Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

slijm diep in de keel, irritant ademen

slijm diep in de keel, irritant ademen 24 sep 2007 07:42 #1

• mieke
Ik heb vooral savonds als ik in bed lig, dat ik last van mijn keel krijg. Ter hoogte van dat kuiltje in je nek( ter hoogte van schouders). Het zit dus diep in de keel. Dan zit daar slijm, en dat krijg ik niet goed weg gehoest. Als ik diep in en uitadem, piept( borrelt) het na daardoor. Heel irritant. Hoesten moet ik dan ook, dan hoor je dat slijm ook, maar zit dus te diep om weg te hoesten op dat moment, en doet op een gegeven moment ook pijn tussen de borstkast. water drinken helpt ook niet. Ademhalen is dan een raar gevoel. heb dit nu al paar weken. Heb er toen hoestdrankje voor gekocht, en dat hielp toen wel af en toe, maar het komt dus telkens weer terug. Herkent iemand dit??
Want toen was ik in slaap gevallen even een half uurtje, toen werd ik weer wakker daardoor, en toen hoesten, en toen kon ik het wel ineens weg hoesten. En dan kwam er zeg maar best wel taai doorzichtig sliertje slijm uit. En daarna is het over.
Hopelijk herkent iemand dit, en weet wat ik eraan kan doen????

groetjes mieke

25 sep 2007 02:09 #2

• Anoniem
Tja, een eenvoudige slijmoplosser haal je bij de apotheek. En ik denk dat je ook je voeding en dranken kunt aanpassen zodat de slijmproductie minder is. Gewoon ophoesten lijkt me het eenvoudigst maar dat wil of kun je niet zeg je.

25 sep 2007 02:11 #3

• Anoniem
Een sterk afweersysteem is altijd de beste manier om hoesten en verkoudheid te voorkomen. Als het afweersysteem verzwakt is, kunnen infecties gemakkelijk toeslaan. Vooral in de winter als hoesten en verkoudheden vaker optreden is het belangrijk om het infectierisico te verkleinen door een aantal preventieve maatregelen te nemen. De volgende stappen kunnen je lichaam helpen een infectie door hoest- en verkoudheidziektekiemen af te weren.

Je afweersysteem oppeppen
Regelmatig lichaamsbeweging nemen is een belangrijk onderdeel van een gezonde levenswijze. Het ondersteunt de stofwisseling en je afweersysteem, waardoor je lichaam infecties gemakkelijker kan afweren. Een dagelijkse wandeling in de frisse lucht is een goed begin. Vooral kinderen moeten aangemoedigd worden om lichamelijk bezig te zijn.
Zorg voor voldoende slaap en vermijd onnodige spanningen. Onderzoek heeft uitgewezen dat stress de effectiviteit van het afweersysteem vermindert.
Zorg voor een evenwichtige voeding. Eet veel vitaminen uit vers fruit en groenten. Citrusvruchten, paprika's, spinazie en broccoli zijn uitstekende bronnen van belangrijke vitaminen.

Houd ziektekiemen uit de buurt.
Als je jezelf beschermt tegen virussen en bacteriën krijgen ze geen kans om je luchtwegen in hun greep te krijgen.

Wees voorzichtig als verkoudheden de ronde doen en was je handen vaker dan normaal. Verkoudheden worden doorgegeven door de kleinste druppeltjes. Blijf daarom uit de buurt als iemand in je omgeving niest of hoest.
Deel geen serviesgoed, zoals kopjes, glazen en bestek, met gezinsleden of vrienden.
Zorg voor een gezonde omgeving.

Niet alleen je gedrag, maar ook je omgeving is belangrijk als je geen hoest of verkoudheid wilt krijgen. Hier volgen een aantal eenvoudige stappen die je kunt nemen:

Zet de verwarming niet te hoog: in vertrekken die te warm zijn drogen de slijmvliezen snel uit. Dit maakt het gemakkelijker voor de ziektekiemen om een infectie te veroorzaken.
Probeer sterke temperatuurschommelingen zoveel mogelijk te vermijden. Door de schok van de overgang van een koel vertrek met airconditioning naar een hete zomerdag wordt het afweersysteem extra belast.
Ventileer kamers regelmatig. Hierdoor wordt verschaalde, met ziektekiemen bezwangerde lucht vervangen en het lichaam van verse zuurstof voorzien. Frisse lucht helpt de slijmvliezen gezond en vochtig te houden.
Draag buiten warme kleding die waterafstotend is, maar wel ademend. Het handhaven van een gezonde lichaamstemperatuur helpt je lichaam om infecties te bestrijden. Het is geen toeval dat we het een "verkoudheid" noemen.

slijm diep in keel 26 sep 2007 22:22 #4

• Anoniem
geen melk drinken!

Re:slijm diep in de keel, irritant ademen 06 feb 2010 01:27 #5

• Anoniem

Re:slijm diep in de keel, irritant ademen 19 mrt 2010 21:03 #6

• Anoniem

Re:slijm diep in de keel, irritant ademen 07 sep 2012 02:06 #7

• Jan
Ik heb net 2theelepels honing uit Marokko gegeten en daarna een hete glas water met citroen en het is in 1 keer over gegaan

Re:slijm diep in de keel, irritant ademen 31 mei 2013 15:40 #8

• Wim
Rauwe ui kauwen, goed kauwen

slijm diep in de keel, irritant ademen 26 mei 2014 23:56 #9

• Anoniem
Ik heb precies hetzelfde vooral in de avond. Lastig in slaap komen erdoor en soms het gevoel dat je stikt. Ik vind het erg laatig en weet ook niet wat er ik tegen kan doen. Misschien komt het omdat ik rook en gestopt ben met sport.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op