Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

sulpiride en bijwerkingen

sulpiride en bijwerkingen 17 aug 2005 20:49 #1

• Mie
In verband met duizeligheid moet ik dagelijks" sulpiride" nemen....
ik ondervind hiervan een aantal vervelende bijverschijnselen ; die ni?t op de bijsluiter staan....Ondermeer een aantal hormonale....mijn gynaecoloog bevestigt een mogelijke negatieven uitwerking, maar geeft geen details....
Wie heeft gelijklopende ervaringen met "sulpiride" ?

17 aug 2005 22:37 #2

• Anoniem
Is wel een merkwaardig en zeer zwaar middel tegen misselijkheid.
Het is een anti-psychoticum
Op www.consumed.nl de naam intikken , dan kun je de bijwerkingen vinden.

Beschrijf hier kort en duidelijk waar je bericht over gaat (max. 66 letters) 18 aug 2005 05:03 #3

• Mie
Hallo, ik weet dat sulpiride een anti-psychoticum is.....en ik heb wel degelijk tegenstand tegen het innemen van dit medicament....maar noch mijn KNO-arts ; noch mijn huisarts zijn te bewegen om mij :
1. iets anders voor te schrijven
2. mij te helpen met een afbouwschema voor die sulpiride....ik weet dat ik er niet zomaar vanaf kom !
Mijn duizeligheid heeft te maken met Meniere....en van de Meniere-lotgenoten ben ik de enige die daarvoor sulpiride voorgeschreven krijg.

Dat daargelaten....welke zouden de hormonale bijwerkingen zijn van die sulpiride ? Mijn dokters doen er schouderophalend over ; de gyn. lichtte slecht een tipje van de sluier...
Laatst bewerkt: 23 okt 2012 13:19 door Anoniem1.

18 aug 2005 05:09 #4

• Mie
Aan de persoon die me naar "consumed" verwees....
Ik ken die lijst van bijwerkingen....ik heb overigens w?l de bijsluiter gelezen , doch volgens mijn second-opinion-huisarts zouden een aantal klachten van mij (om. zeer pijnlijke borsten....) rechtstreeks gelinkt zijn aan een hormonale wisselwerking van sulpiride...
Daar vind ik nergens iets over ?!

18 aug 2005 11:51 #5

• Anoniem
Sulpiride(Dogmatil) is geen onschuldige medicijn. In Zweden is het nooit goedgekeurd omdat ratten en muizen door gebruik van het medicijn tumoren ontwikkelen en er toch al genoeg antypsychotica beschikbaar zijn.

Bron: Ivan Wolffers, hoogleraar gezondheidszorg

Link bijsluiter sulpiride(Dogmatil)
www.cbg-meb.nl/Bijsluiters/19811.pdf

18 aug 2005 12:12 #6

• Anoniem
excuus voor deze opmerking. Maar ondanks alle medicijnen die al in omloop zijn, er lopen mijn inziens nog genoeg geflipte mensen rond. Dus blijven proberen met doorzoeken, baat t niet schaad t niet. Want de huidige medicijnen schijnen ook niet te helpen.. En in Zweden?? Dit is niet alleen een primair Zweeds probleem. Maar volgens mij was dit de vraag niet.. succes. En anders is er toch nog steeds HALDOL.. ??!!

18 aug 2005 14:16 #7

• Mie
onder de indruk van de reacties....maar allang vragende partij voor het afbouwen van sulpiride ben ik vandaag naar de huisarts gestapt met de dringende vraag om sulpiride te mogen stoppen....

hij heeft me 'ter afbouw' en om 'uit te proberen' (want ik reageer overgevoelig op heel wat medicatie..) 'primperan' voorgeschreven.

kom ik nu niet van de regen in de drop met mijn hormonale complicaties op sulpiride ? Natuurlijk kon ik dat maar opzoeken na mijn thuiskomst...
Toen las ik ook de posting over 'haldol'....
Is dat dan veiliger ?

Fijn dat jullie willen meedenken...

18 aug 2005 14:32 #8

• Anoniem
Haldol heeft ook nare bijwerkingen.

de vraag is : heb je dat medicijn nodig ivm psychoses ?

Beschrijf hier kort en duidelijk waar je bericht over gaat (max. 66 letters) 18 aug 2005 16:51 #9

• Mie
Neen, hoor, beste poster....niks te psychoses hier....alleen maar rare spiertrekkingen en duizeligheid (niet misselijk) in verband met een vorm van de ziekte van Menière....
Heel veel meniere-patienten nemen Cinnarizine tegen misselijkheid....maar ik heb g??n braakneigingen en mijn KNO-arts vond Cinnarizine daarom niet geschikt.
En ik ben g??n dokter ; w?l een bewustte leek , die het zo moeilijk vind dat je in veel gevallen z?lf de dokter moet overtuigen van mogelijke bijwerkingen van en medicament. precies of ze dat zelf niet weten , welke de mogelijke bijwerkingen zijn....en gezien mijn gevoeligheid kan de arts er "donder-op" zeggen dat ik het meest uitgebreide gamma aan bijwerkingen wel zal krijgen.....

Overigens: fijn dat u reageert !
Laatst bewerkt: 23 okt 2012 13:18 door Anoniem1.

18 aug 2005 17:53 #10

• Saskia
Ik stelde die vraag. Omdat ik niet begrijp dat je dit medicijn moet gebruiken bij meniere.
Trouwens, ik vind het heel goed dat je informatie verzamelt.
Heb je het al aan lotgenoten gevraagd ?

Al zoekend ben ik het middel Verteel een paar keer tegengekomen.

Via google vond ik deze site : www.riddl.com/ondex.php?action=meniere

Beschrijf hier kort en duidelijk waar je bericht over gaat (max. 66 letters) 18 aug 2005 20:20 #11

• Mie
Dag Saskia,

Over Meniere is nog vrij weinig bekend...
ik neem wel deel aan het Meniere-forum waar ik in contact kom met lotgenoten...
Ik ontmoette nog niemand anders die sulpiride voorgeschreven werd....vandaar ook een stuk mijn twijfels.

u hebt het over een homeopatisch middel ; g??n probleem voor mij ; w?l voor mijn artsen, vrees ik....
Ik ben namelijk Belgische....en in Vlaanderen staan de alternatieve geneeswijzen echt nog in de kinderschoenen tegenover Nederland (leerde ik ook in het Meniere-forum)

Om homeopathie vragen bij mijn artsen is denkelijk een brug te ver...Zij staan daar absoluut niet open voor...en ik kan het risico niet lopen van hun hulp kwijt te geraken...want ik heb ook voedselallergie en regelmatig mijn arts nodig "in hoogste nood".
Dan kan ik moeilijk naar de dichtsbijzijnde homeopaat rennen op "35 km. afstand"

zodoende....

Dank voor het vlotte reageren
mie
Laatst bewerkt: 23 okt 2012 13:19 door Anoniem1.

18 aug 2005 22:31 #12

• Anoniem
Mie,
Valt niet mee allemaal.
Ik begrijp dat een goed contact met de arts belangrijk is. Probeer je twijfel daar te bespreken.
Op www.twixel.com/cibforum/read.php?f=8&i=5603&t=5603 vind je belgische mensen over dit middel.

Maar doe vooral wat jij verstandig acht.
Het allerbeste.

Groet, Saskia.

sulpiride 08 sep 2005 08:49 #13

• iggy
Mie, sorry ik had mij vergist. Het is de eerste maal dat ik in dit forum kom.
Ik ben een man van 51 met meni?re. Ik krijg hiervoor verschillende middelen voorgeschreven waaronder.

3 X 16mg Betahistine
10 gram Ureum
1/2 tablet sulpiride voor het slapengaan. Hiermee ben ik pas begonnen, zodat ik er nog geen echt resultaat kan van melden. Je bent dus niet meer de enige.

12 sep 2005 08:57 #14

• Mie
Aan alle mensen die reageerden...
Ik heb ondertussen een andere dokter geraadpleegd...
Deze "dame" bevestigde dat die sulpiride met mijn ziektebeeld totaal onnuttig was....Hetzelfde met de primperan....
Primperan heb ik zo stopgezet ; de sulpiride heb ik stelselmatig afgebouwd (dit zou eigenlijk niet nodig zijn volgens de dokter)

Ik ben blij dat ik de bijwerkingen van deze medicatie achter mij kan laten !
Ook al betekent dat , dat ik af en toe m??r klachten krijg.

Ik ben wel de ver(tigo)heel opgestart. Ik weet niet wat ik er kan/mag van verwachten : ik wacht gewoon af.
Voor de Belgische forummers : ?lke apotheek kan dit homeopathisch midden bestellen bij Heel in Drongen.
Weliswaar is dit buiten het advies van mijn (reguliere) artsen.

verteel 14 nov 2005 13:45 #15

• Anoniem
een vriend van mij heeft net deze chronische aandoening ontwikkeld en daarom ben ik op zoek naar informatie en mogelijk middelen om hem te helpen. de link die vermeld is werkt helaas niet (bij mij). Weet iemand waar ik misschien de website van het middel kan vinden?
Saskia schreef :
Ik stelde die vraag. Omdat ik niet begrijp dat je dit medicijn moet gebruiken bij meniere.
Trouwens, ik vind het heel goed dat je informatie verzamelt.
Heb je het al aan lotgenoten gevraagd ?

Al zoekend ben ik het middel Verteel een paar keer tegengekomen.

Via dokter vond ik deze site : www.riddl.com/ondex.php?action=meniere

sulpiride 21 jan 2006 12:37 #16

• petra
Mie schreef :
Aan de persoon die me naar "consumed" verwees....
Ik ken die lijst van bijwerkingen....ik heb overigens w?l de bijsluiter gelezen , doch volgens mijn second-opinion-huisarts zouden een aantal klachten van mij (om. zeer pijnlijke borsten....) rechtstreeks gelinkt zijn aan een hormonale wisselwerking van sulpiride...
Daar vind ik nergens iets over ?!

Ik heb al bijna een jaar last van mijn maag. Dokters weten niet wat het is, want na allerlei onderzoeken, vinden ze niks. Nu heeft mijn huisarts me "sulpiride" voorgeschreven, om de zenuwen in mijn maag te onderdrukken. Het middel helpt wel, maar nu heb ik ontzettende veel pijn in mijn borsten. Ik weet niet of dit normaal is of dat ik dit moet melden, maar ik kan er zelfs niet aankomen van de pijn. Is dit een bijwerking of is het iets ergers. Ik wacht nog even af en dan ga ik er toch maar mee verder. Slaap er zelfs 's nachts niet van.

sulpiride 20 dec 2006 23:29 #17

• Monica
Mijn arts heeft me 2 maal per dag een kwart pilletje sulpiride voorgeschreven voor maximum 10 dagen.
Rede : ik zit al vele jaren geplaagd met spierpijn, hoofdzakelijk nek en schouders, en dit door spieren die zich opspannen. Er is dus geen sprake van een ziekte.
Zelf ben ik een gevoelig en erg bezorgd persoon en trek me alles te zeer aan.
Het kan me best een hele periode goed gaan, met weinig of geen spierpijn. Maar de angst dat het terug komt sluimert en hup ik zit er weer mee.
Enige maanden terug is mijn pa, waar ik erg aan gehecht was, na een korte ziekte overleden. Dit viel me heel zwaar.
Zelf sta ik wantrouwig tegenover medicatie. Voordien nam ik veelal n pijnstiller en 's avonds een spierontspanner.
Mijn arts zegt dat ik alles moet doen om te ontspannen, want bij stress spannen mijn spieren bewust of onbewust op.
Ik wil zeker niet suf worden van de sulpride en ken de bijwerkingen niet.0

Sulpirine 28 feb 2008 17:20 #18

• Annette
Beste mensen,

Gisteren heeft mijn huisarts me Sulpirine voorgeschreven in een lage dosering. Dit omdat ik een slokdarm-ontsteking (graad B) heb en al sinds enkele maanden weinig eetlust en dus vermager ik. Na het eten ben ik vaak misselijk.
Dit middel zou volgens hem de eetlust opwekken en ervoor zorgen dat de maag zich sneller ledigt.
Maar op het internet en in de bijsluiter lees ik alléén maar over een anti-psychotica en daar zit ik niet direct op te wachten!
Als bijwerking vond ik zelfs dat het obstipatie kan geven, iets waar ik ook niet op zit te wachten, want ik heb darmverklevingen t.g.v. een grote buikoperatie.
Ik lees hier ook dat het moeilijk is om van dat medicijn af te komen, je moet het langzaam afbouwen...
Ik denk dus dat ik maar gauw stop om het nog in te nemen... M'n eetlust is nog altijd weg, dus daar helpt het ook niet voor.

Wie kan mij raden?

Groeten van Annette.

Re:sulpiride en bijwerkingen 13 mei 2009 14:12 #19

• Thé

Re:sulpiride en bijwerkingen 29 aug 2009 18:23 #20

• Katrien
Klein vraagje,
ik probeer om zwanger te worden, ik ben nu 10 dagen overtijd, maar alle uitslagen blijven negatief, de vorige zwangerschap hebben ze maar pas kunnen zien na 5 weken dat ik zwanger ben, nu de vraag naar jullie, kan het medicijn een negatief resultaat geven bij bloedcontrole en predictor? graag u antwoord dank u katrien

Re:sulpiride en bijwerkingen 29 aug 2009 18:43 #21

• Kim
Nee, er is geen aangetoonde interactie tussen Sulpiride en zwangerschapstesten.

Echter, er wordt wel geadviseerd te stoppen met het gebruik van Sulpiride tijdens de zwangerschap.

Overleg met uw voorschrijvend arts / psychiater wat voor u de mogelijkheden zijn voor het gebruik van Sulpiride en een (mogelijke) zwangerschap.

Re:sulpiride en bijwerkingen 07 dec 2009 19:15 #22

• Marja
Ik slik al jaren dogmatil (sulpiride) voor Meniere. De meniere is onder zeer goede controle, maar de bijwerkingen zijn divers, van zware misselijkheid, darmproblemen, menstruatieproblemen, lichte hartritmestoornis en pijnlijke gewrichten/ Ik ben van plan iets af te bouwen, maar ben dan weer heel bang voor de giga vele aanvallen die ik had zonder de dogmatil. Voor de bijwerkingen slik ik veel medicijnen.

afbouwen dogmatil ivm meniere 08 jan 2010 00:51 #23

• Marja
Hallo,

Kan iemand mij zeggen hoelang ik Dogmatil moet afbouwen. Ik gebruik Dogmatil voor de ziekte van meniere. Dit al 10 jaar en heb ook al 10 jaar bijwerkingen, waar ik ook wer medicijnen voor moet gebruiken.

Weet iemand hoelang je moet afbouwen

dank

Marja
Laatst bewerkt: 08 jan 2010 01:49 door .

Re:sulpiride en bijwerkingen 09 feb 2010 14:10 #24

• miranda
hoi iedereen

ik neem al zes jaar sulpiride in. vooral om mijn angsten onder controle te houden, en mijn maag en darmen rust te geven. op dat vlak voel ik mij dan ook zeer goed.
maar sinds ik met sulpiride begonnen ben, is mijn zin om te vrijen helemaal weg, ik leid al zes jaar een leven als een non, wat geen goede invloed heeft op mijn relatie! nu ben ik aan het afbouwen, en ik moet zeggen, ik begin me beter en beter te voelen.
sulpiride legt de eisprong stil, het zorgt er ook voor dat je geen prolactine meer aanmaakt, dus je wordt niet meer ongesteld, hebt geen vrouwelijke hormonen meer in je lichaam, en vlakt dus je gevoelsleven helemaal af. er is echter niks aan te doen, tenzij je kunt stoppen met sulpiride natuurlijk.
ik hoop dat jullie met deze uitleg iets zijn.

groetjes

Re:sulpiride en bijwerkingen 26 mrt 2010 08:00 #25

• eve
uhu!! same here!
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op