hij doe zo'n pijn af en toe.. en dan ga ik er ook nog half op bijten ook:S en het gat neit over!(de keren dat ik eht had, was het na een dag weg)

Re:bultje op tong !!! 14 okt 2008 09:58 #7

• edmee
ik heb hetzelfde al een aantal jaren op het puntje van mijn tong. het was eerst een blaartje, die ik per ongeluk kapot heb gebeten. sindsdien is het een hard bultje. sindsdien heb ik er al meerdere keren op gebeten. ik denk dat het iets van littekenweefsel is. wat eraan te doen weet ik ook niet. misschien weet iemand het ?

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 15:05 #8

• bultje op tong
Ik heb ook een bultje voorop mijn tong..
eerst was die wit/roze
nu is die in een keer zwart en er komt veel bloed uit
als ik jullie was zou ik zo snel mogelijk met verdoving in de ziekenhuis eruit halen!
Gr.

Een bult in mijn tong. 04 jul 2009 17:04 #9

• ikkie
Sinds gisteravond heb ik last van een bult in mijn tong. Heb wel eens vaker last gehad van aften en dergelijk, maar dat is het niet. Het zit echt IN m'n tong. Als ik m'n tong in een rare stand beweeg voel ik het wel, maar echt pijn doet het niet, wel als ik het aanraak. Het voelt een beetje alsof je er heel hard op hebt gebeten, maar dat heb ik niet gedaan.

Heeft iemand hier wel eens last van gehad?

bult in de tong 04 jul 2009 17:04 #10

• hoes
Hallo,

Ik heb bij mijn dochtertje van 5 een bult in haar tong gevonden(aan de onderkant)
Ze had er al even last van maar ik zag niet wat ze bedoelde.
Het is een beetje gevoelig en doet pijn als je eraan komt.
Nu kwam ik je bericht tegen en vroeg me af of het vanzelf over is gegaan, of dat je eraan behandelt bent.
Hoor graag van je,
Alvast bedankt

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:05 #11

• Tab
Sinds vorige week heb ik ook een bult in de tong, die groeide in een rap tempo.
Vandaag naar de huisarts geweest, aangezien ik er last van heb, in de zin van erg gevoelig en behoorlijk irritant.
Huisarts staat voor een raadsel en wist niet eens naar wie ze me moest door verwijzen.
Vandaar dat ze me doorverwezen heeft naar KNO-arts, oftewel een keel, neus en oorarts.
Was als spoed ertussen gepland? 4 dagen wachten nog, goeie spoed, zelden goed?
En een KNO arts? Snap best dat alles in en rond je hoofd inm verband staat.
Ik heb last van de keel en oren inderdaad, dus naar mijn idee een onsteking.
Maar vreemd genoeg zie je niks van de buitenkant en is het echt aan de binnenkant van de tong. Vreemd. Ik ben geen arts, al weet mijn huisarts het ook niet, maar een bult dat in zo`n korte tijd groeit mag van mij best wat aandacht krijgen en niet afgewimpeld worden met: ik heb geen flauw idee.

Krijg het idee dat je tegenwoordig alles zelf maar moet bedenken, alleen krijg ik er geen loon voor helaas.

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:05 #12

• Suzanna
Ik heb hetzelfde, bij mij is de bult ook nog donkerrood tot zwart.

is het bij u vanzelf overgegaan ?

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:05 #13

• Leon
Het is waarschijnlijk een geinfecteerd kliertje, niet zo ernstig, je zou het zelf weg kunnen krabbelen. Maar het kan ook een ontstoken speekselklier zijn op basis van een speekselsteentje, en dat moet wel even opengelegd worden.

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:06 #14

• Barend
Ik denk aan een sialoliet, ofwel een speekselsteen? Deze ontstaan door een ophoping van zoutkristallen.

Ze vormen zich meestal in de speekselafvoerbuis maar kunnen ook in de speekselklier zelf gevormd worden. De meeste speekselstenen zijn gelegen in de afvoerbuis van de sublinguale speekselklier

De speekselstenen beletten de afvoer van het speeksel met zwelling van de speekselklier als gevolg, en een eventuele ontsteking van de klier.

Er is voornamelijk pijn bij het eten, op het moment dat de speekselproductie het hoogst is.

Wanneer de speekselsteen in de afvoergang van de klier zit kan ze gepalpeerd worden. Ze kunnen ook meestal aangetoond worden met gewone radiologische foto’s. In enkele gevallen kunnen ze slechts aangetoond worden na het inspuiten van een röntgencontrastvloeistof via de afvoergang van de speekselklier (= sialografie).

Vaak moet de speekselsteen onder lokale verdoving verwijderd worden, zelden kan ze uitgemasseerd worden.

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:06 #15

• anneke
Hoi !
Heb je er nog steeds last van? Ik heb hetzelfde: ook een bult die niet pijnlijk is maar wel goed voelbaar. het zit echt in mijn tong en is niet zichtbaar. Ben jij inmiddels naar de huisarts geweest?

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:07 #16

• Merel
In principe een ontstekinkje, gaat vanzelf over...

gevoelige bultjes tong 04 jul 2009 17:08 #17

• JvG-90
Sinds enkele dagen heb ik een paar irritante bultjes op mijn tong en dan met name vooraan de tong.

In eerste instantie merkte ik maar één bultje op en leek het zo'n irritant, jeukend bultje te zijn die je krijgt wanneer je (per ongeluk) op je tong gebeten hebt. Deze zouden normaal gesproken na één of twee dagen verdwijnen.

Nu heb ik alleen al een stuk of 5 dagen last van en het zijn ondertussen een stuk of 6 bultjes. Ze geven een heel prikkend en jeukend gevoel en heb de hele tijd de de neiging om ze langs mijn tanden te schuren.

Iemand enig idee wat er aan de hand is? Het is echt irritant.

Pijnlijke bultjes op tong 04 jul 2009 17:08 #18

• Sir_P
Hey Hey,

Heb sinds een paar dagen last van pijnlijke bultjes op mijn tong... Ze irriteren enorm.. soms zijn ze hevig aanwezig soms wat minder... maar mijn tong blijft errug gevoelig..
Iemand enig idee wat dit kan zijn...
Persoonlijk d8 ik aan aten, maar die komen toch niet op je tong voor ?

Gr,
Sir_P

mond & keel 04 jul 2009 17:09 #19

• boemel
heb sinds enkee dagen last van mijn keel,zit dicht,moeite met slikken en een raar soort uitslag aan tong en bnnenkant lippen.wat kan dit nou zijn?

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:09 #20

• Esther
sir_p dat heb ik nou dus ook.

ik vraag me ook af wat het is.

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:10 #21

• Jarno
ik zelf heb ook last van gevoelige bultjes achter op de tong dat op bepaalde momenten op de dag redelijk zeer doen vooral ook bij het slikken

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:10 #22

• Femke
Ja dat heb ik nou ook! Vooral achter op de tong, aan de zijkant. Hele kleine witte bultjes. Zijn dat gewoon aften??
Ik moet zeggen dat het m'n eetlust ook bederft, want eten doet wel veel pijn.

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:11 #23

• Anoniem
Ja dat heb ik nou ook! Vooral achter op de tong, aan de zijkant. Hele kleine witte bultjes. Zijn dat gewoon aften??
Ik moet zeggen dat het m'n eetlust ook bederft, want eten doet wel veel pijn.

Ik heb ze voorop mijn tong, wat minder pijnlijk, maar zeer zeker irritant. En ook mijn tandvlees is ontstoken en heb achter mijn lip een bultje zitten. Vraag me af of er een verbant tussen dit alles is. Velen zeggen dat het door te weinig fruit eten komt, dit kan niet, want ik ben prof. voetballer en het is verplicht goed op je gezondheid te letten!

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:12 #24

• Anoniem
U kunt proberen om een tandpasta te kopen die enzymen bevat en geen fluoride. (zoals zendium, sensodyne sensitive of paradontax zonder fluoride (de blauw variant)

Re:bultje op tong !!! 04 jul 2009 17:12 #25

• Bart be
achterop je tong die bultjes zijn je smaakpapillen, deze zwellen wel eens op en kan je niets aan doen en kan ook geen kwaad. je kan eventueel gorgelen met hextril of een zoutspoeling dit wel
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op