Dokter.nl

Bel met medische vragen of voor advies (€ 0,9 p/m)  Klik hier voor informatie en beschikbaarheid
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Bevroren oor

Bevroren oor 04 mrt 2005 16:51 #1

• Antoinette Heijmans
Goedendag,
Mijn zoon van 16 jaar kwam vanmiddag thuis met een heel rood opgezwollen oor, nu vertelde hij dat hij vanmorgen op de fiest last kreeg van een heel koud oor. Wij denken dat het oor bevroren is geweeest hij heeft er ook heel de dag last van gehad.
Kunnen wij hier nu iets tegen doen?

05 mrt 2005 13:40 #2

• Anoniem
ja oorverwarmens kopen,maar dit is toch een vraag waar je toch makkelijk zelf kan beantwoorden beetje verder denken

06 mrt 2005 11:36 #3

• Robert
Dames/Heren,

De vraag is of er iets tegen de gevolgen van dat bevroren oor gedaan kan worden.
Meer niet hoor. :roll:

Robert

Re:Bevroren oor 03 feb 2012 19:38 #4

• Dick
ik had vandaag het zelfde probleem ben met de fiets naar sgool gegaan,
en ik voelde niks tot ik aan kwam nu is het opgezwollen rood pijnlijk.
in het ziekenhuis zagen ze het nooit, maar heb tabbletten gekregen.

Re:Bevroren oor 04 feb 2012 10:45 #5

• Mens
Dick, wat voor tabletten heb je gekregen dan? Hoe heet het medicijn?

Re:Bevroren oor 06 feb 2012 10:10 #6

• Ewald
mijn oor is helemaal rood.
en het oorlelltje wit.

ook is het een flapoor geworden.

wat doe je er tegen?

Re:Bevroren oor 07 feb 2012 14:43 #7

• nick
mijn oor was vandaag ook bevroren
op de fiets. nu is mijn oor rood
opgezwollen en een flapoor.
is hier iets tegen te doen?

Re:Bevroren oor 07 feb 2012 14:59 #8

• Muts
Wie te lang in extreme koud vertoeft, riskeert vrieswonden. Door de felle kou gaan de oppervlakkige bloedvaten, net onder de huid, eerst dichtklappen en later verkrampen. De bloedtoevoer in de externe lichaamsdelen komt in het gedrang en er ontstaat een vrieswonde. De oren, neus, vingers en tenen zijn hiervoor het gevoeligst.

Vrieswonden kan men naargelang de ernst indelen in drie graden. Bij eerstegraads wonden is de huid gevoelloos en wit. Komt men terug in de warmte, dan worden de bevroren delen fel rood en gaan ze pijn doen.

Het kan enkele dagen duren alvorens de pijn helemaal verdwijnt en de huid zich volledig hersteld heeft.

Tweedegraads vrieswonden zijn te vergelijken met eerstegraads, met dit verschil dat de aangetaste huid bij opwarming blaren gaat vertonen. Bij derdegraads vrieswonden sterft de huid gewoon af (gangreen).

Neem dus voorzorgsmaatregelen: zet een muts of oorwarmers op. Je draagt nu toch ook handschoenen en warm, stevig schoeisel.

Re:Bevroren oor 07 feb 2012 18:19 #9

• nick
bedankt voor de info.
dus mijn flapoor trekt ook weer bj?

Re:Bevroren oor 07 feb 2012 18:50 #10

• Pieter
Ik had vandaag precies hetzelfde als jullie allemaal!
Had mn oor voor de grap dubbel geklapt en hij bleef zelfs een poosje in die dubbelgeklapte houding hangen! Dit was net na het fietsen toen ik er geen gevoel in had!
Nu is ie ook rood en flapperig!
Fijn om te weten dat het weer weg zal gaan!

Re:Bevroren oor 07 feb 2012 18:50 #11

• Dame
Het oor bestaat uit voor het grootste deel uit kraakbeen. Daar circuleert heel weinig bloed doorheen. De kans dat wanneer je er blaren op krijgt en dan nog goed geneest, weet ik niet. Ik ben geen arts.

Als je alleen last hebt van tintelende, hete, flaporen, denk ik wel dat het goed komt met je oor/oren/lellen.

Als ik terugdenk aan die koude winters van vroeger :) Ik heb er niets aan over gehouden, behalve de leerschool dat ik nooit meer naar buiten ga zonder muts, oorwarmers of shawl, handschoenen en moonboots: hoe 'stom' ik er ook uit mag zien! Liever stom er uitzien dan een afgestorven lichaamsdeel. (maar ja, ik ben ook geen voorstander van zelfgemaakt vuurwerk afsteken... ook zo stom/onnozel iets! - Maar dat is een andere discussie).

Groetjes, Dame

Re:Bevroren oor 08 feb 2012 11:02 #12

• frank
dank je voor de uitleg. hier kan ik tenminste wat mee. enig idee wanneer dat uitgedroogde weg trekt?

Re:Bevroren oor 08 feb 2012 18:56 #13

• ear
had ik gisteren ook, na ~45 minuten fietsen voelde m'n oor aan als bevroren vlees, niet te buigen, m'n oorlel wel, gister was het pijnlijk en het brandde verschrikkelijk na 5 min. in de klas te hebben gezeten, nu, 1,5 dag later heb ik er nog last van als ik het aanraak, het is rood, opgezwollen en heb 2 flaporen. ik heb van vrienden gehoord dat het lijkt alsof er blaasjes zitten...
m'n ouders zitten me bang te maken dat het afsterft(wat me eigenlijk niet eens zal verbazen)
had huisarts gebeld en assistente zei dat ik er niets tegen kon doen en dat afspraak niet nodig was, want huisarts zou toch hetzelfde zeggen...

Re:Bevroren oor 08 feb 2012 19:22 #14

• Mara
m'n ouders zitten me bang te maken dat het afsterft(wat me eigenlijk niet eens zal verbazen)

Fijne ouders heb jij: Not. Maar doe in het vervolg oorwarmers aan/op/in!!!

Heb je gelezen wat de schade kan zijn? heb je nog vragen? Laat maar weten, misschien kunnen we helpen, meedenken!

Groetjes, Mara

Re:Bevroren oor 08 feb 2012 19:27 #15

• Ooorwarmers
Staat stom, maar werkt wel!
Niet modieus, maar werkt wel!
Domme doppen, maar wel warm!

Doe iets aan je oor(lellen).
Het is -20 graden!!!

Liefs, Oorwarmers

Re:Bevroren oor 08 feb 2012 19:48 #16

• Merel
@Ear...
Maar onderschat de bevriezing van dit lichaamsdeel niet!
Merel
Laatst bewerkt: 09 feb 2012 13:18 door Anoniem1.

Re:Bevroren oor 30 nov 2012 22:45 #17

• Karol
Mijn oren zijn rood
mijn oorlellen zijn blauw
Wat doe ik er tegen?
Ik vraag het aan jou!

Re:Bevroren oor 03 dec 2012 17:03 #18

Oorwarmers, muts, shawl, handschoenen... gewoon dragen deze maanden! Laat anderen maar 'cool' zonder hoofdbedekking de deur uitgaan, die komen zichzelf nog wel tegen.
Moderators: Cheers, Tandor
Bel met medische vragen of voor advies - Tel: 0900-1992 (€ 0,9 p/m)
Klik hier voor informatie en beschikbaarheid

Vind Dokter op