Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
galstenen? (1/2) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

galstenen?

galstenen? 28 dec 2006 13:41 #1

• daniela
Hoi,allemaal heb sinds enkele weken last van mijn rechter bovenbuik eigenlijk onder mijn laatste 2 ribben,meestal is het een beetje zeurderig maar af en toe wordt het wat erger en krijg ik zelfs steken tot aan mijn rechter schouder ook heb ik de laatste tijd veel last van boeren na het eten,nu is mijn vraag of dat symptomen zijn voor galstenen of gewoon van iets anders.

wat is brandend maagzuur? 28 dec 2006 14:25 #2

• Anoniem
hallo daniella,

Je klachten zouden ook bij maagzuur kunnen passen:

Brandend maagzuur ontstaat als maagzuur vanuit de maag terugstroomt naar de slokdarm. Een andere naam hiervoor is reflux (terugstromen) of zuurbranden. Veel mensen hebben er wel eens last van. Als u vaak last hebt van brandend maagzuur is het verstandig om naar uw huisarts te gaan. De wand van de slokdarm kan door het maagzuur namelijk geïrriteerd of zelfs ontstoken raken.

Brandend maagzuur geeft een schrijnend, branderig gevoel vlak boven de maag en soms in de keel (zure oprispingen). Ook kan het een drukkend gevoel achter het borstbeen geven. Deze pijn wordt wel eens verward met hartklachten. De pijn kan ook uitstralen naar de hals, de rug en de buik. De klachten zijn 's nachts vaak erger dan overdag. Ook na het eten, bij vooroverbuigen, strakzittende kleding, overgewicht, verstopping en hard persen kunnen de klachten verergeren.

Lees meer op: www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=74270

galstenen geven meer acute pijnklachten, die zo hevig zijn dat je vaak niks meer kunt doen, en dat je de drang voelt te bewegen.

28 dec 2006 22:34 #3

• Anoniem
je klachten vindt ik wel degelijk bij galstenen passen. Galstenen kunnen acute pijnklachten geven (bij kleine scherpe steentjes), maar ook zeurderige pijnklachten.

Had zelf last van zeurderige pijnklachten, toen ik nog galstenen had. Heb inmiddels galblass laten verwijderen en van alle (vage)klachten af.

Een echo kan uitsluitsel geven. Succes !

30 dec 2006 00:31 #4

• Anoniem
Lijkt mij idd ook meer op galklachten dan maagklachten.
Maar ja, kennisring pikt er één woord uit en gaat daar verder alleen op door.

Galstenen 30 dec 2006 02:44 #5

• Anoniem
Door galstenen kunt u last krijgen van winderigheid, boeren, misselijkheid en een onbehaaglijk gevoel in de bovenbuik. Soms komt een galsteen vast te zitten en kan de gal niet meer doorstromen. Dit geeft een scherpe pijn rechtsboven in de buik. Bij zo'n 'koliekpijn' krijgt u een sterke behoefte om te bewegen. De pijn houdt op wanneer het steentje doorschiet naar de grote galbuis of de darm. Soms zit een steentje zo vastgeklemd in de galbuis dat er geen galvloeistof meer door kan. De galblaas raakt dan ontstoken, wat een aanhoudende buikpijn en hoge koorts veroorzaakt.

www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=59127

Zeurende pijn onder de rechter ribben 03 mrt 2009 19:35 #6

• Bert
Hoi

Sinds geruime tijd heb ik last van een ligte pijn net onder rechter ribben of rechterbovenbuik. Ook moet ik heel regelmatig boeren laten. Zelfs uit het niets. In het weekend ga ik weg met vrienden en durf ik wel wat biertjes drinken. Zou dat daar iets met te maken kunnen hebben dat men lever moeite heeft met het afbreken ervan. Mijn eetlust is zeer afwisselend. Soms heb ik echt geen honger en krijg ik niks door men keel. De pijn word soms ook erger en heel aventoe kan men maag ook pijn doen. Ik vind dit echt vervelend. Vooral het boeren dan. Iemand die me meer raad kan geven ?

Zeurende pijn onder rechter ribben 03 mrt 2009 21:02 #7

• Luuc
In eerste instantie lijken je klachten op refluxklachten. Bij reflux kan de zure maaginhoud terug de slokdarm in stromen. Dat maagzuur voelt als een brandend gevoel in je slokdarm. Zeker weten doe ik dit niet hoor, het is maar een idee.

Lees dit eens, misschien herken je de klachten.

NHG refluxklachten:

nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R187611417679542

Re:galstenen? 13 jul 2009 17:27 #8

• Anoniem
Ik heb ws last van galstenen. Sinds donderdag duurt nu mijn 'aanval'. Sinds gister ben ik erg misselijk en heb de hele nacht op de plee gezeten of ervoor gezeten.
28 juli is de echo om te zien wat het is.

Wat kan ik het beste wel of niet eten ivm de misselijkheid?
En veel of weinig drinken? Water? Melk? Want ik heb wel enorme dorst!

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:12 #9

• Anoniem
Galstenen geven meestal geen symptomen.

Galstenen worden meestal ontdekt bij een routine röntgen-onderzoek, tijdens chirurgie aan de buik, of tijdens andere medische procedure.

Galstenen kunnen symptomen geven als een grote steen de galuitgang blokkeert naar de twaalfvingerige darm.

De symptomen van zo'n blokkage zijn meestal een krampende pijn in het midden van de buik en meer naar rechts in de bovenbuik. Dit wordt een galkoliek genoemd.

De pijn verdwijnt direct als de steen loskomt en in het eerste deel van de dunne darm (de twaalfvingerige darm) terechtkomt.

Symptomen die kunnen optreden zijn onder andere: steeds een scherpe en krampende maar ook een milde terugkerende en weer verdwijnende buikpijn in de rechter boven-of midden bovenbuik; pijn in de rug, onder het rechter schouderblad; de klachten kunnen toenemen door het eten van vette voedingsmiddelen; de klachten treden voornamelijk op binnen enkele minuten na het eten; maar ook koorts; en in sommige gevallen een vergeling van de huid en het wit van de ogen (geelzucht).

Symptomen die niet direct wijzen op een galkoliek maar er wel bij kunnen passen zijn: snel een 'vol gevoel' na het eten; een licht gekleurde ontlasting; winderigheid; zuurbranden; verstopping; misselijkheid en braken.

Het is belangrijk een arts te raadplegen als u symptomen van galstenen meent te hebben.

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:18 #10

• Anoniem
kreeg vandaag van huisarts te horen dat ik galstenen heb, is uit een echo gekomen, word met kijkoperatie verwijderd, wie heeft hier ervaring mee? gr js

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:18 #11

• Anoniem
ja, ik(, 2jr geleden geopereerd), maar wat wil je weten?

het is een kijkoperatie dus je hebt slechts een paar kleine wondjes, als alles goed gaat mag je de volgende dag al naar huis. Daarna even rustig aan doen thuis.

Er is veel informatie op Internet te vinden en de chirurg zal de operatie ook nog goed uitleggen en vertellen hoe het gaat gebeuren en wat je kunt verwachten, heel soms moeten ze alsnog op de oude manier een snede maken maar meestal gaat het goed.
Sterkte, Brenda

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:19 #12

• Anoniem
Een acute galkoliekaanval kan met een pijnstiller worden bestreden, die ook meteen de kramp van galblaas en de galgang opheft. Als galstenen veel klachten veroorzaken wordt meestal een operatie uitgevoerd om de galblaas te verwijderen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de laparoscopische (kijkoperatie) en de conventionele (klassieke) galblaasverwijdering (cholecystectomie).

Laparoscopische verwijdering van de galblaas
Deze methode wordt ook wel kijkoperatie genoemd en verdient over het algemeen de voorkeur. De kijkoperatie vindt plaats onder algehele narcose. De chirurg maakt hierbij gebruik van een videocamera en speciale instrumenten. In plaats van een grote snee maakt hij drie gaatjes in de buik. De laparoscoop is een lange stugge slang waarop een videocameraatje en een lamp is gemonteerd. Voordat de laparoscoop door één van de gaatjes in de buikholte wordt gebracht moet er kooldioxide in de buik geblazen worden, waardoor de buikwand los van de organen komt. De chirurg heeft dan ook meer zicht op de galblaas en galwegen en meer ruimte om de ingreep te verrichten. Met kleine instrumenten die via de andere twee gaatjes in de buikholte worden ingevoerd, wordt de galblaas losgemaakt en door één van de gaten in de buik verwijderd.
Het grote voordeel van een laparoscopie is dat er geen grote snee in de buik hoeft te worden gemaakt. Er is minder risico op trombose en op wondinfecties, men heeft minder pijn en het genezingsproces verloopt over het algemeen sneller.
Doordat kooldioxide het middenrif prikkelt van waaruit een zenuwbaan richting de schouder loopt kunt u na de operatie gedurende enkele dagen een gevoelige schouder hebben. Maximaal 4 dagen na de ingreep kunt u weer naar huis, in sommige ziekenhuizen is het zelfs een dagbehandeling.
Indien u vaker in de bovenbuik bent geopereerd kan het zijn dat u last hebt van verklevingen (inwendig littekenweefsel). Deze kunnen mogelijkerwijs bij een laparoscopisch onderzoek het zicht belemmeren en de kans op complicaties verhogen. In dat geval wordt over het algemeen besloten om op conventionele wijze de galblaas te verwijderen.

Conventionele galblaasverwijdering d.m.v.een klassieke buikoperatie
Bij deze operatie maakt de chirurg een snede van maximaal vijftien centimeter. Daarna wordt de hele galblaas weggenomen. Als ook de galwegen moeten worden geopend wordt bij het sluiten van de wond een drain (buisje) achtergelaten om de gal naar buiten te laten lopen. Hierdoor wordt een te hoge druk in de galwegen na de operatie voorkomen.
De opnameduur is als gevolg van de grote buikwond is langer, men heeft meer pijn en het risico op complicaties is groter dan bij een laparoscopische behandeling. Voordat u naar huis mag moet u koortsvrij zijn en moet de wond rustig zijn.

De functie van de galblaas is ‘tijdelijke opslag van galvloeistof’. Na verwijdering van de galblaas gaat de galvloeistof rechtstreeks vanuit de lever naar de twaalfvingerige darm. Het lichaam heeft over het algemeen slachts een korte gewenningsperiode nodig, waarna de spijsvertering weer zonder problemen verloopt.

Indien een operatie om bepaalde redenen niet mogelijk is zijn er andere mogelijkheden om de galstenen te verwijderen. Deze zijn echter niet in alle situaties toepasbaar. Deze mogelijkheden zijn:

Endoscopisch met behulp van een ERCP
Een endoscoop is een flexibele slang met aan de punt een minuscuul lampje en cameraatje. Via de endoscoop kan de arts kleine instrumentjes opschuiven. De slang wordt door de mond, slokdarm en maag opgeschoven tot de twaalfvingerige darm. Daar wordt de uitmonding van de galweg opgezocht en wordt er contrastvloeistof in de galweg gespoten. Deze contrastvloeistof laat op röntgenbeelden de galwegen en galstenen zien. De arts kan nu via de slang met een heel klein grijpertje de galstenen uit de galwegen wegnemen. Voordeel van deze methode is dat er geen sprake is van een operatie. Deze behandelingsmethode is niet in alle situaties toepasbaar. Galstenen die in de galblaas zelf zitten kunnen in ieder geval niet op deze manier verwijderd worden.

In sommige gevallen wordt de voorkeur gegeven aan het toedienen van medicijnen die kleine steentjes kunnen oplossen. Dit werkt echter niet altijd en de kans is vrij groot dat de galstenen na verloop van tijd weer terugkomen.

Lees verder op: www.mlds.nl/

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:20 #13

• Anoniem
bovenstaande veel goede informatie, alleen het ERCP wordt bijna niet meer gedaan, in ons ziekenhuis tenminste niet meer.

Brenda

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:21 #14

• Anoniem
Ik heb ws last van galstenen. Sinds donderdag duurt nu mijn 'aanval'. Sinds gister ben ik erg misselijk en heb de hele nacht op de plee gezeten of ervoor gezeten.
28 juli is de echo om te zien wat het is.

Wat kan ik het beste wel of niet eten ivm de misselijkheid?
En veel of weinig drinken? Water? Melk? Want ik heb wel enorme dorst!

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:22 #15

• Anoniem
hallo, ik worstel al 2 maanden met pijn in mijn maagstreek , en brandige gevoel in linker kant van mijn bovenbuik, en schoudersbladen doen hele tjjd pijn soms heb ik zo een gevoel dat ik door middel wordt geschuurd . de pijn wordt erg als ik een paar hepjes heb gegeten , opgeblaze gevoel en het duurd uren tot ik beetje van die bovenbuik pijn verlosd word. bij mij hebben ze een virus gevonden (gambalia) heb ik medicijnen gebruikt maar die klachten worden niet beter juist erger. ze denken ook aan galsteen moet ik volgende week geopereerd worden maar ze weten ook niet dat na de operatie de klachten minder worden of over gaat, ik weet zelf ook niet , stel maar na de operatie niks veranderd wordt wat dan?????ik maak me heel erg zorgen over mijn gezondheid, misschin heb ik toch dikkedarm probleemen of is toch die galsteenen. wie herkent deze klachten. en heeft een tip.

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:23 #16

• Anoniem
Ik heb onlangs een MRI-scan gehad, omdat ik last heb van pijnaanvallen.
2 jaar geleden hebben ze de galblaas verwijderd, maar omdat het ook mogelijk is dat er steentjes in je galwegen zitten, hebben ze hiernaar gekeken.
Nu zeggen ze dat er geen steentjes zitten, en weten ook geen oorzaak van de pijnklachten.
Heeft iemand mischien zoiets meegemaakt, en weet er misschien iemand of je op een MRI scan ook echt alles kan zien?
Ik maak me grote zorgen, want ik heb zo af en toe nog pijn.
Alvast bedankt.

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:24 #17

• Anoniem
waar heb je de pijn dan als ik vragen mag!!

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:24 #18

• Anoniem
De pijn zit net onder mijn ribbenboog, en trekt naar mijn rug, dus eigenlijk ter hoogte van de maag.

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:30 #19

• Anoniem
maanden geleden
hallo,

ik heb een vraag cq situatie.
ik heb voor dertien jaar terug galstenen gehad en daaraan geopereerd op de ouderwertse manier, dikke snee van 13 cm, galblaas verwijderd met 13 stenen.
nu sinds een tijdje weer aanvallen. dacht eerst aan maagklachten, maar er blijken vier verhoogde waardes verhoogd van mijn lever. Als het iemand iets zegt: de Alat is 256 in plaats van 100...
Morgen ga ik voor een echo.
Maak me ondertussen wel een beetje zorgen,maar goed mot eerst maar afwachten.
komt dit iemand bekent voor?
KUnnen er opnieuw gaslstenen komen zonder dat je een galblaas hebt????

groetjes sanne

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:30 #20

• Anoniem
ze kunnen ook in de galwegen zitten. sterkte! Brenda

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:30 #21

• Anoniem
Onderzoek naar afwijkingen in de gehaltes van de enzymen ALAT (Alanine-Amino-Transferase), ASAT (Aspartaat-Amino-Transferase) en het LDH (melkzuurdehydrogenase).
Deze enzymen komen hoofdzakelijk voor in de levercellen. Bij beschadiging van de levercellen lekken de enzymen weg vanuit de levercellen naar het bloed.
Enzymen zijn chemische stoffen die nodig zijn om allerlei verschillende processen, zoals stofwisseling en spijsvertering, in het lichaam goed te laten verlopen. Enzymen bevorderen een bepaald proces zonder daarbij zelf te veranderen. Er zijn veel verschillende enzymen, omdat voor elke stap in de stofwisseling een apart enzym nodig is.
Hepatitis is een ontsteking van de lever, waarbij levercellen beschadigt raken of zelfs afsterven. Er zijn veel verschillende oorzaken van hepatitis. Hepatitis kan onder andere veroorzaakt worden door een virus ( hepatitis A, B, C, D, E), alcohol, medicijnen, te grote stapeling van ijzer (Fe) en koper (Cu) en door een verstoring van het eigen afweersysteem (auto-immuun hepatitis).

ALAT is de belangrijkste parameter bij het aantonen van levercelschade. Een verhoging van het ALAT-gehalte is als eerste aantoonbaar in het bloed, ook als uitwendige symptomen zoals ‘geelzucht’ nog niet aanwezig zijn.
De mate van de verhoging van het gehalte aan ALAT en het ASAT, de duur van de verhoging en de onderlinge verhouding ASAT/ALAT geven een aanwijzing in de richting van de soort leverziekte. Zo kan er op basis van die resultaten onderscheid gemaakt worden tussen bijvoorbeeld acute en chronische hepatitis maar ook tussen hepatitis en galstuwing (bijvoorbeeld door galstenen, galwegtumoren of vernauwingen in de galwegen). Ook kan het resultaat van dit onderzoek een aanwijzing geven over de oorzaak van de hepatitis: dit kan bijvoorbeeld een virus zijn, overmatig alcoholgebruik of een auto-immuunziekte.

Het LDH is een enzym dat aanwezig is in de lever, het hart, sommige spieren en in rode bloedcellen.
Hoge LDH waarden in combinatie met lage ALAT en ASAT waarden kunnen te maken hebben met tumoren in de lever (metastasen en primaire leverkanker). Hoge LDH waarden in combinatie met hoge ALAT en ASAT waarden wijzen juist weer in de richting van hepatitis of een hartinfarct.

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:32 #22

• Anoniem
Galwegen zie afbeelding:

spreekbeurten.info/galwegen-250.jpg

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:32 #23

• Anoniem
bedankt voor de snelle reacties.
de info maakt me er niet geruster op,maar had ik ook al gevonden.

in elk geval bedankt
grtjs
sanne

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:32 #24

• Anoniem
nou, de uitslag is binnen, geen galsteen te zien die me last bezorgd....., maar het kan zijn dat dit het wel geweest is. vanmorgen weer uitslag van bloedonderzoek gehad en de waardes zijn weer genormaliseerd..... rara wat was er aan de hand, geeen id...
helemaal niemand die dit soort klachten herkent???
ik wacht nog op uitslag van hepatitis, maar is zeer onwaarschijnlijk. maar voor de zekerheid laten onderzoeken.

groetjes sanne

Re:galstenen? 06 aug 2009 23:33 #25

• Anoniem
mijn galblaas is 12 jaar geleden verwijderd en ik heb nog vaak een zeurende pijn rechtsboven in mn buik en soms gemene steken, ook altijd licht verhoogde leverwaarden, ik heb er nog nooit wat mee gedaan...
margreet
Moderators: Cheers, Tandor

Vind Dokter op