Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Bijwerkingen stop Cymbalta

Bijwerkingen stop Cymbalta 24 sep 2007 21:27 #1

• Guido
Het is nu ongeveer drie weken geleden dat ik (geleidelijk) gestopt ben met Cymbalta
Er waren bij mij geen noemenswaardige bjwerkingen -ook de depressie blijft achterwege- maar dan wel met die ene uizondering: de electrische schokken. Ze komen voor bij zijdelingse oogbeweging, vooral na het eten en naar de avond toe en hebben een impact, zowel op de "klank" als het "beeld": alsof je telkens met je hoofd ergens tegen botst. Wanneer meerdere schokken elkaar snel opvolgen heb ik problemen met mijn evenwicht. Er valt wel mee te leven, maar wat mij verontrust is, dat ik niet het gevoel heb dat het afneemt, maar eerder nog verergert.
Is er soms iemand met gelijksoortige ervaring, die me eventuel advies kan geven?

al vast bedankt,

Guido

Bijwerkingen stop Cymbalta 25 sep 2007 20:23 #2

• Br.
Het middel wordt ook voorgeschreven bij zenuwpijn zoals bv in het gezicht. Dus het heeft effect op ,in jouw geval, de oogzenuw. Of dat kwaad kan weet ik niet. Zou het maar met de arts bespreken als het blijft,
Hoewel mijn ervaring is dat artsen vrij weinig weten van de effecten na het stoppen van anti-depressivum.
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 09:45 door Anoniem1.

05 okt 2007 19:51 #3

• Anoniem
velen ervaren deze bijwerking bij het stoppen met cymbalta. Gaat vanzelf over, niks om je zorgen over te maken.

17 nov 2007 19:41 #4

• Puck
Hai ook ik gerbuik Cymbalta en zou er graag mee willen stoppen. Momenteel gebruik ik 30 mg (volgens mij de helft van de normale dosering). Het haalt bij mij net de top van spanning eraf zeg maar. Als enig bijverscijnsel heb ik dat ik vee transpireer en vooral ;s nachts. Guido ben jij van 60 naar 30 mg en toen niets meer gegaan?? Hoe heb jij het afgebouwd?? Want de capsules kun je natuurlijk niet breken of zo.
Ik zou het heel graag gaan proberen omdat ik me nu stabiel voel.
Groetjes Puck

Cymbalta 05 dec 2007 22:41 #5

• Guido
Beste puck, iik ben op aanraden van mijn artrs de 60 mg bljven nemen, maar dan om de twee dagen, gewoon omdat er voor de dosering van 30 mg geen terugbetaling door het ziekenfonds is voorzien (in Belgie) Ik nam de medicatie altijd 's ochtrends en toen ik de eerste keer onderbrak had ik daar tijdens die dag geen last van, maar tijdens de nacht daarop werd ik wakker door een zeer onrustig gevoel en dat heeft dan geduurd tot de ochtend. dit is de enige bijwerking die ik heb gehad. Later ben ik probleemloos overgeschakeld naar om de drie dagen en meer. Wat de schokjes betreft: die heb ik nu nog altijd, zij het dan in veel geringere mate en het is nu precies drie maanden geleden dat ik volledig ben gestopt, Vooral wanneer ik veel koffie heb gedronken voel ik het nog goed, 's avonds voor het inslapen.

groeten,

Guido

09 dec 2007 20:54 #6

• PUCK
Hallo Guido, wat goed dat je er nu vanaf bent zeg !! Wel jammer van die schokjes, maar ik weet, dat sommige mensen erg slecht tegen koffie of cola kunnen. Daar worden ze erg actief van en daardoor slaap je dan wrs niet goed of word je wakker. Zelf heb ik daar totaal geen last van ik ben een colajunk hihi. Ik zit nog steeds op 30 mg en blijf dat ook maar even zo houden, want ik heb momenteel geen werk en heb een nare tijd achter de rug de laatste 2 weken. Wat typisch, hier in Nederland krijg je de 60 mg niet vergoed en moet je 2x 30 mg slikken. Waar is men toch mee bezig he?? Nou ja ik zie wel hoe het gaat uitpakken in ieder geval fijn dat je even iets van je laat horen en ik wens je heel veel sterkte toe en ook hele fijne feestdagen !!
Groetjes PUCK

cymbalta 14 dec 2007 17:41 #7

• inro
hoi Puck

ben jij aangekomen van cymbalta?
hoe ervaar jij de werking? heb je veel hoofdpijn?
wil je aub reageren?

cymbalta 14 dec 2007 17:44 #8

• inro
hoi Guido
hoe vergaat het jou zonder ad??
ik ben nu 1 jaar gestopt met de paroxetine(die schokjes in je hoofd herken ik helemaal!!)
gaat vanzelf over.
slikte jij cymblata? hoe beviel jou dat? kwam je in gewicht aan??
groet,

14 dec 2007 20:58 #9

• PUCK
Hai Inro,
Ik ervaar Cymbalta als een goed ondersteunende medicatie. Ik gebruik slechts 30 mg en dat haalt bij mij de top er vanaf, zodat ik goed kan functioneren. Wat aankomen betreft JA ik ben aangekomen en dat komt denk ik ook door de Seroxat die ik 4 jaar heb geslikt, maar ook door mijn leeftijd (50). Met de Cymbalta heb ik in ieder geval nauwelijks bijwerkingen, die ik bij de Seroxat ten overvloede had, dus dat is wel fijn. Wat betreft hoofdpijn...ik heb regelmatig hoofdpijn en wijt dat eigenlijk wel aan spanning en aan de hormonen die momenteel door het lijf gieren. Heb regelmatig migraine. Ik geloof niet dat het door de Cymbalta komt, want voorheen had ik het ook al. Ik hoop dat ik je vragen zo naar wens heb beantwoord en hoop nog van je te horen hoe het verder met je gaat.
Veel groetjes en sterkte
Puck

Cymbalta 60mg 30 dec 2007 17:43 #10

• Roosje
Hoi,

Momenteel neem ik al een hele tijd Cymbalta 60mg, maar ik zou graag willen afbouwen tot 30mg, omdat het nu veel beter met me gaat, en ik volgende week, na 8 maanden, afbouw met dagtherapie (eind jan. stop ik).
Ik ben een ander mens geworden, mijn gedrag, gevoelens,....alles is anders en ik voel me daar erg raar (minder eetlust, tam, rustig) en héél bewust bij. Nu vraag ik me af of dit ook niet komt omdat mijn cymbalta nu eigenlijk te hoog is voor mij?
Wie heeft ook ervaringen met die gevoelens? Of wanneer voel je wanneer je voorgeschreven dosis eigenlijk te hoog is na een tijdje?

30 dec 2007 22:42 #11

• Puck
Hallo Roosje,
Eigenlijk weet ik niet wanneer je teveel Cymbalta gebruikt, maar het lijkt me dat het wel duidelijk zal gaan worden als je gaat proberen om het af te bouwen. Ik gebruikte hiervoor zoals ergens anders ook al beschreven Seroxat en blijkbaar was dat teveel voor mij, want ik had giga bijwerkingen zoals erg slaperig, slecht kunnen plassen, veel hoofdpijn, lusteloos enz. Als je in samenspraak met je dagtherapie vraagt of je kan afbouwen kun je ervaren of je gevoelens beter worden. Als ik zo lees voel je je al een heel ander mens geworden en voelt dat raar! Probeer iets af te bouwen en kijk hoe het gaat. Je kunt altijd weer terug naar 60 mg. Ik ben benieuwd hoe het verder met je gaat. Laat je nog eens iets van je horen?? Heel veel succes en een fijne jaarwisseling en.......een (bijna) pilloos 2008!!!
Liefs Puck

afbouwen cymbalta 04 feb 2008 16:01 #12

• Roosje
Ik heb ondertussen gehoord van de psychiater dat ik nog een jaar Cymbalta 60mg moet gebruiken, want als ik afbouw zou er een grote kans bestaan dat ik weer in een depressie terechtkom! Psych. zei dat het zelfs tot 60% kans zou zijn om te hervallen. Zodus, dan neem ik nog een jaar Cymbalta...

05 feb 2008 18:47 #13

• Puck
Nou heftig hoor om door te moeten gaan !!! Je mag toch ook wel een eigen beslissing nemen en het proberen? Maar goed je hoort het meer en als ik zo jouw verhaal lees, denk ik ook, dat je in een vervelende situatie (zit) of hebt gezeten en om een terugval dan te voorkomen, zal ik de raad van de arts maar opvolgen. Men zegt dat het in ieder geval geen kwaad kan, maar ik heb wel ervaren hoe langer je iets gebruikt, hoe meer je er afhankelijk van wordt. Meid probeer het voor jezelf op een rijtje te zetten en praat ook eens met je huisarts, wie weet wil hij/zij wel onder begeleiding afbouwen tot 30 mg en daar dan een langere tijd mee doorgaan. Het is het proberen waard toch? En hoe voel je je nu? Heb je nog die nare gevoelens??? Ik hoor graag van je.
Liefs Puck

25 feb 2008 19:41 #14

• Natasja
Hallo allemaal,

Fijn om iets te vinden waar ik mijn vragen over Cymbalta kan delen.

Sinds enkele weken ben ik op huisarts advies aan het afbouwen. Het gaat erg goed met me en daarom zou ik in 4 weken tijd afbouwen. Helaas lukte dit niet. Ik was bezig aan mijn 4de week waarin ik om de dag 1 capsule zou nemen.
De dag nadat ik geen ad innam werd ik zooo beroerd. Misselijk, duizelig/dizzy.
Ik ben toen weer naar de huisarts gegaan en zij zei me dat ze dat niet had verwacht. Ik moest maar langzamer afbouwen...maar hoe is me niet verteld.
En op dat moment dacht ik er niet bij na het te vragen...

Ik ben dus van 60mg/dag naar 30mg/dag gegaan. Dit 3 weken volhouden en daarna om de dag. Dat laatste lukte dus erg moeilijk dus heb ik de 3 weken verlengd met 2 weken.
Dit weekend heb ik geen ad meer ingenomen...en ik ben weer beroerd!

Maar ik ga toch geen ad nemen zodat ik niet duizelig word?!?!?

Ik lees dat sommige van jullie om de dag nog 30mg neemt. Hebben jullie daar lichamelijk geen last van? En heb je niet het idee dat je dan stopt-iets inneemt-stopt en weer inneemt...gaat je lijf daar dan niet tegenin?

25 feb 2008 22:29 #15

• Puck
Hai Natasja, ja joh het is niet makkelijk om af te bouwen. Mijn ervaring met Seroxat vorig jaar was, dat ik het langzaam zoniet zeer zeer langzaam heb afgebouwd. Je zou bij de apotheek kunnen vragen of je de Cymbalta in drankvorm kunt krijgen, dat was er toen wel met Seroxag (paroxetine). Je zou ook de capsules open kunnen maken en dan (even advies vragen bij de apotheek) een halve dosering bjivoorbeeld per dag nemen dus dan 15 mg en daarna 7,5 mg en dan pas om de dag of zo???? Misschien kun je lege capsules bij de apotheek krijgen, want deze beschermen de maag. Of.... de apotheek vragen of zij willen halveren voor je in capsules. Ik wil zelf ook over ongeveer 4 maanden gaan afbouwen en denk dat ik het ook zo ga doen. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn idee hierover. Succes en laat je weer horen !!!
Liefs Puck

26 feb 2008 10:31 #16

• Natasja
Dankjewel voor je antwoord!
Ik wil sowieso vandaag even langs de apotheek om iets te halen tegen de duizeligheid. Dus dat is wel een goed idee om dan te vragen of zij het kunnen halveren!
Op internet heb ik gelezen dat er alleen capsules zijn van Cymbalta...dus wss geen drankvorm.
Dankjewel!

26 feb 2008 18:17 #17

• Puck
Hai Natasja,
Ben ontzettend benieuwd wat het antwoord is van je apotheek en of ze je kunnen helpen. Ik hoop het voor je en natuurlijk ook voor mezelf als ik er aan toe ben. De duizeligheid, daar zeg je van dat het door het stoppen van de Cymbalta is toch? Is het echt zo erg dat je bijna flauwvalt of ben je draaierig en word je dan misselijk? Ben ik ook wel benieuwd naar. En wat heb je ervoor gekocht bij de apotheek? Een reistabletje wil weleens helpen! Doei doei ik zie je.
Liefs Puck

27 feb 2008 21:49 #18

• Natasja
Hoi, was ik weer,

Nou, de apotheek heeft me niets meegegeven. Het hoort erbij :S

Mijn nicht werkt ook als app.ass. en gaf me de volgende tip:
- Tegen misselijkheid zou je dompiridon kunnen gebruiken.
Wat ik zelf op internet vond is:
- Tegen duizeligheid heb ik een homeopatsich middel gevonden: Vertigoheel.

Op dit moment heb ik zelf geen van beide omdat de apotheker zegt dat de duizeligheid er nu eenmaal bij hoort. En ik ben zelf niet zo bij de hand om op zo'n moment iets te 'eisen'.

Ik ben idd duizelig en daar wordt ik soms misselijk van. Ik voel me dan draaierig, alsof ik weg ga vallen. En dan wordt je vanzelf bang dat dat gebeurt volgens mij...dat maakt het alleen maar erger.

Ik wilde op advies van mijn nicht nu ipv om de dag AD nog langzamer gaan afbouwen. Dat wil zeggen: week 1 = 1 pilletje minder. week 2 = 2 pilletjes minder...en dan zo verder afbouwen mits ik me goed voel. Zo kan ik er wel heeeel lang over gaan doen maar ja, die duizeligheid is ook niet vol te houden :(
Ook ben ik bij de apotheek vergeten te vragen of zij lege capsules hebben...maar heej, ik heb ook een goede weegschaal in huis, ik gooi de helft gewoon weg. Dan heb ik ook capsules van 15mg en kan dus langzaam afbouwen :D

Dus vrijdagochtend wil ik 15mg innemen en kijken hoe dat gaat en wat de bijwerkingen dan zijn. Van het afbouwen van 60mg naar 30mg had ik hooguit 2 dagen 'last' (in veeel mindere mate dan nu!)

Ik wens je alvast succes Puck!!
En ik zal proberen jullie wat op de hoogte te houden. Want ik heb inmiddels wel het vermoeden dat men nog veel te weinig weet betreft het afbouwen van deze AD!!!

Lieve Groetjes
Natasja

04 mrt 2008 18:30 #19

• Puck
Hai Natasja hoe gaat het nu met je? Is het gelukt om al iets af te bouwen? Ik vind het ook zo ontzettend moeilijk om af te bouwen en ik heb het idee als ik hier al die topic lees, dat de artsen het ook wel heel snel voorschrijven!!!! Maar goed idee joh om het zo te gaan doen!! Ik zou het idd op prijs stellen als je me op de hoogte houdt, wie weet heb ik er dan van de zomer ook iets aan, want ik streef ernaar om ongeveer in juni af te bouwen in de hoop dat mijn leventje dan weer stabieler is (is het nu ook hoor, maar durf het nog niet aan om te stoppen) en dat ik me dan ook sterker voel.
Lieverd ik denk aan je heel veel sterkte!!
Puck

12 mrt 2008 17:15 #20

• Natasja
Grrrr, ik wordt knettergek van dat bureaucratische gedoe!
De apotheek mag de medicijnen niet halveren omdat mijn huisarts 'voorschrijft' dat ik 2 maal 30mg per dag gebruik!
Dit is al meer dan een maand niet het geval...en daarbij ben ik aan het afbouwen. Nu moet ik eerst weer contact opnemen met de ha voordat de apotheek het voor mij wil en mag halveren!

Heel goed van ze dat ze doen wat er wordt opgedragen maar ze hebben niet in de gaten dat ik 2 keer zo lang met mijn meds doe! En ze weten ook niet of ik dat herhalingsrecept wel nodig heb...voor hetzelfde geldt zit ik al een jaar meds te sparen(ZUCHT!!)

Ik ben nu 3 dagen met 15mg/dag bezig zonder dat ik me echt beroerd voel, dus halveren is wel de moeite waard!!

13 mrt 2008 20:17 #21

• Puck
Heeejjjj Natasja helemaal te gek joh dat je nu op 15 mg "zit" en er weinig van merkt!! Tja idd die apotheek doet natuurlijk wat wordt opgedragen pfffffff krijg je idd wat van. Maar......ben trots op je hoor !!! Ga zo door.
Liefs Puck

14 mrt 2008 17:59 #22

• Natasja
Puck, wat leuk dat je zo meeleeft. Hopelijk heb je er voor straks ook wat aan.

De eerste keer dat ik om de dag 15mg en 30mg nam werd ik wel misselijk en duizelig. Maar op de een of andere manier vanaf dit weekend heb ik nergens echt last van.

Je hoort weer van me :D

15 mrt 2008 18:38 #23

• Puck
Hai Natasja, maar....hoe heb je ofwel hoe ben je nou aan het afbouwen dan? Je schrijft nu over 1 dag 30 mg en 1 dag 15 mg. Is het niet handiger om steeds een aantal mg eraf te halen en dat dan dagelijks te nemen. Het lijkt mij, dat je anders zo gaat schommelen in je bloedspiegel of zie ik dat verkeerd? Ja natuurlijk leef ik mee, we zijn toch allemaal lotgenoten in dit geval. Pffff ik wou dat de artsen met deze middelen wat minder snel gingen voorschrijven, want op homeopatisch gebied is er ook veel te bieden en soms is er helemaal geen sprake van een depressie en je recept ligt al bij de apotheek!!!
Nou meid zet 'm op hoor je kan het !!!
Liefs Puck

bijwerkingen stop Cymbalta 17 mrt 2008 20:00 #24

• Natasja
Heej Puck,

In eerste instantie heb ik op aanraden van de HA (huisarts) dus om de dag minder ingenomen. Dus in eerste instantie 30mg-niets-30mg-niets-etc.
Omdat ik hiervan zo ''ziek" werd ben ik zelf de capsules gaan halveren.
En heb in eerste instantie dus 30mg-15mg-30mg-15mg-etc gebruikt.
Ook dit ging niet lekker. Toen ik een aantal dagen weer 30mg had gebruikt en mij goed voelde ben ik gewoon elke dag 15mg gaan innemen. En dat gaat nu al zo'n 2 weken heel goed.

Ik heb vandaag de HA hierover gesproken. Zij kunnen het recept niet lager aanpassen dan 30mg per dag omdat deze capules niet mogen worden opengemaakt. Dus de apotheek kan deze capsules niet voor je halveren...je zult het zelf moeten doen.
De HA 'schreef' me (telefonisch) voor om elke week 1 capsule minder in te nemen.
Vanmiddag ging ik dus mijn meds ophalen bij de apotheek en heb ik dit hele verhaal (alweer) verteld.
Dit keer hadden zij zelf voor mij contact opgenomen met de leverancier en die heeft gezegd dat je niet om de dag meds moet innemen!! Eigenlijk moet je vanaf 30mg gewoon stoppen. En dan kunnen de "afkickverschijnselen" wel 2 tot 4 weken aanhouden!!
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik kan en wíl me geen 4 weken ziekmelden omdat die troep uit mijn lijf moet!

Al met al ben ik nu bijna 2 maanden bezig om af te bouwen. En heeft de apotheker me het 'slechte' advies gegeven zelf de capsules te halveren en nog kleinere dosissen te maken om zo geleidelijk te stoppen. Bij mij zijn de bijwerkingen gewoon best aanwezig...en iets tegen duizeligheid heeft de apotheek niet :(

Volg je mijn gebrabbel nog ;) ??

Liefs Natasja
Laatst bewerkt: 07 apr 2011 09:47 door Anoniem1.

19 mrt 2008 14:29 #25

• Joost
Hey,

Ik ben ook gestopt met cymbalta, ik ben van 90 naar 60, naar 30 en nu 3 dagen geen pillen! Afbouw was in drie weken tijd, dus best snel.

Die schokjes als je snel met je ogen beweegt heb ik idd ook, zeer irritant met autorijden, maar neem ze niet weer in, heb goede hoop dat het wel weggaat.

Verders ben ik helemaal hyper nu ik ze niet meer neem, geweldig! Alles beter dan je klote voelen en de hele dag moe. Ik ben nu 10 maanden bezig met psychs en alles en het stoppen was een geweldige boost voor mijzelf!

Hopelijk voor jullie ook! Sterkte en gewoon doorzetten!
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op