Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
longkanker (1/1) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Longkanker

longkanker

longkanker 20 feb 2006 00:18 #1

• bea
hallo mijn vader heeft longkanker en 16 januari hebben ze hem een hele long moeten verwijderen.
ook de lymfeklieren achter het borstbeen hebben ze weggehaald en opgestuurd naar het lab.
de uitslag er was toch nog iets gezien met gevolg dat hij chemo en bestralling moet.
met de arts gepraat te hebben,hebben we goede hoop dat als hij dat achter de rug heeft de kanker weg zou zijn dat is natuurlijk fantastich nieuws.
ook hebben we de bijwerkingen gehoord gekregen hij kan hoeft niet natuurlijk dat verschild per persoon misselijk worden en haaruitval krijgen,dat laatste was voor mijn vader een grote klap hij is dan wel 78 jaar maar zijn haar zijn hem alles.
maar het groeit natuurlijk wel terug aan maar dan nog,pak je zelf maar eens en je komt dat te horen.ook voor mijn moeder is het niet niks ,die voelt zich zo machteloos want je kunt niks doen ja natuurlijk er voor hem zijn maar dat spreekt voor zich.maar mijn moeder mogen we natuurlijk ook niet vergeten in dit alles want de mensen erom heen worden meestal vergeten.
nou ik ben dus ook harstikke bang voor het geen hem te wachten staat hopelijk heeft hij weinig last van al die bijwerkingen.het enige wat ik kan doen en natuurlijk ook zal doen is er te zijn voor hem.
is er iemand wat dit ook heeft meegemaakt en me wat tips kan geven om het hem toch zo prettig mogelijk de periode te laten doorstaan vriendelijke groet bea

longkanker 20 feb 2006 21:53 #2

• anoniem
lieve Bea
het is allemaal niet niks als ze dit te horen krijgen mijn vader heeft het in oktober te horen gekregen longkanker met uitzaaingen naar de lever 2 puntjes die ze op de foto kunnen zien maar hem konden ze niet oppereren vanwege de uitzaaingen.
Jou vader gelukkig wel wil niet zeggen dat het beter is maar kan wel en mijn vader dacht gelijk van nu ben ik er volgende week niet meer sliep slecht en heeft nu 4 chemos achter de rug hij had een bos met haar maar is nu kaal (heel erg om te zien voor ons) maar hij vecht verder de uitzaaingen zien ze niet meer op de scan en zijn tumor is ook van 6 naar 3cm dus al weer een beetje positief nieuws na best veel tegenslagen bloed niet goed en hou maar op.
Ik heb nu ook weer een beetje rust gevonden tot eind maart want dan gaan ze kijken hou het dan is of het nog stilstaat en hij is ook nog maar 70 allemaal veel te jong of je nu 23 of 70 ben we willen niemand missen dus hopen we hem nog even bij ons te houden.
Maar wel wil ik zeggen geniet van elke dag ook al is hij harstikke ziek en hou je moeder ook in de gaten want bij ons bel iedereen vooor mijn vader hoe het met hem is maar vraag ook eens naar je moeder hoe zij zich voelt?
groetjes van anoniempje.

longkanker 21 feb 2006 14:49 #3

• bea
hallo bedankt voor je lieve mail en ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe .
het is inderdaad zo als je zegt wat voor een leeftijd ook jong of oud je wilt natuurlijk niemand missen heel veel sterkte gr bea

21 feb 2006 17:28 #4

• Annelies
Hallo Bea,

Dit is echt een rotziekte. Eerst de klachten, dan de diagnose, dan het verwerken in zeer korte tijd, dan de behandelingen, dan het ziek zijn van die behandelingen en dan vooral de kaalheid. Weet je, ik heb heel veel opmerkingen gekregen van mensen om me heen die zeiden, ach die haren groeien weer aan en ben blij dat jouw moeder uberhaupt chemo en bestraling krijgt! Maar wat is mijn moeder ziek van verdriet dat ze kaal is. En ik kan me dat 100% voorstellen. Ze heeft een hele mooie pruik en sommige mensen zien echt niet eens dat ze hem op heeft. Maar als ze thuiskomt en gaat douchen of naar bed gaat moet de pruik weer af. En dat zien die mensen allemaal niet. Haren verliezen is een soort handicap. Misschien niet voor iedereen maar voor mijn moeder in ieder geval wel! Mijn moeder is ontzetten ziek van de chemo geweest. Nu krijgt ze weer chemo voor uitzaaiingen in de lever. Daar is ze nu niet zo ziek van. Maar ze krijgt nu de helft van de dosering. Vorig jaar kreeg ze chemo omdat de tumor nog in de long zat. Daar zitten toch weer andere medicijnen in. En de bestraling ja daar is ze eigenlijk alleen maar moe van geweest. Dus het is echt in alle opzichten een verschrikkelijke ziekte. Mijn moeder heeft de kleincellige vorm van longkanker die erg agressief is en helaas niet te genezen. Ze krijgt ook palliatieve behandelingen d.w.z. gericht op levensverlenging. Ja en hoe lang het verlengt wordt kan helaas niemand ons vertellen. Keer op keer hebben wij gedacht dat het voorbij was, maar ze krabbelde toch contstant weer omhoog. Nu zitten we in een stadium dat we denken we zien wel waar het schip strand. We proberen met zijn allen positief te blijven en genieten van de kleine dingen in het leven. Hoe moeilijk dat ook af en toe is. Ik ben op mijn moeder haar verjaardag geboren dus dat zal later heel moeilijk worden voor me. We hebben namelijk een ontzettende hechte band. Mijn moeder is nu 53. Nog veel te jong om te gaan.............

Heel veel liefs en sterkte verder,

Groetjes Anneliesl

longkanker 22 feb 2006 14:06 #5

• bea
hallo anelies
teneerste heel veel sterkte met je moeder ,het is inderdaad een rotziekte die langzaam in je lichaam sluipt.
wat vindt ik het erg voor jou en je moeder dat ze niet meer te helpen is verschrikkelijk.
mijn vader heeft dinsdag de eerste chemo gehad en we moesten ervan uit gaan als hij misselijk zou worden dat dat dan rond de 10 de dag zou zijn.
en als hij zijn haren zou verliezen zou hij dat zelf voelen van te voren zeiden ze dan ging het namelijk prikken op zijn hoofd, dat die mensen dat ook nog moeten krijgen je vraagt het je af de ziekte op zich is al verschrikkelijk.
maar anelies ik zou je willen zeggen laat je moeder lekker doen wat zij wil ,ze moet al zoveel
zij zelf voelt als ze het aan kan ja of nee natuurlijk nietbij iemand gaan wat ziek is maar dat weet jij en je moeder natuurlijk ook wel.
wat ik dus bedoel te zeggen is dat er zoveel gezegt wordt door de mensen van dat moet je niet en dat niet allemaal goed bedoeld hoor maar op het laats heb je zoiets van laat me .
en voor jou annelies vergeet jezelf niet he meid jij bent er ook nog want ik doe mijn petje voor je af dat je je moeder zo goed bij staat in die toch rotte tijd .maar denk ook eens aan jezelf .
heel veel sterkte voor jou en je moeder groetjes bea

25 feb 2006 22:10 #6

• Anoniem
Hallo Allemaal,

Vreselijk om te lezen wat jullie meemaken. Mijn vader is in 2004 aan longkanker overleden. Hij was 85. Het zat bij hem in 1 long, maar ze vonden hem te oud om nog te opereren, dus kreeg hij alleen bestralingen om de ziekte te remmen. Later zaten er uitzaaiingen in de botten. Toen heeft hij nog een heup gebroken en een operatie gehad aan zijn heup. Toen kreeg hij morfine, maar daarop reageerde hij erg slecht. Overgeven en nog eens overgeven. Hij werd steeds magerder. Van de bestralingen op zich had hij niet zoveel last, alleen altijd moe. Van chemo's wordt je erg misselijk, maar ook dat is bij iedereen verschillend. Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte. Mijn vader heeft geen chemo gehad.

longkanker 25 feb 2006 22:26 #7

• bea
hallo bedankt voor je lieve bericht.
erg van jou vader ,maar ik vindt het verschrikkelijk dat ze die man niet wilde helpen i v m zijn leeftijd.ik geloof dat ik gek werdt als ze zoiets tegen mijn vader zouden zeggen maar ja je staat machteloos in de medici en je bent afhankelijk van ze .
ik wens jou en je familie alsnog veel sterkte toe groetjes bea

25 feb 2006 23:48 #8

• w
Het is natuurlijk niet zo dat ze niet w?llen behandelen. Een arts wil in principe iedereen redden. Maar soms is de ziekte in zo`n vergevorderd stadium en/of de patient zo oud dat een behandeling zinloos is en de patient dan alleen onnodig pijn lijdt.
Helaas is ook mijn vader overleden aan longkanker ( 63 jaar), vertel erbij dat dit al meer als 20 jaar geleden is en dat ze intussen weer veel meer kunnen.

26 feb 2006 22:02 #9

• liesbeth
Hallo

Ja het is ook inderdaad niet dat ze mijn vader niet wilden helpen, maar ze dachten dat hij op zijn leeftijd de operatie niet meer aan zou kunnen en dan alsnog al vroeg zou komen te overlijden. Je weet natuurlijk nooit hoe het dan gegaan was, het was nu ook een grote ellende. En door de uitzaaiingen in de botten, waren die zwak en brak hij ook nog die heup, toen moesten ze hem daar dus ook nog aan opereren. Dit hebben ze met een ruggenprik gedaan, ook al omdat ze dachten dat hij de narcose niet meer aan zou kunnen. Maar evengoed ging het daarna erg snel bergafwaards en kreeg hij alleen maar meer pijn. Uiteindelijk ben je dan opgelucht dat het is afgelopen. Hij had in elk geval een mooie leeftijd, er gaan er zoveel jonger aan die vreselijke ziekte.

longkanker 28 feb 2006 22:09 #10

• anoniempje
hoi Bea
hier weer is een berichtje van mij met jullie alles goed?
en hoe is het met je vader is hij al misselijk geweest of val het wel mee
nou bij mijn vader gaan zijn haren weer groeien die is nu even klaar met de chemos en moet eind van de maand terug op controle.
Morgen gaat hij weer werken hij is het zat om achter de geraniums te zitten zegt hij
Toch weer een beetje vechtlust denk ik dan en dat willen we zien iets positiefs doe toch weer goed.
Maar jou vader zal na de chemos ook wel moe zijn is wel bij ieder mens verschillend hoor ?
maar ik lees je verhaaltje weer wel?
groetjes en sterkte voor jullie allemaal van anoniempje en kop op hoor we gaan er voor .

longkanker 01 mrt 2006 17:48 #11

• bea
hallo annoniempje

gelukkig dat je vader weer zin heeft om te werken een goed teken toch die mensen worden toch ook gek de hele dag thuis zitten, dan doe je ook niks anders als maar aan je gezondheid denken.
nou met mijn vader gaat het tot nu toe prima ,heeft vandaag weer een chemo gehad ,niets van bijwerkingen tot nu dan he.
de verpleegkundige zei ook hoe meer chemo hij kreeg ,hoe zieker hij kon worden maar het hoef niet natuurlijk.het hb gehalte was ook prima 8.1 dus beter kan eigenlijk niet.want bij de mannen ligt het gehalte wat ze moeten hebben tussen de 8 en 10 ,dus zit hij wat dat betreft goed gelukkig.
voor jullie ook heel veel sterkte ik hoor wel van je groetjes bea

longkanker 10 mrt 2006 20:58 #12

• bea
hallo nou met mijn vader gaat het tot nu toe prima heeft geen last van de bijwerkingen van de chemo hopelijk blijft het ook zo je bent zo bang om te zeggen dat het goed gaat.
mijn vader hebben ze dus een hele long verwijderd en wat was nu het geval de hechtingen zouden van zelf vergaan ,maar 1 was blijven zitten en mijn vader had er niets tegen ons over gezegt met het gevolg, dat het dus ontstokken raakte .
nu moeten we iedere dag de wond verschonen,niet dat dat erg is maar zo zie je maar hij meent ook nog dat hij ons te last is arme schat.maar het is nu wel zo dat het langzamer geneest nu hij chemo krijgt.
maar dat komt wel goed.
volgende week woensdag moeten we weer naar het ziekenhuis,naar de oncoloog verpleegkundige en naar de longarst ben benieuwd.krijgen we ook de uitslag van het bloed hopelijk is dat goed want daar hangt nu alles van af met die chemo dus duimen maar .jullie horen het wel groetjes bea

longkanker 29 mrt 2006 14:48 #13

• bea
hallo nou de uitslag van het bloed was prima ook de nierpunktie s waren goed gelukkig.
verder heeft hij weer chemo gehad en ook deze keer weinig last van de bijwerkingen gelukkig.
wel zat hij zelf even in een dip.
zijn zus wordt ook geholpen aan darmkanker ,en daar zit hij dus ook met in zijn maag.
maar na met hem gesproken te hebben gaat het wel weer.
6april moeten we weer bij de longarst komen en bloedprikken en dan krijgt hij de laatste afspraak voor de chemo de laatste kuur en dan wordt het bestralen . maar daar moeten we nog een afspraak voor krijgen maar het zal wel op elkaar sluiten want de dokter zei al als we de 6 daar komen krijgen we meteen de afspraak van de bestraling mee.
dus maar weer afwachten.
met mijn moeder gaat het ook beter ik neem haar vaker mee als ik naar de stad of zo ga of naar een familie lid want ook op haar moeten we letten niet dat zij me dadelijk instort.
maar daar zorg ik wel voor .ze zijn mijn alles en hebben al die jaren voor mij klaar gestaan nu is het mijn beurt kan ik teminste iets terug doen niet ik zou natuurlijk liever iets anders doen maar wat niet is is niet he gr en jullie horen het wel bea

longkanker 30 mrt 2006 22:11 #14

• anoniempje
Hoi Bea
blij te horen dat bij je vader zijn bloed ook goed was en dat ze weer verder kunnen en het blijft toch iedere keer weer spannend die uitslagen .
Mijn vader is vorigeweek maandag weer geweest en het staat stil maar ja voor hoelang hij moet nu eind mei weer terug maar hij voelt zich harstikke goed en is weer in de tuin een kennis aan het helpen en werk weer dat hoeft tie allemaal niet maar vind het zelf prettig om lekker bezig te zijn en even der uit en buiten lucht heerlijk ook voor ons toch ook weer rust want hij is er ook nog steeds want als ze het te horen krijgen is het zon harde klap en denken ze gelijk dat ze er morgen niet meer zijn maar we zijn weer uit een dal om hoog geklommen met zijn allen en dat wens ik jullie ook toe en weer de groetjes van anoniempje.

longkanker 30 mrt 2006 22:54 #15

• bea
hallo annoniempje
gelukkig voor jullie weer eens de zon door de wolken,is toch heerlijk ook eens goed nieuws.
ook ik ga er van uit dat dat ook bij ons het geval mag zijn.
en voor jou vader is het heerlijk weer lekker werken eens iets anders aan je hoofd dan die ellende,niet in zijn achterhoofd denkt hij er toch nog iedere dag aan ,maar zo is hij toch even afgeleid niet dan.
ook voor jou en je familie is het even weer opgelucht adem halen .
ik hoop voor jullie dat het zo mag blijven groetjes en ik duim voor jullie bea

longkanker 26 apr 2006 10:35 #16

• bea
hallo

daar ben ik weer .
mijn vader heeft de chemo achter de rug ,en ik moet zeggen hij heeft hem goed door staan gelukkig.
niet misselijk en ook zijn haren heeft hij nog,wel dunner geworden maar hij heeft ze nog.
vanmiddag moeten we weer bij de longarst komen ,ben benieuwd als we nu al wat van een uitslag krijgen .
hij heeft gisteren weer een longfoto moeten maken. en vanmiddag begint hij aan de eerste van de 30 bestrallingen,hoop voor hem dat hem dat ook zo goed mag afgaan als de chemo.
maar dat is afwachten he.
nou hoop ik maar dat de longarst goed nieuws voor ons heeft en dat de chemo heeft aangeslagen.
maar dat horen jullie wel .

gr bea

longkanker 27 apr 2006 19:45 #17

• bea
hallo

nou gisteren zijn we naar het ziekenhuis geweest.
en de uitslag was goed .
de longfoto zag er goed uit ,en hij hoeft pas terug bij de longarst in juni naar de bestraling.
is goed nieuws he ,alleen je bent zo bang om blij te zijn.
eerst maar eens de bestraling afwachten en dan zien we wel verder.
maar ben al zeer blij dat de foto er goed uit zag dit keer.
hopelijk blijft dat zo.
nou jullie horen het wel weer gr bea

long lever kanker 28 apr 2006 23:12 #18

• lotte
hallo bea,
verschrikkelijk wat je allemaal mee maakt als je zo iets te horen krijgt.
mijn vader heeft ook longkanker en hij heeft een gezwel van 10 cm in zijn rechter long we moesten vandaag naar de longarts en hebben we te horen gekregen dat er ook vlekjes op de lever zitten. volgende week heeft hij een leverpunktie. als het echt zo is gaan ze hem alleen maar bestralen en niet operen. waar ik wel benieuwd naar ben is dat wanneer ze je bestraald hebben en het slaat aan of ze later dan misschien nog gaan operen ( als de vlekjes op de lever weg zijn ). ik weet wel dat het onzekere heel erg veel van je vraagt. het lange wachten op de uitslag en zo.
veel sterkte.
lotte

longkanker 01 mei 2006 20:03 #19

• bea
hallo lotte.
zo als ons verteld is geworden is dat als je chemo krijgt het de tumor kleiner maakt.
en bestraling pakt de kankercellen meteen aan en vernietig ze,dus ik weet niet hoe en wat dan met de puntjes op de lever ,misschien dat die meteen mee worden behandeld.
het is inderdaad niet niks allemaal maar je moet maar zo denken meid.
zolang als ze behandeld worden zolang is er ook iets aan te doen.
ik wens jou en natuurlijk je familie heel veel sterkte toe ,en laat vooral de moed niet zakken .

gr bea
Moderators: Cheers, Tandor
BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.

Vind Dokter op