Dokter.nl

BEL een VERTROUWENSPERSOON - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Het is mogelijk dat u vragen heeft die u liever niet op een publiek forum plaatst, ondanks de anonimiteit van het forum. Misschien heeft u behoefte aan een persoonlijk gesprek of zou u graag met een vertrouwenspersoon/professional over uw problemen willen praten. Voor meer info en beschikbaarheid, klik hier.
Kleine meisjes worden groot !! (1/2) - Medisch Forum - Dokter.nl
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Kleine meisjes worden groot !!

Kleine meisjes worden groot !! 07 mei 2006 16:54 #1

• Lisa
Mijn nichtje van 7,5 jaar heeft al borstjes. Toch wel redelijke als ik ze zo zie. Ze heeft nog geen schaamhaar en ook geen okselhaar. Ze heeft naar haar eigen zeggen vaker last van buikpijn (als ze naar bed moet, met eten soms maar ook als ze op de bank zit). Nu kan ik natuurlijk niet controleren of de buikpijn ook wel echt is of niet. Zou ze dan toch binnenkort ongesteld worden ??? Zijn er misschien voortekenen waaraan iets te herkennen is ?

Bedankt

Kleine meisjes worden groot !! 07 mei 2006 20:25 #2

• angel
Hoi,

Het lijkt mij wel erg jong, op 7,5 jarige leeftijd al borstjes. Weet je wel zeker dat het ook echt borstjes zijn en geen vet of iets dergelijks? Kinderen die wat dikker zijn hebben dat namenlijk ook. Nou weet ik niet hoe jouw nichtje eruit ziet, maar ik zit gewoon even te denken.

Zelf was ik vrij jong ongesteld, volgens mij was ik 11 of 12. En dat is al jong als je er van uit gaat dat de gemiddelde leeftijd dat een meisje ongesteld wordt 14 jaar is.

Het lijkt mij dus niet dat je nichtje binnenkort ongesteld gaat worden. Maar als je zekerheid wilt zou ik overwegen om eens naar een huisarts te gaan.

groetjes
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 09:59 door Anoniem1.

Kleine meisjes worden groot !! 07 mei 2006 22:07 #3

• een moeder
Inderdaad erg jong, 7.5 jaar. Of ze moet extreem groot zijn voor haar leeftijd.
Zo niet, is het waarschijnlijk puppievet. En met 7.5 jaar al ongesteld zal zeker niet leuk zijn. Je bent dan echt een uitzondering. Er moet dan een hoop uitgelegd worden.
Laatst bewerkt: 04 sep 2011 15:38 door Anoniem1.

Kleine meisjes worden groot !! 21 aug 2006 11:11 #4

• een bezorgde moeder
Mijn dochter 8,5 jaar oud heeft alle voortekenen om ongesteld te worden.
Heeft buikpijn , heeft een beetje afscheiding en een geur die niet te beschrijven valt.
Het enige wat helpt is een inlegkruisje gebruiken en als ze naar het toilet is geweest vochtig toiletpapier gebruiken.
Ze vindt het zelf nog niet vervelend maar ik vind het wel erg jong.

Weet iemand of het gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld het groeien (ze is al zo klein).

alvast bedankt

Kleine meisjes worden groot !! 21 aug 2006 12:30 #5

• Cassandra
Sommige meisjes hebben last van een soort pre-menstruatie. Dit hoort gewoon bij de pre-puberteit welke meestal rond 10 jaar begint, maar er zijn ook uitzonderingen.
Wat er gebeurt is dat het lichaam vast oefent voor als de puberteit echt begint. Niks om je zorgen over te maken, het hoort er bij sommige meisjes gewoon bij.
Je hebt immers ook de peuterpuberteit... En bij sommige pasgeboren babies is er sprake van een pseudomenstruatie vlak na de geboorte.
Meiden zitten nu eenmaal wat ingewikkelder in elkaar dan jongens...

De klachten die kunnen zijn zijn inderdaad borstvorming, buikklachten, beetje stemmingswisselingen (vooral hangerig, zeuren en ontevredenheid). Je kunt echte puberteit onderscheiden van de pre-puberteit doordat er nog geen schaamhaar groeit of okselhaar groeit.

Beetje gerustgesteld?

Kleine meisjes worden groot !! 21 aug 2006 14:01 #6

• henny
hoi hoi ik snap dat je je zorgen maakt,ik was zelf 9 jaar toen ik ongesteld werd en het kan dus wel aan het rommelen zijn.Mijn moeder zag dit ook al heel jong aankomen bij mij en ik was met mn 9 jaar dus al op de hoogte van wat mij te wachten stond.Ik hoop echt voor je nichtje dat het nog wat jaartjes wegblijft want het is geen pretje als je nog een kind bent.En of het gevolgen heeft voor de groei nou bij mij is alles goed gekomen. Groetjes henny

Kleine meisjes worden groot !! 12 sep 2006 11:50 #7

• Anoniem
Hallo dames

Misschien heb je wat aan mijn verhaal.

Ik was 7,5 jaar toen ik voor het eerst ongesteld wert. Maar ik wist al ruim van te voren dat het er eens kwam.
Want toen ik dus op mijn 6 borstjes vormde en schaamhaar, zijn mijn ouders naar het ziekenhuis gegaan om het te laten onderzoeken. En daar kwam inderdaad uit dat ik vroeg ongesteld zou worden. ook na dat ik ongesteld wert moest ik vaak naar het ziekenhuis (in die tijd kwam het maar weining voor, nu wat meer). Ik wert toen volledig onderzocht, mijn groei qua gewicht, lengte en de hoeveelheid schaamhaar. Veel heel veel echos gehad en tig buisje bloed moeten laten prikken. Ik ben eens in een week tijd 6,5 cm gegroeit! en de artsen waaren bang dat het dan in eens zou gaan stopen, maar ik had volgens hun later een mooie lengte berijkt en was het gevaar voorbij. Dan ben ik nog een klein vrouwtje hoor hahaha ik ben nu 1,60 cm. Later toen ik 9 was moest ik aan de pil omdat ik zo onregelmatig was.

Ik wil maar zo zeggen dat het kan zo vroeg, maar het echt een uitzondering is. Net als wat daar boven wert gezegt. Echte tekenen beginnen met borstvorming en schaamhaar.

Gr Bianka
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 09:58 door Anoniem1.

pubertas praecox 18 sep 2006 13:43 #8

• Arno
Als er sprake is van meerdere verschijnselen van de puberteit (bijv. groeispurt / borstontwikkeling / haargroei) voor de normale leeftijd waarop een kind in de puberteit komt dan kan er sprake zijn van pubertas praecox. Een kinderarts / endocrinoloog kan dit onderzoeken. Pubertas praecox kan goed behandeld worden. Als er alleen sprake is van bijv. borstontwikkeling is er vaak geen behandeling nodig.

Voor meer informatie zie pubertas.nl
Laatst bewerkt: 04 sep 2011 15:38 door Anoniem1.

wel borsten, maar geen schaamhaar? 11 mei 2008 08:33 #9

• Jipster
Iedereen van mijn familie is een beetje vroeg in de puberteit gekomen, mijn nicht is nu 10 en is
al een half jaar ongesteld! Ik ben nu 9 en een half, mijn borsten zijn al een beetje in de ontwikkelingsfase maar geen spoor van schaamhaar! Ik denk niet dat ik 10 zal zijn als ik ongesteld word, ik denk 11,5 maar is het normaal dat je borsten zich al een beetje aan het ontwikkelen zijn en dat je nog geen schaamhaar hebt?

b.v.d Jip

Re:Kleine meisjes worden groot !! 23 dec 2008 19:07 #10

• Lisa
Hallo,

Naar aanleiding van dit verhaal nog even.......ze is vorige week dus voor het eerst ongesteld geworden, ze is nu 10 jaar.
Ze was tegen verwachting in, eigenlijk wel bij want nu hoort ze bij de grote mensen zoals ze zelf zegt.

Groet

Re:Kleine meisjes worden groot !! 23 dec 2008 22:22 #11

• Els
Leuk, gefeliciteerd!

Re:Kleine meisjes worden groot !! 02 feb 2009 11:23 #12

hoihoi

tipje lees ook even op het forum over 8 jaar en een zweetlucht wellicht komt dit bekend voor

Re: 16 jul 2009 17:27 #13

• Moeder
Dat is niet helemaal waar wat je zegt.

Mijn Dochter van 8 jaar oud heeft vorige maand dus haar eerste menstruatie gehad. Ook heeft ze flinke borstvorming en schaamhaartjes.

Toen mijn partner op mijn werk belde dat hij met spoed naar school moest gaan omdat onze dochter daar haar eerste menstruatie heeft gekregen leek het zowat dat ik een hartverlamming kreeg.

Dus is het inderdaad mogelijk dat sommige (wellicht zelden) meisje vroegtijdig kunnen gaan menstrueren.

Re:Kleine meisjes worden groot !! 17 jul 2009 22:34 #14

• Deedee
Misschien heb je iets aan deze informtie over 'Wachten op de eerste menstruatie' van het Nederlands Huisartsen Genootschap:

nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlic...ntenbrief/PBU14a.htm

Re: vroeg menstrueren 30 aug 2009 22:46 #15

• Jaatje
Hallo,

Ik vrees dat mijn dochter ook zo vroeg zal menstrueren. Hoe ga je daar mee om ? Ze is nog kind en weet helemaal niet hoe de vork in de steel zit. En ten opzichte van de vriendinnetjes ?
Graag uw ervaring en advies.

Alvast bedankt.

Re:Kleine meisjes worden groot !! 31 aug 2009 00:30 #16

• Bernd
De NVSH geeft betrouwbare informatie over seksuele voorlichting. Over menstrueren kunt u hier: www.nvsh.nl/voorlichting/menstruatie.htm informatie vinden. Misschien hebben andere moeders persoonlijkere ervaringen die ze met u kunnen delen?

Re:Kleine meisjes worden groot !! 31 aug 2009 02:29 #17

• Imke
Lees dit advies op de betrouwbare website Ouders.nl eens door over seksuele voorlichting aan een jong meisje:

Wat betreft de seksuele voorlichting op deze leeftijd is er geen enkele reden om daar nog mee te wachten. Elk kind van 8 jaar, of het nu wel of niet binnenkort gaat puberen, zal op die leeftijd al het een en ander over seksualiteit moeten weten.

Bron: www.ouders.nl/seks/lseks071.htm

Re:Kleine meisjes worden groot !! 29 sep 2009 18:39 #18

• jefdes
Mijn dochter is 9 over 3 weken 10 ze heeft dondeerdag mij geroepen omdat ze bloed in haar broekje vond, artsen in zkh maar zeggen het zijn haar darmen terwijl die meid met de 8e al een cyclus had.NU krijgt ze donderdag een echo om te kijken of haar baarmoeder inderdaad bezig is. Nu zeggen ze ook dat ze dan stopt met groeien nou dit geloof ik niet echt want ik was 11 en ben ook nog gegroeid.
En zeggen ze gefeliciteerd nou nee ja sl je 11 bent of ouder mar als je 9 en dan menstrueren en dan grote meid ineens moeten zijn nee hoor echt niet mijn kleine meisje vind het helemaal niet leuk ze zit in groep6 net.

Re:Kleine meisjes worden groot !! 09 mrt 2010 14:43 #19

• een moeder
Ik snap je reactie dat je meisje van 9 nog niet toe is an zo'n verandering.Zelf heb ik twee meiden en de jondste is al vanaf haar 2e in de puberteit....Het begon met borstgroei....na veel onderzoeken bleek dat ze in de prepuberteit zat en midden in de groeispurt die daarbij hoorde.We moesten meteen met medicatie beginnen anders zou ze binnen een half jaar ook gaan menstrueren !!! Een meisje van twee....net uit de pampers en dan dit!Gelukkig werkt de medicatie goed maar elke maand is het weer een heel gedoe als ze weer geprikt moet worden.....Als ikjou was zou ik de huisarts vragen hoe je hiermee om moet gaan.veel succes.....een meelevende moeder

Re:Kleine meisjes worden groot !! 07 nov 2010 14:49 #20

• michel
ik wil niet lullig doen maar meisjes van 7.5 hebben geen borsten ik denk dat je haar minder eten moet geven ze zal wel veel te dik zijn zelfs jongetjes hebben dan borsten(das gewoon vet).

Re:Kleine meisjes worden groot !! 14 jan 2011 17:02 #21

• SIL
ONZIN! BORSTEN OP DIE LEEFTIJD HEEFT NIET ALTIJD MET VET EN OVERGEWICHT TE MAKEN!
Ga eerst eens kijken op vervroegde puberteit oftewel pubertas preacox!
Laatst bewerkt: 25 jan 2011 00:06 door .

Re:Kleine meisjes worden groot !! 24 jan 2011 17:28 #22

• Amina
Het kan dat ze ongesteld word want ik was 7 jaar kreeg borsten en werd ongesteld of het kan gewoon vet ik zou dan naar de arts gaanl

Re:Kleine meisjes worden groot !! 02 mei 2011 21:47 #23

Kleine meisjes worden groot !! 29 jan 2012 13:40 #24

Lees ook:

Dochtertje 9 jaar - Pijnlijk knobbeltje in linkerborst
www.dokter.nl/index.php/Borsten/283467-d...beltje-in-borst.html

Beginnende borstjes bij kind van 6 jaar
www.dokter.nl/index.php/Kinderen/159552-...kind-van-6-jaar.html

Dochter van 11 - Linkertepel voelt hard, net een knobbeltje
www.dokter.nl/index.php/Borsten/178691-Borsten.html

Meisje 7,5 jaar krijgt al borstjes
www.dokter.nl/index.php/Kinderen/162650-...-van-7-1/2-jaar.html

Re:Kleine meisjes worden groot !! 01 mrt 2012 16:29 #25

• blabla
Raar, ik ben net 11 jaar en heb nog niet eens borsten!!:O Het zal wel een beetje beginnen zie ik nu. Maar iedereen uit mijn klas heeft al hele grote borsten die je ook gewoon zie, bij mij is het gewoon allemaal plat, plat en nog eens plat!! Ik vind het dus raar dat meisjes van 7 jaar (ong) al borsten hebben! Ik heb ook nog geen schaamhaar en okselhaar! Wat is hier de reden van. En ik ben zowiso ook niet dik. Groetjes en graag reactie!! ;)
Moderators: Cheers, Tandor

Vind Dokter op