Baby met darmkrampen, winderigheid

Bereken hier je BMI

De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies

Onze zoon Otto van bijna vieren een halve maand heeft vanaf het begin last van zijn darmpjes. De klachten: meerdere malen per dag aanvallen van plotselinge pijn, waarbij hij inelkaar duikt, kreunt en steunt, rood wordt, verkrampt en zich duidelijk heel onplezierig voelt want hij huilt en is boos. Hij is erg erg winderig en ook in zijn slaap is hij erg bewegelijk (kronkelig), kreunt en laat enorme winden.
    Zijn ontlasting is over het algemeen volgens ons niet abnormaal, maar er zit regelmatig slijm in. Verder heeft hij last van eczeem op zijn wangen, in zijn nek, hals, op armpjes en beentjes en op zijn borst. Dit jeukt blijkbaar ook, want met name op zijn borstje heeft hij het nu stukgekrabt. Volgens de huisarts is het dauwworm, wij smeren Parfenac creme.
    Otto krijgt Pepti omdat gedacht wordt aan een koemelkallergie, maar wellicht is het nog een stapje erger en kan hij helemaal niet tegen dit eiwit ? Naar wij begrijpen zit er in de Pepti wel eiwit, maar is het gesplitst ofzo. Ook is het opvallend dat hij ondanks toevoeging van Nutriton en Nutrix rijstepap op alle momenten van de dag een mondje teruggeeft, zurige vloeistof, duidelijk zure geur.
    Het is heel naar dat Otto nogsteeds zo met zijn darmpjes kampt. Wie weet raad ?????? Is het misschien Candida ?????
    Wij zouden advies zeer op prijs stellen.
    Bij voorbaat hartelijk dank
    Natalie en Gert en Otto

Reactie

Nog even een toevoeging: Otto heeft ook al vanaf het begin een duidelijk hoorbare ademhaling, beetje een rocheltje op de borst of in de neus. Ook al weken en weken vastzittend snot en regelmatig hoesten. Nooit koorts gehad.

Reactie

Hoi Nathalie,
    Het zou best eens kunnen zijn dat de eczeem samenhangt met zijn verkoudheid. Ons zoontje heeft dit ook. Hij was als baby (hij is nu 5 jaar) altijd verkouden. Zijn eerste spuitjes werden uitgesteld omdat hij een rocheltje had en heel erg verkouden was. Als hij verkouden was dan had hij ook altijd eczeem.
    Met 3 jaar zijn zijn neus- en keelamandelen geknipt en nu gaat het een stuk beter, hij is niet meer zo vaak verkouden.
    Hij heeft ook last van hooikoorts, dat uit zich bij hem als eczeem en heel vaak van die kleine bultjes die ontzettend jeuken.
    Vorige week was hij verkouden en dan heeft hij meteen een hele droge huid. Hij heeft dan overal droge en rode plekjes in zijn gezicht en op zijn beentjes en armpjes heeft hij eczeem.
    Een hele enkele keer (vooral in de wintermaanden) is hij een beetje kotademig als hij verkouden is en dan heeft hij een pompje.
    Ik hoop dat je aan deze informatie iets hebt.
    Ik wens je heel veel succes en hoop dat je een oplossing zult vinden, ook met zijn darmpjes.
    Groetjes Renate.

Reactie

ik heb ook een zoontje van 2 1/2 jaar en die had vanaf de geboorte hetzelfde als uw zoontje die kreeg ook een jaar lang de peptie (wordt trouwens door het ziekenfonds vergoed) en die is er gelukkig wel van af hij heeft nu nergens meer last van en slaapt gewoon de hele nacht door.
    dus gewoon doorgaan met de pepti.

Reactie

dank voor jullie reacties. Met Otto gaat het inmiddels een stuk beter. Hij is weer aan de Pepti.
    Natalie

Reactie

Hoi Nathalie,

Mijn dochter is inmiddels 7 maanden en heeft nog steeds last van darmkrampjes. Ze krijgt vanaf het begin Pepti, maar heeft de eerste drie maanden gekrijst van de darmkrampen. Daarna is het huilen minder geworden, maar ze heeft nog steeds veel darmkrampen. Dit kunnen we zien doordat ze kronkelt en heel hard geluid gaat maken of gaat huilen. Ze heeft ook heel veel last van winderigheid. Via de kinderarts hebben we Zantac en Motilium gekregen, omdat ze ook veel spuugde (ondanks Nutriton en Nutrix). Het spugen is bijna over, maar de krampen niet. Toen ze een halfjaar was, hebben we Pepti II (opvolgmelk) schepje voor schepje geintroduceerd, maar daar kreeg ze weer na elke voeding hele heftige krampen van. Op advies van de di?tiste zijn we teruggegaan naar Pepti I en langzaam begonnen met eerste hapje fruit en groente. Over een klein potje voor baby’s van 4 maanden doet ze drie dagen. Elke verandering in de voeding, merk je aan haar. Ze komt ’s nachts nog steeds een keer of vijf (ze heeft nog nooit doorgeslapen!). Ze kronkelt dan ook en laat winden. Het gaat allemaal moeizaam dus. Ik ben heel benieuwd wat voor advies jij hebt gekregen. Konden ze ook uitleggen waar die winderigheid vandaan komt?

Reactie

mijn baby heeft precies hetzelfde als otto!
    wat heeft uiteindelijk geholpen?
    ik weet echt niet meer wat ik moet doen, ze blijft huilen en scheten laten!
    ze is al een week opgenomen geweest maar toen ze thuiskwam begon het huilen weer!
    hoop dat iemdan mij kan helpen!

Reactie

Als je dochtertje opgenomen is geweest in het ziekenhuis voor deze klachten dan heb je toch richtlijnen en advies meegekregen voor thuis? Welk advies was dat?

Reactie

ze hebben haar op friso allergy care melk gezet, dat is voor koemelkallergie.
    maar ze heeft nog steeds last van haar darmen en van winderigheid, moet over 3 weken terug naar de poli hoop dan dat het over is! ze zeggen dat het met 4 maanden over moet zijn maar dat is al over 2 weken en zie het niet echt gebeuren!

Reactie

Je kunt dan opnieuw overleggen. Wanneer heb je een afspraak om het beleid te bespreken?

Reactie

moet einde van de maand, weer naar de kinderarts zal het dan wel overleggen.
    hou nu een dagboek bij van hoe lang ze huilt en wanneer ze slaapt, poept en eet!

Reactie

einde van de maand moet ik weer naar een kinderarts, zal het dan wel overleggen.
    hou nu een dagboek bij van wanneer ze huilt,poept, slaapt en eet!

Reactie

Ons dochtertje kampt ook met darm- en refluxklachten. Haar darmflora bleek in elk geval niet in balans; hier hebben volgens de huisarts kinderen die met keizersnede zijn geboren vaker last van (missen het contact met bacterien in het geboortekanaal).De eerste weken liet zij steeds enorme winden en maakte de luier met veel kabaal vol, tevens elke avond darmkrampen. Die problemen zijn inmidels getackeld door het gebruik van een homeopatisch middel op advies van de huisarts: Darmocare infantis. Helaas is bij haar waarschijnlijk ook nog sprake van verborgen reflux maar dat ter zijde. Wellicht heeft iemand iets aan de tip. Ik had zelf nog nooit van het middel gehoord, je leest er ook bijzonder weinig over. Het is prijzig spul: 37.50 voor 30 sachets maar bij zo’n kleine spruit is een half zakje per dag voldoende.Ik moet nog navragen of er eist van vergoed wordt door de zorgverzekeraar. Krampen en gasvorming zijn zo zielig bij zo’n wurm dus ik vind het de moeite waard. Succes allemaal.

Reactie

Wilma,

Ben je er al achter wat het is geweest? Ik heb ook een baby met winderigheid maar volgens de KA is het vanwege de dieetvoeding en heel normaal. Ik vind het niet normaal en heb gedacht aan lactose-intolerantie maar volgens de KA is dat te zeldzaam bij baby’s..

Reactie

Lactose kunnen babies gewoon verdragen en het wordt gewoon door de darmpjes geabsorbeerd dus de kans dat dat de oorzaak is, is a priori erg klein. Maar met een blaastest is lactose intolerantie bij en baby eenvoudig vast te stellen door een arts, want het kán dus wel maar is niet erg voor de hand liggend.

Reactie
Reageer op: Baby met darmkrampen, winderigheid
Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief
Dokter.nl maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Je geeft door gebruik te blijven maken van deze website, of door op 'ga verder' te klikken, toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
Ga verder