Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Doe hier de slaaptest!

Heeft u wel eens slaapproblemen of last van snurken, vermoeidheid of concentratieproblemen?
Doe dan onderstaande medisch erkende slaaptest van Dokter.nl, om ernstige gezondheidsproblemen te voorkomen. De uitslag van de vragenlijst geeft aan of er bij u wel of geen verhoogd risico is op een slaapstoornis.

Geef aan wat op u van toepassing is:

1. U snurkt
Maak a.u.b. een keuze

2. Bent regelmatig vermoeid
Maak a.u.b. een keuze

3. Last van apneus  (door partner vastgestelde ademstops tijdens slaap)
Maak a.u.b. een keuze

4. Hoge bloeddruk
Maak a.u.b. een keuze

5. U heeft duidelijk last van overgewicht (BMI= bodymassindex > 35)
Maak a.u.b. een keuze

6. Ouder dan 50 jaar
Maak a.u.b. een keuze

7. Halsomvang is meer dan 40 cm
Maak a.u.b. een keuze

8. U bent een man
Maak a.u.b. een keuze

Uitslag vragenlijst

Vul hieronder uw naam en e-mailadres in en ontvang binnen enkele ogenblikken per mail de uitslag op uw ingevulde vragenlijst.

Achternaam
Vul a.u.b. uw achternaam in

Uw e-mailadres
Geef a.u.b. een e-mailadres op

Vink a.u.b. de algemene voorwaarden aan

Uw privacy zal te allen tijde gerespecteerd worden. Dat betekent dat er geheimhouding rust op uw persoonlijke en medische gegevens. Uw gegevens zullen dan ook nooit aan derden verstrekt worden.

Ik wil graag gebeld worden door een KNO-arts als er een substantieel risico bestaat op OSAS:

Uw telefoonnummer (optioneel)
Ongeldige invoer

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

wat is een normale bloeddruk bij kinderen

wat is een normale bloeddruk bij kinderen 15 nov 2007 16:10 #1

• cyndi
hoi
Bij onze zoon van 6 is omdat hij bepaalde medicijnen gebruikt zijn bloeddruk gemeten en cie was 80/50 dat vind ik best wel laag
Ze konden me niet zeggen wat normaal is bij volwassen is dat 120/80
Weet iemand dat bij kinderen,of is zijn bloeddruk normaal
Ik vind het jammer dat ze het niet gemeten hebben voor de medicijnen

Groetjes en alvast bedankt

15 nov 2007 17:28 #2

• Marlous
Wellicht ten overvloede de twee waarden nog even op een rijtje.

Boven- en onderdruk
Bij het meten van de bloeddruk worden altijd twee waarden genoteerd: de bovendruk (de systolische waarde) en de onderdruk (de diastolische waarde). De systolische waarde komt overeen met de kracht waarmee het hart het bloed de vaten in pompt en de diastolische waarde is een maat voor de druk in de bloedvaten op het moment dat het hart zich ontspant en weer vult met bloed (de rustdruk). Beide waarden kunnen verhoogd zijn.
Vroeger werd wel gedacht dat alleen die rustdruk (onderdruk) belangrijk was; we weten nu echter dat verhoging van zowel de systolische als de diastolische druk, en ook van een van beide drukken afzonderlijk, kan leiden tot complicaties. Een verhoging van alleen de systolische bloeddruk geeft vooral complicaties in de grote bloedvaten. Een verhoging van de diastolische bloeddruk geeft meer problemen in de kleinere vaten.

bloeddruk bij een kind 16 nov 2007 14:08 #3

• cyndi
bedankt heb het opgezocht hij zit dus vrij laag,vind het maar raar dat ze er zo makkelijk over doen maar ja wie ben ik
groetjes

Re:bloeddruk bij een kind 05 jun 2008 11:07 #4

• POH
De bloeddruk is wat aan de lage kant, maar dat is helemaal niet erg, het zou veel erger zijn als de bloeddruk te hoog zou zijn.

Een lage bloeddruk bij kinderen is alleen van belang indien die in kort tijdsbestek gedaald is bji ernstig ziekzijn van het kind.

Volwassenen hebben zelfs nog wel eens een bloeddruk van 80/50 (ikzelf ook) en behalve dat je er soms wat duizelig van worden kan is het helemaal niet erg en zelfs heel goed voor hart en bloedvaten.

Maak je dus alsjeblieft geen zorgen.

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 28 nov 2009 17:59 #5

• Anoniem

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 07 jan 2010 17:09 #6

• yeet
80/100 is normaal voor kinderen.

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 07 jan 2010 17:45 #7

• Robert-Jan
De bloeddruk wisselt sterk bij ons allemaal, en dus ook bij kinderen. Bij kinderen zelfs nog meer dan bij volwassenen.

Om de bloeddruk betrouwbaar te meten zijn meerdere metingen nodig waarvan het gemiddelde de bloeddruk van het kind vormt.

Een baby heeft een bloeddruk van ongeveer 65/40.
Een twee-jarige heeft een bloeddruk van 95/55.
Een zes-jarige heeft een gemiddelde bloeddruk van 105/60.

Iets lager of iets hoger dan deze genoemde bloeddrukken zijn ook normaal omdat nu eenmaal iedereen een beetje anders in elkaar zit.

Maar als de gemiddelde bloeddruk bij bijvoorbeeld een zes-jarige hoger is dan 115/75 dan spreek je wel van hypertensie.

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 16 okt 2010 18:12 #8

• deborah1909
mijn zoontje van 5 had eeen bloeddruk van 111-73 wie weet of dit normaal is hij had wel een hoge pols 140 slagen??? ook koorts 39 graden

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 16 okt 2010 20:38 #9

• Anoniem
Om de bloeddruk goed te meten dienen er meerdere bloeddruk metingen te worden gedaan. Op basis van een enkele meting is geen betrouwbare medische conclusie te trekken.

Voor de normale bovendruk wordt de volgende regel gebruikt: bloeddruk (mmHg) =
80 + (leeftijd in jaren × 2).

Bij een correct gemeten bloeddruk boven de 115/75 wordt aanvullend onderzoek uitgevoerd.

Re:bloeddruk 04 nov 2010 20:46 #10

• Germa
hoi,
wat fijn dat jij deze reactie hebt geplaatst. heb me suf gezocht op internet naar deze info.
dankjewel!

Re:bloeddruk 18 nov 2010 09:49 #11

• Miranda
Mijn zoon van 11 had van de week een bloeddruk van 126/103, dat zou voor mij al hoog zijn. Ik heb dit thuis gemeten met mijn eigen apparaat. Hierop staat dat de bovenarm tussen de 23 en 33 cm. moet zijn om die manchet te gebruiken, zijn bovenarm is 25cm. Een dag later was de bloeddruk 122/95. Bij de huisarts geweest wegens pijn op de borst klachten en deze heeft niet eens de moeite genomen om zijn bloeddruk te meten. Wel naar zijn hartslag geluisterd en deze was regelmatig 82 slagen per min. Ga ik nu gewoon wachten en zelf af en toe meten, of moet ik erop staan dat mijn huisarts zelf ook nameet?

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 25 jan 2011 00:09 #12

• Metsemakers
Hallo,

Onze zoon is 7 jaar en heeft een nier afwijking.
Hij is bekent met hoge bloeddruk al van zijn geboorte en heeft er nu medicijnen voor.
Zijn bloeddruk is ongeveer 90/55 en dat is voor hem nu normaal.

Heel veel sterkte.
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 00:14 door .

Re:bloeddruk 25 jan 2011 00:21 #13

• Metsemakers
Ik heb een dochter van 11 ze had al een paar dagen hoofdpijn ben naar de dokter gegaan en hij heeft direct de bloeddruk gemeten.
Haar bloeddruk was 125/95 te hoog zei hij en we moeten naar het ziekenhuis voor bloed en urine onderzoek, want hoge bloeddruk kan van de nieren af komen.

Re:bloeddruk 31 jan 2011 20:14 #14

• Cris
ja, hier ook erfelijke nieraandoening (polykistische nieren) en beide kids hebben het helaas. Ze zijn nu 10 en 13 en we moeten dus hun bloeddruk regelmatig nakijken maar ik ben dus ook op zoek naar de juiste waarde dat voor een bloeddruk van een kind als normaal bevonden word?
Daarstraks naar dokter geweest en dochter (10j) had 12 7.5, wat volgens hem wel wat hoog was maar ja, ze had ook koorts...

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 02 feb 2011 14:32 #15

• Anoniem

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 02 feb 2011 14:32 #16

• Frederique
Hoe hoog was de bloeddruk? Lastig als je bij dit soort gegevens type-onnauwkeurigheden begaat!

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 10 mrt 2011 07:37 #17

• Nicole
Mijn dochtertje van 3 haalde ik slapend uit de auto en was heel rustig toen haar bloeddruk werd gemeten, ze is een heel slank poppetje.
Echter was haar bloeddruk 120/85 … dat is volgens mij een volwassen druk. Wat kan dit zijn, ik kan pas 4 april terecht bij de kinderarts in het ziekenhuis. Heeft iemand hier ervaringen mee??

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 12 mrt 2011 00:23 #18

• Marije
Is de bloeddruk door een arts gemeten? is dit de reden dat ze is doorverwezen naar de kinderarts? Wat was de reden voor het artsenbezoek?

Net zoals bij volwassenen, kunnen bij kunnen de bloeddruk en de stemming bij kinderen sterk van invloed zijn op elkaar. Daarom is een herhaalde meting noodzakelijk om een echt verhoogde bloeddruk vast te kunnen stellen.

Bij kinderen van 1 ligt de bovendruk onder de 100, en bij kinderen van 5 onder de 110. Erboven is dus te hoog. Let wel, vanaf 130 is er pas sprake van een medische noodsituatie, en dat is bij jullie gelukkig niet het geval.

De kinderarts gaat kijken naar de oorzaak (meestal de nieren), de duur van de verhoogde bloeddruk (meten jullie thuis ook, en schrijven jullie dit in een schriftje?), en de mate van verhoging.

Ik zou eigenlijk wel willen weten waarom de bloeddruk in eerste instantie gemeten is? Wat was de aanleiding voor het meten?

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 12 mrt 2011 01:50 #19

• Geert
Zijn er andere opvallende symptomen zoals een groeiachterstand, epileptische aanvallen, prikkelbaarheid, lusteloosheid, of ademhalingsproblemen?

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 21 jun 2011 09:50 #20

• Antoinet
Mijn dochter van 11 heeft 90/55 en ik vroeg me ook af of dat normaal was. Zij klaagt er vaak over dat ze zich niet zo lekker voelt, dus misschien heeft dat iets met de bloeddruk te maken.

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 21 jun 2011 22:15 #21

• Frans
Een enkele meting van de bloeddruk is onvoldoende om er algemene uitspraken over te doen over de gezondheid van uw dochter. De bloeddruk is pas een factor die mede in overweging wordt genomen als er meerdere betrouwbare metingen zijn gedaan.

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 16 jul 2011 20:44 #22

• famke
onze dchter van 6 jaar had ander halve maand geleden een bloeddruk van 95/60.
Dit was bij de kinderarts gemeten omdat ze erg vaak duizelig is (dagelijks) nou was ik vrijdag weer in het ziekenhuis en heb gevraagd of de assistend haar bloeddruk nogmaals wil meten, nu was hij 95/40.
ik vind dit toch vreemd?
wie kan mij vertellen wat een normale bloeddruk is, voor deze leeftijd. en wie heeft er tips die ik mee kan nemen naar de kinderarts!

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 16 jul 2011 20:55 #23

• Anoniem
De bloeddruk is een gemiddelde van de bloeddruk op verschillende momenten gemeten. Dit kan verschillen per meting.

Dit gebeurt met een bloeddrukmeter, die bestaat uit een band (manchet) met van binnen een opblaasbare ballon die verbonden is met een manometer (vroeger een die gebruikmaakte van een kolom kwik, dit mag uit milieutechnische overwegingen niet meer). De ballon wordt om de bovenarm gevouwen en opgeblazen met een pompje of knijpballonnetje met ventiel tot de druk zo hoog is dat er geen bloed meer door de bovenarmslagader loopt (polsslag niet meer voelbaar). Nu laat men de druk in de ballon langzaam zakken door een ventieltje iets te openen. Op een gegeven moment is de systolische bloeddruk hoger dan de druk in de ballon, zodat de slagader in de arm bij iedere hartslag even iets bloed doorlaat. Dit is te constateren doordat via een boven de slagader geplaatste stethoscoop geluiden worden gehoord iedere keer dat de slagader weer dichtklapt, de Korotkoff-tonen, genoemd naar de ontdekker ervan. De op dit punt afgelezen waarde van de manometer wordt genoteerd en is de bovendruk. Laat men de druk verder zakken, dan verdwijnen de tonen weer op het moment dat de slagader gedurende de hele cyclus openblijft. Nu leest men de onderdruk af. Deze meetmethode is ontdekt door de Italiaanse onderzoeker Riva-Rocci en de bloeddruk wordt daarom nog steeds afgekort met de letters 'RR'.

Bloeddrukvariaties. De bloeddruk is een in hoge mate dynamische grootheid en verandert in de loop van enige minuten tot zelfs seconden. Stress kan de bloeddruk door het vrijmaken van het hormoon adrenaline binnen een halve minuut met tientallen mm Hg verhogen, evenals inspanning. Bij zware inspanning zijn hogere bloeddrukken normaal die bij gezonde mensen in rust als sterk verhoogd zouden worden beschouwd. Soms is de meting voor de patiënt - meestal onbewust! - al zo stressvol dat bij iedere meting een druk wordt gevonden die 20 of 30 mm boven de werkelijke rustwaarde van die patiënt ligt (wittejasseneffect). De enige oplossing hiervoor is de ambulante 24-uurs-meting, waarbij de patiënt gedurende een etmaal een automatische bloeddrukmeter draagt die zich bijvoorbeeld ieder kwartier zonder tussenkomst van een waarnemer automatisch opblaast en de bloeddruk meet, die vervolgens in een computergeheugen wordt bewaard en de volgende dag uitgelezen. Er kan dan ook naar de nachtelijke bloeddrukdaling worden gekeken. Bij een gezonde bloeddrukregulatie, daalt de bloeddruk 's nachts met 10 tot 20 % van de gemiddelde dagwaarde. Als de gemiddelde nachtwaarde maar 0 tot 10 % lager ligt, spreekt men van een 'non-dipping' (dus 'niet dalend') bloeddrukprofiel. Mensen met een non-dipping profiel hebben een aanzienlijk grotere kans op hart en vaatziekten.

Om deze reden zal men over het algemeen niet op grond van een enkele te hoge waarde met behandeling van hoge bloeddruk willen beginnen maar pas als die waarde bv. 3 maal met een tussenpoos van enige dagen of weken is gemeten.

Lees meer informatie over bloeddruk meten op:
nl.wikipedia.org/wiki/Bloeddruk

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 24 jun 2012 12:19 #24

• bouwman
De bloeddruk van mij zoon is 72/120 en hij is 12 jaar net geworden is dit niet een beetje hoog?

Re:wat is een normale bloeddruk bij kinderen 24 jun 2012 21:34 #25

• Tineke van der Mark
Ook ik zit met dit probleem. De bloeddruk van mijn 15 jarige zoon is 145/80. Dit is al heel lang zo en volgens de huisarts kan dit wijzen op problemen aan de nieren. Hij verwijst ons naar de kinderarts.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op