Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Test hier uw BMI!

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit.

Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 28 jul 2005 20:08 #1

• Anoniem
Zit al minimaal een dag of 10 met benauwdheid en met het gevoel dat er wat vast zit in mijn keel.
Dat gevoel in me keel heb ik heel de dag door, waardoor het lijkt dat je weinig lucht krijg.
Ik zeg met recht er bij lijkt want mijn Arts zeg dat en spanning en te weinig slaap is.
Maar ik denk dat het anders is.
Als ik ik het benauwder krijg als dat ik het heb wordt ik moe en het zweet breekt me uit.
Eten doe ik haast niet omdat het dan beetje blijf hangen

BEn niet bekend met astma wel met hyperventilatie, heb ik ook andumhalings cursus voor gehad.
Wie kan hier over mee praten. of weet de antwoord op mijn vraag.
Wil hier ook graag met mensen voer praten die het zelfde probleem heeft of gehad heeft als ik en wat er aan gedaan is.
Of natuurlijk hier een reactie plaatsen. zou heel erg fijn zijn
Gr
Tim Gagesteijn

Re: Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 29 jul 2005 10:01 #2

• Anoniem
ga terug naar huisarts en laat je door verwijzen naar KNO arts. Zeg dat je er niet prettig bij volet en graag wilt dat iemand naar kijkt.

Succes

29 jul 2005 11:38 #3

• dr.
Als de dokter er echt niets ziet dan noem je dat een globus gevoel. Dit is een lastige klacht. Goede nieuws is dat er in 99% dan geen afwijkingis. Ook wel psychisch genoemd.

Benauwd gevoel of er iets in mijn keel zit 01 aug 2005 17:59 #4

• Anoniem
Oke gelukkig dat is mooi nieuws :) Maar alleen is nu mijn vraag hoe kan ik het probleem het beste oplossen.
IS hier een antwoord op?(voorbeeld: Anders ademen of ....)
Met vriendelijke groeten
Tim
Laatst bewerkt: 29 mei 2011 11:07 door Anoniem1.

benauwd gevoel 04 aug 2005 20:45 #5

• aartje
hoi probeer eens een goeie magnetiseur die je spanning uit je lijf kan halen.Zelf hrb ik daar goede resultaten mee bereikt.

Re: Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 18 nov 2005 20:00 #6

• Peter
ik heb dat ook gehad, ook last met eten, net of er iets bleef steken??
Kreeg het advies om geen rood vlees, wijn, chocolade te eten en vooral niet vlak voordat je naar bed gaat.
Zelf had ik ook last van branderig gevoel vanuit maag naar keel en last van mijn kaken.

Denk dat het bij mij spanning was, heb er ongeveer 2 maanden last van gehad.

Nu geen last meer maar herken de klacht, erg vervelend.

Re: Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 17 dec 2005 12:28 #7

• Larbi
Zelf had ik ook last van branderig gevoel vanuit maag naar keel en last van mijn kaken. Denk dat het bij mij spanning was.
Laatst bewerkt: 29 mei 2011 11:13 door Anoniem1.

Re: Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 12 jan 2006 13:55 #8

• Liselot
ik heb dit gevoel ook al enige tijd en heb nu maagtabletten gekregen, omdat het waarschijnlijk een irritatie is van het slijmvlies (door maagzuur). Het is overigens lastig, niet gevaarlijk.
Laatst bewerkt: 29 mei 2011 11:13 door Anoniem1.

21 jun 2006 10:46 #9

• ik
Ik heb nou al een half jaar last van ongeveer hetzelfde. De dokter dacht eerst dat het asma was maar na een test bleek dit niet het geval te zijn. Ze zeggen dat het door spanning komt. Maar ik heb al een half jaar nou net helemaal geen spanning. Zelf heb ik ook het gevoel dat er iets met me mis is. Hoe zou ik er achter kunnen komen wat het nou precies is?

Globus gevoel in keel 22 jun 2006 22:48 #10

• Paul Rotterdam
Heb er zelf ook last van. Ben roker voor 30 jaar lang nu. Heb chronische keelontsteking.
Een maand of 3 nu. KNO gaat binnenkort strootenhoofd en zo bekijken ivm strottenhoofdkanker. Komt niet zo heel vaak voor, maar symptonen geven wel die richting aan wellicht.

benauwd, gevoel dat er iets in de keel zit 25 jul 2006 13:43 #11

• natalie
ik heb het dus ook sinds een 7 tal weken, ik heb veel nekproblemen en daardoor zijn mijn nek en HALSSPIEREN enorm gespannen met als gevolg dat je strottenklepje niet goed op en neer gaat (als je slikt trekken je halsspieren je strot op en neer en als die te gespannen zijn lukt dat niet) en dat is dan dat krop gevoel in de keel.Ik word er dus helemaal gek van mar voorlopig kan niemand mij helpen,ga af en toe naar een osteopaat maar het doet geen wonderen , ik ga binnenkort naar de neuroloog, misschien weet hij raad, dus misschien dat jullie ook nekklachten hebben dan kan dit de oorzaak zijn

GLOBUS-GEVOEL 20 aug 2006 18:10 #12

• QUINTY
WIL EVEN ZEGGEN DAT IK AL EEN PAAR JAAR DIT HEB EEN VOORTDUREND GEVOEL OF ER IETS IN ME KEEL ZIT EN HEEL VEEL LAST VAN KOKHALZEN DAT DE TRANEN IN ME OGEN STAAN ER HEEFT OOK BIJ MIJ EEN ARTS IN MIJN KEEL GEKEKEN MAAR KON TOEN OOK NIKS VINDEN HEB DAARNA BIJ EEN HOMEOPATISCHE ARTS GELOPEN EN DIE VERTELDE MIJ OVER EEN GLOBUS-GEVOEL WAS BLIJ DAT ER EEN NAAM VOOR BESTAAT EN DAT HET NIKS ERNSTIGS IS MAAR IK BEN OOK BEKEND MET HYPERVENTILATIE EN SLIK OOK ANTI-DEPRESSIVA (SEROXAT) MAAR EEN ECHTE GOEIE OPLOSSING HEB IK NOOIT GEVONDEN MISSCHIEN WAT IK HIER LAS DAT EEN MAGNETISEUR IETS VOOR ONS KAN DOEN SUCCES IN IEDER GEVAL

brok in keel 04 sep 2006 14:24 #13

• jacqueline
Hoi Tim,

Weet precies wat je voelt.
Loop al maanden met hetzelfde probleem. Dokter zegt dat het hyperventilatie is.
Ik heb iedere dag een beklemmend gevoel op mijn keel. Mijn nekspieren zijn gespannen en mijn slokdarm is heel gevoelig.
Ook heb ik al een tijdje last van mijn longen, moet vaak hoesten en er komt dan wat slijm naar boven.
Ik heb een vermoeden dat dit astma is. Ik geloof dat hyperventilatie en astma best samen kan gaan. De ene dag is het trouwens erger dan de andere dag. Denk dat het te maken heeft met spanning.
Op de website astmaforum kan je heel wat vinden over jouw problemen.

Groetjes Jacqueline.

benauw gevoel op linker borst en keel 22 dec 2006 00:06 #14

• anastasia
Sinds kort heb ik ook last van benauwd drukkend gevoel op linker borst en in mijn keel.
Het lijkt of ik niet genoeg lucht binnen krijg.Ik schraap regelmatig mijn keel. Sinds kort heb ik last volgens de huisarts van Hyperventilatie. Ik slik nu ruim 3 maanden seroxat (paroxetine). Het bvenauwde gevoel heb ik de laatste 3 weken. Ik weet niet of dit veroorzaakt wordt door de seroxat. Heeft iemand hier ervaring mee.
Alvast bedankt
anastasia

02 feb 2008 07:57 #15

• sam (36j-belgie)
ik sta perplex bij het lezen van jullie klachten...ik dacht een ganse tijd dat ik alleen zo'n rare aandoening had!blijkbaar zijn er dus nog meerdere mensen met zulke klachten!

ik ben ook bekend met hyperventilatie,maar de spanning op mijn halsspieren die ik nu alweer een ganse week opnieuw doorsta komt volgens mijn kiné voort van de rug!
de dagen dat ik een uurtje ga tempo-wandelen heb ik na de training geen last van dus blijkbaar zit het probleem fisiek ipv ziekte....

maar het is vreselijk beangstigend en het maakt je sociaal leven een stuk moeilijker!

benauwd gevoel in keel 23 apr 2008 20:46 #16

• grada
ook ik heb sinds een paar weken een benauwd gevoel in mijn keel. het voelt alsof je iets verkeerds hebt ingeademd zoals b.v. ammonia dat slaat ook op je keel.het is heel naar en ik raak daardoor ook vaak in paniek. ook heb ik al een dik jaar last van een brok in de keel gevoel. de KNO arts kan niets vinden en noemt dat een globusgevoel. eind januari ben ik geopereerd aan mijn neus heb een neusschelpverkleining gehad en mijn neustussenschot is recht gezet. dit vanwege een chronisch verstopte neus. daar heeft de operatie goed voor geholpen. maar daarna begon de ellende mijn slijmvliezen reageren volgens de arts erg heftig op de ingreep en volgens hem komt de benauwheid in mijn keel daarvan. ik geloof er niet zo in dat het daardoor komt. 2 maanden daarna begon het hoe kan dat? ik slik nu sinds 2 dagen 20 mg prednison per dag en hoop dat dat binnen een week gaat werken. anders moeten we weer verder gaan zoeken. ik wordt hier helemaal gek van. wie herkent dit en hoe lang duurde het voor het over was.
graag hoor ik hier meer van dus als je dit herkent reageer dan A.U.B.
gr Grada

benauwd gevoel in keel-borst 28 apr 2008 09:25 #17

• grada
hallo,
ik ben eind januari geopereerd. mijn neusslijmvliezen zijn verkleind en mijn neustussenschot is rechtgezet. ik heb daarna veel last gehad van een droog gehemelte vooral s'nachts dan plakte mijn tong aan mijn gehemelte en moest ik eerst wat drinken.na ongeveer 8 weken kreeg ik er een benauwd gevoel in mijn keel bij met ook druk op mijn borst. het voelt ongeveer net zo als wanneer je flink verkouden bent en het dan benauwd krijgt en moet hoesten. ook heb je dat als je verkeerde dampen inademd dan krijg je het ook benauwd, zo voelt het ongeveer.alleen s'nachts heb ik er geen last van, maar zodra ik een half uurtje op ben begont het weer.nu zei de KNO arts dat mijn slijmvliezen erg rood en opgezet waren en dat ik het daar benauwd van had. ik kreeg toen een kuurtje waar o.a prednison bij in zat en 2 middelen tegen allergie dat heeft niets geholpen. ik zit nu aan de prednisolon 2Xdaags 10 mg dus in totaal 20 mg. ik gebruik het nu 1 week maar merk nog geen verbetering ik blijf dat benauwde gevoel houden en moet er ook steeds van hoesten.mijn huisarts denkt dat het ook hyperventilatie kan zijn alleen geloof ik daar niet zo in. want ik heb dit pas 8 weken na de operatie gekregen. wie herkent dit? graag een reactie.

Re:benauwd gevoel in keel-borst 27 mei 2008 19:33 #18

Beste Grada,

Ik ben februari 2008 ook geopereerd aan neusslijmvliezen en neustussenschot en heb soortgelijke klachten als wat u hebt, bij mij ook begonnen na circa 8 `a 9 weken na de operatie. Mijn klachten zijn vooral benauwdheid in de neus, vooral bij fysieke inspanning en bij lichte stress. Ik moet vaak zuchten om aan genoeg zuurstof te komen en heb het gevoel alsof mijn ademhaling veel meer oppervlakkig is geworden na de operatie. Ook heb ik een drukkend gevoel op de borst. De klachten worden minder als ik slaap en mij rustig houd. Ik ben overtuigd dat dit door de operatie zelf komt, daarvoor had ik deze problemen namelijk nooit. Ik maak mij erg zorgen en weet mij weinig raad mee; ik zou graag contact willen leggen met mensen die hetzelfde meemaken zodat wij elkaar zouden kunnen helpen.
Ik hoop dat u (en anderen)reageert!
Laatst bewerkt: 29 mei 2011 11:14 door Anoniem1.

Re:benauwd gevoel in keel-borst 28 mei 2008 23:50 #19

• brenda
terug naar de huisarts voor controle!
Daarna: Chiropractor of manueel therapeut proberen, ik ben na een val gaan hyperventileren doordat mijn wervels verschoven waren, dan ga je ook anders ademen. Dus laat dat eens nakijken!
Sterkte, Brenda

Re: Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 19 jan 2009 16:17 #20

• moi
hallo..ik herken het ook wel wat...heb ook al enige tijd benauwd maar meer aanvallen als ik me druk maak en het gevoel als er een haartje in me keel zit ofzo..ben afgelopen donderdag bij kno arts geweest en blijkt dat ik snachts last van maagzuur heb wat omhoog komt en heeft me het wat geirriteerd waardoor me strottenhoofdklepje lichtelijk is opgezet en bij me stembanden wat rood leek te zijn..heb nu medicijnen de ik voor de nacht moet nemen en daar moet het na een maand mee over zijn

groetjes

Re:Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 19 jan 2009 18:26 #21

• Johan
Een globusgevoel, want zo heet dit inderdaad, kan een gevolg zijn van reflux (terugstromen van maagzuur in de slokdarm). Dit medicijn van je huisarts helpt inderdaad goed tegen reflux, maar wist je dat je er zelf ook veel aan kunt doen om het in het vervolg te voorkomen? Nu kan het even genezen met de pillen, ik hoop dat het dan ook wegblijft.

Neem maatregelen om drukverhoging in de buik te voorkomen. Probeer gezond te eten en veel te bewegen om overgewicht tegen te gaan. Zorg dat u veel drinkt, vezelrijke voeding eet, en veel beweegt om de ontlasting zacht te houden en niet te hoeven persen. Stoppen met roken is belangrijk om maagklachten tegen te gaan. Het maagzuur stroomt waarschijnlijk minder gemakkelijk terug naar de slokdarm als u het hoofdeinde van uw bed met ongeveer tien centimeter verhoogt, bijvoorbeeld met kussens of door het hoofdeinde op klossen te zetten (niet veel hoger anders zakt u 's nachts naar het voeteneind van uw bed).

Deze informatie komt van de website van het Nederlands huisartsen Genootschap over refluxklachten en over brandend maagzuur.

NHG refluxklachten:

nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R187611417679542

NHG brandend maagzuur:

nhg.artsennet.nl/uri/?uri=AMGATE_6059_104_TICH_R209223801746401

Beterschap.

Re:Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 20 jan 2009 10:54 #22

• moi
ja..kwa overgewicht hoef ik niet bang te zijn want ik ben 1.76 lang en weeg 58 kilo...ik ben van mezelf tenger dus dat scheelt ahaha...ik mag na 12 uur smiddags geen koffie mer hoewel ik soms stiekum nog wel 1 bakje smiddags drink,anders kan ik straks niks meer..ik mag ook geen vet eten maar dit geld allemaal voor 2 maanden..en de medicijnen voor een maand...ik lig nu snachts op 2 kussens dus lig lkkr hoog...ik maak me er voor de rest ook niet zo druk meer om..sinds ik weet wat ik heb is me benauwdheidklachten ook haast weg..soms is het er nog wel ff maar dat is als ik me weer druk ga maken om dingen..

Re:Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 20 jan 2009 12:19 #23

• Angel
Mooi om te zien dat als je meer van de klacht weet, wat het is en hoe het komt, dat je met zelf maatregelen treffen al zoveel vooruitgang kunt boeken. Informatie is gewoon belangrijk en een patiënt die er zelf wat aan wil doen.

Re:Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 02 feb 2009 19:19 #24

ik heb ook steeds een benauwd gevoel ik keel als ik door mond adem haal. en soms door neus ook last van. net of er wat ophoopt in je keel dan zit het weer links en dan weer rechts. dus vaak diep ademhalen en daardoor soms duizelig. en ik denk dat ik wat in keel heb ivm met gek bultje volgens huisarts die dacht een onstoken kliertje maar je denkt steeds wat anders en daardoor steeds voelen en krijg je het soms nog benauwder.

het is een stom en vaag gevoel en je kunt het niet goed beschrijven het is een benauwd gevoel en daardoor veel slikken.

ervaring?
hebben jullie het de hele dag door op soms wel en soms niet??

Re:Benauwd, Gevoel of er iets in me keel zit. 02 feb 2009 22:04 #25

• Hendrieke
Ik herken jullie klachten volkomen en ik ben heel 'blij' dat ik niet de enige ben die dit al jaren doormaakt.
Het stomme is dat ik er jaren geleden al volledig vanaf was door acupunctuur. Dat hielp echt al na 1 behandeling, dus dat kan ik jullie van harte aanraden.
Tijdens mijn laatste zwangerschap kwam het weer terug en hielp acupunctuur helaas niet meer zo goed. Wel ben ik bij een huisarts geweest die het hield op een neusverkoudheid, wat natuurlijk kolder is, en bij een homeopaat die me druppels voorschreef (pulsetta of zoiets) en dat helpt wel.
Niet permanent, maar wel steeds een aantal weken.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op