Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

veel last van borrelende darmen en buikpijn

veel last van borrelende darmen en buikpijn 12 nov 2006 21:36 #1

• ingrid
Ik heb al een heel tijd last van mijn darmen.
Het begint als een soort drukkende pijn onder mijn middenrif.
Het veolt echt beetje drukkend.Net of er een band om me buik wordt getrokken.
Als ik dan lig op mijn buik voelt dit heel vervelend.
Dan krijg ik ook\last van borrelende darmen en moet ik veel windjes laten.
Soms heb ik dan als ik eet dat ik het gevoel heb dat ik meteen naar de wc moet.

Ik heb onder behandeling gestaan van een osteopaat en die zei dat er teveel spanning soms op mijn darmen stond en dat heeft hij dan los gemasseerd.wat erg pijnlijk was vaak.
Maar het komt wel elke keer terug weer.
Nou heb ik vorige week last van mijn rug gehad en mijn vriend heeft een ibuprofen 600 fijn gemaald in een glas water. Maar hioervan krijg ik dus denk ik ook deze klachten.
Nu heb ik wel probiotica en Activia toetje.
Dit helpt wel.
Herkent iemand dit??

Bedankt alvast!

13 nov 2006 05:54 #2

• Anoniem
ja, dat heb ik ook: IBS. En er zijn nog veel meer IBS patienten hier. Ook wel het prikkelbaredarm syndroom genoemd.

13 nov 2006 23:31 #3

• jazz
Hallo,

Soms helpt een probiotica middeltje bij een spastische darm. Je krijgt in ieder geval weer gezonde bac. in je darmen die al zo gauw weer kwijt zijn door het spasme van de darm.

Echt een middel wat 100% helpt, kan ik je niet aan helpen, maar ik heb veel baat bij metamucil. Dit iseen natuulijk middel die zorgt voor een zachte bulk in je darmen en maakt dat de darm normaler functioneerd. Ik heb er erg veel baat bij

succes

Jazz

18 jan 2008 18:03 #4

• Anoniem
De laatste jaren wordt in de media veel aandacht besteed aan een gezonde ‘lifestyle’, met slogans als ‘70% van je weerstand zit in je buik!’. In deze reclames wordt het fenomeen probiotica aan de consument gepresenteerd. Probiotica worden in de literatuur gedefinieerd als micro-organismen die de gezondheid kunnen bevorderen. 1 Opvallend is dat deze definitie discussie over de gunstige effecten van probiotica bij voorbaat uitsluit. Fabrikanten van probioticaproducten beweren dat wetenschappelijk is bewezen dat probiotica kunnen bijdragen aan een goede gezondheid. Probioticabevattende producten zijn, vaak in de vorm van zuiveldrank, te koop in de supermarkt.

Ons spijsverteringskanaal wordt gekoloniseerd door 10 14 bacteriën, meer dan het aantal cellen in ons hele lichaam. Normaal gesproken bestaat er een evenwicht tussen de verschillende bacteriën die gezamenlijk in symbiose leven met de darm. Er zijn twee hypothesen over de werking van probiotica. Ten eerste zouden probiotica de normale samenstelling van de darm geleidelijk veranderen in een darmflora die gezondheidsbevorderend is. In de praktijk zou dit betekenen dat bepaalde, voor de mens gezondere stammen de plaats innemen van andere, mogelijk pathogene bacteriën. 1 De menselijke darm is echter ongeveer tien meter lang en heeft een oppervlakte ter grootte van een tennisveld. Het is dus maar de vraag of het dagelijks besproeien van zo’n veld met één flesje probiotica het gravel vochtig maakt of houdt.
De tweede hypothese is dat probiotica het immuunsysteem op scherp zetten, waardoor dit beter in staat is met mogelijke ziekteverwekkers om te gaan.

Bij darmproblemen zijn in onderzoeksverband vaak probiotica ingezet. Uit onderzoek bleek dat kinderen die naast ‘oral rehydration salt’ (ORS) een probioticum (Lactobacillus GG) kregen toegediend, sneller genazen en daardoor gemiddeld 18 uur eerder uit het ziekenhuis ontslagen konden worden dan kinderen die een standaard ORS-behandeling kregen.

Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat probiotica effectief kunnen zijn bij verschillende – maar specifieke – ziekten van het maag-darmkanaal, zoals bij antibioticageïnduceerde diarree. Tot nu toe is de effectiviteit van probiotica bij veel andere aandoeningen van het maag-darmstelsel niet overtuigend bewezen.

Over de mogelijke therapeutische effecten van probiotica bij ziekte zijn verscheidene publicaties verschenen. De werking bij een gezonde populatie is daarentegen veel minder vaak onderzocht. De voedingsmiddelenindustrie beweert dat haar probioticaproducten de natuurlijke weerstand verhogen. Deze claim op positieve effecten van probiotica berust veelal op in-vitrometingen en proefdieronderzoek. In een ander onderzoek werden bij een groep kinderen de effecten van twee verschillende soorten probiotica vergeleken met een controlegroep. Uit de resultaten bleek dat kinderen die naast hun voeding probiotica kregen, significant minder en kortere perioden met diarree doormaakten dan kinderen die geen probioticaproducten kregen. In de incidentie van luchtweginfecties werd geen verschil tussen de groepen gevonden.

De trend rond gezonde voeding zal de komende jaren zeker doorzetten. Regelmatig verschijnen er publicaties waarin positieve effecten van probiotica bij zieken worden beschreven. Over de mogelijke rol van probiotica bij gezonde mensen is tot nu toe veel minder gepubliceerd. Ondanks het feit dat in de reclames wordt gesuggereerd dat er voldoende bewijs is dat het kleine flesje uit het supermarktschap je weerstand verhoogt, vergt dit concept aanzienlijk meer wetenschappelijke onderbouwing. Voorlopig is het gebruik van probioticaproducten bij gezonde mensen vooral een voorbeeld van voeding met een ‘gezond’ imago.

24 jan 2008 17:56 #5

• Anoniem
De Inspectie voor de Gezondheidszorg gaat samen met andere bevoegde instanties onderzoeken waarom bij een experimentele behandeling met probiotica onverwacht patiënten zijn overleden.

Gisteren maakte het Universitair Medisch Centrum Utrecht bekend dat er bij deze experimentele behandelmethode met probiotica meer mensen dan gemiddeld zijn overleden. Zij werden op de intensive care behandeld aan acute alvleesklierontsteking. Aan dit onderzoek namen tussen 2003 en 2007 bijna 300 mensen deel, in 15 verschillende ziekenhuizen.

Minister Klink zei in een reactie geschokt te zijn en toonde zijn medeleven aan de nabestaanden van de overleden patiënten.

Probiotica zijn levende, goedaardige bacteriën die in de darm voorkomen. Van sommige probiotica is aangetoond dat ze kunnen helpen bij gezondheidsklachten, vooral darmproblemen.

07 apr 2008 12:47 #6

• Jelle Janssen
Ik herken het niet direct. Wel als ik op mijn buik leg heb ik hevige pijnen. Loop vaak half gebogen omdat ik niet meer rechtop kan staan. Met klysma's probeer ik in uiterst geval de zooi los te trekken. Dat werkt wel, maar bij teveel gebruik heb ik daar ook weer last van. Ik ben vaak moe en kan niet meer dan een paar honderd meter lopen. Ben duizeling, misselijk en ben inmiddels meer dan 20 kilo af gevallen. Dat was meer dan een vierde van mijn gewicht. Vroeger was ik energiek, had 2 banen een eigen IT bedrijf en ga zoo maar door. Nu kan ik niets meer. Ik ben niets meer dan een kasplantje. Alle onderzoeken heb ik gehad. Spastische darm werd er gezegd door de internist. En dit van de ene op de andere dag. Mijn huisarts wil me niet meer zien. Hij vind me maar een zeikerd. Ook de internis riep dat hij niet voor je kan doen. Ik moet er maar het beste van maken. Ik doe mijn best alleen is het vechten tegen de bierkaai. Ik wist niet dat de gezondheidszorg in Nederland zo meedogenloos hard kan zijn. Je bent een nummer en veel artsen wekken bij mij de indruk geen geweten te hebben. Als ik me weer wat beter voel ga ik mijn hele verhaal via een eigen website op Internet zetten. Daarmee hoop ik het een en ander wakker te schudden.

veel last borrelde darmen enz. 08 apr 2008 22:39 #7

• Anoniem
als je bij de reguliere artsen bent geweest en niets helpt, ga dan eens naar een arts in Chinese geneeskunde, daar wordt je zeker serieus genomen en gaan ze op een andere manier met jouw klachten om, zeker het proberen waard!
Ook homeophatie kan hier helpen.
Sterkte Brenda.

darmen en buikpijn 05 mei 2008 00:28 #8

• dewie
ja ik heb ook darm en buik pijn en het borrelt ook bij mij ik ben lactulose gaan gebruiken
1week lang dan worden je darmen schoon want er zit veel lucht in probeer het maar
veel succes het helpt wel .

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 18 sep 2008 13:24 #9

• Anneke
Hallo Allemaal,

Ik ben Anneke ben 27 jaar. Ik heb sinds 4 maanden last van een borrelende maag/darmen het voelt of steeds mijn eten aan het zakken is (het voelt niet vervelend).
Naast het borrelen in mijn maag/darmen heb ik ook last gekregen van mijn stoelgang.
Ik zal het uitleggen wat ik dan voel en wat er dan gebeurt: Mijn maag/darmen borrelen dan krijg ik een soort van een soort buikpijn men kan het verglijken met een menstruatie kramp. Dan moet ik naar de WC en dan loop ik helemaal leeg daar bedoel ik mee dat mijn ontlasting ontzettend dun is.
Ik heb al 100% natuurlijk bacteriën voor de darmflora geprobeert en dat helpt ook maar dan ben je klaar met je kuur en dan komt het weer terug.

Wat is het, Wat kan ik doen, Valt het mee of moet ik mij toch zorgen maken?

Veel liefs Anneke

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 21 apr 2009 22:57 #10

• Joshua
Lees eens wat meer over het Irritable Bowel Syndrome, ofwel het Prikkelbare Darm Syndroom.

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 13 sep 2009 15:04 #11

• Maran
Hallo,
Ik heb precies hetzelfde. Het begon bij mij met alleen maar borrelende darmen/maag. Ik weet niet precies waar het weg komt. En sinds een aantal dagen krijgen ik plotseling opkomende buikpijn, met hele erge steken. Wanneer ik die steken heb moet ik meteen naar de wc en heb ik opeens diarree. Hoe dit komt, ik heb geen idee. Maar ik weet niet echt wat ik ermee aan moet. Ook als ik gewoon in de klas/les zit, borrelen mijn darmen/maag, en dat horen mensen, dat is echt heel vervelend. Moet ik nu naar de dokter ermee?

Groetjes,

Maran (16 jaar)

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 13 sep 2009 23:09 #12

• Fleur
Heb je een gezond 3x daags eetpatroon? Ontbijt je gezond en regelmatig? Als je een lege mag hebt, is het normaal dat het gaat rommelen, en als je gespannen bent omdat je bang bent dat je maag geluid gaat maken, gaat de maag door die spanning nog harder rommelen.

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 16 nov 2009 12:30 #13

• Anoniem
Gezonde voeding voor Volwassenen, NHG patiëntenbrief
nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...entenbrief/PBA1b.htm

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 02 apr 2010 21:31 #14

• hopeloos :-(
Ik heb de symptomen bekeken van IBS, maar dat komt niet echt overeen met wat ik heb.

Ik heb om de zoveel tijd (eens per 2 maanden, soms elke maand...afwisselend) een 'buikaanval'. Mijn buikaanvallen geven mij een warm/koud gevoel, een algeheel beroerd gevoel en ik ren dan naar de wc. Daar voelt het alsof alleen bij het laatste deel van mijn darmen ik me het meest beroerd voel. Soms heb ik achter elkaar zo'n 6 wc beurten. Na de eerste kan ik meestal wel opstaan en rondlopen, maar na de 2e volgen ze mekaar snel op en kan ik niet meer opstaan. Ook tussendoor vegen verergerd het alleen maar (lees: stimuleert).

Ik eet nu al 3-4 jaar geen ontbijt meer omdat ik dan er het meest gevoelig voor ben. Wanneer ik het met m'n domme kop toch probeer (van fruit tot beschuit en alles er tussenin) gaat het gewoon mis en heb ik zeker 90% kans op die aanvallen.

Sinds een jaar drink ik elke ochtend Actimel. Dat helpt een heleboel. Ik merk dat ik sneller herstel, en dat de aanvallen minder heftig zijn. Helaas zijn ze nog wel zo heftig en onvoorspelbaar dat ik nu niet meer 'durf' te werken of ergens naartoe durf te gaan.

Ik weet dat ik bij stress er extra last van heb, en mijn hele leven is één grote stresszooi en nerveusiteit. Daar ben ik sowieso ook mee bezig, maar deze aanvallen gebeuren ook los van stress. Ook als ik me happy voel en er niets is om me zorgen over te maken. Dan kan het ineens zo gebeuren.

Mijn dokter neemt mij niet serieus...en wilde mij geen medicatie geven. Ben heel boos geworden. Haar antwoord was: ga maar in therapie.

Wie o wie herkent dit, en wat werkt bij jou?

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 11 mei 2010 11:30 #15

• jenny
ik heb al bijna 9 maanden last van mijn buik als ik s,morgens in bed lig dan gaat het vreselijk borrelen lawaai wat winden ga s,morgens meestal naar toilet en heb dan onlasting .maar kan weken goed gaan en dan opeens buikpijn diaree van de week weer last gehad 3x restaurant in gemoeten vreselijk voel me niet op me gemak hierbij ben altijd bang dat ik het niet op kan houden heb darmonderzoek gehad ,echo buikfoto,s zuurstof test alles goed
zegt de arts stres nou ik voel altijd det ik een buik heb ben vaak ook misselijk hoor gisteren van de dokter misschien heb je wel ipd
weer andere medicijnen gekregen 3 weken proberen
duspatal retard

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 11 mei 2010 23:17 #16

• Anoniem
Je bedoelt IBS of PDS...?

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 02 jun 2010 21:40 #17

• a.noniem
Hier staat meer over vertering
nl.wikipedia.org/wiki/Spijsvertering
Laatst bewerkt: 02 jun 2010 23:21 door .

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 04 jun 2010 10:48 #18

• Joop
Google eens op verminderde werking pancreas (enzymen)of te weinig maagzuur.

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 14 jun 2010 07:11 #19

• anoniem
Hallo ,
Bij mij is dat ook en ik vind het eigenlijk niet vervelend ofzo maar nu in de examenperiode is het echt wel vervelend.We moeten namelijk naast kinderen zitten van andere jaren en andere klassen en als dan mijn darm geluiden begint te maken is het zeer schamend , ik neem spasmomen en colofiber en dat helpt wel een beetje maar toch blijft het geluid maken.Tegen mij zeggen ze ook stress maar zelf denk ik niet dat ik stress heb.
(meisje 14jaar)

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 14 jun 2010 13:13 #20

• Annemieke
Dat is helemaal niet raar! Dat zijn borborygmi...
Lees: nl.wikipedia.org/wiki/Borborygmen

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 08 aug 2010 00:26 #21

• mar
Ik ken het wel maar zelf og niet mee gemaakt ik heb meestal pijn maar mijn schoonmoeder heeft een allergietest gedaan en bleek allergies voor melk

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 23 sep 2010 22:01 #22

• anoniempje
Hoi allemaal,

Ik zelf heb hier ook allemaal last van gehad en heb het nog steeds.. Mijn buikpijn begon in 2006.Ik had steeds hele erge buikpijn, ging zeker 10 keer op een dag naar het toilet, soms wel vaker. Eten kon ik niet want dan kreeg ik gelijk weer een pijn aanval of ik moest gelijk weer naar het toilet. Ik was ook zeker 15 tot 20 kilo afgevallen. Mijn huisarts stuurde me steeds weer naar huis met paracetamol en het advies gezonder te gaan eten en te sporten. In het ziekenhuis wisten ze het ook allemaal niet, in mijn bloed vonden ze wel een onstekingsverhoging maar waar het vandaan kwam was volgens hun een raadsel. Er zijn ook meerdere malen echo´s gemaakt maar volgens de dokters was alles gewoon goed. De ene keer was het weer een spastische darm en de andere keer een buikgriep. Dat is wat de doktoren mij vertelden. En zo ging het maar door totdat ik in 2008 met spoed naar het ziekenhuis ben gestuurd. na bloedonderzoeken wisten ze nog steeds niet wat ik had dus besloten ze mij op te nemen met een vermoedelijke blindedarm ontsteking en een kijkoperatie te doen. Zo gezegd zo gedaan. Ik werd geopereerd en toen ik wakker werd bleek er dus veel meer aan de hand te zijn. Mijn blindedarm was geknapt en er had zich een abces omheen gevormd, ik had ook een lekkende buikvliesontsteking. De dokters waren erg verbaasd dat ik zolang nog heb doorgelopen met die ontstekingen, ze vertelden mij dat als ik iets later was geweest, ik er waarschijnlijk niet meer was geweest. Na dat alles was het nog niet klaar. Volgens de dokters zou ik binnen 2 weken weer thuis zijn, uiteindelijk heb ik ruim 3 maanden in het ziekenhuis gelegen. Na 2 maanden in het ziekenhuis en 4 operaties verder wisten ze in dat ziekenhuis niet meer wat ze voor mij moesten doen, ik was een raadsel en ze konden mij niet verder helpen.Ik heb zelf een second opinie aangevraagd in een ander ziekenhuis en dat wees ook nergens op. Zoveel onderzoeken gehad, zoveel echo´s. zoveel scannen zijn er van mijn buik gemaakt en ze wisten het nog steeds niet. Op een dag kwam de chirurg naast mijn bed zitten, mijn moeder had namelijk een gesprek aan gevraagd want zo kon het niet verder. De chirurg vertelde mij letterlijk dat hij niet meer wist wat hij voor mij moest doen en dat ze mij zouden overplaatsen naar een academisch ziekenhuis. In het academisch ziekenhuis vertelden ze mij dat ze een vermoeden hadden dat ik de ziekte van Crohn zou hebben. Ze wilden mij dan ook opereren alleen moesten ze mijn darmen rust gunnen omdat er fistels in zaten. Ze hadden een plan gemaakt en vertelden mij precies wat er zou gebeuren. Ze zouden mij gaan opereren, een stuk van mijn dikke en dunne darm weghalen en een tijdelijk stoma aanleggen om mijn darmen rust te gunnen en de wonden te laten genezen. Dat stuk darm dat ze weg zouden halen zouden ze dan laten onderzoeken en dat zou uitwijsen of ik de ziekte van crohn had of niet. Toen de dokter mij dat vertelde storte mijn wereld letterlijk in, ik was een meisje van 20 en kreeg een stoma. Dat is het enige waar ik aan kon denken. Ik had geen keus, het was of opereren of doodgaan. Ook al had ik de neiging om het 2de te kiezen heb ik dat toch niet gedaan. Ik werd geopereerd en werd wakker met een stoma. ze hadden die onderzoeken afgerond en ik bleek inderdaad de ziekte van Crohn te hebben. Ze hadden dus gelijk. Door scannen van mijn buik te zien konden ze mij vertellen wat ik had. Dat was voor mij zo onwaarschijnlijk omdat ze me in het vorige ziekenhuis totaal niet konden helpen. Ze bleven maar opereren en daardoor was alles erger geworden. 2,5 weken na de operatie mocht ik eidelijk na ruim 3 maanden in het ziekenhuis te hebben gelegen naar huis. ik knapte snel op, en kreeg thuiszorg om mijn wonden te verzorgen en te revalideren. Lopen ging namelijk nog erg moeilijk. Na iets meer na 3 maanden met een stoma te hebben rond gelopen werd ik gebeld dat het stoma opgeheven kon worden, ik kon letterlijk niet wachten om voor de 6de keer geopereerd te worden. Stom eigenlijk, want je zou denken dat ik zover mogelijk van het ziekenhuis af wou zijn, maar nee, ik wou van dat stomme stoma af. Uiteindelijk moest ik bijna een jaar revalideren voordat ik weer gewoon 100 % kon functioneren. Ik slik nu medicijnen voor de ziekte van Crohn en ga regelmatig naar het ziekenhhuis voor controle. De medicijnen helpen met gelukkig wel maar last van mijn buik en darmen zal ik altijd houden... Waarom ik jullie dit vertel is omdat er bij grote fouten zijn gemaakt.. Ik vertrouwde de doktoren toen ze mij vertelden dat er niks aan de hand was, terwijl ik dus bijna dood was. Let dus goed op je eigen lichaam en als je ook maar het gevoel hebt dat er iets mis is, trek dan aan de bel en laat je niet van het kastje naar de muur sturen. Jij kent je lichaam namelijk het beste en weet dus als geen ander of er iets mis is of niet. Je kan beter 10 keer te vaak naar de dokter gaan, dan 1 keer te laat.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben, ik vond het in ieder geval fijn om mijn verhaal met jullie te kunnen delen..

groetjes...

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 25 sep 2010 23:27 #23

• Anoniem

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 17 dec 2010 22:18 #24

• Anoniem

Re:veel last van borrelende darmen en buikpijn 22 apr 2011 20:11 #25

• Cytha
Anijszaad kauwen na het eten helpt mij erg goed tegen opgezette buik en borrelende darmen. Neem een theelepeltje anijszaad in de mond en blijf daar op kauwen tot er niets meer van over is. Het is best lekker en je krijgt er ook een lekkere frisse mond van. Anijszaad is wel moeilijk te krijgen. Ik koop het op internet (van Jakob Hooy). Ik heb altijd een klein zakje bij me als ik op reis ga, of uit eten.

Tegen diarree helpt bosbessensap mij heel goed. Verdunnen met water, langzaam drinken. Ook moeilijk te krijgen. Duur bij de natuurwinkel en de combinatie Zwarte bes - bosbes van de Betuwe (2,89 klein flesje)bij Albert Hein is veel te duur. Bij Deen en C1000 is hetzelfde merk veel goedkoper.
Deze middeltjes heb ik zelf uitgevonden want je blijft eindeloos uitproberen tot je iets vindt dat helpt.

En... geen frisdrank met prik en geen witte suiker gebruiken! Dat is moeilijk want overal wordt suiker in gestopt. Half Nederland wordt te dik en ziek van de suikerberg die de voedselindustrie ons opdringt. We worden er door vergiftigd. Als je suikervrij wilt of moet eten moet je eindeloos zoeken naar produkten zonder suiker. Het zit werkelijk overal in, zelfs in produkten waar je het absoluut niet in zou verwachten, zoals soepen, sausen, conserven, mayonaise, mosterd, worst en vleeswaren...enz Alleen natuurlijke suiker gebruiken zoals honing en fruitsuikers, want van chemische suikers kunnen ook verkeerd op je darmen werken.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op