Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

help brutaal kind van 4

help brutaal kind van 4 11 jan 2006 22:54 #1

• janneke
ik heb een zoon van 4 jaar die in huis erg brutaal is en op plekken waar je hem niet aan kunt pakken op school gaat het gelukkig goed maar in huis hoor je het ene scheldwoord naar het andere ik heb al van alles geprobeerd van boos dat wij dat niet accepteren en dan speelgoed weg zetten tot het negeren van het hele gebeuren maar niets helpt als je hem vraagt waarom hij scheld geef hij als antwoord dat hij dat niet weet en dat hij het nooit weer zal doen maar dat is meestal van korte aard wie kan mij een tip geven van hoe ik dit moet aanpakken want ik weet het niet meer met als gevolg dat je steeds boos op hem wordwat ik eigenlijk niet wil.

11 jan 2006 23:58 #2

• Anoniem
Tegenwoordig zie ik van die kinderen op RTL 4, bij die opvoedprogramma's. Ze geven goede adviezen. Verder weet ik niet wat je bedoeld met momenten waarop je hem niet aan kunt pakken ? Altijd aanpakken en consequent zijn, en zelf ook niet schelden, op niemand. Kinderen horen en zien alles !

12 jan 2006 21:14 #3

• w
Veel kleuters hoor je schelden, hun woordenschat gaat op school enorm vooruit!!!!! Inderdaad moeten die woorden natuurlijk niet aangeleerd zijn door volwassenen uit zijn eigen omgeving.....anders moet je eerst die corrigeren. Ze horen van oudere kinderen allerlei taal, ook op het schoolplein en wllen ook "groot "zijn. Wat je kan proberen??? Als hij uit school komt mag hij tegen jou ??n keer alle woorden zeggen die hij die dag geleerd heeft. Je kijkt hem alleen aan, maar geeft geen commentaar. Dan moet hij beloven dat als hij ze allemaal genoemd heeft hij ze die dag niet meer mag zeggen. De volgende dag mag dit weer. Weer geef je geen commentaar maar als hij woorden zegt die je al gehoord heb, zeg je: sorry, die wil ik niet meer horen, die wist ik al! Geloof me na een paar dagen weet hij geen woorden meer en wordt het maar saai.....Proberen nooit te gaan lachen, ook de volwassenen in de omgeving niet....

kindere die schelden 29 jan 2006 15:42 #4

• anne
[hallo gelukkig ben ik ook niet allen ik heb het ook ik zet haar in de kamer als ze gaat schelden of ik zet haar op de trap ge lukkig is dat minder ok ben ook naar school gewees alleen gekaken waar ze het vandaan kwam toen ik het zach ben ik effen naar ze geweest en gevraagt ik heb ze niet een groote wordt gezegt maar gewoon gevraag het hielp wel een beetje

29 jan 2006 22:05 #5

• een moeder
Sorry Anne, ik heb geprobeerd jouw reactie te lezen, maar het is niet te volgen........

30 jan 2006 10:59 #6

• Erwin
Anne, ik kan hier geen patat van bakken, als je kind netzo praat als dat jij typt dan maak ik me ernstige zorgen!!

30 jan 2006 13:42 #7

• Susanne
Onze zoon van 5 heeft ook zo'n periode gehad.
Nu zit hij in de poep, pies en piemel fase...ik hoop dat dat ook weer snel over gaat.

Ik merkte ook dat toen onze zoon net op school zat dat hij met de meest gekke en vreselijke woorden thuis kwam. Nu kan bij mij best veel door de beugel, maar sommige woorden kunnen voor mij echt niet.

Ik weet niet of het bij jou ook helpt, maar ik kan je wel zeggen hoe ik het aangepakt heb.
Op een gegeven moment was ik ook die woorden vreselijk zat. Bij het minste of geringste was ik een "sukkel", een "dombo" of een "stommerik". Nu kunnen deze woorden misschien wel door de beugel, maar bij mij op een gegeven moment niet meer.
Ik heb hem gezegt dat ik dat niet meer wilde hebben. Dat waren de "verboden woorden" geworden.
Na enige tijd van doorzettingsvermogen van mijn kant, leek het zijn vruchten af te werpen. Hij ging me regelmatig vragen of bepaalde andere woorden ook "verboden woorden" waren.
Sommige woorden kon ik hem gewoon uitleggen (en dan doel ik op de schutting taal met de 3 letter woorden), en toen hij eenmaal door had wat de woorden betekende, kreeg het een hele andere wending.

Nu zit er een jongetje in zijn klas en die gooit de ene ziekte na de andere op. Mijn zoon weet dat hij ze niet mag zeggen en dat dat geen scheldwoorden zijn, maar dat dat hele erge ziektes zijn waar je aan dood kan gaan.

Ik ben een moeder die zoveel mogelijk probeert uit te leggen aan mijn kinderen. Dus probeer een vertaling te geven aan de woorden, leg ook uit waarom jij niet wil hebben dat hij ze zegt en verzin andere gekke woorden.
Maar als je hem gaat verbieden om bepaalde woorden te zeggen...verbied het dan altijd en overal.
Ookal sta je op de stoep van de koninging.

Jij wilt je kind wat bij brengen en daarom zal je het eindeloosa moeten herhalen. Heel vermoeiend, ik weet het, maar je zal zien dat je er over een half jaar anders tegenaan kijkt.

Succes!

Susanne

30 jan 2006 17:22 #8

• x
Toen mijn oudste net 4 was vond hij natuurlijk het woord K.T erg interressant!
Als ik zei dat dat niet mocht probeerde hij het in de trant van: Jaapie zei: K.T ! Dat mag toch niet K.T zeggen? Maar hij zei wel: K.T !!
Dus ondertussen had hij het al mooi 3 x gezegd. Ik heb toen met hem afgesproken dat hij 's avonds in bad zovaak dat woord mocht zeggen als hij wou en inderdaad het ging een tijdje door en daarna was de lol er vanaf en zei hij het nog nauwelijks.

Mischien een tip en werkt het bij jou thuis ook

grt x

31 jan 2006 10:42 #9

• Peter
Wellicht een vorm van ODD (oppositioneel opstandig gedrag)?

Zie www.mijnkindheeftodd.nl en lees over de symptomen.

31 jan 2006 23:45 #10

• Anoniem
Ik heb jarenlang op de naschoolse opvang gewerkt, en we hadden regelmatig te maken met scheldwoorden van allerlei aard. De wat oudere kinderen kwamen soms zelfs met het woord K..nker aanzetten. Die hebben we toen apart genomen en heel visueel uitgelegd hoe zeer ze andere mensen daarmee kunnen kwetsen.

susanne geeft een paar goeie tips, de enige reden dat kinderen die woorden herhalen is omdat ze weten dat die woorden niet gezegd mogen worden. Ze zeggen toch ook niet de hele dag stoel of tafel. Dus eigenlijk is de reactie van ons volwassenen heel erg belangrijk hierin, zoals ze al zegt vooral niet lachen, probeer goed uit te leggen wat je wel en niet accepteerd. En die afspraak over verboden woorden vind ik ook heel erg goed. maar zet daar iets tegenover. Bespreek met elkaar of je kind vaak de verboden woorden heeft gebruikt zo nee beloon hem dan met iets, een kleinigheidje of iets lekkers. Doe dat op een vast tijdstip op de dag bijvoorbeeld savonds. Een compliment over hoe trots je op hem bent kan ook wonderen doen.

Maar laat hem zoiezo niet op een moment alle woorden eruit gooien, een kind beseft niet waarom dat op dat moment wel mag en een uur later niet. Dat werkt verwarrend en uiteindelijk averechts.

Maar onthou hoe heftiger jouw reactie hoe interesanter het wordt om de verboden woorden te noemen. Kinderen vinden het nou eenmaal heerlijk als ze een reactie kunnen uitlokken. Dat is niet perse negatief, maar dat is onderdeel van hun leerproces. Boos worden is aandacht, en soms kan het zover uit de hand lopen dat je kind op deze manier aandacht gaat geven. Het is de omgekeerde aanpak die inderdaad ook in de eerder genoemde televisie programmas grbuikt wordt. ik weet uit ervaring dat deze heel goed werkt.

01 feb 2006 12:41 #11

• Susanne
Ik kom ook uit de kinderopvang.

Ik ben het helemaal met je eens.

Susanne
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op